Sri Lanka (juli 2014)

24-09-2013 21:34 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar in juli wil ik met mijn vriend op reis naar Sri Lanka.

Er is een hoop info over te vinden, maar ik zou graag wat persoonlijke verhalen willen horen.

Wat zijn de do's en don'ts?

Heb je in juli veel last van de moesson?

Is het (relatief) veilig?

En is het makkelijk reizen daar? Betaalbaar?

Wat moeten we zeker doen / zien?

Ik ben erg benieuwd!
Je weet dat je midden in het regenseizoen zit en dat er dan flinke buien meermaals per dag naar beneden komen en het enorm vochtig is dus niet prettig qua temperatuur. Mogelijk om ij andere periode te gaan?
Nou, ik ben in juli 2011 geweest en kan me geen noemenswaardige bui herinneren! Ik ben er over aan het denken maar echt niet.

Do's:

Het olifantenweeshuis

Lion Rock

Met de trein naar Ella

Eindigen met strand in regio Unawatuna

Yella wildpark

Bezoek een theefabriek en kruidentuin

Dambulla

Anaradhpura (of hoe je het ook schrijft)

Don't:

Colombo

Negombo

Een Brits koloniaals hotel hoog in de bergen. Ja, het is een hele belevenis maar ik voelde me er nogal de blanke uitbuiter.

Kandy is misschien een beetje een 'moetje', maar ik vond er echt niets aan.

Ik heb me er heel veilig gevoeld maar wij waren dan ook op privérondreis met eigen gids én chauffeur. (niet mijn smaak maar we werden mee genomen door anderen op die reis). Gevoelsmatig is het land heel goed zelf te bereizen met treinen en tuktuks. Zelf auto rijden lijkt me chaotisch en eng. Alle mensen zijn heel vriendelijk, overal heerst een prettige sfeer.
Zou voor 'n reistijd gaan buiten de moesson. Ook al valt er maar elke dag 'n flinke bui, kan de luchtvochtigheid daardoor te hoog worden en dus enorm benauwd zijn. Moet je tegen kunnen. Ook kan het zijn dat je ipv heldere luchten veel heiigheid hebt, wat toch net wat andere foto's oplevert.

Ik had 'n georganiseerde rondreis en mij is bijgebleven het olifantenweeshuis wat ik erg gaaf vond. Theeplantages. Kandy (iets met 'n tand van boeddha geloof ik) Dat koloniale hotel in de bergen vond ik ook gaaf! En dan een of andere rots met grottempels en apen. En parken waar je wilde olifanten en krokodillen ziet. En een strand waar je babyschildpadjes mag helpen uitzetten.
Wij zijn in juli 2012 geweest. En eens met Miriam, ik kan me ook geen noemenswaardige bui herinneren.

In die tijd zou de moesson ook alleen in zuiden zijn.

Alleen wat spetters in Unawatuna.

Benauwd was het ook absoluut niet. Weet niet of we mazzel hadden, maar ik zou zo weer rond die tijd gaan :-)

Verder ook eens met Miriam.

Ella vond ik erg leuk, net zoals Galle, Unawatuna & Sigirya.

In colombo vond ik alleen het hotel & de galle green leuk

En Negombo is ook echt geen aanrader.

Je hebt ook mooie safariparken in de buurt van Sigirya, mocht je vanwege de moesson niet naar Yala willen.

Het strand in Trincomalee werd ons enorm aangeraden. Strand is idd prachtig, maar dat was het dan ook. Je zit ongeveer vast in je hotel en er is verder weinig te doen. Wat dat betreft is Unawatuna veeel leuker!

Reizen per trein is heel comfortabel en erg goedkoop!. Hotels vond ik in verhouding met andere aziatische landen erg duur.

Mocht je verder nog vragen hebben, laat maar weten!
Dankjewel voor jullie reacties!

We zijn aan die periode gebonden, dus kunnen niet op een ander moment gaan. Het enige waar ik dus bang voor ben is inderdaad continu regen en benauwdheid. Maar dat lijkt dus mee te vallen.

Is het makkelijk om daar hotels / vervoer enz te regelen?

Of verstandig om alles vooraf al te boeken?
Heel makkelijk!

Het is dan geen hoogseizoen daar.

We hebben alleen het 1e hotel van tevoren geboekt.

Het middenstuk hebben we met een privechauffeur gedaan, waarbij hij de hotels regelde.

Maar de rest hebben we of ter plekke geregeld of een dag van tevoren gebeld.

Trein kan je gewoon op het station de kaartjes kopen.

Evt. de nachttrein is wel handig om op tijd te regelen, maar kan ook gewoon daar.
Wij hadden een chauffeur voor 35 USD per dag. Dus dat is ook nog in overweging te nemen mss? Dat is wel echt handig. Verder hebben hebben wij ook dat rondje gedaan wat hierboven is beschreven, Negombo om even bij te komen, Sigiriya, Polonaruwa, Kandy, Ella, Unawatuna. Oid, ik kan me de precieze route even niet herinneren. Hoogtepunten: Lion Rock, treinreis van Ella (?) naar Kandy. Beklimmen van de waterval bij Ella in de buurt. Er is daar ook een viewpoint weet even de naam niet meer. Al met al heeft SL mij zo ontzettend verrast. Ik vond het echt waanzinnig! Zo mooi, en zo niet platgelopen en zulke vriendelijke (niet opdringerige) mensen.
Wij hadden hotels niet geboekt trouwens, er was altijd plek. Maar dit is al wel 5 jaar geleden...
Wij hebben best wat landen van de wereld gezien, maar deze reis was de aller, allermooiste. Wij hadden ook een rondreis en hadden aansluitend nog een paar dagen malediven. Fantastisch. De mensen zijn zo aardig, het landschap heel divers en het klimaat heerlijk, ook in juli.

Misschien kun je een reisgids van bijvoorbeeld Djoser bekijken voor goede reistips?
Ik vond de bevolking in Sri Lanka juist stugger dan in Indonesie, Thailand, Birma, China. Misschien beter vergelijkbaar met India. Verder vond ik het ook minder prettig dat er militairen met geweren over het strand liepen bij de hotels in de buurt. Ongetwijfeld voor de veiligheid van de toeristen, maar het geeft toch net 'n minder zorgeloos gevoel als in bovenstaande landen. Ik vond het een mooi land, maar het is absoluut niet het mooiste land wat ik heb gezien en staat bij mij vrij onderaan de rij van de landen waar ik in Azie al geweest ben.
Anuradhapura vond ik erg leuk! Je kunt fietsen huren en zo van tempel naar tempel fietsen en de dag afsluiten met een rondje om het meer. Erg leuk!
Heel betaalbaar, heel veilig, heel gemakkelijk te bereizen, goedkoop (zowel eten, openbaar vervoer als guesthouses) en afwisselend.

Do's:

Het noorden bezoeken. Weinig toeristen en daardoor op guesthouses en hotels na ook weinig eet/drinkgelegenheden buiten de lokale restaurantjes om, maar heel vriendelijke mensen en anders dan de rest van het land qua natuur en cultuur

Een van de talloze stranden bezoeken.

Met het openbaar vervoer reizen. Spotgoedkoop, de wegen zijn goed en het geeft je veel vrijheid, omdat bussen en treinen heel regelmatig rijden.

Don'ts

Alle bezienswaardigheden in de culturele driehoek bezoeken. De entreeprijzen zijn belachelijk hoog en er zijn heel goedkope, leuke alternatieven.

Een ritje op een olifant.

Blijven hangen in het rondje Kandy, culturele driehoek, Ella en de stranden aan de zuidwestkust. Dan zit je vnl tussen veel toeristen en Sri Lankanen die wat van die toeristen willen en krijg je niet veel mee van het gewone dagelijkse leven daar.
Kandy zelf is niet zo heel bijzonder (hoewel ik de tempel wel heel mooi vond) maar het jaarlijkse festival daar is echt een van de hoogtepunten. Dat mag je gewoon niet missen, zo prachtig. Ik durf alleen niet te zeggen of dat in die periode is, volgens mij is het begin augustus, maar dat weet ik niet zeker meer. Dat festival zal me eeuwig bijblijven.

Verder is het olifantenweeshuis idd een aanrader. En een ritje met de trein door de hooglanden met de boemeltrein. Dat vond ik ZO ONWIJS Leuk!!!! Je zit dan gewoon tussen de lokale bevolking, echt zo gaaf om te ervaren. Uitzicht over de theeplantages is ook prachtig.

Ik vond het bezoek aan the Hill Club (het koloniale britse hotel) wel leuk, gewoon voor de ervaring. Ja je bent even toerist, maar voor een nachtje is het echt leuk om mee te maken.

Ik zou niet zelf gaan rijden daar, zeker niet als je geen ervaren chauffeur bent. Wij waren met een groepsreis, dus vervoer was geregeld. Maar de wegen zijn soms slecht, dus ik zou het niet zelf aandurven.
Bedankt voor alle reacties!

De brochure van Djoser is inmiddels binnen, dus die ga ik maar eens doorspitten. En ik neem al jullie tips ter harte.

Ik ben er nu zeker van overtuigd dat we naar Sri Lanka gaan.

Binnenkort gaan we de tickets boeken!!
Je kunt ook nog op riksja.nl kijken, die bieden individuele bouwstenen waardoor je 'n reis zelf samen kunt stellen en je niet aan 'n groep gebonden bent, maar wel je vervoer en hotels geregeld zijn.
Probeer eens te kijken voor ticket vanaf Dortmund. Wij vlogen, paar jaar terug, voor ¤450- pp met 1 overstap op Dubai! Supercheap. En met de hispeed trein ben je vanaf A'dam in 2 uur op het vliegveld. Je kunt ook nog op andere stations in NL opstappen. Dat kaartje ook vtv boeken. Is ook veel goedkoper!

Succces!
Niet iedereen woont in omgeving Amsterdam. Soms ben je al 2 uur onderweg naar Amsterdam en als je dan ook nog 2 uur moet treinen én ook nog een tussenlanding hebt, dan ben je al gebroken voor je op je bestemming aankomt.

Ik probeer altijd zo rechtstreeks mogelijk te vliegen, dan begint je reis tenminste wat relaxter.
Daarom zei ik ook dat je ook op andere stations op kunt stappen. Denk Utrecht en maybe Eindhoven. Weet het niet precies meer want is al een paar jaartjes terug.

Maar wie weet loont het voor TO om er eens naar te kijken. Het was maar een idee.
Sorry het ticket was trouwens vanaf Dusseldorf!
Maar treinverhaal is wel hetzelfde!
quote:Beau schreef op 30 september 2013 @ 11:04:

Daarom zei ik ook dat je ook op andere stations op kunt stappen. Denk Utrecht en maybe Eindhoven. Weet het niet precies meer want is al een paar jaartjes terug.

Maar wie weet loont het voor TO om er eens naar te kijken. Het was maar een idee.

Is voor mij ook beiden even lang rijden als naar A'dam.

Heb dat ooit 'ns uitgezocht omdat ik hele goedkope treintickets naar Keulen zag, maar dan moet je eerst 1,5 uur met de auto voor je bij 'n station bent waarvan je ook idd die kant op kan. Totaal niet interessant het OV in Nederland, tenzij je in die bepaalde regio woont.
Zeker een aanrader! Zijn afgelopen zomer geweest (in juli, en op 2 niet-noemenswaardige buitjes na geen regen gezien) en zou zo terug willen.

Do's:

- Kalkudah / Passekudah aan de noord-oostkust. Tot een paar jaar terug erg onrustig met de burgeroorlog, nu heb je er (nog wel) hele mooie witte stranden voor jezelf alleen. Denk dat dat over een paar jaar anders is, was veel in aanbouw. Wel minder keus in waar je gaat eten, maar vaak koken ze in guesthouses ook superlekker.

- Arugam Bay: stuk toeristischer dorpje lager aan de oostkust, maar wel leuk-toeristisch, verwacht geen massa's mensen, maar wel leuke eettentjes en barretjes waar 's avonds wat te beleven valt.

- Mirissa om lekker te relaxen aan het strand

- Ga met de bus! Chauffeurs en taxi's zijn leuk, maar rijden vaak als een stel malloten. Bussen (is onze ervaring) doen dat minder, of zijn in ieder geval groter en daar gaan auto's en tuktuks voor aan de kant. Verder zie je in de bus veel meer van het land en vooral de mensen. Probeer wel altijd aan het begin van een rit/bij een echt busstation in te stappen en ook weer uit te stappen, sommige bussen zitten zo stampvol dat onderweg eruit willen (met bagage) simpelweg niet gaat. Als je zit, zit je, en met open ramen en deuren is dat best even uit te houden.

- Trein van Gal Oya naar de oostkust. Vond persoonlijk de trein langs de westkust een stuk minder relaxt. Trein door de bergen moet ook erg mooi zijn, hebben wij niet gedaaan.

- De leeuwenrots in Sigiriya

- Safari in Minneriya National Park. In augustus is daar 'The Gathering' en komen daar honderden olifanten samen. In juli zitten er ook al heeeel veel!

- Van te voren boeken van hotels is echt niet nodig. In Negombo was het wat drukker (want vlakbij vliegveld) maar elders was altijd voldoende plek, zelfs in Sigiriya waar maar een paar guesthouses zijn! Neem een goede reisgids mee en check Tripadvisor en je vind hele leuke adresjes.

- Ella, en van daaruit een excursie naar Horton Plains

Don'ts:

- Negombo. Prima als je daar land en 1 nachtje blijft, maar is een dodelijk saai plaatsje in juli, met (dan iig) een lelijk vervuild strand en geen relaxte terrasjes oid. Erg benauwd/plakkerig ook

- Colombo, ook niet zo bijzonder. 'Gewoon' een grote moderne stad.

Reizen is relatief makkelijk en veilig. Heb me geen seconde onveilig gevoeld, maar we zijn niet helemaal in het noordelijkste deel (boven Anuradhapura) geweest. Daar schijnt het nog wel onrustig te zijn met Tamil Tigers. In rest van het land niets van gemerkt. Ja, er lopen gewapende soldaten rond bij het vliegveld, en in Colombo, maar verder?

Hebben zelf in het begin met taxi's gereisd, maar werden al vrij snel overtuigd door mede-reizigers dat tuktuks, treinen en bussen ook prima vervoersmiddelen zijn, stuk leuker reizen ook. Ook geen 'gezeur' van taxichauffeur dat hij nog langs spice gardens, kledingwinkels of ander commercieels wil (en dus commissie vangt).

Zorg bij tuktuks en bussen alleen wel dat je over wat 'kleingeld' beschikt. Een ritje / kaartje kost vaak bijna niks (voor een paar honderd rupee/2 euro zit je een halve dag in de bus met zijn 2-en, trein is zelfs nog goedkoper maar die zijn niet overal/gaan niet vaak) en tuktuk drivers en busconducteur hebben vaak geen/amper wisselgeld.

Busstations zijn vaak goed herkenbaar, bushaltes soms iets minder, maar wat ze gemeen hebben is dat er geen duidelijk herkenbare vertrektijdenbordje is. Kwestie van rondvragen.. mensen brengen je bij wijze van tot in de gewenste bus :-).

Veel plezier met uitzoeken/inlezen en succes met het zoeken naar een betaalbaar ticket!
quote:Miss.Speeseend schreef op 30 september 2013 @ 19:20:...

Reizen is relatief makkelijk en veilig. Heb me geen seconde onveilig gevoeld, maar we zijn niet helemaal in het noordelijkste deel (boven Anuradhapura) geweest. Daar schijnt het nog wel onrustig te zijn met Tamil Tigers. In rest van het land niets van gemerkt. Ja, er lopen gewapende soldaten rond bij het vliegveld, en in Colombo, maar verder? ..Noorden is hartstikke veilig en de mensen zijn er supervriendelijk. En afgelopen maand waren er verkiezingen in Sri Lanka, dus overal gewapende soldaten. Die ook allemaal vriendelijk groeten, niets aan het handje dus.
Het eten in Sri Lanka vond ik echt vies! Hielden ze al rekening met de westerse smaak, maar nog was het zo ontzettend heet dat je er geen smaak van had. In Thailand is het eten soms ook zo heet dat de tranen over je wangen lopen, maar dan zit er nog smaak aan én lekker ook nog, maar in Sri Lanka was het alleen maar heel heet.

Dus hou je fles water bij de hand als je gaat eten, die ga je nodig hebben!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven