Vrijwilligerswerk; ja/nee?

20-09-2010 18:43 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit heel erg in twijfel, het is namelijk al heel lang een droom van mij om vrijwilligerswerk te gaan doen in Zuid-Afrika. Nu heb ik dit geboekt, maar beginnen de twijfels toe te slaan.

Is vrijwilligerswerk in het buitenland wel echt nuttig? Waarom zou ik helemaal daarheen gaan, alleen om de kinderen extra aandacht te geven? Zoveel meer dan dat heb ik niet te bieden. Tja, ik kan helpen met verzorgen, klusjes, spelen, huiswerk etc. Maar écht iets wezenlijks doen kan ik ook niet. (Ook natuurlijk door de taalbarriére, want de kinderen kunnen alleen Afrikaans en een beetje Engels en ik Nederlands en een beetje Engels..)

Ik betaal zo'n 2500 euro om dat een maand lang te doen. Zóveel geld, wat zij zoveel beter kunnen gebruiken.

En waarom wil een weeshuis vrijwilligers? Misschien meer een goede manier om extra geld te krijgen en dan ter voldoening van de westerlingen ze ook maar mee laten werken? Of zou ik wel écht iets kunnen betekenen?

Jeetje, zoveel twijfels. Ik wil graag iets nuttigs doen, maar tegelijkertijd ben ik bang dat het juist tegenstrijdig werkt. Zo van "Onze kinderen brengen we gewoon naar een weeshuis, want dan komen er wel weer westerlingen met geld opaf."

Ik heb steeds gezegd; als ik ook maar iets kleins kan betekenen, dan is dat al goed. Maar nu begin ik daar toch aan te twijfelen. (Mede ook doordat het wel in een echt onveilig gebied is, dus echt veilig is het voor mezelf ook niet, denk ik.)

Heeft het wel nut, of kan ik beter 2 weken lekker rondreizen in een land en vervolgens iets doen aan vrijwilligerswerk in Nederland..(ook altijd genoeg te doen)

Dus, wat vind jij? Doe je goed door vrijwilligerswerk te doen in het buitenland?
quote:Phoebexx schreef op 23 september 2010 @ 15:44:

Ik ben benieuwd hoe ik het in de praktijk ga ervaren.. 1 november zal ik het weten, dan ben ook ik ervaringsdeskundige, al is het maar na een maand Ja, ben ik ook heel benieuwd naar! Je gaat een maand, toch? Is het nu uiteindelijk hetzelfde project als diegene waar je contact mee had via mij?
quote:elninjoo schreef op 23 september 2010 @ 15:46:

Zou er juist erg cynisch van worden te weten dat ik 'n paar duizend euro moet neertellen om ergens werk te doen wat nog niet eens zoden aan de dijk zet. Soort geitenwollensokken bezigheidstherapie. Dat zou mijn toch al niet zo positieve kijk op allerlei 'goede doelen' alleen nog versterken.En zo is het dus bij mij inderdaad gegaan.
Interessant topic.. Zelf ga ik volgend jaar ook 3 maanden naar een weeshuis in Mexico om vrijwilligerswerk te doen. Ook ik vraag me wel eens af: " zal ik werkelijk iets bijdragen voor die kinderen?" En ja, ik geef ook toe dat ik het niet alleen voor die kinderen doe. Het lijkt mij zelf ook een mooie/leerzame ervaring, dus het is ook uit eigenbelang. Toch hoop ik echt dat ik hen ook de aandacht kan geven die ze verdienen, en dat ik ze daar mee een beetje vreugde in hun leven kan geven. Maar ik weet ook nu al dat ik het vreselijk zal vinden ze na die 3 maand weer achter te laten. En dat ik ze dus ook niet kan geven wat een vader of moeder ze had kunnen geven. Dus ja, ook ik twijfel..

Dat je voor dit soort vrijwilligerswerk moet betalen vind ik logisch, wie anders moet er betalen voor jou onderdak en voor de andere kosten die jij daar zelf maakt? Die kinderen? Of sponsoren wiens geld bedoeld was voor de kinderen? Dat kun je toch alleen maar zelf doen? Ik ga trouwens niet via 1 v/d grote bekende organisaties, persoonlijk sprak dit mij minder aan. Ik betaal trouwens ook lang geen 2500 (is dit incl of excl vliegtickets?). En cursus Spaans zit er trouwens ook bij in.

Nou ja, ik blijf in ieder geval mee lezen op dit topic..
Ik ga ook naar Sri Lanka! En ik ga werken in een school. Engelse les geven, verschillende activiteiten organiseren, outreach werk (gebouwtjes opknappen e.d.). Ben errrrg benieuwd, maar heb er in ieder geval heel veel zin in. Best spannend ook...!
quote:Kym schreef op 23 september 2010 @ 15:47:

[...]

Ja, ben ik ook heel benieuwd naar! Je gaat een maand, toch? Is het nu uiteindelijk hetzelfde project als diegene waar je contact mee had via mij?Yep! en dan ook écht het project van jouw contact, als je begrijpt wat ik bedoel
Grappig, want ik wist niet dat jullie er contact over hadden!!
Grappig he Ik neem zelfs een pakketje voor haar mee.
quote:Phoebexx schreef op 23 september 2010 @ 15:52:

Ik ga ook naar Sri Lanka! En ik ga werken in een school. Engelse les geven, verschillende activiteiten organiseren, outreach werk (gebouwtjes opknappen e.d.). Ben errrrg benieuwd, maar heb er in ieder geval heel veel zin in. Best spannend ook...! Sri Lanka is prachtig en de mensen heel vriendelijk, dus alleen daarom al zal het een mooie ervaring zijn.
Ooh nou da's goed geregeld dan zeg! Zal ze blij mee zijn, ik weet dat ze SL erg mist!

Moet jij er veel voor betalen eigenlijk?
quote:elninjoo schreef op 23 september 2010 @ 15:46:

Zou er juist erg cynisch van worden te weten dat ik 'n paar duizend euro moet neertellen om ergens werk te doen wat nog niet eens zoden aan de dijk zet. Soort geitenwollensokken bezigheidstherapie. Dat zou mijn toch al niet zo positieve kijk op allerlei 'goede doelen' alleen nog versterken. en zo is het natuurlijk ook gewoon!
1600 euro, incl. kost en inwoning en verzekering.
@kym ik zag ergens dat jij in afrika woont? Ik ben 2.5 jaar geleden geweest, toen was de desbetreffende organisatie nog een stuk kleiner en ging er minder geld in om ;) Ik heb er ook moeite mee als ik zie dat vrijwilligers die nu gaan 300 euro meer betalen dan ik toen...Maar zelf was voor mij de keuze voor een organisatie makkelijk gemaakt omdat ik best wel een schijterd ben en niet op het vliegtuig durfde te stappen en het daar maar te regelen :p
iris, nu jij weet wat je weet, zou je het dan weer doen als je terug in de tijd kon gaan of niet?
Eline, ik zit nog wel in hetzelfde gebied, maar ben gestopt met het werk (1 jaar contract en wilde ik niet verlengen -met name om- om prive redenen).

Phoebe, wat voor een verzekering dan?
quote:Phoebexx schreef op 23 september 2010 @ 16:06:

iris, nu jij weet wat je weet, zou je het dan weer doen als je terug in de tijd kon gaan of niet?Tuurlijk zou ik gaan, want het was een mooie ervaring, maar niet meer zo naief en idealistisch als toen .
quote:Kym schreef op 23 september 2010 @ 16:09:

Phoebe, wat voor een verzekering dan?bagage, ziektekosten en aansprakelijkheid.
Huh, maar je bent toch al verzekerd? Of neem je een andere verzekering voor de hele periode dat je gaat reizen?
quote:Kym schreef op 23 september 2010 @ 16:12:

Huh, maar je bent toch al verzekerd? Of neem je een andere verzekering voor de hele periode dat je gaat reizen?Ja klopt, dit is alleen voor de tijd dat ik daar aan het werk ben.
Oh ok, maar volgens mij dekt je NL verzekering al deze dingen gedurende je reizen ook. Ik heb nooit een extra verzekering genomen als ik op reis ging.
Tja, dit zit er standaard in. Heb er niks op tegen
Extra goed verzekerd dan
quote:MEFunny schreef op 23 september 2010 @ 09:27:

dat ligt aan de ervaring en de persoon of die dat ervoor over heeft..

en dat hoeft een ander niet te bepalen..

Nee, maar ik zou op z´n minst even kijken of het toch goedkoper kan. Het is over het algemeen erg makkelijk om aan vrijwilligerswerk te komen. Dus reken eens uit wat je aan vlucht, onderkomen, eten etc. kwijt zou zijn, scheelt dat erg veel met het bedrag dat ze van je vragen? Ga eens googlen op internet naar vrijwilligersorganisaties (de lokale) en neem eens contact op.

Bij veel spaanstalige landen (waar ook spaanse lessen in het pakket zit) kun je net zo goed contact opnemen met de taalschool, zij hebben ook alle contacten; gastgezinnen, vrijwilligerswerk etc.

Dat is dan allemaal wel wat meer werk, heb je daar geen zin in. Dan betaal je daar natuurlijk ook voor. Volgens mij valt het werkelijke bedrag dat je betaald voor het vrijwilligerswerk zelf erg mee (of eigenlijk tegen).
Ik heb zelf 6 jaar geleden vrijwilligerswerk gedaan via activity international (1 maand spaans les, 3 maand vrijwilligerswerk).

Als ik het me goed herinner, betaalde ik voor die 4 maand; 2000 euro. Daar zat 80 uur (prive) spaanse les in en een gastgezin (met 3 maaltijden per dag, 6 dagen in de week).

Als ik het zelf had geboekt was ik wel wat goedkoper uitgeweest. Maar ik vind 2000 absoluut geen rare prijs voor 4 maand.

Ik zou het nu overigens altijd wel zelf regelen

Nou ik er nog eens over nadenk, die 3 maand van mij heeft weinig zoden aan de dijk gezet voor de kinderen zelf, ik heb 2 kinderen wat woordjes leren lezen en ze vooral veel aandacht en liefde gegeven. Maar ja, het is maar 3 maand en als je na 3 maand weer weg bent heeft het weinig zin. Echter, het project waar ik werkte kreeg wel voortdurend versterking. Dus ook op de lange termijn betekende het wel iets voor die kinderen.

Dat is ook direct het nadeel, steeds wisselende mensen, daar kunnen die kinderen zich niet fatsoenlijk aan hechten en dus ook niet de liefde van krijgen die ze graag willen. Dat heeft op dat vlak dus weinig zin.

Op andere gebieden, zoals bijv. ontwikkeling/scholing heeft het wel weer nut.
Ik ben een paar jaar geleden naar ZA geweest om vrijwilligerswerk te doen. Ik vond het fantastisch en bijzonder! Ik kwam regelmatig in een zeer gevaarlijke township, maar heb me er eigenlijk nooit onveilig gevoeld. Het is spannend omdat ZA bekend staat om zijn onveiligheid. Ik was er ook een beetje huiverig voor maar je "went" er snel aan. De tralies voor de deuren en ramen is niet prettig en het feit dat je s'avonds niet alleen de deur uit kan, klinkt ook niet fijn maar wanneer je voorzichtig bent is het risico dat je iets overkomt klein. Laat je absoluut niet weerhouden door enge verhalen. Daarbij snap je als je daar bent wel waarom er zoveel criminaliteit is en kan je er zelfs begrip voor hebben. Maar je hoopt natuurlijk dat het je niet overkomt, maar wees daar ook niet te bang voor.

Ik heb ook niet het idee dat ik de wereld nou mooier heb gemaakt door mijn werkzaamheden, maar wel op kleine schaal iets heb kunnen betekenen. Het kleine geluk is mooi om mee te maken. Die kinderen kennen vaak maar weinig liefde en plezier in hun leven, dat kan jij ze wel bieden. Maar het is inderdaad natuurlijk iets wat je vooral voor jezelf doet...Het is een bijzondere ervaring waar je je hele leven nog plezier van hebt. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn, maarja je zit dan ook in een land waar veel ellende is. Maar ook veel moois! Naast het werk heb ik ook enorm van het prachtige land genoten. Met huisgenoten lekker rondrijden en zoveel mogelijk zien. Die combinatie is natuurlijk ook mogelijk.

Het is belachelijk dat je zoveel moet betalen voor vrijwilligerswerk, daar kan ik echt kwaad om worden. Maar het was wel één van mijn meest bijzondere levenservaringen! Gewoon ervoor gaan dus!
Ik heb stage gelopen in ZA bij de kinderbescherming, dus of ik nou echt veel mensen blij gemaakt heb.. Wat ik vooral verschrikkelijk vond was dat mensen bijv. een rondleiding in een township deden. Lekker aapjes kijken :s

@Butterfly, in welk gebied zit je dan precies?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven