Vietnam/Laos/Cambodja

10-10-2013 09:37 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Volgend jaar staat er eindelijk een verre reis op de bestemming maar ik twijfel nog enorm. Het liefst zou ik deze 3 landen allemaal willen bezoeken maar we hebben helaas maar 4 weken. Ik denk zelf dat dit niet helemaal realistisch is?! Daarnaast ben ik een beetje aan het kijken voor een logische route en de goedkoopste vliegopties. Zelf dacht ik dat vliegen op Bangkok het beste is en vanaf daar door?

Wat zijn jullie ervaringen met deze landen? Hoelang heb je ervoor nodig? Wat zijn absoluut dingen die je niet mag missen? (ook de wat minder toeristische dingen) En heeft er iemand misschien voorbeeldroutes voor een reis naar deze landen? Het wordt een eerste backpack trip dus vandaar dat ik nog wel een klein beetje voorbereid wil zijn!

Een hoop vragen, ik hoop dat er iemand is die me kan helpen! :D
Voor 4 weken backpacken vind ik deze 3 landen veel te veel. Je moet tekening houden met (openbaar) vervoer wat niet altijd op gunstige tijden gaat, dus je bent tijd kwijt met verplaatsingen.

Doe Laos en Cambodja samen, of Vietnam en een deel van een van de andere landen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik lees mee! Hier ook eerste verre reis, maximaal 4 weken de tijd. Ben benieuwd naar de reacties.
Ik heb zo'n reis een paar jaar geleden gemaakt; ook 4 weken. Die 3 landen is echt te veel voor een maand. Wij hebben een stukje Vietnam & Laos gedaan en heel Cambodja. Dat was goed te doen en dan kan je ook 2 of 3 dagen op een bestemming blijven, zodat je de tijd hebt om alles te zien. Reis was ongeveer als volgt:

Gevlogen op Ho Chi Minh (Vietnam); daar stad en Vietcongtunnels bekeken. Daarna (goedkope) vlucht naar zuiden Laos; Tad Fane waterval en 4000 islands (aanrader!). Daar de grens over naar Cambodja; Phnom Penh (vieze stad) en killing fields, Siem Reap, Sihanoukville (aanrader is Ream Nationaal Park), Kampot (aanrader = minder toeristisch gebied, ga vooral naar spookstad Bokor en overnachten bij het supertoffe bij Les Manguiers). Daarna water overgestoken naar Phu Quoc Island (Vietnam), is ook erg leuk. Vanuit daar weer naar Ho Chi Minh gevlogen (is heel goedkope lijnvlucht).

Achteraf hadden we nog wel wat tijd over en zou ik de Mekong Delta nog mee hebben gepakt. Maar verder was dit een prima te doen schema voor een maand.
In 2010 hebben we in 4 weken Vietnam & Cambodja gedaan.

En dat was al aan de krappe kant. Had nog wel meer willen zien :-)

We hebben de volgende route gedaan Hanoi, Sapa, Halong Bay, Hoi An, Ho Chi Minh (incl. Mekong & Cu Chi tunnels), Siem Reap (Angkor Wat), Phnom Phen (Killing fields & Tuol Sleng) & Shianoukville.

In Vietnam veel met binnenlandse vluchten gedaan, van Vietnam naar Cambodja & in Cambodja met de bus.

Heel goed te doen!!

Laos heb ik geen ervaring mee.

Heen vlogen we naar Hanoi (volgens mij via Singapore of Kuala Lumpur) en terug vanaf Phnom penh.

Was echt een super reis! Zou graag nog eens terug willen!
Thnx voor jullie reacties en routes, daar ga ik eens goed naar kijken!

Ik denk dat het inderdaad beter is om een land te schrappen! Vietnam staat echt hoog op mijn lijstje, daar wil ik zeker heen. Maar dan nog de keuze tussen Cambodja/Laos.. Lastig.. Iemand tips ;) Daarnaast lijkt het ons ook fijn om nog een paar dagen bij te komen op een mooi bounty eiland...

@amelie001, Leuk dat je eerste verre reis gaat maken, waar ben je van plan om heen te gaan? Ga je alleen?
Vorig jaar in 3 weken van Bangkok door Cambodja naar Ho Chi Minh gereisd. Ik vond het prima te doen en heel relaxed, maar ik houd er dan ook een hoog reistempo op na. Ik vond 3 dagen Bangkok, 3 dagen Siem Reap, 1 dag Battambang, 2 dagen Phom Penh en 4 dagen HCMC voldoende (met tussendoor dan hele of halve reisdagen). We zijn vervolgens van HCMC terug gevlogen naar Bangkok en na een dagje weer naar huis. Overigens vond ik Bangkok en Cambodja veeeeel leuker dan Vietnam (en ook veel mooier, maar ik heb natuurlijk maar een heel klein stukje van Vietnam gezien). Vanuit HCMC kun je prima naar de Mekong Delta & de tunnels.
@traveler2011, dat is idd een hoog reistempo, maar zo zie je wel veel! Jij bent alleen in het zuiden van Vietnam geweest zo te zien? Vooral het noorden van Vietnam lijkt mij erg gaaf!

Zelf hebben we ook het idee om in Bangkok te starten, daar een paar daagjes te verblijven.
Ik ben begin dit jaar 2 maanden geweest. 1 maand Cambodja was meer dan genoeg, teveel eigenlijk. 1 maand Laos was veel te weinig. Nu ben ik wel een langzame reiziger, die graag wat langer op 1 plek blijft. Vietnam trekt me niet. Cambodja en Laos zijn allebei geweldig.
Als ik meer tijd zou hebben, zou ik het wel iets rustiger aan doen hoor! Maar ik ga over het algemeen niet op vakantie om uit te rusten, maar om zoveel mogelijk te zien. Als ik wil uitrusten, blijf ik wel thuis.

Noord-Vietnam zijn we niet geweest (en ik verwacht eerlijk ook niet dat de kans heel groot is dat ik nog terug ga naar Vietnam) en in Laos ook niet. Dat staat nog wel op de planning voor de komende jaren. Maar eerst terug naar Japan!
Wie zegt dat ik uitrust? Ik blijf gewoon liever wat langer op 1 plek als het me daar bevalt.
Wij zijn een maand weggeweest, Vietnam (Hanoi - Halong Bay - Hue - Hoi An - Buon Ma Thout en toen verder het binnenland in - Dalat - HCMC) daarna naar Cambodja (Phnom Penh - Siem Reap) en nog een paar dagen naar Koh Chang (Thailand, best wel bounty en oud&nieuw daar gevierd) en vanaf Bangkok terug, hier nog 1 dag geweest.

Wij hadden een hoog tempo, had best langer in Cambodja willen blijven, maar ik wil sowieso een keer terug icm Laos.

Vanaf Hoi An zijn wij binnenland in getrokken, van de toeristische route af dus.

In Vietnam kan je prima reizen met nachtbus en nachttrein. Dit scheelt tijd, je bespaart op kosten voor een hostel en wordt wakker op een nieuwe plaats!
hoi Justme!

wat een leuk vooruitzicht die reis

Ik heb vorig jaar ook een reisje Vietnam gemaakt en dat is me heel goed bevallen!

toen ik erheen ging, had ik nog zoiets van, als ik toevallig snel door noord naar zuid Vietnam heen ben, ga ik via Cambodja en Laos terug omhoog... Alleen ik had ook 'maar' vier weken en vond 't uiteindelijk veel relaxter om op m'n gemakje door het land te trekken en geen leuke plekjes over te slaan...

Ik ben onderweg heel veel mensen die dat door tijdnood wel moesten doen en keuzes moesten maken wat ze wel en niet gingen zien..

Het is gewoon heel fijn als je op leuke plekjes net even wat langer kan blijven en voor mij was vier weken echt perfect wat dat betreft!

Ik heb een ticket AMS-Hanoi retour gekocht (dat was het goedkoopst) en ben vanaf HoChimin met een goedkoop vluchtje terug omhoog gevlogen (80 euries een dag van tevoren geregeld)

Als je dat ook doet en je vind Vietnam tegenvallen (kan ik me niet voorstellen) kan je ook altijd nog een uitstapje maken naar Cambodja en/of Laos.. maar ik denk dat je je niet gaat vervelen!

Heeel veel plezier en succes met het plannen!

en als je verder nog tips wilt hebben, let me know!
Vietnam vond ik erg tegenvallen ( vreselijk toeristisch en geen aardige bevolking, vooral niet naar mijn blonde vriend ) , Laos en Cambodja daarenetegen prachtig.

Thailand is ook wel leuk.
Vietnam is een 'you live it or you hate it' land.

Ik zou ook een retourtje BKK boeken en daar vandaan naar je eerste land. Als je het leuk vindt en niet uitgekeken raakt, dan blijf je. Ben je (zoals ik) de afzetterij en zelfs soms agressie van de Vietnamezen zat, dan ga je naar een ander land.

Je kunt vanuit alle 3 de landen makkelijk terug naar BKK, dus bekijk gewoon ter plekke wat je gaat doen. Visa voor Laos en Cambodja kun je gewoon aan de grens halen.
Ja hoor, ik heb wel een tip. Als je wilt kiezen tussen Laos en Cambodja dan is het heel eenvoudig: Cambodja! Cambodja is gewoon een must als je in die regio bent. En ik denk dat het ook een hele mooie combi met Vietnam kan zijn. Realiseer je wel dat je met een tijd van vier weken keuzes zult moeten maken, maar volgens mij doe je dat wel

Je zou naar Bangkok kunnen vliegen en dan een vlucht naar Siem Reap, de tempels bekijken (neem daar wel een aantal dagen voor, te mooi!) daarna met de boot over het Tonle Sap meer naar Phnom Penh. Na een aantal dagen kun je doorreizen naar Vietnam. Als je in Vietnam de highlights van zuid naar noord gezien hebt vlieg je van Hanoi door naar Bangkok.

Kan wel hoor, in vier weken, maar je zult gewoon moeten kiezen (uit veel moois).
Wat heerlijk, een prachtig gebied en lekker eten daar! En goedkope massages enzo. :-)

Ik heb krap 4 weken gereisd in Laos en klein stukje Thailand en dat voelde best een beetje gehaast, ik had meer willen zien binnen Laos en langer willen blijven hangen op plekken.

Komt mede door de lange reistijden binnen Laos. Maar wat een prachtig land! En relatief weinig inwoners, en ook niet superveel toeristen behalve op een paar plekken. Dus heel relaxed. Vriendelijke mensen, superlekker eten, overweldigend mooie natuur, lekkere goedkope massages (Lao massages zijn vrijwel net als Thaise massages)...

Vietnam trekt mij niet zo, ik lees vaak over drukke steden vol stinkende scootertjes, en dat de mensen niet zo aardig zijn. Maar ik ken ook wel mensen die het juist heel leuk vonden, dus ga vooral op jouw eigen gevoel af.

Cambodja lijkt me ook heel mooi, maar destijds stond mijn hoofd er niet naar om van die zware dingen te doen op mijn vakantie zoals de Killing Fields, en ik vind ook niet dat ik door Cambodja kan reizen en dat overslaan. Dus bewaar ik dat gewoon voor een andere keer als m'n hoofd er wel naar staat.

In een Lonely Planet vind je altijd wel routesuggesties. Voor Laos is het handigste denk ik: Bangkok - Chiang Mai - Chiang Rai - Luang Nam Tha - Luang Prabang - Vang Vieng (- Vientiane) - midden-Laos (Konglor Cave) - Bolaven Plateau - 4000 islands - (misschien stukje Cambodja, vanuit 4000 islands kun je daar heen reizen) - een Thais eiland.

Dus ongeveer zo: http://koningaap.nl/rondr ... -genieten-langs-de-mekong (zie plattegrondje rechtsonder)

... maar dan nog met de stukken in Thailand erbij. En bij individueel reizen moet je echt meer tijd rekenen dan zo'n groepsreis want jij bent natuurlijk tijd kwijt aan vervoer en hotels zoeken.

Misschien kun je wel een open jaw vliegticket vinden waarmee je bijvoorbeeld heen vliegt op Bangkok en terug uit Siem Reap ofzo... maar weet niet of dat bestaat (vluchten Siem Reap - Amsterdam?). Ik geloof dat je in Cambodja niet echt lekkere stranden hebt maar misschien heb ik het mis.

Wat reizen betreft ben ik echt van de filosofie: less is more!

En daarmee bedoel ik: minder vaak verkassen met al je spullen, maar wel vanuit een paar basisplaatsen, allerlei tripjes in de omgeving maken en die plaatsjes zelf wat beter leren kennen. Want hoe vaker je met spullen en al verkast, hoe meer uren van je vakantie meestal op gaan aan het zitten in stations, bussen, treinen, of vliegtuigen; en hoe minder uren om 'buiten te spelen'. (Of zoals iemand het een keer zei: je zult een expert worden in het interieur van openbaar vervoer in Azië. Dat kan een keuze zijn!)

Succes met kiezen!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Jawel hoor, Cambodja heeft Sihanoukville en Kep, met mooie stranden. Ik vond Sihanoukville zelf een tikkie te toeristisch maar er niet ver vandaan was het heerlijk rustig, met erg leuke basic acco op het strand.
Hahaha, nee; vluchten Siem Reap-Amsterdam bestaan niet
Ik ben 3,5 week in Vietnam geweest en nog niet alles gezien. Ik vond Vietnam erg mooi en heb er een super leuke tijd gehad. Ik vond de bevolking aardig al zitten er ook wel wat opdringerige mensen tussen die overal geld voor willen. Maar goed daar ben je zelf bij! Ik heb me er altijd veilig gevoelt en veel mooie plekken gezien.
Ik heb uitgebreid gereisd, o.a. In Azië, maar je 'je bent er zelf bij' met betrekking tot opdringerige mensen ging in Vietnam niet op.

Een groep mannen die om je heen komt staan omdat je niet wilt betalen 'omdat ze op je brommer hebben gepast' (niets gevraagd, niets gezien, brommer stond naast me) of 'gidsjes' die met stenen vanaf een klif gingen gooien omdat je vriendelijk had gezegd dat je zelf wel kon lopen en geen gids nodig had.

En dat zijn nog maar 2 voorbeelden. Niet echt iets waar ik zelf 'schuld' aan had.
quote:himalaya schreef op 11 oktober 2013 @ 12:39:

Ik heb uitgebreid gereisd, o.a. In Azië, maar je 'je bent er zelf bij' met betrekking tot opdringerige mensen ging in Vietnam niet op.

Een groep mannen die om je heen komt staan omdat je niet wilt betalen 'omdat ze op je brommer hebben gepast' (niets gevraagd, niets gezien, brommer stond naast me) of 'gidsjes' die met stenen vanaf een klif gingen gooien omdat je vriendelijk had gezegd dat je zelf wel kon lopen en geen gids nodig had.

En dat zijn nog maar 2 voorbeelden. Niet echt iets waar ik zelf 'schuld' aan had.

Jeetje, dat is nog heftiger dan de vervelende verhalen die ik al over Vietnamezen had gehoord.

Lijkt me erg slecht voor het toerisme. Mensen vertellen dat toch door.

Tijd dat ze ook zo'n soort campagne gaan voeren onder hun mensen!

http://www.businessinside ... n-against-rudeness-2013-6
Heb dat vaker gehoord over Vietnamezen maar wij hebben niks vervelend mee gemaakt. Vond het echt een prachtig land met lieve mensen. Slechts 1 keer meegemaakt dat een jongen geld wilde nadat hij ons een plek in de nachttrein had aangewezen. Scheelt misschien dat we meer in het binnenland ook zijn geweest, minder toeristisch
Thnx voor alle handige tips en info!

Ik ga nu steeds meer twijfelen over Vietnam, hoor en lees er zulke verschillende verhalen over! Nog eens even goed over nadenken en info zoeken ;)

Thailand trekt mij niet zo, juist omdat het zo toeristisch is.. Bij Laos heb ik altijd het idee dat het vooral om de natuur gaat en het relaxte backpack gevoel.. Dat er minder dingen te bezoeken/zien zijn?

Ik ga nog even goed zoeken op internet :D
In Laos ook volop tempels hoor. En een rare vlakte vol grote kruiken (ben ik niet geweest), en leuke stadjes met Franse architectuur en lekkere terrassen en tuinen. En veel leuke markten.

En ja ook veel mooie natuur: bergen, watervallen, grotten, een rivier door een grot heen... Je kunt er wandelen, kayakken, wandklimmen, door water in grotten waden of varen, etc etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven