Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben na zoveel jaar meer thuis in Zwitserland , dan in Nederland. Praat en versta Zwitserduits, en woon nu 2 jaar langer hier dan dat ik in NL gewoond heb....
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar het verschil tussen NL en Zwitserland zijn niet zo groot....Dus dat maakt emigratie makkelijker.
hoppala schreef:
26-03-2019 22:33
Ik voel me geen immigrant. Als ik niet zeg dat ik uit Nederland kom, heeft niemand het door. Ok, ik ben gierig, vier sinterklaas en ga graag naar de Hema. Verder leef ik precies als eeen Oostenrijker, ik eet 2 keer per dag warm, ik leef met de seizoenen, ik vast in de vastentijd, familie neemt een belangrijke plek in.
Maar de verschillen zijn sowieso klein natuurlijk.

Ik voel me ook geen immigrant. Ik denk dat ik prima geïntegreerd ben in het Engelse leven. Maar ook in mijn geval zijn de verschillen tussen beide landen niet enorm groot.
JobEva schreef:
27-03-2019 16:32
Maar het verschil tussen NL en Zwitserland zijn niet zo groot....Dus dat maakt emigratie makkelijker.

Ik denk dat je immigratie bedoelt? Of bedoel je dat het makkelijk is om te besluiten naar Zwitserland te verhuizen omdat de verschillen zo klein zijn?
Ik denk inderdaad dat het verschil tussen stad en platteland vaak groter is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nectarinepit schreef:
27-03-2019 16:35
Ik voel me ook geen immigrant. Ik denk dat ik prima geïntegreerd ben in het Engelse leven. Maar ook in mijn geval zijn de verschillen tussen beide landen niet enorm groot.
Ik voel me juist door Brexit wel meer buitenlander hier. Al woon ik in een stad met heel veel buitenlanders en heb ik ook veel buitenlandse collega's. (Maar an sich vind ik het niet erg me immigrant te voelen. Het was een bewuste keuze immers)
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier eerder meegeschreven onder een andere naam maar helaas kan ik mijn gegevens niet herinneren en dus niet inloggen. Vandaar een nieuw account.

Heeft iemand hier ervaring met het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering in Nederland bij werken in het buitenland?
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 14-04-2019 18:34
48.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of ze die aanbieden maar Oom verzekeringen is goed voor buitenland verzekeringen.
Hello, can you hear me?
boebezoebe schreef:
27-03-2019 21:40
Ik voel me juist door Brexit wel meer buitenlander hier. Al woon ik in een stad met heel veel buitenlanders en heb ik ook veel buitenlandse collega's. (Maar an sich vind ik het niet erg me immigrant te voelen. Het was een bewuste keuze immers)

Dat gevoel had ik vooral vlak na het referendum, nu af en toe; bijvoorbeeld met het aanvragen van settled status. Maar over het algemeen voel ik mij niet echt een buitenlander. Wonen en werken in Londen zal daar zeker aan bijdragen, ik denk dat het een ander verhaal zou zijn als ik nog steeds zou wonen waar ik eerst woonde toen ik naar Engeland kwam. Dat was een kleinere stad in de Midlands waar voornamelijk 'leave' gestemd is en men een heel andere houding tegenover buitenlanders heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nectarinepit schreef:
28-03-2019 10:00
Dat gevoel had ik vooral vlak na het referendum, nu af en toe; bijvoorbeeld met het aanvragen van settled status. Maar over het algemeen voel ik mij niet echt een buitenlander. Wonen en werken in Londen zal daar zeker aan bijdragen, ik denk dat het een ander verhaal zou zijn als ik nog steeds zou wonen waar ik eerst woonde toen ik naar Engeland kwam. Dat was een kleinere stad in de Midlands waar voornamelijk 'leave' gestemd is en men een heel andere houding tegenover buitenlanders heeft.
Ja precies, als je in Londen bent wordt je meteen als Londenaar gezien: de meeste mensen hebben wel roots elders (van een klein gehucht op het platteland tot een heel ander land, of ouders die elders geboren zijn), dat zal er wellicht mee te maken hebben. En in mijn omgeving is ook echt iedereen heel erg pro-remain, dus je voelt je niet zo snel een buitenstaander.

Ik heb het ook wel even vlak na het referendum gevoeld. Toen merkte ik dat ik buiten ook ineens wat zachter ging praten als ik Nederlands tegen mijn kinderen sprak. En ja, door het moeten aanvragen van de settled status voelde ik me toch wel even een beetje buitengesloten. Maar dat gevoel is niet erg lang blijven hangen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
HelloFromTheOtherSide schreef:
28-03-2019 07:37
Ik weet niet of ze die aanbieden maar Oom verzekeringen is goed voor buitenland verzekeringen.
Oom ken ik en daar ben ik voorheen wel eens verzekerd bij geweest. Maar zij hebben geen arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kent iemand een goed/leuk Franstalig forum? Eigenlijk zoek ik het Viva forum maar dan in het Frans. :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Woont er iemand in Lissabon? Ik zit er de laatste tijd aan te denken om misschien daar heen te verhuizen (als ik een baan vind) en ik vraag me af hoe het daar bevalt :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga dit hele topic nog doorlezen maar ik voelde de behoefte om vast te reageren. Al van jongs af aan heb ik het gevoel dat ik weg wil, op avontuur, ergens wonen waar je naar buiten kijkt en denk het is hier geweldig. Een klein huisje, veel natuur, weinig mensen, auto's en gebouwen. Een iets warmer klimaat dan Nederland zou fijn zijn of in ieder geval niet kouder. Als het bij ik vertrek fout zie gaan maar ze aan het einde van de rit toch tevreden zijn denk ik dan moet ik het toch ook kunnen.

Ik ben er alleen nog niet uit waar ik precies heen zou willen, binnen Europa is het makkelijk qua een visum. De beste landen zijn volgens google de Scandinavische landen, maar daar is het koud. En ik zou ook een andere manier moeten verzinnen om inkomsten te genereren want mijn beroep is niet in the middle of nowhere uit te voeren. Ik wil aankomend jaar naar de emigratie beurs om wat inspiratie op te doen.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Kihei, overweeg Bonaire :)
Het is echt emigreren voor watjes. Je komt redelijk makkelijk binnen.
Iedereen spreekt gewoon Nederlands. Altijd heerlijk weer. Prachtige natuur. Veel minder druk van Curaçao.

Ik woon hier nu ruim vier maanden en voorlopig ga ik nog niet weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zat naar ik vertrek te kijken en bedacht me opeens dat ik frikandellen, kroketten, bitterballen etc. eigenlijk helemaal niet mis. :$ Ben ik de enige of ben ik gewoon een mislukte Nederlander? :rofl:
Haha @Leighton, ik ben vegetariër. Ben onlangs weer een in Nederland geweest en dit is wat ik mee terug nam:

- quorn stukjes en vega rookworst (want hier is de keus zeer beperkt, dus een keer wat anders dan tofu is wel fijn)
- paprikapoeder (is volgens mij iets typisch Nederlands)
- sambal
- pindakaas
- drop (een klassieker en soms heb ik daar gewoon echt zin in)

Ik kan prima zonder, maar het is wel extra genieten als ik dit soort dingen weer eens kan eten. Ik loop tegenwoordig door de Albert Heijn alsof het een buitenlandse supermarkt is. Ben er zo een uur zoet.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Kihei, EU zoals Spanje is fantastisch. Ik heb zelf in Spanje gewoond en zou graag terug gaan. Daarnaast kan je natuurlijk ook aan de ABC eilanden denken. Volgens mij heb je daar niks voor nodig want onderdeel van NL + lekker weer.

@Jest, haha dat herken ik inderdaad. Hier wordt ik dood gegooid met kaas want veel andere dingen zijn er niet (ook niet bij eten in restaurants) al komt er wel steeds iets meer bij tegenwoordig gelukkig. Vooral pindakaas kan ik zelf niet zonder.
Jest schreef:
15-04-2019 15:42
Haha @Leighton, ik ben vegetariër. Ben onlangs weer een in Nederland geweest en dit is wat ik mee terug nam:

- quorn stukjes en vega rookworst (want hier is de keus zeer beperkt, dus een keer wat anders dan tofu is wel fijn)
- paprikapoeder (is volgens mij iets typisch Nederlands)
- sambal
- pindakaas
- drop (een klassieker en soms heb ik daar gewoon echt zin in)

Ik kan prima zonder, maar het is wel extra genieten als ik dit soort dingen weer eens kan eten. Ik loop tegenwoordig door de Albert Heijn alsof het een buitenlandse supermarkt is. Ben er zo een uur zoet.

Nee hoor. Zowat overal verkrijgbaar.

Ik neem ook altijd eten mee terug. Honingdrop, schuimblokken, Cup A Soup (kerrie) en pakjes om nasi en bami mee te maken. Als ik met de trein ben, neem ik ook curry kruidenketchup, pindakaas en chocomel mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nectarinepit schreef:
24-04-2019 12:37
Nee hoor. Zowat overal verkrijgbaar.

Ik neem ook altijd eten mee terug. Honingdrop, schuimblokken, Cup A Soup (kerrie) en pakjes om nasi en bami mee te maken. Als ik met de trein ben, neem ik ook curry kruidenketchup, pindakaas en chocomel mee.
Ik merk dat ik naarmate ik langer in het buitenland woon, ik steeds minder mee terug neem als ik in Nederland ben geweest. Deels omdat ik aan bepaalde dingen steeds minder behoefte heb, deels omdat steeds meer ook hier te krijgen is. Dat er nu ook een Hema in de UK is, scheelt in elk geval al een heleboel.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah drop. Ja dat neem ik ook wel mee. Er is hier 1 winkel die 3 pakjes drop (van Johan Bülow, die je ook bij de Bijenkorf kan kopen) verkoopt dus die haal ik af en toe nog wel als ik echt zin heb in drop. Heel duur maar ik word er zo blij van. :cheer2: Verder wil ik volgende keer ketjap en wat curry mixen meenemen van de toko.
DG2015 schreef:
24-04-2019 13:24
Ik merk dat ik naarmate ik langer in het buitenland woon, ik steeds minder mee terug neem als ik in Nederland ben geweest. Deels omdat ik aan bepaalde dingen steeds minder behoefte heb, deels omdat steeds meer ook hier te krijgen is. Dat er nu ook een Hema in de UK is, scheelt in elk geval al een heleboel.

Ja, ik neem ook wel minder mee dan in het begin. Soms neem ik niets voor mezelf mee terug, maar zijn er Nederlandse vrienden die graag iets willen hebben. Ligt er ook een beetje aan hoe lang het duurt voordat ik weer in Nederland ben.

Wat ik wel altijd meeneem en eerder vergat te vermelden: hacheekruiden. :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu ik dit zo lees bedenk ik ineens dat ik de volgende keer dat we in Nederland zijn weer Surinaamse masala moeten meenemen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja surinaams is het enige wat ik niet kan vinden. Mijn indiase toko in de straat heeft veel indonesische dingen en broodjes bapao heb ik ook al gevonden. We hebben nu ook een hema. Dus het enige wat ik mis zijn kroketten, vietnamiese loempias en kibbeling.
Nectarinepit schreef:
24-04-2019 12:37
Nee hoor. Zowat overal verkrijgbaar.
Is paprikachips dan bij jullie ook overal verkrijgbaar? Hier ook niet namelijk. En ik ken iemand in Australië die zelfs weleens paprikachips uit Nederland laat opsturen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven