Trans Mogolie Express

28-11-2009 13:20 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

November volgend jaar ben ik van plan om, samen met een vriendin , de transmongolie express te gaan beleven.

Zijn er hier mensen die deze reis al eens gemaakt hebben? En misschien tips hebben..wij twijfelen nu b.v. om een groot bedrag bij te betalen voor een privé coupé. Wij hebben nog niet zoveel behoefte aan een of andere rus die Wodka aan het verkopen is langs mn bedje! waar vervolgens een hele wagon heel de dag binnen wandelt!

ook weten we nog niet waar we het beste kunnen boeken? (goedkoopste..:-)

we hebben nog tijd genoeg, maar we wilde toch vast een beetje gaan rondkijken!

alvast bedankt voor jullie reactie

(zie net dat ik de n in Mongolie ben vergeten in het onderwerp, maar kan dat niet wijzigen....)
Als je lang in die trein zit zou ik een privé coupe gewoon doen. Maar dat hangt natuurlijk ook van jouw privacy behoefte af. Toen ik begin 20 was had ik dat er niet voor over, vond ik het juist leuk en spannend om allemaal mensen nieuwe mensen te ontmoeten.

Nu (begin 30) ben ik gewoon veel meer gesteld op mijn privacy en vind ik comfort ook belangrijk. Bovendien verdien ik genoeg, waardoor het geld voor mij geen belangrijke afweging meer is. Dat was het in mijn studententijd natuurlijk wel.
Toevallig was daar gisteren iets over op rtl travel.

Ik denk dat je bij rtlgemist dat nog wel kan terugkijken, daar maakte ze de hele reis met die trein, heb je iniedergeval een idee .
wij hebben het wel gedaan 4-pers coupe voor ons 2en, was in mijn herinnering niet eens zo heel veel duurder in 2005, maar achteraf was ik wel héél blij dat we dat gedaan hebben. Heb je in ieder geval nog een beetje ruimte en privacy. Maar ik ben dan ook niet zo die hard backpacker

Russen heb ik trouwens niet zoveel gezien, wel veel dronken mongolen met véél bagage.
Ik heb deze reis in 2001 gemaakt, samen met een vriendin. Wij hebben toen heel bewust bijbetaald voor een privé coupé. Als twee samenreizende vrouwen vonden wij dat absoluut een eerste vereiste. Er reizen veel dronken Russen op dat traject, en verder zijn smokkelende Mongolen erg lastig, die stouwen bij de grensovergangen je hele coupé vol als je niet uitkijkt. Ook kun je dan 's nachts de coupé van binnen afsluiten, zodat je zeker weet dat er geen ongewenste indringers binnen kunnen komen.

Ga je ook stop-overs maken? Wij hebben anderhalve dag in Moskou rondgekeken, drie dagen in Irkutsk (met een bezoek aan het Baikalmeer) en drie dagen Ulaan Bataar, met een overnachting in een ger. Dat was voor mij het absolute hoogtepunt van de reis, ik zou graag nog eens - en dan wat langer - naar Mongolië willen gaan, Mongolië is zó mooi ...... Daarna nog een paar dagen Beijing voordat we weer naar huis vlogen.

Ik heb onze hele reis indertijd geboekt bij Trans Sputnik. Zij zijn de officiele vertegenwoordiger van de Russische Spoorwegen in Nederland. Toen waren ze verreweg het goedkoopste, in feite was het zo dat alle andere reisorganisaties ook de treintickets bij Trans Sputnik inkopen. Zij hebben niet alleen de treintickets geregeld, maar ook de hotelovernachtingen in Moskou, Irkutsk en Beijing inchulsief alle transfers van en naar het treinstation en het vliegticket terug.

Waarom ga je in november? Je hebt dan grote kans dat er ijs op de ramen komt te staan, dan zie je sowieso niets van het landschap, en een groot deel van het Russische traject zit je noordelijker dan Nederland, met als gevolg: heel korte dagen, lange nachten. Ik heb indertijd bewust ervoor gekozen deze reis in juni te maken, dan heb je de langste dagen en op het Russische traject extra lange dagen. Toen wij tussen Swerdlosk en Krasnorjask reden was het 's nachts tot 0.30 uur licht, we kwamen gewoon slaap tekort omdat we bleven kijken naar de zonsondergang .....
Iedereen heeft daar lopers, dus het afsluiten van je coupe heeft niet zo heel veel zin. Je kan beter een stuk touw meenemen zodat ze de deur niet open kunnen schuiven.

Ik had niet eens gezien dat ze in november wilde maar dat zou ik ook niet doen. Slapen in een ger is niet grappig meer dan en vanuit de trein zie je inderdaad waarschijnlijk niet zoveel meer. Wij zijn in september geweest en hadden al sneeuw, later zou ik niet gaan.
Met afsluiten bedoelde ik ook afsluiten door aan de binnenkant de hendel over de haak te halen en dat vast te binden. Een sleutel krijgt niemand, die hebben alleen de provodniks om de coupé af te sluiten als de trein stilstaat.
Hallo!!

Bedankt voor jullie reacties!!

in november gaan zullen we dan nog eens even bekijken! we hebben in principe dan allebei vrij en zijn pas later gaan bekijken waar we heen wilde gaan!! Nu zijn we allebei toch wel erg enthousiast over de treinreis dat we misschien even moet gaan bekijken om eerder te gaan!

wij zijn best avonturlijk aangeegd, maar denk toch dat we er voor kiezen om een eigen coupé te nemen! maar op de plaatsen waar ik heb gekeken ben je dan over de hele reis, iets van 450 euro meer kwijt! dus wilde wel even checken of dat dan de moeite waard is!

de stops die we nu graag willen maken zijn in irkutsk en in Mongolie!!

Als we daar 3 dagen zijn hebben we dan genoeg tijd om mooie dingen te zien (ik heb het gevoel dat ik voor Mongolie veel langer nodig heb)

Kun je een paardrijdtocht daar zo ter plaatse regelen?

leuk hoor al die verhalen...:-)
quote:Joyce48 schreef op 29 november 2009 @ 15:09:

Met afsluiten bedoelde ik ook afsluiten door aan de binnenkant de hendel over de haak te halen en dat vast te binden. Een sleutel krijgt niemand, die hebben alleen de provodniks om de coupé af te sluiten als de trein stilstaat.Van binnen kan je hem zelf afsluiten, maar van buiten af komt iedereen binnen hoor. Al die Mongolen hebben idd een loper!
Oeh dit staat ook nog hoog op mijn lijstje... veel plezier dutchgirl!
Ik heb jaaaaren geleden deze reis gemaakt en had toen geen prive coupe. Het gevolg was dat ik eerst met een dronkenrus wodka zat te drinken en pinda's zat te eten. Was trouwens best gezellig. Daarna kwamen er een stel uit Mongolie met extreem veel bagage en handelswaar in decoupe zitten. Dat was echt minder.

Maar de reis is echt de moeite waard.

Ik ben zelf een week in Mongolie geweest en dat land is echt heel mooi. Is een van de weinige landen waar ik ooit nog eens terug naar wil.

Ik had de ries trouwens geboekt bij Incento
Wat leuk dat je die reis gaat maken! Ik heb t 3 jaar geleden gedaan. Toen treintickets gekocht via een hostel in Moskou (godzilla's ofzo, kan ik nakijken) en die opgepikt toen ik in Moskou was. Was verreweg goedkoopste denk ik, gellif dat ik 190 dollar kwijt was tot ulaanbaatar.

Ik had geen privé coupe, was ook alleen. Heb wel wat last gehad van dronken mongolen. Maar zeker als je samen bent is datminder een issue. Hangt allemaal gewoon erg van het type reiziger af denk ik. Ik vond het juist wel grappig toen de boel werd volgestouwd.
quote:oydutchgirl schreef op 30 november 2009 @ 12:15:

de stops die we nu graag willen maken zijn in irkutsk en in Mongolie!!

Als we daar 3 dagen zijn hebben we dan genoeg tijd om mooie dingen te zien (ik heb het gevoel dat ik voor Mongolie veel langer nodig heb)

Kun je een paardrijdtocht daar zo ter plaatse regelen?

leuk hoor al die verhalen...:-)

Hi, ik ben in okt/nov 2007 geweest. Misschien was het mazzel, maar de temperatuur was toen prima te doen en zeker geen ijs op de ramen.

Wel was het in Irkutsk erg saai, omdat je daar in de zomer in het meer kan zwemmen en in de winter op het ijs kan met een hondenslee. Toen wij er waren was het vooral heel helder en koud, maar nog niet bevroren. We hebben er ter plekke een tocht te paard geregeld, maar dit was niet heel bijzonder. Ook het plaatselijke aquarium was een tegenvaller.

Paardrijden in Mongolie echter was echt onvergetelijk.

*wilde hier een foto invoegen, maar weet niet hoe dat moet, als hij niet op internet staat, maar gewoon in m'n vakantiekiekjes*

Ook gewoon daar geregeld. Het was maar 3 uurtjes, maar echt super. Ik ben vrij lang en de paardjes daar zijn net C/D-ponys, die alleen maar in een versnelde stap gaan, dus ik weet niet hoe geoefend je bent, maar voor mij was 3 uur lang genoeg.

Wij hebben geboekt (waren met z'n vieren dus eigen coupe) bij de treinreiswinkel.nl. Daar regelen ze alles voor je: transfer, tickets en overnachtingen. Ikzelf doe het liever ter plekke, maar o.a. mijn vader was mee, dus vandaar de luxe-versie

Er is overigens een paar maanden geleden ook een heel topic over de TME volgeschreven, misschien dat je dat nog ergens kan vinden?

Heel veel plezier! Vergeet vooral ook niet om tijd voor Beijing te reserveren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven