Vaccinaties en malariatabletten.

01-03-2010 18:58 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet of je voor Lombok malariatabletten moet slikken?
Even googelen op een wereldkaart malaria, deze bijv. Of beter: advies inwinnen bij de GGD of een ander reizigers-vaccinatiecentrum.
Waar op Lombok? Dat is nl ook nog een verschil. Op de eilanden is geen malaria. Ik ga al jaren naar Lombok en slik geen malaria tabletten maar neem ze wel mee (Malarone omdat dat ook de pillen zijn die ze geven als je het wel krijgt). Al zegt de GGD wat anders. Ga je op Lombok zelf rondtrekken dan zou ik het overwegen. Hoe lang ga je? (ook belangrijk) En wanneer ga je? (ook belangrijk) Vaccinaties moet je gewoon netjes allemaal halen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Ik heb in Indonesië (incl. Lombok) geen malariatabletten geslikt, maar ja ik slik ze ook niet in Afrika en de rest van Azië, dus aan mij heb je niets .
ik weet niet naar welk gebied je gaat maar ik wil je wel vertellen wat een bevriende arts vertelde toen ik naar het Kruger park in Zuid Afrika ging

Hij heeft mij ook geadviseerd om pillen mee te nemen maar ze niet te slikken. Als je malaria krijgt terwijl je die tabletten slikt, ook dat kan namelijk, werken de tabletten met antistoffen niet meer.

Hij adviseerde dan ook om ze gewoon niet te slikken en pas te nemen als ik malaria zou krijgen. Verder adviseerde hij gewoon de normale regels in acht te nemen. Dus lange kleding, dichte schoenen, deet etc etc

Misschien zinloze info

trouwens deze meneer is tropenarts
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Ik ga een maand, juli en helft augustus.

Ik vraag dit omdat de meningen nogal kunnen verschillen inderdaad. Maar Chica, jij neemt ze dus niet in. Maar wanneer zou je ze dan wel nemen als je ze bij je hebt?
Niet zinloos, nuttig juist.

Alhoewel ik in ZA ook niks genomen heb, vorig jaar.
Kijk na wat de verschijnselen van malaria zijn, en als je die straks op Lombok hebt, dan naar de dokter aldaar om met een simpele test aan te tonen dat je malaria hebt. Dan de malarone volgens de gebruiksaanwijzing (dus als medicijn, niet als profylaxe) gebruiken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Maar waar ga je precies heen op Lombok Zhamira?

Ik heb ze inderdaad bij me, maar slik ze niet. Het voordeel van Malarone is dat je ze 1 dag van te voren moet innemen en dan werken ze al. Indien je plannen dus ineens veranderen kun je ze altijd nog innemen. Ik zou ze nemen als ik bijv echt het binnenland van Lombok in zou gaan. En natuurlijk als ik Malaria heb dan gebruiken de artsen het ook als medicijn tegen Malaria.

Maar ik weet niet waar je heen gaat. De Gili's hebben echt 100% GEEN Malaria (wel dengue maar dat is een ander verhaal helaas) maar uit voorzorg heb ik ze dus wel altijd bij me. En pas op als het mosquito time is. Net voor zonsondergang (meestal uurtje of 5) dan koelt het af en komen de muggen uit de bomen. Deet smeren dus en evt met een klamboe slapen.
Ik ben vaak in de tropen en ik slik die rommel nooit. Voor Indonesie heeft het ook nooit gehoeven, daar heb ik nooit iets genomen.

In Afrika slik ik ze ook niet, heb ooit eens Lariam geslikt in Afrika, nooit weer.

De bijwerkingen zijn afschuwelijk en prompt liep ik juist dat jaar wel malaria op, je bent ook met Lariam niet 100% beschermd.

Nu slik ik het nooit meer, ik werd er bijkans psychotisch van, van dat spul.

Als ik me ziek voel en koorts krijg in Afrika, dan ben ik zo bij de dokter. Als je er op tijd bij bent, niks aan de hand.

Java, Bali, Lombok en Sulawesi, nooit last gehad.

Ik slaap wel in Afrika onder een klamboe en als het donker wordt, smeer ik me in met DEET.
Maar Lariam en die andere rommel moet je ook niet slikken. Malarone is een stuk beter tegenwoordig met veel minder bijwerkingen. Maar dan nog zou ik het niet doen. Het blijft shit spul. Maar ja, Malaria oplopen is natuurlijk ook geen pretje. De keus is dus aan jou of je het risico wilt lopen.
Gelukkig zijn de bijwerkingen van Malarone een stuk minder heftig dan van Lariam en velen mensen merken er zelfs helemaal niets van, maar ik vind het advies om het pas te slikken in geval van een hele goede.
Was deze al genoemd?

http://www.lcr.nl/
Chica, ik ga waarschijnlijk wel het binnenland in.

Ik ga eerst naar Java en daarna naar Lombok en de Gili's.

Goeie tips !
Hmm...als malaria tabletten worden aangeraden, zou ik ze zeker slikken. Als ze niet worden aangeraden zou ik ze zeker NIET slikken, daar is het nou eenmaal te heftig voor (of kan het zijn in ieder geval).

Volgens mij wordt over het algemeen malarone veel meer voorgeschreven, juist omdat er minder bijwerkingen zijn, maar is in bepaalde gebieden niet voldoende. Overigens kun je met deze tabletten nog steeds malaria krijgen, de tabletten beschermen namelijk tegen de dodelijke vorm, andere vormen kun je nog steeds krijgen.

Als mij Lariam voorgeschreven zou krijgen, zou ik het dan ook zeker wel slikken (desnoods nog even checken bij een ander tropeninstituut) maar over het algemeen schrijven ze dat niet voor niets voor.

Bovenstaande stukje heeft overigens weinig met Lombok te maken...
Ik ben afgelopen zomer in o.a. Lombok geweest en heb wel malariapillen (Malarone) geslikt, op advies van de GGD. Wij wisten van te voren nog niet voor hoelang en waar precies, dus we hebben ze meegenomen en 1 dag van te voren begonnen met slikken. Ik heb geen enkele nare bijwerking van de pillen gehad. Fijne vakantie alvast!!
Mijn ervaring met de GGD, Travelservice en Tropeninstituut is datze veel te snel profilaxe voorschrijven terwijl dat - wanneer je op de bestemming aankomt - helemaal niet nodig blijkt te zijn. Ik slik dus ook niet, maar heb het wel bij me voor het geval dat (Malarone). Je kunt het ook nemen als stootkuur, dus wanneer je malaria hebt, meteen 3 dagen lang 4 pillen per dag.

Kijk uit voor Dengue. Die muggen zijn ook overdag actief. Vriendin van me heeft het op Gilli T opgelopen. Niet prettig.
De voorschriften van de GGD en andere instanties worden wel eens overdreven. Ik kreeg bijv. voor Cuba malariaprofylaxe voorgeschreven terwijl dat daar al 25 jaar niet meer voorkomt.
quote:Als mij Lariam voorgeschreven zou krijgen, zou ik het dan ook zeker wel slikken

Ik niet. Heb 1 keer zo'n pil geslikt en was gelijk 'n hele week zwaar depressief: ik dacht dat ik doodging en dat al mijn dierbaren dood zouden gaan. Zo kun je niet op vakantie. Gelukkig dus maar dat ik die pil uitprobeerde toen ik nog thuis was en dat de bijwerkingen over waren toen ik eenmaal vertrok.

Van die Malerone krijg je hooguit wat darmklachten. Ook niet geheel plezierig als je toch al naar 'n land reist waar je van 't eten last van je darmen kunt krijgen.

Je hebt ook nog wat anders, maar daar krijg je weer blaasjes van in je mond waardoor het eten van al die goddelijk verse ananassen in de tropen een hel wordt.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit 'n kuur afgemaakt.
Lariam staat bekend om zijn bijwerkingen, waaronder hallucinaties en depressies (ik ken niemand die dat niet gehad heeft terwlijk ze het slikten.) Vreselijk spul inderdaad. Ik snap niet dat dat nog steeds verkocht wordt
Lariam en Paludrine slik ik ook niet omdat ik er ook enorm gestoord van werd, in die mate dat ik geen lol op vakantie meer had en mijn reisgenoten ook weinig.... maar Malerone is prima voor mij, geen bijwerkingen.

En ik heb teveel kinderen en volwassenen zien doodgaan aan malaria, plus een aantal blanken op het randje gezien... dus: ik slik mijn profylaxe. Ik ken een vrouw die jaren in de tropen woonde, malaria kreeg en nu na jaren nog niet de oude, ze kan haar werk niet meer doen omdat haar concentratiespan zoveel minder is en haar uithoudingsvermogen is er ook aan. Nee dank je.

Speel niet met malaria!!!!!

En natuurlijk ligt dat aan het gebied en jaargetijde, in ZA zou ik het ook niet doen, in Zambia, Uganda ed wel. Voor Lombok weet ik niet wat ze aanraden, maar onthou dat je flink de sjaak bent als je malaria oploopt als blanke.....

Oh ja, ik heb met mijn profylaxe, weleens gedacht dat ik toch echt malaria had: hoofdpijn, hoge koorts ed.... bleek het toch niet te zijn toen ik mijn bloed liet checken. Voor hetzelfde geld zat je niet, zoals ik, naast het ziekenhuis en slik je je hele pilvoorraad op. Als het voor mij al lastig is om te herkennen of je wel of niet malaria hebt, dan is het voor een leek nog oneindig veel moeilijker.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ik was er flink ziek van, van de malaria en dat was ook nog eens toen ik Lariam had geslikt.

Het was in augustus dat ik er was en in october kreeg ik in NL malaria.

Maar ik genas weer keurig.

Het kan een jaar in je bloed blijven zitten als je besmet bent.
Ik ben vorig jaar naar de Gili eilanden geweest. Op advies van de GGD wel malerone geslikt.

Over het algemeen komt er alleen op gili meno malaria voor, maar er zijn verschillende meningen over.
quote:yasmijn schreef op 02 maart 2010 @ 17:49:

Ik was er flink ziek van, van de malaria en dat was ook nog eens toen ik Lariam had geslikt.

Het was in augustus dat ik er was en in october kreeg ik in NL malaria.

Maar ik genas weer keurig.

Het kan een jaar in je bloed blijven zitten als je besmet bent.Zonder Lariam was je waarschijnlijk daar heel ziek geworden. En je zal minder ziek alsnog geworden zijn omdat je profylaxe hebt gebruikt.

Je moet trouwens bij de meeste malariamiddelen ook nog enige tijd na vertrek uit het malariagebied door blijven slikken om alle malariaparasieten die evt in je bloed terecht zijn gekomen en verborgen zitten in je lever ed te killen. En dan nog: je kunt pech hebben, maar je minimaliseert het risico wel.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Ja, 3 weken van tevoren begonnen en 6 weken na thuiskomst nog doorgelslikt. En toch de sjaak.

En zowat psychotisch door die rommel.

Daarna ben ik nog ontelbare keren in Afrika geweest zonder profylaxe en nooit iets gehad. Mijn devies is: klamboe en voor het donker flink met deet spuiten.

Ben er in dec nog geweest wegens een noodgeval (mijn moeder is er gestorven in Mombasa, op vakantie, veel te jong en volkomen onverwacht op 23-12-09) en toen ben ik zo halsoverkop in het vliegtuig gesprongen zonder ook maar iets bij me, geen deet en ook niet ter plaatse gekocht. Mijn moeder lag daar in coma na een hersenbloeding, dan denk je helemaal nergens aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven