Vrijwilligerswerk; ja/nee?

20-09-2010 18:43 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit heel erg in twijfel, het is namelijk al heel lang een droom van mij om vrijwilligerswerk te gaan doen in Zuid-Afrika. Nu heb ik dit geboekt, maar beginnen de twijfels toe te slaan.

Is vrijwilligerswerk in het buitenland wel echt nuttig? Waarom zou ik helemaal daarheen gaan, alleen om de kinderen extra aandacht te geven? Zoveel meer dan dat heb ik niet te bieden. Tja, ik kan helpen met verzorgen, klusjes, spelen, huiswerk etc. Maar écht iets wezenlijks doen kan ik ook niet. (Ook natuurlijk door de taalbarriére, want de kinderen kunnen alleen Afrikaans en een beetje Engels en ik Nederlands en een beetje Engels..)

Ik betaal zo'n 2500 euro om dat een maand lang te doen. Zóveel geld, wat zij zoveel beter kunnen gebruiken.

En waarom wil een weeshuis vrijwilligers? Misschien meer een goede manier om extra geld te krijgen en dan ter voldoening van de westerlingen ze ook maar mee laten werken? Of zou ik wel écht iets kunnen betekenen?

Jeetje, zoveel twijfels. Ik wil graag iets nuttigs doen, maar tegelijkertijd ben ik bang dat het juist tegenstrijdig werkt. Zo van "Onze kinderen brengen we gewoon naar een weeshuis, want dan komen er wel weer westerlingen met geld opaf."

Ik heb steeds gezegd; als ik ook maar iets kleins kan betekenen, dan is dat al goed. Maar nu begin ik daar toch aan te twijfelen. (Mede ook doordat het wel in een echt onveilig gebied is, dus echt veilig is het voor mezelf ook niet, denk ik.)

Heeft het wel nut, of kan ik beter 2 weken lekker rondreizen in een land en vervolgens iets doen aan vrijwilligerswerk in Nederland..(ook altijd genoeg te doen)

Dus, wat vind jij? Doe je goed door vrijwilligerswerk te doen in het buitenland?
waarom betaal je geld om vrijwilligerswerk te mogen doen?
Ik zou 't niet doen, maar lekker gaan rondreizen in die tijd. Door de toerist uit te hangen en voor je accommodatie, vervoer, eten en souvenirs te betalen, doe je veel goed voor de lokale bevolking en je hebt er zelf ook nog plezier van.
quote:liselore schreef op 20 september 2010 @ 18:45:

waarom betaal je geld om vrijwilligerswerk te mogen doen?Ja, dat is al helemaal belachelijk natuurlijk. Moeten betalen om te mogen werken...
Tja, het is inderdaad raar, maar vrijwilligerswerk is best wel heel duur. 2500 voor een maand is wel ongeveer gemiddeld, bij sommige organisaties ben je nog veel meer kwijt! (Dat maakt me ook aan het twijfelen idd, want alleen reiskosten snap ik nog, maar dit is wel écht heel veel!)

Maar het is wel een leerzame ervaring, ik doe wat nuttigs (hoop ik), ben echt middenin de cultuur etc.
*
Echt never nooit dat ik zoveel geld zou betalen om daar vrijwillig een handje te helpen! Dan ga ik liever hier in de buurt met bejaarden wandelen. Hier is zat te doen.
quote:Biekkie schreef op 20 september 2010 @ 18:53:

In NL kun je ook erg veel vrijwilligerswerk doen.Veel ouderen komen de deur/kamer bijv niet meer uit.Eens
quote:Biekkie schreef op 20 september 2010 @ 18:53:

In NL kun je ook erg veel vrijwilligerswerk doen.Veel ouderen komen de deur/kamer bijv niet meer uit.Lijkt me idd nuttiger en daar hoef je vast niet voor te betalen en dan kun je op reis gewoon lekker voor je plezier rondreizen zonder dat je daar je geld verspilt aan 'n soort bezigheidstherapie voor wereldverbeteraars.
Je kan ook op een andere manier vrijwilligerswerk doen. Zelf een organisatie zoeken, contact opnemen of ze iemand nodig hebben, vliegtuig boeken, accommodatie regelen etc. Bij een organisatie wordt dit voor je gedaan, en daar betaal je voor. Echt vrijwilligerswerk kan je ook goedkoper regelen. (of, zoals eerder gezegd, in je eigen dorp/stad kijken. Er zijn hier genoeg buddy's/bezoekers voor bejaarden|chronisch zieken/etc nodig!)
*
maatjesproject.

Ook een heel nuttig project, en er is ook een jongerenvariant voor als je (liever) met kinderen wilt werken.
Is dat incl eten, drinken en vlucht?
Ga naar de bibliotheek en kijk of daar nog een Viva 36 ligt. Daarin stond een aantal verhalen van vrouwen die vrijwilligerswerk in een ver buitenland hebben gedaan. En daar word je niet vrolijk van. :(
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Persoonlijk heb ik niks tegen wereldverbeteren, maar wat ik een beetje verdacht vind in je verhaal is dat je maar een maand zou blijven. Het klinkt niet echt dat je de kinderen dan enige continuiteit kan bieden. Het lijkt een beetje of zo'n organisatie makkelijk 2500 euries kan vragen voor een maand, omdat dat een periode is waarvoor een markt is (veel mensen kunnen/willen die tijd wel opbrengen). Kijken ze naar kwaliteiten/kwalificaties? Ik zie vaak op dat soort sites dat daar eigenlijk met geen woord over wordt gerept, ook niet echt degelijk.

Ik zou op zoeken naar iets langers, of gaan reizen en kijken of je ter plekke iets kan betekenen (ook wat langer) waarvan je zelf overtuigd bent. Ik geloof trouwens niet dat mensen hun kinderen droppen omdat dat zo makkelijk zou gaan. Als je een maand hebt kun je ook aan een kinderkamp of zoiets denken.
Hm, in Nederland zijn inderdaad genoeg dingen qua vrijwilligerswerk en dat doe en heb ik ook veel gedaan. Alleen blijft het gevoel dat ik iets wil doen in een ontwikkelingsland.

En de droom blijft dat ik vrijwilligerswerk wil doen in een weeshuis in Afrika. Alleen ben ik bang dat ik 't meer doe omdat het voor mezelf voldoening geeft en dat het leuk "klinkt"/staat op cv, maar dat het voor de mensen dáár eigenlijk vrij weinig/geen verschil maakt. Maar dat weet ik dus even niet zo goed. Ik wil gewoon iets nuttigs doen voor de kinderen die daar geen ouders hebben, weinig aandacht/eten krijgen etc. Alleen weet ik niet of dit de goede manier is.

Maar ik ben 't ermee eens dat vrijwilligerswerk in NL ook heel nuttig is..

2500 is btw inclusief vlucht, maar excl eten/drink enzo.
Het is heel normaal hoor om te betalen voor vrijwilligerswerk in het buitenland, want van jouw geld doen ze daar de dingen.

Je bent dus een wandelende portemonnee en in een maand tijd zet je geen zoden aan de dijk, maar moet je het dan laten?Nee ik vind van niet, want het is een geweldige ervaring voor de rest van je leven en alle kleine beetjes helpen, niet waar?

Gewoon doen dus!

(ik spreek uit eigen ervaring)
2500 euro is inderdaad een bizar bedrag om mensen te mogen helpen, terwijl er hier ook zo veel te doen is.

Ga lekker op vakantie en geniet van je tijd in het buiten land, dan kan je je nieuw opgedane energie gebruiken om hier mens of dier bij te staan.

Wat een belachelijk bedrag.
Er is hier laatst een blog over geplaatst waarin ik mijn mening heb gegeven. Wacht, ik kopieer het even naar hier:quote:Ach, wat zal ik zeggen. Er is al zoveel over gezegd en geschreven, maar wat ik vind: ik ben niet voor de talloze organisaties die hun vrijwilligers uit alle hoeken van de wereld laten komen EN ze zelf bakken met geld laat betalen. Dat slaat nergens op.

Maar ja, ik kan ook constateren dat de grote NGO's die we allemaal kennen en waar je gewoon voor moet solliciteren en de UN bijvoorbeeld ook niet echt het einde zijn; als er ergens veel geld in omgaat dan zijn het wel in deze organisaties. En niet altijd terecht.

Als je vrijwilligerswerk wil doen, steek dan letterlijk je handen uit je mouwen en ga schooltjes bouwen etc. Maar bemoei je niet met de bevolking. Mensen hebben er niks aan als al die westerlingen voor een paar weken of maanden komen en dan ineens weer vertrekken. Bij ontwikkelingswerk gaat het om continuiteit. En die kun je niet bieden als je geen verstand van zaken hebt en ergens maar tijdelijk bent.

en

quote:Ontwikkelingswerk heeft pas zin als er een goed beleid wordt gehanteerd en er professionals in betrokken worden die verstand van zaken hebben (en die daar dan terecht wel voor betaald worden). Ontwikkelings heeft pas zin als er contuiniteit wordt geboden en dat ik zie dat te vaak misgaan in alle kleinere projecten, waardoor de doelgroep meer schade oploopt dan dat ze geholpen zijn.Daarnaast schrik ik al door het feit dat je het 'vrijwilligerswerk in Zuid Afrika boeken noemt'. Vind ik echt ernstig, maar dat ligt niet aan jou.
Misschien een ander idee: ik heb een aantal maanden door Azie gereisd en wilde ook graag 'iets' doen voor de bevolking van de landen die ik daar bezocht. Uiteindelijk hebben wij een soort foto-opdracht sponsorplan bedacht. We hebben een goed doel uitgekozen in een van de landen. Tijdens onze reis hebben we geld ingezameld voor dit doel. Dit deden we door opdrachten uit te voeren voor onze familie/vrienden/kennissen/collega's. per opdracht doneerden zij geld als we de opdracht goed vervuld hadden. Uiteraard hebben we zelf ook geld gedoneerd. Het was heel leuk: we hebben kleding gewassen in de Ganges, een rikshawrijder rondgereden, een appeltaart gebakken en die gedeeld met locals, aapjes gefotografeerd, lokale spreekwoorden over dieren verzameld, een goede daad verricht, een weeshuis bezocht etc. We deden zo af en toe dingen die we anders nooit zouden doen, wat de reis leuker maakte. en onze familie/vrienden etc voelden zich erg betrokken bij onze reis.

Overigens merkte we dat het ook makkelijk was om tijdens de reis vrijwilligerswerk te doen. Bij guesthouses hingen briefjes en er zijn vaak bekende organisaties waar je ook een aantal dagen kunt helpen.

Succes met je keuze!
Ook vrijwilligerswerk is een 'markt'. Geeft niks, je geld wordt hopelijk goed besteed, jij krijgt het gevoel iets nuttigs bij te dragen en het staat goed op je cv. En het is een ervaring om nooit te vergeten. Klinkt cynisch, maar zo bedoel ik het niet. Je geeft en je krijgt en beide partijen worden daar beter van. Of het op de lange duur zoden aan de dijk zet, dat betwijfel ik. Maar sowieso ontwikkelingswerk een ingewikkelde materie. Wanneer doe je iets goed en wanneer vertrap je de anders ' autonomie? Misschien is de beste leidraad je eigen gevoel, heb je het gevoel dat je je hiervoor voor 100& wil inzetten, go for it. Heb je twijfels, doe het dan niet en kijk verder.

Overigens, écht iets wezenlijks doen is een onderwerp waar je volledig op vast kunt lopen. Elke dag een klein steentje bijdragen op een manier die past bij jouw capaciteiten, mogelijkheden en wensen is misschien een rustgevender en realistischer optie.
Maar Friezin, je 'beide partijen worden er beter van' botst dan nogal met je 'of het op de lange duur zoden aan de dijk zet', vind je niet?

En juist precies hier om gaat het. Waarom gaan mensen vrijwilligerswerk doen? Voor de ervaring, voor je CV?
Beide partijen worden er beter van: A krijgt een superervaring en een mooi cv, B krijgt een schooltje en een paar weken aandacht. Maar op de lange duur is het niet duidelijk of jouw bijdrage ook daadwerkelijk zoden aan de dijk zet of de situatie negatief beinvloed.
Mensen gaan vrijwilligerwerk doen om zich goed te voelen. That's all.

En als die mensen daar dan een graantje van mee kunnen pikken is dat mooi meegenomen. Van niets doen worden ze zeker niet beter.
Maar zo'n graantje meepikken is dan een erg tijdelijk begrip. Dus uiteindelijk vind ik niet dat de meeste mensen er mee geholpen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven