Leuke Nederlandse stadjes

16-10-2018 16:08 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van het weekend zijn mijn vriend en ik naar Deventer geweest. Wat een onwijs leuke stad is dat zeg! Heel veel leuke kleine straatjes met allerlei snuisterij-winkeltjes, tweedehands kledingzaken etc. Ook het enige prachtige oude pand na het andere. We kregen er helemaal een vakantiegevoel van.
Heel anders dan onze eigen stad, waar voornamelijk de grote ketens gevestigd zijn en er weinig leuk straten omheen zitten.

Wie weet welke steden nog meer zo'n onwijs gezellig centrum hebben met veel mooie gebouwen en kleine winkels?
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
16-10-2018 16:30
Zutphen en Sneek zijn ook leuk. In sneek is een heel weekend je vermaken wel wat uitdagender, maar als je gewoon lekker in de kroeg wil zitten kan dat prima ;)
Zutphen inderdaad ja!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Gouda is voor mensen van 'buitenaf' erg leuk. Het stadhuis is prachtig, leuke winkeltjes en heerlijk eten aan de Markt. Utrecht vind ik zelf heel gezellig.
Maastricht, Delft en Dordrecht.
Heusden, Woudrichem (kleine vestingstadjes)
Den Bosch en Nijmegen zijn ook prachtig om in rond te lopen.
Haarlem, Arnhem en Enschede
Alle reacties Link kopieren
Gouda!
En dan de Kamphuizen wafels van bakkerij de Vlaam gaan eten. :yum:
Dan hoef je echt nooit meer een normale stroopwafel. Wat zijn die lekker zeg.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Dordrecht, Wijk bij Duurstede (heeft echt een leuke historische binnenstad met ook leuke kleine winkeltjes en veel restaurantjes. Ook kan je een drankje doen aan een dijk bij een molen. Is allemaal heel bekend uit de geschiedenis, Google maar eens op Dorestad). Den Bosch vind ik ook heel gezellig!
fotoroid schreef:
16-10-2018 16:20
Amsterdam kan echt ontzettend leuk zijn als je de goede plekken zoekt.
Den Bosch erg leuk, Delft, Leiden middelmatig, Maastricht, Haarlem, Utrecht heel leuk.
Het is zo druk. Er is niks leuks meer aan.

Ik mijd het al een jaar of wat als de pest. En ik woon ernaast en heb er ook best lang gewoond en gewerkt en rondgehuppeld.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 17:26
4.74% gewijzigd
Haarlem & Amersfoort
Groningen is ook leuk. Binnenstad van Venlo.
Maastricht, Den Bosch en Breda vind ik wat dat betreft aanraders. Al vind ik Breda vooral mooi wegens het oudere centrum. Durf even niet te zeggen of die ook veel authentieke winkeltjes buiten de normale winkels hebben in de zijstraatjes van het centrum. Ben niet zo'n winkelmens. Bij Maastricht en Den Bosch weet ik dat wel zeker.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
16-10-2018 16:39
Zwolle is onze eigen stad uit de OP, dus daarover verschillen de meningen zie ik haha!
Oeh, Delft totaal niet aan gedacht. Leeuwarden, ook leuk, met culturele hoofdstad, daar moeten we snel heen! (neem aan dat dit eind 2018 stopt).
Sneek zijn we paar maanden geleden geweest, zeker een leuk stadje, en een dagje vermaak is voldoende :)

Ik had stadJE in de titel gezet vooral om Rotterdam/Amsterdam etc een beetje weg te strepen. Kunnen zeker leuk zijn, maar ben voor nu op zoek naar wat wat kleinere steden die daarom ook in een dag goed te verkennen zijn.

Leuke suggesties al!
Weinig leuke straten erom heen? Bedoel je qua winkels of gebouwen in Zwolle. Ik vind het een prachtstad.
Onlangs trouwens Harderwijk ontdekt. Wat een plaatje!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
16-10-2018 16:23
Ja, als dat je definitie is dan snap ik je. Vanuit Nederland geredeneerd vind ik Amsterdam een stad :)
Vanuit Nederland wel, maar vanuit veel wereldsteden gezien is Amsterdam een klein dorpje.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Middelburg, Breda, Den Bosch en Maastricht.

En weliswaar een 'grote' stad maar prima op een dag te doen en enorm leuk: Utrecht.
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
16-10-2018 17:55
Vanuit Nederland wel, maar vanuit veel wereldsteden gezien is Amsterdam een klein dorpje.
Ja dat snap ik natuurlijk. Heb zelf in een wereldstad gewoond. Maar als Nederlanders in Nederland moeten we het doen met wat we hebben, en in dit land is Amsterdam nou eenmaal de grootste stad.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
16-10-2018 16:18
Omdat Amsterdam voor mij geen “stadje” is.

Verder vind ik het een grote, drukke bouwput en sta je in het centrum tussen de grote ketens. Niks “gezellig”. Een grote toeristische ramp.

Sommige wijken kunnen nog wel aardig zijn.
Klopt. Amsterdam is een conservatief dorp maar veel inwoners denken dat ze een hippe metropool zijn. :-)
Maar leg een fietspad een paar meter verder en men raakt in paniek.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
16-10-2018 18:02
Ja dat snap ik natuurlijk. Heb zelf in een wereldstad gewoond. Maar als Nederlanders in Nederland moeten we het doen met wat we hebben, en in dit land is Amsterdam nou eenmaal de grootste stad.
Maar qua uitstraling is Rotterdam veel meer een echte stad. Amsterdam is slechts groter in aantal inwoners.
Maastricht is en blijft mijn favoriet.
Den Bosch en Delft zijn ook leuk.
Haarlem, Leiden, Delft, Gouda, allemaal al (terecht) genoemd. Ook leuk: Den Haag, Rotterdam, Alkmaar.
Alle reacties Link kopieren
https://www.visithanzesteden.nl/
Alle reacties Link kopieren
Zutphen, Kampen, Haarlem, Maastricht, Middelburg, Leiden en Breda.
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
jippie55 schreef:
16-10-2018 17:53
Weinig leuke straten erom heen? Bedoel je qua winkels of gebouwen in Zwolle. Ik vind het een prachtstad.
Onlangs trouwens Harderwijk ontdekt. Wat een plaatje!
Qua winkels! Qua gebouwen is het zeker een prachtige stad :D

Ik ga maar eens een lijstje maken denk ik, genoeg leuke suggesties :)
Alle reacties Link kopieren
Kampen leuke stad. Elburg leuk stadje bijna ieder weekend wel wat te doen
Alle reacties Link kopieren
Zet Amersfoort ook op je lijstje, dat vond ik een hele leuke stad!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Dokkum een leuk stadje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven