Outsiders

24-05-2010 13:40 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom hier gezellig kletsen over wonen in het buitenland.

Waar woon je?

Wat doe je er?

Wat mis je aan Nederland?

Wat niet?
Wow...een 10 daagse file. Daar had ik nog helemaal niks van gehoord! Ik moet dan altijd een beetje meewarig glimlachen. Hoe krijg je het nou toch voor elkaar om 10 dagen in een file te staan. Dat MOET toch op te lossen zijn!

@ Kym, ja idd, het is hier ook zo ontzettend normaal. Ik vind het heerlijk en heb de luxe van een huishoudeljike hulp altijd onderschat hoor! Na een dag hard werken, in een gepoetst huis thuiskomen is echt briljant. En weten dat je je weinige vrije uurtjes niet aan de afwas of het stofzuigen hoeft te besteden is echt heerlijk.

@ HB, Chinezen zijn vooral raar. Ze zijn zeker vriendelijk, maar kennen van de andere kant ook helemaal geen schaamte, dus je wordt gewoon ongegeneerd aangestaard, aangeraakt, over gepraat enz. Het blijft gebeuren dat ik rondloop en dat er uit het niets een Chinees naast me staat die met mijn nietsvermoedende hoofd op de foto gaat. Tijdens de drukke toeristische seizoenen is dit duidelijk vaker aan de hand, dus niet denken dat dit de orde van de dag is hoor!

Ik hoor ook hele mooie verhalen over Istanbul, ben erg benieuwd! Ach, ik moet nog naar zo veel mooie plekjes...so much to do, so little time.

Kym, succes met je nieuwe baan. Ik ben ontzettend van het je eigen kansen creeren denken, dus gewoon denken dat je 'm al hebt en dan komt het heus wel goed. One way or the other.

VG, dat geldt natuurlijk ook voor jou! Je hebt 'm gewoon joh, die droombaan in Macedonie.
Hm Heidelberg, ik ontmoet overal zowel symphatieke als onaardige mensen, ken de mensen van Luxemburg niet zo goed en de Duitsers ook niet (alleen van reizen en dan vind ik ze wel tof; dan vind ik ook veel overeenkomsten met ons Hollanders, humor vooral).

Heb je moeite met de mensen om je heen, de mentaliteit bedoel ik? Klinkt vrij ernstig in elk geval, als je anderen soms haast niet eens aan durft te spreken, bang voor de reactie.

Alhoewel, in Nederland is de interactie tussen mensen nu vaak ook niet iets om over naar huis te schrijven. Erg individualistisch, dat vind ik absoluut (of ik dat erg vind, daar ben ik nog niet zo goed achter).

Over de mensen hier kan ik boeken vol schrijven. Vooral veel beschadigde mensen, die zie ik. Nog steeds lijkt het overleven centraal te staan, wat voor onvoorstelbaar primitief gedrag zorgt. De mensen hier zijn over het algemeen laag/nauwelijks geschoold en ik vind hun gedrag dan ook vaak erg kinderlijk. Ik kan nauwelijks een goed gesprek hebben met local; de verschillende referentiekaders zijn gewoon constant merkbaar en dat zorgt voor ongelijkwaardigheid, wat weer tot ongemak leidt. Ik vind de meeste mensen hier wel erg geinteresseerd en haast net zo nieuwsgierig als de Nederlander (alleen vanuit een heel andere intentie). Tijdens een autorit vandaag bijvoorbeeld, met een meneer die ik nog nooit eerder had gezien of gesproken (de meneer van de paarden) zijn ontelbare onderwerpen de revue gepasseerd: zijn werk, mijn familie, paarden, de oorlog, kerst, reizen, de Spaanse taal, luchtvervuiling, verkiezingen, religies en Amerika.

"I'm sorry, do you think I talk too much?"

Nee, natuurlijk vind ik dat niet, gezellig toch?

Recht voor z'n raap, dat vind ik de mensen hier ook. En dat mag ik wel. Maar tegelijkertijd blijft het overleven geblazen en moet ik ook toegeven niemand zo slecht te vertrouwen als sommige mensen hier. Er wordt gestolen bij het leven, waar je zelf bij staat als je even niet oplet.

En nu ga ik weer proberen te slapen. Alleen vrees ik dat het vannacht niet gaat lukken met die buikkrampen. Ik beschuldig de verse tonijnsalade van vanavond.

Vers? Hmm-mmm. Right.
MrsChoclatePitbull een housekeeper had ik in SA ook. Na een 12-uur dienst is het ook geen overbodige luxe. Het was een Filipino en hij was ook hartstikke blij met zijn extra zakcentje.

Kym, ik hoop dat je niet teveel darmproblemen krijgt. Het woord vers is relatief...Wat de mentaliteit betreft, gelukkig ben ik zelf erg vrolijk!!

Was ik net in de moestuin, dacht ik spinazie te kunnen oogsten..Door de regen waren de slakken sneller. Helaas. Wel zijn de druiven heel erg mooi gegroeid Joepie!!

Ik hou wel van tuinieren, maar wel met de natuur hoor. Ik strooi niet overal gif...
In alle landen vind je lieve mensen en in alle vind je onbeschofte mensen.

Duitsers hebben wel het vooroordeel dat ze niet aardig zijn. Maar wij Nederlanders zijn allemaal drugsverslaafde, in molen wonende, tulpen plantende prostituees. Is ook niks van waar.

Ik hoor wel altijd positieve verhalen van buitenlanders over Nederlanders. Ik vind dat wij over het algemeen als land wel vriendelijk en behulpzaam zijn, maar ook waakzaak over onze privacy. We zijn recht voor zijn raap. Maar je moet niet te ambitieus zijn of meer willen dan een ander, dan ben je al snel arrogant! Dat krijg ik dus vaak te horen. Zo stom. Daarom heb ik geen behoefte om in Nederland te wonen.

Denk dat er ook nog wel verschil is tussen een stad en een dorp. En Noord en Midden Nederland.

Kym, hoe is het met je buik? Beetje kunnen slapen?

Al contact kunnen maken met Amerika?
Ik denk niet dat je arrogant bent, anderen zijn gewoon jaloers.

Ik kom uit een mosseldorp, heb niet het idee dat ze me arrogant vinden. Ik ben er ook maar 1x per jaar en ben gewoon "gewoon".

Nou Kym, ik zit ook aan je te denken.

Sahara_Desert heeft het vast heel erg druk...
Ik ben ook zeker niet arrogant, helemaal niet. Maar ja, mijn verhalen gaan wel altijd over verre landen, cruise schepen, andere culturen, etc. Ze zijn inderdaad gewoon jaloers.

Heb ook 1 vriendin, eigenlijk meer een kennis die ik zo nu en dan spreek, en die altijd vraagt waarom ik nog niet getrouwd ben en nog geen kinderen heb. Vooral in de tijd toen ik nog geen vriend had. En ze is daar best opdringerig in. En zij heeft zelf echt een super slecht huwelijk, haar man doet echt niks voor haar, of de kinderen. Maar daar kan ik natuurlijk niks over zeggen!
Weet je, ik denk maar zo. Je leeft maar een keer,

Als je vriendin/kennis een slecht huwelijk heeft, en ze wil zo verder leven.. dan is het haar keus.

Kinderen zijn leuk, maar ook zonder kinderen is het leuk.

Iedereen kan keuzes maken, toch?
Goedemorgen (ik ben net mijn bed pa uitgerold na een slapeloze nacht vol toiletbezoekjes ) het gaat nu weer, hopelijk was het de salade, ook al heeft vriendin waarmee ik was nergens last van.

Heidelberg, leuk dat je aan de gang bent in de moestuin. Lekker buiten zijn en zien wat er verbouwd kan worden. Jammer dat de slakken je voor waren, nog maar een poging dan?

Ben benieuwd hoe het met SD is, joehoeeeeee?? Still alive?

Heb gister uiteindelijk enkel een mail gestuurd naar de organisatie van de vacature, maar tot mijn grote verbazing (en blijdschap!) zie ik nu ook een email van het photograpgers magazine waar ik vorige week een mail naar heb gestuurd. De editor wil me spreken over mogelijkheden voor me. Yeah!

Zal ik vandaag al gaan?
Juist Heidelberg! Helemaal met je eens.

Ik ben dol op de kinderen van mijn zus. Ze zijn mijn alles en ik zou mijn leven voor hun geven. Ik heb een hele sterke band met ze, ondanks dat ik zo ver woon. En, voor zo ver mogelijk, voel ik hetzelfde voor ze als een moeder.

Maar ik wil zelf geen kinderen. Voor 100 verschillende redenen. En ik heb het gevoel ook niet, geen klokje dat loopt te tikken, geen baarmoeder die loopt te schreeuwen!

En heel afgezaagd: Kinderen zijn niet zalig makend!

Ieder zijn keuze. Ik geniet lekker van de kids van mijn zus, en straks die van mijn broertje (nog 4 weken te gaan!).
Ik meld me maar weer even, volg het hier wel op de voet hoor, maar ben geloof ik een beetje oververmoeid van mijn twee baantjes en het huishouden erbij doen. Ik wil ook een huishoudster!

Mijn vriendin en cheffin van het baantje met de toeristen is naar Europa vertrokken en ik draai nu de receptie 's middags en zorg voor de hele veestapel, inclusief een heleboel honden en katten.

Het andere baantje is bij een buurvrouw van mij met vijf paarden, die ik help trainen. Het is wel leuk, maar ook zwaar. Meerdere paarden 16 km laten rennen over het strand en door het bos, plus de hengst die dat ongeluk heeft gehad, weer laten wennen aan het werk, hij heeft niet veel conditie meer, maar wil wel heel graag werken!

En dan het huishouden, pfff. Het word hier heel snel stoffig, maar ik ben vaak te moe om alles goed te doen. Ik doe wel elke dag de boodschappen, koken, de was en de afwas....maar dan ben ik gewoon moe! Man en kind doen niet veel in het huishouden, maar maken wel altijd troep. Om over die vier honden met hun blubberpoten maar te zwijgen.

Zo, even lekker geklaagd, dat lucht op!

Kym, ga je nu een fulltime baan doen, naast je eigen bedrijf, zwaar hoor, lijkt me....hoe gaat het verder, voel je je alweer wat beter?
SD , begrijpelijk dat je het heel druk hebt nu je baas weg is en jij voor alles opdraait. Je zult wel moe zijn! Wat een hoop werk ook met die paarden he, heb je er ook weleens geen zin in?

Ik voel me wel weer ok eigenlijk. Snap niet wat ik had vannacht, maar hopelijk was het even eenmalig.

Mijn vriend is voornamelijk met het bedrijf bezig en de zaak die we beide willen openen, dat duurt gewoon nog even. Ik moet gewoon iets om handen hebben en wil mijn eigen inkomsten. Heel eerlijk gezegd wil ik helemaal niet fulltime werken, hopelijk kan ik dan ook een leuke deal sluiten met de magazine...dat zie ik veel meer zitten!
He SD, dat klink inderdaad behoorlijk druk en dan noem je het opvoeden van je kids er nog niet eens bij.

Qua huishouden ben ik liever lui dan moe

Kym, al iets meer over het magazine gehoord? Wanneer verwacht je daar meer van te horen?
Hoi VG, morgenochtend heb ik een afspraak op het kantoor van de magazine. De editor wil met me bespreken hoe ik 'part of the team' kan worden. Heb gereageerd als freelance photographer, maar wellicht moet ik met wat meer op de proppen komen. Dusse..als je nog ideeen hebt die ik mee kan nemen in het gesprek, kom maar op (en ondertussen denk ik daar zelf ook over na natuurlijk).
Heb je een portfolio?

Of tegenwoordig kan het natuurlijk met je website?

Weet je wat voor type fotografie dat ze willen dat je gaat doen?

Verdiep je daar alvast in.

Doelgrope van het magazine.

Eigenlijk de standaard dingen voor een solliciatie.

Specifiek voor fotografie weet ik niet, want ik heb nog een nooit een fotografie-sollicitatie gehad

Succes!!!!!! Spannend. (en ik ben ook beetje jaloers..... )
Ja, heb gewoon de website gebruikt als demonstratie van wat gemaakte foto's.

Ik weet ook niet precies wat ze zouden willen, maar dat hoor ik morgen dan wel. Ik vind het ook spannend, want is toch best onverwacht zo!
Hartstikke spannend.

In welke taal communiceer je daar eigenlijk met hun?

Frans/Engels?

Ik denk dat je de vraag 'waarom moeten ze jou aannemen' moet kunnen beantwoorden. En ik vind dat altijd de kloterigste vraag die er is. Lekker over jezelf gaan zitten vertellen hoe goed je wel niet bent. Of je slechte punten moeten opnoemen.

Toch doe ik het blijkbaar altijd goed in sollicitatie gesprekken, want ik word eigenlijk bijna altijd genomen.

Tips die ik wel ooit een heb mee gekregen, is een stevige hand geven, in de ogen kijken, die persoon zijn naam zeggen en ook een stevig loopje hebben, dus niet lopen te sjokken. Gewoon een goeie houding dus. Er is mij ooit verteld dat ik al was aangenomen toen ik door de deur liep! (nadat ze mijn CV natuurlijk al hadden gezien)
Er wordt hier Engels gesproken, VG. De punten die je noemt ken ik, en die heb ik me tig jaren terug al eigen gemaakt, moet misschien zelfs een beetje oppassen niet TE zelfverzekerd over te komen. Kan ook afschrikken.

Ja, dat heb ik ook eens gehad in een sollicitatie gesprek, te zelfverzekerd. Soms is het een fijn lijntje, moeilijk om die grens te vinden.
Sahara_desert hoe lang moet je nog volhouden?

Kym, ik wens je veel succes!!

Het mooie weer vandaag(28°) eindigt met onweer. Vanavond lekker voor de buis hangen. Flashpoint komt, kennen jullie die serie?
Hier ben ik ook weer even......druk gehad met flyeren.....paar duizend verspreid over de stad.....en het werkt,want al een aantal reacties gehad...

Wat een goed nieuws voor je Kym, veel succes met je gesprek!

En voor jou ook VG, spannend, gaat goed komen,echt wel!

Ondertussen heb ik een advocaat bezocht, een immigratie advocaat.....die heeft voor mij 2 mogelijkheden.

Mijn vriend heeft dus nog niet de Amerikaanse nationaliteit [greencard] maar die aanvraag loopt, en dat duurt minstens een half jaar......

Als dat is 'goedgekeurd' kan de aanvraag voor mij weg... Nee, we hoeven dan niet getrouwd te zijn,perse, want alle huwelijken die jonger zijn dan 3 jaar zijn hier al erg 'questionnable' ,hoe dan ook..

Voor mij dus 2 opties: Ofwel we dienen de aanvraag hier in de US in, en terwijl dat heeele proces loopt,verblijf ik hier illegaal, want gedurende dat proces MAG ik geen visa aanvragen.....

Tricky dus.....als je wordt gepakt kom je nooooooit meer de US in...

Of....ik ga trug naar NL ,dien daar alles in, en dan moet ik DAAR wachten [ anderhalf jaar.....] tot het goedgekeurd is....

Fijne keuzes he?! Ben al ,sinds ik terug ben van de advocaat aan het malen.......dit gaat zoooolang duren, en wat is slim??

En, mind you, al die tijd mag ik dus niet werken.....! Aaaaargh!

Wel in NL natuurlijk,als ik terug zou gaan......bleeeh.....

Men, wat een tegenvaller.....

Sorry, moest even van mijn hart....klaag klaag....

Wat betreft jullie [weet niet meer precies van wie..] vraag over onbeschofte/aardige mensen...Over het algemeen vind ik de Amerikanen veul aardiger als de Mexicanen. Mexicanen laten heel wat te wensen over v.w.b. algemene omgangsvormen..

Als een Amerikaan je per ongeluk aanstoot in de supermarkt, krijg je acuut excuses, een Mexicaan loopt je liever expres omver....heus! En wat grappig is, ze verwachten van mij niet dat ik Spaans spreek,[blond,blank= Amerikaans..hihi] maar dat doe ik dus wel. Niet vloeiend,maar ik red me.En dan zie je die gezichten! Vol verbazing.....nee ik ben geeeen Gringa!!!!

Enniewee, Ik vind toch wel dat de gemiddelde Nederlander uitstekende omgangsvormen heeft.....
Come fly with me on a jetplane
Hee leuk dat je er weer bent pino4!

Moeilijke keuze hoor die je moet nemen. Ik kan je geen raad geven. Ben nogal eerlijk en zou nooit ergens illegaal willen zijn. Maar wie ben ik?

Maar je bent hier niet alleen . Er komen vast nog goede tips!
Pino! Wat een lastige situatie zeg! Maar ook weer niet, volgens mij is de keus niet heel moeilijk; ergens illegaal zitten lijkt me nu niet verstandig (en fijn voelen), net wat Heidelberg al zegt. Ik zou altijd voor het zekere gaan. Maar betekent dus Nederland en dat zie je ook niet bepaald zitten he?

Hoe zit het nu dan met je relatie als ik vragen mag, is het wat stabieler wat maakt dat jullie wel samen willen blijven? (speelt ook een belangrijke rol bij de keuze die je zult maken lijkt me)

Anyway: veel succes met je besluiten, niet gemakkelijk, maar er is altijd een weg!
Ik weet het.....ik wil absoluut niet ergens illegaal verblijven,druist tegen al mijn principes in....

Maar ja, dat betekent dus dat ik naar NL moet...kan moeilijk op de bonnefooi ergens anders naartoe gaan....hoewel dat me nog het meest trekt.....sorry ben heel eerlijk..

Mun relatie tja, wat zegt het over hem, dat hij meteen zei; o je blijft 'gewoon' hier, illegaal, de kans is zoo klein dat iemand erachter komt... Met de wetenschap dat als het dus mis gaat, ik nooit meer dit land inkom?!

Die gedachtegang kan ik niet zo goed volgen.....en heb er nu ook heel veel moeite mee....
Come fly with me on a jetplane
@ Heidelberg, mijn dubbele diensten duren tot half september normaal werk ik zo'n 36 uur per week, da's zo goed als fulltime dus. Zal wel blij zijn als ze weer terug is!

@ Pino, heb je nu dan ook geen toeristenvisum? Elke 90 dagen even de grens over, soms moet je dan wel een retourticket en voldoende geld kunnen aantonen. En werken in loondienst mag niet, maar wel voor jezelf toch? Ken de wet in de VS niet precies, maar hier mag je met een tijdelijke verblijfsvergunning ook niet werken. Wel voor jezelf, dus hebben we ooit een Limited opgericht en ik verhuur mezelf nu als paardentrainer en verzorger cq. toeristengids. Probleem opgelost, nu krijgen we trouwens de permanente verblijfsvergunning en mogen we wel legaal in loondienst werken.

Anyhow, ik zou nooit ergens illegaal willen zijn. Rechtszekerheid en een legale status vind ik erg belangrijk, niet alleen omdat we een gezinnetje zijn, maar ook om ergens bij te horen. Nederland hebben we verlaten en we wonen nu in een ander deel van de wereld, waar we graag bij willen horen. Dat kostte wel flink wat trouwens en de aanvraag moest destijds vanuit Nederland gestart worden. Maar met het plastic ID kaartje wat we nu hebben kun je hier bijvoorbeeld in het ziekenfonds en dat voor maar $ 28 per maand voor het hele gezin. In Nederland zou dat nu 300 euro kosten. Ook kun je bijvoorbeeld een krediet bij een bank krijgen of goederen op afbetaling kopen. Het alternatief zou overigens zijn om elke drie maanden de veerboot naar Venezuela te nemen, ik moet daar echt niet aan denken! Een keer was wel genoeg wat ons betreft! Zo leuk vind ik Zuid Amerika niet, behalve Suriname dan en Amazonia in Brazilie misschien.
Van vivagirl kreeg je toch info om op een cruiseschip te werken?

Lijkt me goed, dan heb je meteen een dak boven je hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven