Overnachting bij alpaca’s

06-01-2021 09:35 41 berichten
Voor mijn dochter en mij ben ik op zoek naar een locatie waar we kunnen overnachten en waar ze ook alpaca’s hebben. Ik wil dit als verrassing doen voor haar verjaardag, ze wordt 9 en is gek op alpaca’s :mrgreen: Ze is volgende maand jarig, dus zou het in februari of maart willen doen in een weekend een keer. Het liefst wil ik 1 overnachting (met ontbijt) en dan een activiteit zoals een high tea met alpaca’s, uitleg over de dieren zelf of een wandeling ofzo. Ik kom diverse locaties tegen, maar veel zijn minimaal 2 overnachtingen of vanaf 12 jaar pas. Dit is zo bij IJsseldelta en bij Zonneveld. Deze vallen dus al af helaas. Vorstenbosch ben ik ook tegen gekomen, maar dat is echt een groot huis en erg prijzig. En ook deze is alleen voor 2 nachten of meer te boeken.
Ik heb bij Alpaca’s zeelandia de vraag nog uit staan, dus daar wacht ik nog even op.
Maar misschien heeft iemand hier zoiets ooit gedaan en heeft DE tip waar ik naar op zoek ben :)
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
06-01-2021 09:59
Ik zou het gewoon niet doen: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/sti ... t-alpacas/

Door de populariteit van dit soort activiteiten wordt er niet altijd even diervriendelijk met alpaca's omgegaan.

Of heel goed zoeken naar een organisatie die wel goed met de dieren omgaat. Maar hou er dan rekening mee dat een wandeling of knuffelen er waarschijnlijk niet in zit.
Goede post! Ik klikte op dit topic omdat ik alpaca's ook enorm schattig vind en het best eens leuk zou vinden om zoiets te doen, maar wat leuk is voor mij is niet persé leuk voor die beestjes.. dus dat gaan we toch maar niet doen :thumbsup:
De 3 alpaca boerderijen bij mij in de omgeving zijn al sinds september gesloten voor publiek. Toen de maatregelen aangescherpt werden gingen ze dicht. Daarbij heb ik van 2 gelezen dat ze mogelijk ook gaan stoppen, omdat ze het financieel niet meer trekken. Dus ik vermoed dat er momenteel weinig te doen is in de alpaca branche.
Whomi schreef:
06-01-2021 10:11
Ik ga er op letten! Heel veel bedrijven hebben ook juist een informatie-rondleiding en vangen alpaca’s op enz.

Geen een bedrijf gaat zeggen dat ze dit alleen doen om geld te vangen toch? Terwijl ze het er daar allemaal om doen.
chocolol schreef:
06-01-2021 12:04
Geen een bedrijf gaat zeggen dat ze dit alleen doen om geld te vangen toch? Terwijl ze het er daar allemaal om doen.
Dat is toch ook geen probleem? Elk bedrijf moet geld verdienen om rond te komen. Maar als bedrijf kan je wel gewoon je zaakjes op orde hebben of niet. Daar ga ik wel op letten, dat het een bedrijf is dat goed voor hun dieren zorgt. En dat ze informatie geven of wandelingen doen, wil naar mijn idee niet meteen zeggen dat ze slecht met hun dieren om gaan.
Zoals veruit de meest dieren, zelfs huisdieren, vinden alpaca's het helemaal niet leuk om door wildvreemden belaagd en bepoteld te worden. En ze houden ook al niet van gewandel op commando. Hoe goed die kinderen het ook bedoelen.

Ook als ze verder goed verzorgd worden, is het iets wat je beter kunt laten als je het welzijn van die dieren belangrijk vindt. Ze zien er misschien uit als knuffelbeesten, maar dat zijn het niet.
Dat is trouwens iets wat je kinderen niet jong genoeg kunt leren.

Ga lekker met je kind naar de Efteling of zo, als het straks weer mag. Of zoek een kinderboerderij waar een alpaca rondloopt, zodat het beest zelf kan bepalen of en wanneer het geaaid wil worden.
Whomi schreef:
06-01-2021 12:29
Dat is toch ook geen probleem? Elk bedrijf moet geld verdienen om rond te komen. Maar als bedrijf kan je wel gewoon je zaakjes op orde hebben of niet. Daar ga ik wel op letten, dat het een bedrijf is dat goed voor hun dieren zorgt. En dat ze informatie geven of wandelingen doen, wil naar mijn idee niet meteen zeggen dat ze slecht met hun dieren om gaan.
Wanneer ze wandelingen met apalca's aanbieden zorgen ze dus niet goed voor de dieren. Heb je de post van Thordïs gelezen? In 't buitengebied hier is ook een boerderij met apalca's. Die mensen weten er veel vanaf, hebben ze voor de lol en zorgen er goed voor. Hun weiland grenst aan een fietspad en die mensen werden afgelopen zomer helemaal gek van iedere toerist die wilde aaien, een kind op een hek zette voor een foto en informeerden naar wandelen. Hun dieren vonden die aandacht ook echt niet tof. Voor 't dier vreemde mensen laten lopen met die beesten is niet goed.
Doe het niet.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Whomi schreef:

Nou als het dier daar dan onnodig onder lijdt, lijkt me dat wel van belang. Maar als het voor jou geen probleem is, dan kunnen wij niks zeggen om jou dat in te laten zien, denk ik.
Dat een dier er knuffelig uit ziet betekent niet dat een dier knuffelig is.

Wandelingen maken vinden ze meestal niet leuk. Dus als ze daartoe worden gedwongen betekent dat dat er niet goed voor ze wordt gezorgd.
Jammer dat je hier niet meer ingaat op de kanttekeningen die geplaatst worden maar ervoor kiest om in het modtopic te vragen of dit topic maar op slot kan.

Je zou ook kunnen kiezen om je vraag aan te passen, dat je juist op zoek gaat naar een plek waar er pertinent níet met alpaca's gewandeld of geknuffeld wordt.
Whomi schreef:
06-01-2021 10:50
Bij Vorstenbosch heb ik al niet zo’n goed gevoel, omdat dat echt een ontzettend grote locatie is met heel veel dieren, fokken enz. Die hebben bijvoorbeeld ook vloggers uitgenodigd voor reclame. Dat zoek ik echt niet. Ik zoek een kleinschalige locatie, eventueel met nog andere dieren waarbij je dus informatie kan krijgen over de dieren, in de stal kan kijken, waar we wat kunnen eten (hoeft niet perce met de dieren), een wandeling als de dieren dat leuk vinden en bijvoorbeeld met uitzicht op de wei. Naar mijn idee zijn er echt wel plekken te vinden die goed voor hun dieren zorgen en op een goede manier mensen kennis laten maken met de dieren. En dat zoek ik dus :)
Dingen zijn geen vermaak. Ik zou het gewoon echt niet doen. Ik kan mij totaal niet voorstellen dat een zo'n beest er lol in heet dat er tientallen mensen per dag aan hem of haar staan te frunniken. Dat moet je toch gewoon niet willen.
Wat een goede info staat er in dit topic!

Ik dacht ook eraan om zoiets te doen, goed om te weten dat die beestjes dat helemaal niet leuk vinden.

TO, misschien moet je er nog even over nadenken en de nieuwe info laten bezinken.

Als je willens en wetens na al deze updates toch hiermee doorgaat - echt schandalig.
Waarom wil je zoiets doen. Deze beesten zien er lief en aaibaar uit maar ze vinden het helemaal niet leuk. Ik vind het een vorm van uitbuiting.
Mark my words ..... over niet al te lange tijd wordt het effect op deze beestjes onderzocht en blijkt het niet oke te zijn om vervolgens verboden te worden. Net zoals dieren langszaam uit circussen worden gehaald, we niet meer met dolfijnen zwemmen, we geen ritjes meer maken op olifanten, niet meer naar dansende beren kijken en niet meer rijden op ezeltjes in Santorini.

Laat die beesten met rust en ga lekker naar de Efteling met je kind.
bergje65 wijzigde dit bericht op 07-01-2021 10:44
1.34% gewijzigd
Whomi schreef:
Je snapt het niet. het feit dat ze beesten gebruiken om geld mee te verdienen is in basis niet goed.
chocolol schreef:
06-01-2021 15:25
Nou als het dier daar dan onnodig onder lijdt, lijkt me dat wel van belang. Maar als het voor jou geen probleem is, dan kunnen wij niks zeggen om jou dat in te laten zien, denk ik.
Uiteraard. Maar kijk bijvoorbeeld eens op de Facebook pagina van alpaca’s zeelandia. Daar staan diverse filmpjes van strandwandelingen waarbij ze 1 alpaca vast hebben en de rest gewoon los mee loopt. Lekker door de duinen en in de zee. Ook zie je bij hen het terrein waarop ze heerlijk rond rennen, kerstbomen krijgen om aan te knabbelen, ravotten in de wei enz. Bij hen zie ik vooral blije alpaca’s die het zo te zien goed naar hun zin hebben op het terrein :) en als je daar dus een overnachting doet, staan de alpaca’s in de ochtend voor je huisje in de wei.
Whomi schreef:
07-01-2021 13:16
Uiteraard. Maar kijk bijvoorbeeld eens op de Facebook pagina van alpaca’s zeelandia. Daar staan diverse filmpjes van strandwandelingen waarbij ze 1 alpaca vast hebben en de rest gewoon los mee loopt. Lekker door de duinen en in de zee. Ook zie je bij hen het terrein waarop ze heerlijk rond rennen, kerstbomen krijgen om aan te knabbelen, ravotten in de wei enz. Bij hen zie ik vooral blije alpaca’s die het zo te zien goed naar hun zin hebben op het terrein :)

Dat noemen ze een promotiefilmpje en is bedoeld om klanten te trekken. Ik dacht dat jij had gevraagd of dit topic dicht mocht omdat het een slecht idee is?
Het lijkt mij best een leuk uitje. En ik zou me niet teveel aantrekken van wat je hier leest. Door deze beesten word oa geld verdiend en de mensen die zulke accommodaties en activiteiten organiseren kijken wel uit dat ze niet de juiste verzorging, voeding enz krijgen. Dan is zo'n bedrijf snel voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven