Rijden in Grienkenland
dinsdag 1 juli 2025 om 17:05
dinsdag 1 juli 2025 om 17:13
Ervaring op Kefalonia en Zakynthos. En meerdere griekse eilanden. Is allemaal een beetje vergelijkbaar. Wegdek is doorgaans niet zo strak als in NL maar gewoon beetje rustig rijden dan komt het goed. Je moet wel ff uitkijken op rotondes want je hebt daar in Griekenland geen voorrang als je op een rotonde bent. (Tenzij specifiek anders aangegeven).
Je kunt daar dus op een rotonde meerdere keren moeten stoppen terwijl de grieken gewoon in één vaart door voor je neus de rotonde opknallen. Dat zie je bij toeristen wel eens bijna fout gaan daar.
Je kunt daar dus op een rotonde meerdere keren moeten stoppen terwijl de grieken gewoon in één vaart door voor je neus de rotonde opknallen. Dat zie je bij toeristen wel eens bijna fout gaan daar.
.
dinsdag 1 juli 2025 om 18:18
Ik vind het uitzonderlijk ontspannen autorijden, maar ik rij er niet in het donker. Goed rechts blijven, omdat er inderdaad regelmatig 4 auto's tegelijk op de baan zitten. Remmen op de motor bij afdalingen. Ik vind het Griekse verkeer minder opgefokt dan Italië, bijvoorbeeld.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 1 juli 2025 om 20:22
Ervaring op Zakynthos.
Gaat prima, soms smalle weggetjes. Ik zou goed opletten als de navigatie je ergens richting een vaag onverharde weg leidt.
We werden op een pad geleid dat mij echt nachtmerries heeft bezorgd. Stijl, veel losse stenen en rotsachtig. En we konden niet meer keren.
Het viel ons mee dat de onderkant niet weggeschraapt was.
We zijn niet zulke bangeriken, maar dit was echt geen feest.
Maar als je op de gewone weg blijft is het allemaal prima.
Houd rekening met langere reistijden door de vele bochten in de bergen.
Gaat prima, soms smalle weggetjes. Ik zou goed opletten als de navigatie je ergens richting een vaag onverharde weg leidt.
We werden op een pad geleid dat mij echt nachtmerries heeft bezorgd. Stijl, veel losse stenen en rotsachtig. En we konden niet meer keren.
Het viel ons mee dat de onderkant niet weggeschraapt was.
We zijn niet zulke bangeriken, maar dit was echt geen feest.
Maar als je op de gewone weg blijft is het allemaal prima.
Houd rekening met langere reistijden door de vele bochten in de bergen.
dinsdag 1 juli 2025 om 20:32
https://www.elizawashere.nl/griekenland/zakynthos
Heb je al gekeken bij Elizawashere ? Dan zit er meteen de huur van een auto bij.
Heb je al gekeken bij Elizawashere ? Dan zit er meteen de huur van een auto bij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 1 juli 2025 om 20:55
Wij zijn in mei hier geweest:blijfgewoonbianca schreef: ↑01-07-2025 20:32https://www.elizawashere.nl/griekenland/zakynthos
https://www.elizawashere.nl/griekenland ... ype=Flight
auto die je erbij krijg is klein, maar echt perfect voor het eiland.
dinsdag 1 juli 2025 om 21:14
Ziet er leuk uit !Felidaez schreef: ↑01-07-2025 20:55Wij zijn in mei hier geweest:
https://www.elizawashere.nl/griekenland ... ype=Flight
auto die je erbij krijg is klein, maar echt perfect voor het eiland.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 1 juli 2025 om 23:07
Dit..
Rijd als een griek, is het meest veilig.
En de doorgetrokken witte streep rechts, is geen vluchtstrook, als er een auto jou wil inhalen ga je over die streep heen, zodat je ingehaald kan worden.
Je haalt de toeristen er vaak zo uit, snap ik ook wel, want je rijdt in een ander land, dus je bent voorzichtig, en daar gebeuren de meeste ongelukken door.
dinsdag 1 juli 2025 om 23:27
woensdag 2 juli 2025 om 00:51
Rabarbara schreef: ↑01-07-2025 23:27Ik kijk wel op van de verkeersinzichten in dit topic. Ongelukken komen door voorzichtig rijgedrag? Langzaam de berg af is niet oké?
Ik heb andere dingen geleerd. Maar goed, ongetwijfeld zullen dan heel veel Stavrossen en Katharina's zich enorm aan mij geërgerd hebben.
Dat is precies wat ik dacht. Als je ergens onbekend bent, rijdt je rustiger en voorzichtiger. Dat lijkt me vrij normaal. Willen mensen inhalen dan geef je ruimte wanneer dat kan.
Voor de rest: ik ben niet zo'n autorijder, maar op de genoemde eilanden vond ik het goed te doen. Wel blijf ik weg van grote drukke plaatsen, maar op de genoemde eilanden valt dat wel mee. Tenminste, ik ben er niet geweest.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
woensdag 2 juli 2025 om 07:09
Prima te doen vind ik. Als een auto je wil inhalen dan ga je inderdaad een beetje naar rechts over de doorgetrokken streep. Tanken vond ik wel bijzonder. Je moet aangeven hoeveel streepjes je getankt wil hebben (op de benzinemeter in de auto) en dan wordt de auto getankt voor je. Althans zo ging het twee keer bij jou. Ik reed wel in een automaat wat ik in de bergen ideaal vond.
woensdag 2 juli 2025 om 08:29
Ik vind het verschil tussen bijvoorbeeld rijden op Corfu en op Kreta erg groot. Corfu was heel relaxed vergeleken met Kreta.
Maar zorg wel voor een klein wendbaar autootje. Het past soms maar net. En je pikt de toeristen die een grote bak huren er al helemaal snel uit.
En ook eens met wat hier gezegd wordt over de navigatie. Ik ben over landweggetjes gestuurd waar ik echt niet meer zou willen rijden.
Maar zorg wel voor een klein wendbaar autootje. Het past soms maar net. En je pikt de toeristen die een grote bak huren er al helemaal snel uit.
En ook eens met wat hier gezegd wordt over de navigatie. Ik ben over landweggetjes gestuurd waar ik echt niet meer zou willen rijden.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
woensdag 2 juli 2025 om 08:32
Grappig. Toen ik op Corfu was vonden we dat ze daar reden als gekken, in ieder geval het stuk waar wij waren. Maar bij ons ging het toen om het huren van een brommertje en dat durfden we daar niet aan. Met een auto is het toch weer anders natuurlijk.Sun.lover schreef: ↑02-07-2025 08:29Ik vind het verschil tussen bijvoorbeeld rijden op Corfu en op Kreta erg groot. Corfu was heel relaxed vergeleken met Kreta.
woensdag 2 juli 2025 om 08:35
Grieken rijden nou eenmaal niet voorzichtig. Het is echt gevaarlijk vaak hoe toeristen rijden. Heeft niks met ergeren te maken. Gewoon meegaan in het verkeer, dat geld toch overal.Rabarbara schreef: ↑01-07-2025 23:27Ik kijk wel op van de verkeersinzichten in dit topic. Ongelukken komen door voorzichtig rijgedrag? Langzaam de berg af is niet oké?
Ik heb andere dingen geleerd. Maar goed, ongetwijfeld zullen dan heel veel Stavrossen en Katharina's zich enorm aan mij geërgerd hebben.
woensdag 2 juli 2025 om 12:25
Wat het verschil in rijden ook is:
Die Grieken rijden over 't algemeen met hun eigen auto. Vaak 17de hands en sowieso al half opgereden.
Als daar een bluts in zit wegens onvoorzichtig rijden is dat hun eigen probleem.
Die huurauto die je ter plekke huurt moet je weer netjes inleveren.
Blutsen en builen gaan van je waarborg af.
Mijn ervaring met elk Grieks eiland: Slingerige te smalle, te steile en keiige bergwegen. Je springt een gat in de lucht als je grint cadeau krijgt ipv keien.
Zeker vanaf dat je iets wil bezoeken dat ook maar ietsje van "de grote baan" (de hoofdweg) af ligt.
Huur een kleine wagen, want parkeren met een grotere wagen is op vele plekken mission impossible. Of geniet van taxi-vervoer en onderhandel vooral vooraf!
Zeker voor verdere afstanden helpt afbieden
.
Die Grieken rijden over 't algemeen met hun eigen auto. Vaak 17de hands en sowieso al half opgereden.
Als daar een bluts in zit wegens onvoorzichtig rijden is dat hun eigen probleem.
Die huurauto die je ter plekke huurt moet je weer netjes inleveren.
Blutsen en builen gaan van je waarborg af.
Mijn ervaring met elk Grieks eiland: Slingerige te smalle, te steile en keiige bergwegen. Je springt een gat in de lucht als je grint cadeau krijgt ipv keien.
Zeker vanaf dat je iets wil bezoeken dat ook maar ietsje van "de grote baan" (de hoofdweg) af ligt.
Huur een kleine wagen, want parkeren met een grotere wagen is op vele plekken mission impossible. Of geniet van taxi-vervoer en onderhandel vooral vooraf!
Zeker voor verdere afstanden helpt afbieden

Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 2 juli 2025 om 13:46
woensdag 2 juli 2025 om 15:25
Dank voor de info! Ik stap dus zelf niet achter het stuur.
Hoe klein zijn de auto's bij Eliza was here? Man loopt toch tegen de 2 meter dus dat is wel een dingetje.
Iemand nog tips voor 3 personen?
Bij voorkeur een appartement met 2 slaapkamers?
Kan je als je voor 3 man een plekje vind bij eliza, een grotere auto regelen aangezien er 2 kamers geboekt moeten worden maar we maar 1 auto nodig hebben, kan dat ook als upgrade, weet iemand dit?
Hoe klein zijn de auto's bij Eliza was here? Man loopt toch tegen de 2 meter dus dat is wel een dingetje.
Kan je als je voor 3 man een plekje vind bij eliza, een grotere auto regelen aangezien er 2 kamers geboekt moeten worden maar we maar 1 auto nodig hebben, kan dat ook als upgrade, weet iemand dit?
woensdag 2 juli 2025 om 15:59
Mijn man heeft gereden en is 1,95.Phopho schreef: ↑02-07-2025 15:25Dank voor de info! Ik stap dus zelf niet achter het stuur.
Het was krap maar voor die week gewoon te doen.
Je zit ook niet uren in de auto ofzo.
woensdag 2 juli 2025 om 21:27
Phopho schreef: ↑02-07-2025 15:25Dank voor de info! Ik stap dus zelf niet achter het stuur.
Wat ik mij vaag herinner is dat de auto die erbij zit standaard klein is, maar je kan altijd tegen bijbetaling upgraden.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
woensdag 2 juli 2025 om 22:07
Wij zaten met 3 volwassenen in een Aygo. Mijn man is ook bijna 2 meter en ik en stiefzoon 1.80 meter. Dat was verrassend goed te doen.Phopho schreef: ↑02-07-2025 15:25Dank voor de info! Ik stap dus zelf niet achter het stuur.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
woensdag 2 juli 2025 om 22:34
Phopho schreef: ↑02-07-2025 15:25Dank voor de info! Ik stap dus zelf niet achter het stuur.
Andreolas luxury suites. Gewoon eigen ticket en auto regelen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in