Thailand Topic!
zondag 16 oktober 2011 om 10:11
Tnx Mayou. Toevallig heb ik gisteren naar dat guesthouse gekeken. Maar andere tips blijven welkom!
Nou ik vond een gedeelte van de fietstocht (maar misschien heb je wel verschillende varianten) toch echt wel armoedig. We reden door wijken waar mensen letterlijk op de houten vloeren slapen en in houten krotten leven (geen huizen te noemen), met kippen en beesten die over straat liepen... voor mij was dat destijds (1e x Bangkok) best een cultuurshock. (en heb al best wat gezien van de wereld). Ik vond het toen een beetje dubbel gevoel geven. Enerzijds wij toeristen met een luxe bestaan in NL die daar door de armoedige wijken reden waar ze amper te eten hebben. Anderzijds goed om ook dit gedeelte van Thailand/Bangkok te zien ipv alleen het centrum met alle luxe.
Nou ik vond een gedeelte van de fietstocht (maar misschien heb je wel verschillende varianten) toch echt wel armoedig. We reden door wijken waar mensen letterlijk op de houten vloeren slapen en in houten krotten leven (geen huizen te noemen), met kippen en beesten die over straat liepen... voor mij was dat destijds (1e x Bangkok) best een cultuurshock. (en heb al best wat gezien van de wereld). Ik vond het toen een beetje dubbel gevoel geven. Enerzijds wij toeristen met een luxe bestaan in NL die daar door de armoedige wijken reden waar ze amper te eten hebben. Anderzijds goed om ook dit gedeelte van Thailand/Bangkok te zien ipv alleen het centrum met alle luxe.
zondag 16 oktober 2011 om 13:04
Ik weet welke wijken je bedoelt, daar gaat iedere fietstocht doorheen (ben met Cor, ABC en André meegeweest). Ik kan me voorstellen dat dat een cultuurshock geweest is, dat had ik de eerste keer ook, maar nu ik zelf in Azië woon en nog regelmatig in BKK kom weet ik dat het best meevalt. Ok ze hebben niet veel geld, maar hebben dat ook niet nodig en zijn gelukkig (en de kinderen gaan allemaal naar school in kraakwitte uniformen). De meeste verbouwen hun eigen groente en de beesten belanden in de soep en de wok. Wat wel grappig is, is dat in die houten huisjes niets staat, behalve een giga flatscreen/karaoke set!
Paradise ligt in een uithoek van Lonely beach en daarom is het lekker rustig, maar je zit toch vlakbij de drukkere plekken en je kon er toen onwijs lekker chillen in hangmatten op van die plateautjes (met wifi!) en heerlijk eten. Het ligt wel aan zee, maar er is geen strand voor de deur, dan moet je 10 minuutjes lopen, maar dat is geen straf want je loopt dwars door de resorts ernaast heen en kunt dus ongegeneerd overal naar binnen gluren (althans, dat doe ik altijd!)
Paradise ligt in een uithoek van Lonely beach en daarom is het lekker rustig, maar je zit toch vlakbij de drukkere plekken en je kon er toen onwijs lekker chillen in hangmatten op van die plateautjes (met wifi!) en heerlijk eten. Het ligt wel aan zee, maar er is geen strand voor de deur, dan moet je 10 minuutjes lopen, maar dat is geen straf want je loopt dwars door de resorts ernaast heen en kunt dus ongegeneerd overal naar binnen gluren (althans, dat doe ik altijd!)

zondag 16 oktober 2011 om 21:13
maandag 17 oktober 2011 om 01:11
Klopt, ben d'r net geweest, maar ben 't resort niet uit geweest. Wat ik gezien heb onderweg ernaar toe was er niet veel veranderd met 2 jaar geleden. Hier en daar een guesthouse erbij, maar geen hoogbouw. Maar ik heb dus geen idee hoe de rest van het eiland is.
Rasa, vanaf Phayam is het ook niet moeilijk hoor. Je neemt de boot naar Ranong (uurtje) en dan de bus naar Takuapa (uurtje). van daar uit gaan er bussen naar Kao Sok (half uurtje). Je wordt afgezet bij de ingang van het park.
Rasa, vanaf Phayam is het ook niet moeilijk hoor. Je neemt de boot naar Ranong (uurtje) en dan de bus naar Takuapa (uurtje). van daar uit gaan er bussen naar Kao Sok (half uurtje). Je wordt afgezet bij de ingang van het park.

maandag 17 oktober 2011 om 09:07
Ik probeerde er net met google maps achter te komen waar het een ten opzichte van het ander ligt, maar dan lijkt de afstand tussen Ranong en Takuapa maar liefst 222 kilometer! Dat kan toch niet in een uurtje... Zijn er meerdere hondjes die Fikkie heten of is google maps onbetrouwbaar wat Thailand betreft?

dinsdag 18 oktober 2011 om 22:18
woensdag 19 oktober 2011 om 10:52
Ik vind het echt heel vreemd dat er zo weinig informatie te vinden is over die overstromingen
Wij gaan ook richting Azie over 2 weken en ik krijg elke keer alleen maar meldingen van dodentallen, maar ik heb werkelijk geen idee waar de gevaarlijke gebieden nou zitten
Wij gaan bijvoorbeeld naar Koh Chang vanuit Siem Raep Cambodja. Daar staat het helemaal onder water nu, maar volgensm ij is Koh Chang wel redelijk oke toch?
Vanaf daar door naar Bangkok, maar ja...zijn die wegen dan wel begaanbaar of helemaal niet?
Echt irritant dat je er nergens info over kunt vinden, zou in deze tijden van internet toch niet al te moeilijk moeten zijn
Wij gaan ook richting Azie over 2 weken en ik krijg elke keer alleen maar meldingen van dodentallen, maar ik heb werkelijk geen idee waar de gevaarlijke gebieden nou zitten
Wij gaan bijvoorbeeld naar Koh Chang vanuit Siem Raep Cambodja. Daar staat het helemaal onder water nu, maar volgensm ij is Koh Chang wel redelijk oke toch?
Vanaf daar door naar Bangkok, maar ja...zijn die wegen dan wel begaanbaar of helemaal niet?
Echt irritant dat je er nergens info over kunt vinden, zou in deze tijden van internet toch niet al te moeilijk moeten zijn

woensdag 19 oktober 2011 om 13:00
woensdag 19 oktober 2011 om 19:27
Of ze houden het nieuws verborgen zodat we toch blijven komen, omdat ze geen inkomsten mis willen lopen.. Je kan wel die kaartjes bekijken online waar de overstroomde gebieden zijn, maar die kloppen volgens mij ook niet allemaal.
Ook om ons heen weet bijna niemand van de overstromingen in Thailand en is iedereen verbaasd als ik het erover heb. Terwijl als dit ergens in Europa of Amerika was het wel elke dag in het nieuws was bij wijze van spreken. Het zit mij echt niet lekker!
Ook om ons heen weet bijna niemand van de overstromingen in Thailand en is iedereen verbaasd als ik het erover heb. Terwijl als dit ergens in Europa of Amerika was het wel elke dag in het nieuws was bij wijze van spreken. Het zit mij echt niet lekker!

donderdag 20 oktober 2011 om 01:02
@Raapje, ik weet hem niet precies, maar er is zo'n wiskundig wetje over hoe journalistiek interessant een ramp is. Factoren: afstand (hoe dichterbij hoe belangrijker) en aantal Nederlandse (desnoods Westerse) slachtoffers: hoe meer, hoe belangrijker. Bij mijn weten is het aantal Nederlandse (of op zijn minst) Westerse slachtoffers nul en de afstand is fors...
donderdag 20 oktober 2011 om 10:08
De Thaien zelf weten al niet waar ze aan toe zijn. De officiële berichtgeving is niet eenduidig en het betekent gezichtsverlies als je toegeeft dat je het niet onder controle hebt. Er zijn zoveel mensen die er iets mee te maken hebben en de 1 zegt dit en de ander dat. De economische schade is echt enorm met alle industrieterreinen met vooral Japanse bedrijven die onder water staan. Het toerisme heeft momenteel nog niet zo heel veel te lijden denk ik omdat je nog niet kosteloos kunt anuleren. ze proberen centraal Bangkok en het vliegveld koste wat het kost (dan Oost Bangkok maar onder laten lopen...) droog te houden want dat zou internationaal enorm veel gezichtsverlies betekenen, los nog van de ook dan weer enorme financiele schade.
En dat is dan nog Thailand. In Cambodja denk ik dat het nog lastiger is om overzicht te krijgen. Hier in Siem Reap was de hoteleigenaar een paar dagen terug ook behoorlijk in paniek na een gerucht over meer water dat eraan zou komen, maar dat bleek helemaal niet waar te zijn, maar uit de officiele berichtgeving werd hij ook niet wijzer.
Ik haal veel info van www.thailandblog.nl verder lokaal navragen of een bus wel of niet rijdt. Wij gaan over een paar dagen via Batambang richting Ko Chang/Ko Kut en ik verwacht dat dit wel gaat.
Maar je weet maar nooit wat het water nu gaat doen.
En dat is dan nog Thailand. In Cambodja denk ik dat het nog lastiger is om overzicht te krijgen. Hier in Siem Reap was de hoteleigenaar een paar dagen terug ook behoorlijk in paniek na een gerucht over meer water dat eraan zou komen, maar dat bleek helemaal niet waar te zijn, maar uit de officiele berichtgeving werd hij ook niet wijzer.
Ik haal veel info van www.thailandblog.nl verder lokaal navragen of een bus wel of niet rijdt. Wij gaan over een paar dagen via Batambang richting Ko Chang/Ko Kut en ik verwacht dat dit wel gaat.
Maar je weet maar nooit wat het water nu gaat doen.

vrijdag 21 oktober 2011 om 07:45
Maris: ik sprak vandaag iemand die net terug is uit Chiang Mai, helemaal begaanbaar zei hij. Officiele berichtgeving is helaas ook niet altijd accuraat. Over 3 weken ben ik daar, zal dan nog even laten weten hoe het is. Hier in BKK nog altijd hoog water, maar het regent amper meer, dus langzaam aan zakt 't.
vrijdag 21 oktober 2011 om 10:36
Het gaat hoofdzakelijk om Centraal Thailand. Daar staat een gebied wat 4x zo groot is als Nederland onder water. Dat water is op weg naar de Golf van Thailand en dreigt nu geheel Bangkok te overstromen. Het besluit om drie stuwdammen, na de hevige regenval in juli en augustus, vol te laten lopen tot ze tot de rand gevuld waren met water, en deze vervolgens tegelijkertijd te laten leeglopen, is de oorzaak van de huidige ramp, niet de regenval zelf. Die was wel zwaarder dan voorgaande jaren, maar niet genoeg om zo'n zondvloed te veroorzaken.
Er zijn honderden doden en duizenden mensen zijn hun baan kwijt. Die werkten op de ondergelopen industrieterreinen, om het nog maar niet te hebben over de miljoenen die dakloos geworden zijn, hun landbouwgrond onder water, oogsten die verloren zijn gegaan... En dit allemaal veroorzaakt door een incompetente regering, schandalig!
Ze verwachten dat Bangkok de komende dagen onder water gaat lopen. Ik hou m'n hart vast!
Er zijn honderden doden en duizenden mensen zijn hun baan kwijt. Die werkten op de ondergelopen industrieterreinen, om het nog maar niet te hebben over de miljoenen die dakloos geworden zijn, hun landbouwgrond onder water, oogsten die verloren zijn gegaan... En dit allemaal veroorzaakt door een incompetente regering, schandalig!
Ze verwachten dat Bangkok de komende dagen onder water gaat lopen. Ik hou m'n hart vast!

vrijdag 21 oktober 2011 om 11:42
Dank voor de inside information, mayou! Wat een slecht verhaal zeg... Zit jij nu in Bangkok? Vind het allemaal ook wel een beetje dubbel. Natuurlijk snap ik dat mensen die binnenkort naar Thailand afreizen zich zorgen maken over hun vakantie, maar dat staat natuurlijk allemaal in geen verhouding tot het leed van de Thai...
http://nos.nl/artikel/305 ... and-bereiken-bangkok.html
http://nos.nl/artikel/305 ... and-bereiken-bangkok.html
anoniem_90685 wijzigde dit bericht op 21-10-2011 11:43
Reden: Nieuwsbericht toegevoegd
Reden: Nieuwsbericht toegevoegd
% gewijzigd
zaterdag 22 oktober 2011 om 08:33
Ik vlieg volgende week naar Bangkok. Ik zou dan de nachttrein naar Chiang Mai nemen maar die rijdt voorlopig nog niet. Helaas kan je je geld voor je treinkaartje alleen terug krijgen op het treinstation.
Ik zal dus nu een binnenlandse vlucht moeten nemen. Niet zo erg, maar wel lastig dat ik nog wel eerst naar het treinstation moet om mijn geld te krijgen. Of ik moet het geld laten zitten, maar ja, het is toch 65 euro.
Nou ja, eerst maar hopen dat we er sowieso komen. Het is natuurlijk voor de Thaise bevolking erger dan voor mij. Dat moet ik niet vergeten.
Ik zal dus nu een binnenlandse vlucht moeten nemen. Niet zo erg, maar wel lastig dat ik nog wel eerst naar het treinstation moet om mijn geld te krijgen. Of ik moet het geld laten zitten, maar ja, het is toch 65 euro.
Nou ja, eerst maar hopen dat we er sowieso komen. Het is natuurlijk voor de Thaise bevolking erger dan voor mij. Dat moet ik niet vergeten.