Leuke Nederlandse stadjes

16-10-2018 16:08 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van het weekend zijn mijn vriend en ik naar Deventer geweest. Wat een onwijs leuke stad is dat zeg! Heel veel leuke kleine straatjes met allerlei snuisterij-winkeltjes, tweedehands kledingzaken etc. Ook het enige prachtige oude pand na het andere. We kregen er helemaal een vakantiegevoel van.
Heel anders dan onze eigen stad, waar voornamelijk de grote ketens gevestigd zijn en er weinig leuk straten omheen zitten.

Wie weet welke steden nog meer zo'n onwijs gezellig centrum hebben met veel mooie gebouwen en kleine winkels?
Den bosch blijft zeker mooi :)
Elburg, in de kerstperiode. Ieder huis heeft een versierde kerstboom. Die sfeer! :heart:

Verder vind ik Utrecht, Amsterdam en Amersfoort leuk.

Ik lees graag mee voor jullie tips. Den bosch staat alvast op mijn lijstje. :)
anoniem_77885 wijzigde dit bericht op 24-10-2018 22:04
2.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
24-10-2018 19:04
Ik trap komend weekend af met zutphen! :D
En leeuwarden wil ik in ieder geval dit jaar nog doen, omdat het dan nog de culturele hoofdstad is. Andere stadjes kunnen ook tot 2019 wachten ;)
Dan speel ik even VVV :lol: Ben namelijk nogal trots op mijn stadje! Schrik niet als je via het station aankomt, de aanloopstraat naar het centrum verdiend geen schoonheidsprijs, maar ja dat gebied is nogal heftig gebombardeerd in de oorlog. Je staat in twee minuten in het centrum, en daar is van alles te shoppen. Op het 's Gravenhof zitten beide musea in een oud stadspaleis, daartegenover is de Walburgiskerk die tegenwoordig ook goed te bezoeken is (vooral de Librije is de moeite waard!). In de Beukerstraat zitten voornamelijk de ketens als HEMA, Rituals en dat soort. Alle zijstraten zijn de moeite waard, met kleine bijzondere winkeltjes. Vergeet vooral het begin van de Laarstraat en de hele Spittaalstraat niet, die liggen nét buiten het centrum maar ook daar veel gezellige winkeltjes. Bij de VVV op de Houtmarkt kun je voor een euro of twee (meen ik) een goede stadswandeling halen, die je langs alle bijzondere plekjes voert, zoals het Bornhof en de Nieuwstad. Op zaterdag is er warenmarkt op de Zaadmarkt, Houtmarkt en Groenmarkt (die lopen in elkaar over). Die worden goed bezocht, dus verwacht daar drukte. Heel veel plezier dit weekend!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Amersfoort, Utrecht, Middelburg, Nijmegen, Haarlem.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt heel leuk Hasse88, dankjewel voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/uit/5529575/ontdek-ne ... water.html

Niet voor een hele dag, maar wel erg sfeervol.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Den Bosch en vind het geweldig, leuk om te zien dat anderen het met me eens zijn :proud:

Ik heb trouwens ook in Maastricht gewoond en die staat ook nog steeds heel hoog op mijn lijst van mooiste Nederlandse steden. Daarnaast hou ik ook van Breda en Utrecht.

In Eindhoven kun je heel goed shoppen en er zijn veel leuke evenementen maar echt gezellig en sfeervol zou ik het niet noemen.
Meppel!! Moet toch even mijn eigen provincie promoten :-)
Alle reacties Link kopieren
Goes vind ik erg gezellig.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Goes vind ik echt niks aan juist, kom er regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf roepen dat zwolle niks aan is...takke end lopen vanaf t station...allemaal ketens en de mensen in de horeca zijn ook niet leuk. Ga dan idd naar Kampen (ook leuke musea) , Zutphen of Deventer. Delft is ook enig net als Haarlem en Alkmaar. En Groningen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Het blijft toch persoonlijk, zowel Goes als Zwolle vond ik erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Middelburg wat een leuke stad! Rondvaart thee drinken bij Honey Pie zalige taartjes, leuke winkels gezellige terrassen.
Het Zeeuws museum is de moeite waard.

Ik ga elke maand ( als het zo uitkomt ) naar een stad of stadje, en ga dan lekker alleen struinen museum bezoeken lekker lunchen, stads tour of een rondvaart.

Heb al een aantal genoemde steden gezien of ze staan op mijn lijstje.
Bij een stad op 2 uur of meer treinen dan neem soms ik een overnachting via Airbnb.

Voorwaarden zijn leuke bijzondere winkels, musea, hofjes een markt oid heb er speciaal een MJK voor aangeschaft, en ik koop goedkope NS dagkaarten.

Voor dit jaar nog 2 steden nog geen idee welke het gaan worden, droog weer is wel een must.

Nederland heeft zoveel moois!
Nouschi schreef:
16-10-2018 21:37
Jaa App'mdam is ook heel leuk.
Je account is gehackt.
Alle reacties Link kopieren
Breda! Ik kom zelf uit Leiden en vind er eigenlijk geen reet aan. Delft is superleuk.
Oh-happy-day schreef:
19-10-2018 22:34
Ik heb een aantal leuke plaatsjes genoteerd en vandaag ben ik naar Heusden, Woudrichem en Gorinchem geweest . Woudrichem viel tegen, daar is niks te zien, de rest was leuk, onwijs genoten. Op naar de volgende leuke plaatsjes uit dit topic, leuk!
Wat leuk!

Ik zag dat Valkenburg een paar keer werd genoemd. Dat is inderdaad een leuk stadje, maar vooral in de zomer. In de winter is het vrijwel uitgestorven, behalve tijdens de kerstmarkt in de grot.

Mijn top 5 is Maastricht, Nijmegen, Den Bosch, Delft, Breda.
Kampen ken je vast als je in de buurt van Zwolle woont, maar als het om speciaalzaakjes gaat zou ik de Geerstraat aanbevelen IPV de bekende winkelstraat Oudestraat, het hoewel daar ook leuke zaakjes tussen de bekende zijn te vinden. Een leuke combinatie is ook het stedelijk museum met een high tea of lunch (is echt heerlijk) en een stadswandeling met audio of gids, overnachting en dagje winkelen. Zoveel mooie historische panden.
lisa_ schreef:
24-10-2018 19:24
Elburg, in de kerstperiode. Ieder huis heeft een versierde kerstboom. Die sfeer! :heart:

Nou, als dat Elburg uniek moet maken?! Een kerstboom hebben de mensen in december ook in Graslo of Beverdam.
Alle reacties Link kopieren
Chocolotje schreef:
26-10-2018 09:39
Nou, als dat Elburg uniek moet maken?! Een kerstboom hebben de mensen in december ook in Graslo of Beverdam.
:rofl:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Emmerverf77 schreef:
16-10-2018 19:34
En Volendam ook heel mooi.
Da’s een dorp

(Sorry.... lekker flauw)
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
26-10-2018 08:13
Je account is gehackt.
Is echt leuk! :mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
LadyLola schreef:
26-10-2018 06:24
Middelburg wat een leuke stad! Rondvaart thee drinken bij Honey Pie zalige taartjes, leuke winkels gezellige terrassen.
Het Zeeuws museum is de moeite waard.

Ik ga elke maand ( als het zo uitkomt ) naar een stad of stadje, en ga dan lekker alleen struinen museum bezoeken lekker lunchen, stads tour of een rondvaart.

Heb al een aantal genoemde steden gezien of ze staan op mijn lijstje.
Bij een stad op 2 uur of meer treinen dan neem soms ik een overnachting via Airbnb.

Voorwaarden zijn leuke bijzondere winkels, musea, hofjes een markt oid heb er speciaal een MJK voor aangeschaft, en ik koop goedkope NS dagkaarten.

Voor dit jaar nog 2 steden nog geen idee welke het gaan worden, droog weer is wel een must.

Nederland heeft zoveel moois!
Wat een leuk idee! Ga je dan alleen of met iemand samen?
Alle reacties Link kopieren
grasklokje schreef:
28-10-2018 16:17
Wat een leuk idee! Ga je dan alleen of met iemand samen?

In principe alleen, omdat ik het echt zalig vind om alleen te zijn, soms geef ik aan bij een vriendin of een van mijn dochters dat ik op pad ga en als ze zin hebben kunnen ze mee.

Ik heb een best vol en druk leven en dan is alleen op pad echt bijkomen vooral een museum vind ik fijn om alleen te bezoeken.
Zo is het ontstaan plus dat het vaak voorkomt dat jij wel weg wil maar verder niemand kan en toen heb ik besloten om dus in principe alleen te gaan. En dat is me erg goed bevallen.
Ik reis ook graag met de trein, stilte coupé goed boek mee heerlijk.

Binnenkort ga ik naar Maastricht en bezoek ik een vriendin die ik al heel lang niet gezien heb, ik ga eerst een museum bezoeken en daarna treffen we elkaar om te lunchen.

Vandaag ben ik ook op pad gegaan speciaal voor een bepaalde tentoonstelling die ik wilde zien dan ben ik niet de hele dag op pad, struinen in het museum ergens lunchen en weer naar huis.
In de koudere maanden ben ik minder reislustig hou zo van terrasjes en in de zon lopen dat mijn tripjes meer muea gericht zijn, en met warmer weer een rondvaart of stads tour.
Alle reacties Link kopieren
Middelburg wordt vaak genoemd zie ik :)
Ik merk ook wel dat het heel toeristisch is geworden afgelopen jaren. Voorheen voornamelijk Duitsers maar merk ook steeds meer toeristen uit eigen land.
Honeypie is inderdaad leuk, lekkere taartjes. In de zomer kan je op die boot zitten.
En wat echt een heel leuk cafe is, het Hof. Bijna niet bekend bij toeristen, omdat het verscholen zit. Hele smalle ingang, en met gordijnen loop je snel voorbij.
De herberg ook leuk!
Cafe Bommel is leuk vanwege de verschillende soorten koffie. Caramelkoffie is favoriet :)
Vanaf Middelburg is het leuk om een uitstapje naar Veere te maken, heel oud stadje, en in de zomer is het daar heerlijk aan Veerse meer.
Ook leuk zijn Vrouwenpolder en Domburg qua strand :)
Vlissingen vind ik zelf ook leuk, omdat die boten zo dichtbij gaan.Verder is Vlissingen niet leuk vind ik. Ja, voor de bioscoop misschien..
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend naar Friesland geweest, we hebben Franeker, Leeuwarden en Harlingen bezocht. Franeker vond ik hartstikke leuk, het planetarium is een aanrader en het is een klein maar prachtig stadje. Leeuwarden vond ik ook super, veel mooie gebouwen, leuke winkels en een hele leuke sfeer. We hebben daar overnacht en er waren ook veel leuke restaurantjes, de stad voelt ook heel anders 's avonds dan overdag.
Op de terugweg zijn we nog even naar Harlingen geweest. Op zich ook wel leuk met de haven en veel mooie gebouwen, maar het heeft niet dezelfde sfeer als Franeker of Leeuwarden. Het voelde toch meer als een tussenplaats, misschien doordat de meeste mensen daar alleen komen voor de veerboten naar de waddeneilanden.

Andere leuke stadjes vind ik: Alkmaar, Haarlem, Deventer, Delft, Den Bosch, Maastricht, Middelburg.
Zelf gaan we vaak met de auto langs allerlei dorpjes in de buurt (Noord-Holland). Als we dan onderweg zijn naar iets dan maken we even een omweg om een dorpje te bezoeken. Onze favorieten zijn Marken, Zaandijk, Bergen, De Rijp, Broek in Waterland, Graft, Twisk, Westzaan.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven