Vrijwilligerswerk; ja/nee?
maandag 20 september 2010 om 18:43
Ik zit heel erg in twijfel, het is namelijk al heel lang een droom van mij om vrijwilligerswerk te gaan doen in Zuid-Afrika. Nu heb ik dit geboekt, maar beginnen de twijfels toe te slaan.
Is vrijwilligerswerk in het buitenland wel echt nuttig? Waarom zou ik helemaal daarheen gaan, alleen om de kinderen extra aandacht te geven? Zoveel meer dan dat heb ik niet te bieden. Tja, ik kan helpen met verzorgen, klusjes, spelen, huiswerk etc. Maar écht iets wezenlijks doen kan ik ook niet. (Ook natuurlijk door de taalbarriére, want de kinderen kunnen alleen Afrikaans en een beetje Engels en ik Nederlands en een beetje Engels..)
Ik betaal zo'n 2500 euro om dat een maand lang te doen. Zóveel geld, wat zij zoveel beter kunnen gebruiken.
En waarom wil een weeshuis vrijwilligers? Misschien meer een goede manier om extra geld te krijgen en dan ter voldoening van de westerlingen ze ook maar mee laten werken? Of zou ik wel écht iets kunnen betekenen?
Jeetje, zoveel twijfels. Ik wil graag iets nuttigs doen, maar tegelijkertijd ben ik bang dat het juist tegenstrijdig werkt. Zo van "Onze kinderen brengen we gewoon naar een weeshuis, want dan komen er wel weer westerlingen met geld opaf."
Ik heb steeds gezegd; als ik ook maar iets kleins kan betekenen, dan is dat al goed. Maar nu begin ik daar toch aan te twijfelen. (Mede ook doordat het wel in een echt onveilig gebied is, dus echt veilig is het voor mezelf ook niet, denk ik.)
Heeft het wel nut, of kan ik beter 2 weken lekker rondreizen in een land en vervolgens iets doen aan vrijwilligerswerk in Nederland..(ook altijd genoeg te doen)
Dus, wat vind jij? Doe je goed door vrijwilligerswerk te doen in het buitenland?
Is vrijwilligerswerk in het buitenland wel echt nuttig? Waarom zou ik helemaal daarheen gaan, alleen om de kinderen extra aandacht te geven? Zoveel meer dan dat heb ik niet te bieden. Tja, ik kan helpen met verzorgen, klusjes, spelen, huiswerk etc. Maar écht iets wezenlijks doen kan ik ook niet. (Ook natuurlijk door de taalbarriére, want de kinderen kunnen alleen Afrikaans en een beetje Engels en ik Nederlands en een beetje Engels..)
Ik betaal zo'n 2500 euro om dat een maand lang te doen. Zóveel geld, wat zij zoveel beter kunnen gebruiken.
En waarom wil een weeshuis vrijwilligers? Misschien meer een goede manier om extra geld te krijgen en dan ter voldoening van de westerlingen ze ook maar mee laten werken? Of zou ik wel écht iets kunnen betekenen?
Jeetje, zoveel twijfels. Ik wil graag iets nuttigs doen, maar tegelijkertijd ben ik bang dat het juist tegenstrijdig werkt. Zo van "Onze kinderen brengen we gewoon naar een weeshuis, want dan komen er wel weer westerlingen met geld opaf."
Ik heb steeds gezegd; als ik ook maar iets kleins kan betekenen, dan is dat al goed. Maar nu begin ik daar toch aan te twijfelen. (Mede ook doordat het wel in een echt onveilig gebied is, dus echt veilig is het voor mezelf ook niet, denk ik.)
Heeft het wel nut, of kan ik beter 2 weken lekker rondreizen in een land en vervolgens iets doen aan vrijwilligerswerk in Nederland..(ook altijd genoeg te doen)
Dus, wat vind jij? Doe je goed door vrijwilligerswerk te doen in het buitenland?
dinsdag 21 september 2010 om 10:59
Als ik hier in Nederland een verhaaltje voorlees aan een kind dan lever ik ook al een bijdrage aan zijn/haar ontwikkeling, hoe klein ook. Als ik hier een kind leer hoe hij/zij zn veters moet strikken, dan lever ik ook een bijdrage, hoe klein ook. Waarom dan helemaal naar een ver land? Dat doe je dan in de eerste plaats inderdaad voor jezelf. Het is een ervaring, voor jezelf. Je leert ook van de mensen daar, over de cultuur, andere manieren van denken, het ervaren van de kleuren, de geuren en de andere mentaliteit. Dat neem je mee en dat draagt bij aan jouw eigen ontwikkeling. Dat je daarom totaal niks bijdraagt aan het leven van de mensen/de kinderen daar is niet zo. Je kan de wereld misschien niet voor ze veranderen, maar je kan wel je steentje bijdragen. Dat steentje, al is het een kiezelsteentje, is waardevol.
dinsdag 21 september 2010 om 22:08
Kan me heel goed voorstellen dat je twijfelt!
Het is natuurlijk het grote onbekende waar je 'ingaat'.
En dat 'enge' komt steeds dichterbij!
In de snelle toekomst zou ik ook graag vrijwilligerswerk willen doen. Lijkt mij een fantastische ervaring, waarbij je ook wat voor de ander kan betekenen!
En wat anderen zeggen is denk ik waar, ook al is het maar een steentje op die grote berg. Dat steentje kan al heel veel betekenen voor een weesje die daar zit!
Iedereen die al dit heeft gedaan, zou die misschien kunnen aangeven bij welke organisatie??
Het is natuurlijk het grote onbekende waar je 'ingaat'.
En dat 'enge' komt steeds dichterbij!
In de snelle toekomst zou ik ook graag vrijwilligerswerk willen doen. Lijkt mij een fantastische ervaring, waarbij je ook wat voor de ander kan betekenen!
En wat anderen zeggen is denk ik waar, ook al is het maar een steentje op die grote berg. Dat steentje kan al heel veel betekenen voor een weesje die daar zit!
Iedereen die al dit heeft gedaan, zou die misschien kunnen aangeven bij welke organisatie??
donderdag 23 september 2010 om 14:03
be more is zeker niet duurder dan andere goed georganiseerd vrijwilligerswerk in zuid afrika, maar goed niet iedereen zal het er voor over hebben. En ja wat is duur, ik verbaas me altijd over de mensen die 1000 euro betalen voor een weekje zon in het hoogseizoen...
Ik vraag me trouwens wel af of degene die hier klagen over de hoge bedragen zelf weg geweest zijn, ik krijg nl een beetje de indruk van niet...maar het kan zijn dat ik dat verkeerd zie?
Ik vraag me trouwens wel af of degene die hier klagen over de hoge bedragen zelf weg geweest zijn, ik krijg nl een beetje de indruk van niet...maar het kan zijn dat ik dat verkeerd zie?
donderdag 23 september 2010 om 14:29
Eline, natuurlijk kiest ieder voor zich en is alles subjectief. Ik zit zelf al zo'n 1,5 jaar in 'het wereldje', dus weet waar ik het over heb. Ik ben echter geen vrijwilligerswerk gaan doen, maar heb gesolliciteerd bij een grote ontwikkelingsorganisatie om me middels mijn professie in te zetten.
En nogmaals; iedereen moet echt zelf weten waar ie z'n geld aan uitgeeft, alleen ken ik ook de andere zijde van de medaille en probeer ik die ook te benadrukken.
En nogmaals; iedereen moet echt zelf weten waar ie z'n geld aan uitgeeft, alleen ken ik ook de andere zijde van de medaille en probeer ik die ook te benadrukken.
donderdag 23 september 2010 om 15:19
donderdag 23 september 2010 om 15:26
quote:Phoebexx schreef op 23 september 2010 @ 15:24:
Heet jij Iris, Kym?
Ik snap je punt Kym maar ik denk dat je je ook niet alleen maar op het negatieve moet richten. Ik proef bij jou dat je de bijdrage en de ervaring van vrijwilligers de grond in boort en dat vind ik jammer.Valt wel mee hoor, ze is gewoon realistisch. Ik vond het erg leuk om te doen en ik raad het ook niemand af, maar er zitten schaduwkanten aan.
Heet jij Iris, Kym?
Ik snap je punt Kym maar ik denk dat je je ook niet alleen maar op het negatieve moet richten. Ik proef bij jou dat je de bijdrage en de ervaring van vrijwilligers de grond in boort en dat vind ik jammer.Valt wel mee hoor, ze is gewoon realistisch. Ik vond het erg leuk om te doen en ik raad het ook niemand af, maar er zitten schaduwkanten aan.
donderdag 23 september 2010 om 15:31
Is ook zeker verstandig om het realistisch te bekijken ik denk dat je als vrijwilliger ook niet de illusie moet hebben dát het allemaal rozengeur en maneschijn is. Tuurlijk is er de schaduwzijde. Daar moet je ook niet naïef over zijn. Maar laten we de positieve kant niet vergeten en ook highlighten.
donderdag 23 september 2010 om 15:40
Dat is absoluut niet mijn bedoeling, ik gun het iedereen van harte om ontwikkelingswerk te doen, ik heb nergens gezegd dat ik er tegen ben.
Maar...ja ik ben wel realistisch en wat sceptisch geworden misschien. En ik blijf een bedrag van 2500 euro voor een maand belachelijk vinden. Nee, meer dan belachelijk. Je wil niet weten hoeveel geld er omgaat in zulke organisaties. Natuurlijk, het is ook een goede markt, want er zijn veel mensen die dit willen doen.
Maar...ja ik ben wel realistisch en wat sceptisch geworden misschien. En ik blijf een bedrag van 2500 euro voor een maand belachelijk vinden. Nee, meer dan belachelijk. Je wil niet weten hoeveel geld er omgaat in zulke organisaties. Natuurlijk, het is ook een goede markt, want er zijn veel mensen die dit willen doen.
donderdag 23 september 2010 om 15:42
OK, goed idee. Positief: je leer jezelf kennen, je wordt sneller volwassen en zelfstandig, je leert andere culturen kennen, je leert relativeren, je steekt je handen uit de mouwen, je zal minder in hokjes denken, je leert minder zeuren, je wordt minder egoïstisch.
Deze lijst is volledig op de vrijwilliger gericht en niet op de mensen zelf, maar dat komt omdat ik niet denk dat zij er erg veel aan over houden.
Wie maakt de lijst af qua positieve kanten voor de mensen zelf?
Deze lijst is volledig op de vrijwilliger gericht en niet op de mensen zelf, maar dat komt omdat ik niet denk dat zij er erg veel aan over houden.
Wie maakt de lijst af qua positieve kanten voor de mensen zelf?
donderdag 23 september 2010 om 15:46
donderdag 23 september 2010 om 15:46