Wanderlust

01-09-2016 22:05 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels een maand terug in Nederland na een geweldige reis van zeven maanden. Ik had me ingesteld op een behoorlijke cultuurshock en enorme heimwee naar het reizen, maar dat viel me eigenlijk alles mee. Het was vooral een heerlijk warm bad van al m'n lieve familie en vrienden weer zien, mijn eigen huisje weer naar mijn zin maken en de gemakken van het oude en vertrouwde weer koesteren.



Dacht ik. Want sinds vorige week ben ik weer aan het werk en pas nu merk ik wat een effect zo'n lange tijd weg uit je dagelijkse leven met je doet. Ik heb de spanningsboog van een kleuter en ik heb echt even nodig om mijn draai weer te vinden. En echt, ik heb een baan waar ik ontzettend blij mee ben, waar ik volledig mijn talenten en passie in kwijt kan en waar ik tijdens mijn reis regelmatig met een grote glimlach aan dacht. Maar het gevoel wat ik na andere (kortere) reizen ook al eens had, steekt de kop weer op; Is Nederland echt het land waar ik oud wil worden? En vooral: ik wil nog zoveel meer van de wereld zien. Nog zoveel meer doen, ervaren, zien, proberen bij te dragen aan een betere wereld. Mensen ontmoeten, culturen proeven, mijn horizon verbreden.



Wanderlust. Het is zo'n modewoord, maar dekt eigenlijk wel heel erg de lading: de sterke drang om de wereld te ontdekken en te bereizen. Ik had gedacht (en misschien wel gehoopt) dat na deze 7 maanden die drang een beetje getemperd zou zijn, dat ik dan weer tevreden zou zijn met het idee om gewoon ieder jaar een mooie reis van een week of 4 te maken en wat stedentripjes. Maar net een maand terug, en ik speel alweer met de gedachte om voor langere tijd weg te gaan. Alles hier op te zeggen, huis te verkopen en te gaan. En ik ben realistisch genoeg om te weten dat er op een zeker moment echt weer gewerkt zal moeten worden, maar wat me zo ontzettend beviel aan het leven afgelopen maanden was de eenvoud. Hier in Nederland lijk je niet te ontkomen aan de drukte, de mallemolen, de hectiek. Ik kan wel zeggen dat ik er niet aan mee wil doen, maar net weer een week aan het werk en ik doe er weer even hard aan mee



Ik kan dit aan mijn omgeving vertellen, maar dan word ik wazig aangekeken. Want niemand kon zich echt voorstellen dat ik vrijwillig zeven maanden alleen op pad ging, laat staan dat ik óók nog overweeg om alle 'veiligheid' (in hun ogen) van een vaste baan en eigen huis op te geven om vervolgens te zien waar ik terecht kom en hoe ik mijn geld ga verdienen. Mijn omgeving roept nu vooral: Nou meid, lekker hè dat je terug bent! Nu nog een leuke vent en dan kun je ook een gezinnetje stichten. Maar is dat écht wat ik (nu) wil?



Dus, wie ook...Wie herkent het? Maakte wel die keuze om gewoon uit Nederland te vertrekken? Waar ging je heen? Wat maakte dat je die keuze maakte? Misschien bleef je wel in Nederland, maar vond je een andere manier om die reislust te vervullen? Of misschien heb je ook nog altijd een droom en hoop je hem ooit waar te maken...



Ik vind het gewoon heerlijk om over de reisdromen, plannen en ervaringen van anderen te lezen, dus bring it on!
Alle reacties Link kopieren
quote:rianneplaya schreef op 06 oktober 2016 @ 01:58:

[...]





Dit was in het algemeen Vivagirl. Lees veel verhalen dat het zo geweldig is, maar je moet ook gewoon afwassen aan de andere kant van de wereld . Ik snap je volledig met de gigantische jeuk! Ik woon zelf ook meer dan 10 jaar in het buitenland, op verschillende plekken en laatste jaren een vaste stek. Maar de jeuk was zo erg, dat ik over 2 maanden weer ga verhuizen naar een nieuw land.



Herkenbaar.

Ik woon al weer enige jaren in London, maar ben ook naar het kijken aan iets anders.

En ja, hier moet ook afgewassen worden, helaas.

De 'sleur' komt overal in het leven. Alhoewel de sleur in London een stuk minder is dan waar ik in Nederland vandaan kom.

Maar toch is het geweldig, het reizen!

Ik vind wel dat er verschil zit tussen in het buitenland wonen en een paar maanden op reis gaan.

Met een beetje geluk hoef je op reis niet af te wassen
Alle reacties Link kopieren
Zo herkenbaar! En daarom verhuizen ook wij deze maand weer naar een ander land. Het klopt dat je ook moet werken en afwassen aan de andere kant van de wereld, maar het wast wel leuker af als altijd de zon schijnt en je best wat langzamer mag lopen op je werk.

@Liubi, we hebben het dit keer maar uitbesteed (van deur tot deur incl regelgeving, inklaren ed) en het scheelt echt veel kopzorgen.
Ik weet het. Mijn mans werk verzorgde de afgelopen verhuizing en bij een nieuwe baan zit er altijd een verhuisvergoeding in (mans werk hier zorgt ook voor de uitreizende containers) maar het vergt toch veel energie. De douanedingen worden ook gedaan, maar gewoon, het vergt gewoon veel energie haha!
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, ik heb er ook dagen tevoren wel wat buikpijn van gehad. We hoefden nota bene alleen dozen in te pakken en een paklijst te maken. (dozen zelf inpakken was eigen keuze) De rest van het zeewaardig inpakken gebeurde door het verhuisbedrijf.

Het is nu onderweg en dat is wel weer een raar idee. Liever vertrek ik met 2 koffertjes ;)



Voor TO: nog geen seconde spijt gehad. Vrienden komen en vrienden gaan, ook als je altijd op dezelfde plek blijft wonen. Ik heb wel het geluk dat ik mijn man tijdens 1 van de reizen ontmoet heb en we dus over dit soort dingen hetzelfde denken.

Wij hebben trouwens wel 4 jaar gedacht dat we het erbij moesten laten en in Nederland moesten blijven. We reisden toen ook veel, maar man wat had ik regelmatig pokkenzin. Simpelweg omdat je weet hoe het anders kan en dat voor ons fijner bevalt. Een ander wordt waarschijnlijk knettergek als ie in dat trage tempo moet leven.
Alle reacties Link kopieren
Op zich heel herkenbaar ja. Ik was altijd in de winter minimaal 3 maanden weg. Ik dacht dat ik dat altijd wel zou willen blijven doen. Ik vond het hier niet leuk en wilde nieuwe dingen ontdekken en doen zoals ik daar ook kon doen. Toen ontdekte ik vorig jaar dat je hier eigenlijk ook allerlei spannende dingen kunt doen. Dichterbij, korter en minder duur ook nog eens. En zo komt het dat ik ook hier en in de buurt op avontuur kan en ga. Dat was voor mij wel een eye opener eigenlijk. Want misschien herinner ik me wel meer van de korte avonturen dan de 3 maanden achter elkaar. Ik weet het niet, het is iets geks. Je hebt gelijk als je zegt dat je hier weer direct in de mallemolen komt. Maar stap er eens uit. Doe een rugzak en een tent op je nek en ga op micro adventure. Moet je eens kijken wat een kick dat geeft en hoe intensief zoiets is!



Maar stiekem trekken ook weer hele aparte dingen hoor :-) Het is en blijft dubbel.
.
Alle reacties Link kopieren
Oh heeeel herkenbaar.

Ging op m'n 18e voor het eerst weg, zat net 2.5 jaar op MBO - 1.5 jaar Zuid Afrika. Kwam terug, maakte MBO af, begon met studeren, kreeg wanderlust, ging naar Spanje. Daar jaar gezeten, terug en studie voortgezet, kreeg wanderlust, naar Oostenrijk verhuisd. Daar op afstand m'n studie afgemaakt, 6 jaar gewoond, weer terug naar Nederland. Wanderlust, 1 Australie. Weer terug naar Nederland. 2 jaar deze keer (langste tijd) en toen geemigreerd naar Australie. Daar nu 6 jaar en tussendoor nog wereldreis gemaakt van 9 maanden. In totaal 15.5 jaar ben ik nu weg uit Nederland. Ik kan er niet wonen, ik kan niet tegen de mentaliteit. Wel trots Nederlandse te zijn vanwege bepaalde cultuur dingen maar ik wil er nooit meer wonen. Hier nu min of meer gesetteld en dat wat jouw omgeving je verzoekt, heb ik nu op mijn 34ste eindelijk gevonden. Ben getrouwd, zwanger dus nu even tijd voor pas op de plaats. Maar het kriebelt vast binnenkort weer. Maar dit hier is nu mijn thuis.
.
Alle reacties Link kopieren
Dit was in het algemeen Vivagirl. Lees veel verhalen dat het zo geweldig is, maar je moet ook gewoon afwassen aan de andere kant van de wereld . Ik snap je volledig met de gigantische jeuk! Ik woon zelf ook meer dan 10 jaar in het buitenland, op verschillende plekken en laatste jaren een vaste stek. Maar de jeuk was zo erg, dat ik over 2 maanden weer ga verhuizen naar een nieuw land.[/quote]



Ja maar afwassen is een stuk leuker als het buiten niet constant regent :P



Als reactie op de negatieve kant: ik ben ook hoog opgeleid maar ik heb het altijd heel slim aangepakt met werk. Heb goed CV opgebouwd, spreek vloeiend Duits en Engels en ik heb nu hele goede baan. Ik ben dolblij dat ik pas op mijn 33ste getrouwd ben en nu zwanger ben. Ik had het niet willen missen. Ik ben heel tevreden mens als ik nu zou sterven (knock on wood). Vriendinnen heb ik ook nog in Nederland en dat terwijl ik al heel lang wegben en ik heb vrienden over de hele wereld (kwamen mensen uit 6 landen voor onze bruiloft). Mijn leven voelt als 1 grote vakantie en heb nooit geld te kort omdat ik een hardwerkende en slimme zigeuner ben. Maar nu dus voor het eerst sinds lange tijd weer ons eigen huisje met eigen spullen en eigenlijk... voelt dat ook lekker.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit Assen de hele wereld rond reizen Dat klinkt grappig!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lauraa_21 schreef op 06 oktober 2016 @ 12:36:

[...]





Wauw. Oh hoopte niet op een wauw hoor. Ik wilde gewoon laten zien dat het ook echt wel kan en dat meer mensen het hebben. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens dat het tegenwoordig niet zoveel meer uitmaakt of je vrienden hebt waar je woont. Ik ken waar ik woon bijna niemand. Ik ben er te kort achter elkaar om mensen te leren kennen. Maar dat maakt niet uit want door skype, messenger en whatsapp klets ik over de hele wereld met vrienden die ik zowel tijdens het reizen ontmoet heb, als met mijn vrienden uit Nederland. En als je elkaar dan weer eens live ziet is het net alsof je elkaar gisteren nog gezien hebt (wat in feite ook zo is).
Alle reacties Link kopieren
Vind ik ook Mayou. Toen ik 16 jaar geleden voor het eerst vertrok was dat er nog niet en moest ik nog collect bellen naar m'n vader, dat kan ik me nu bijna niet meer voorstellen!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Vriendschappen kun je ook per mail/What's App/Skype/Facebook onderhouden. En ik vind de tijd die ik met mijn familie en vrienden doorbreng als ik wel in Nederland ben, veel intenser. Dan neem je echt de tijd voor elkaar.

En je hebt ook geen garantie dat je vriendschap goed blijft als je wel in Nederland blijft wonen.

Als mensen kinderen krijgen verwateren er veel vriendschappen



Ik reisde ook in de tijd voor dat er email was of mobiele telefoons (20 jaar geleden). Mijn moeder moest lang wachten op een telefoontje van mij toen ik op mijn 18e voor het eerst ver van huis ging (de oceaan over).



Mayou, waar verdelen jullie je tijd tussen? Nederland en daar waar we bijna afgesproken hebben?



Waarompaktieniet, wil je delen waar je heen gaat verhuizen? Of op welk continent?

Vind het altijd zo leuk om te lezen waar iedereen zit.



liubi, ik weet waar je nu woont en waar je heen gaat (geen geheim op het forum geloof ik). Heel spannend. Ik ben groot fan van jullie nieuwe bestemming en zal er volgend jaar weer een paar maanden zijn. Kan niet wachten. In welke hoek komen jullie? Ik ga naar zuid-oost, en dan helemaal zuid. Paar maanden werken. En dan reizen in west. (lekker kryptisch, maar ik ga hier niet neer zetten waar je woont en waar je heen gaat, dat is aan jou )



dikkerdjedap, Nederland heeft ook zeker mooie plekjes. En mooie bezienswaardigheden. Ik wil ooit nog eens naar de Keukenhof als alles in bloei staat. En nog eens terug naar de Kinderdijk.

Of heerlijk wandelen op de Heuvelrug of vroeg in de ochtend wadlopen.

Maar sommige dingen heb ik al gedaan, en de andere ga ik ooit nog doen. Maar ik wil de rest van de wereld ook zien. Als ik niet anders zou kunnen, dan zou ik zeker het avontuur in Nederland ook op gaan zoeken en ook wel vinden.



Lauraa_21, moest ook even lachen om jouw text. Niet verkeerd bedoeld. De combinatie van Assen en de hele wereld. Ik kom ook uit het noorden, dus ik weet dat het gewoon kan.

Wil je vertellen wat voor werk je doet? En waar ben je allemaal al geweest op reis?



Kangoeroe33. Mijn levensverhaal lijkt wel iets op dat van jou. Ook her en der wonen, werken, reizen.

Nu al langere tijd in London.

Ook getrouwd (van zeer korte duur), maar wel bewust kindvrij. En stukje ouder.

Maar nu dus weer last van 'wanderlust' en ben bezig om alles in werking te zetten om voor onbepaalde tijd op reis te gaan en onderweg werken, online iets bij verdienen en vrijwilligers werk in ruil voor kost en inwoning. Dat soort dingen.
.
quote:Kangoeroe33 schreef op 06 oktober 2016 @ 12:50:

[...]





Oh hoopte niet op een wauw hoor. Ik wilde gewoon laten zien dat het ook echt wel kan en dat meer mensen het hebben. ;)Voor mij veel inspiratie vandaar de wauw!
Alle reacties Link kopieren
Vivagirl, de tijd wordt verdeeld tussen Penang (ong 3 mnd per jaar) en de rest van de wereld. Tot nu toe beperkt zich dat hoofdzakelijk tussen Azië en Europa maar daar komt volgend jaar verandering in. Europa blijft voor mij noodzakelijk qua familie en ik het belangrijk vind daar iig 2x per jaar tijd door te brengen. Mijn man komt nooit meer in Nederland, alleen als het niet anders kan (lees begrafenissen!). Wij brengem ong 6 maanden per jaar samen door en 6 maanden apart en voor ons werkt dat heel goed.



Blijft toch jammer dat we elkaar toen niet gezien hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lauraa_21 schreef op 06 oktober 2016 @ 14:49:

[...]





Assen is uiteraard ook niet mijn eerste keuze, in mijn privé situatie biedt het voor mijn vriend zijn werk echter de kans om naar het buitenland te gaan aangezien er in het Noorden een deel van dat bedrijf zit waar hij heel veel kan leren wat hij nodig gaat hebben in het buitenland. Ikzelf ben werkzaam in de zorg en ben tot nu toe in Amerika, Canada, Indonesië en Zuid-Afrika geweest!



Klinkt goed. In de zorg kun je inderdaad op veel plekken werken.

Op zich is Assen best een leuke stad hoor. En zo groot is Nederland niet, je bent overal zo.

Wat zijn de komende reisplannen?
Alle reacties Link kopieren
quote:mayou schreef op 06 oktober 2016 @ 15:19:

Vivagirl, de tijd wordt verdeeld tussen Penang (ong 3 mnd per jaar) en de rest van de wereld. Tot nu toe beperkt zich dat hoofdzakelijk tussen Azië en Europa maar daar komt volgend jaar verandering in. Europa blijft voor mij noodzakelijk qua familie en ik het belangrijk vind daar iig 2x per jaar tijd door te brengen. Mijn man komt nooit meer in Nederland, alleen als het niet anders kan (lees begrafenissen!). Wij brengem ong 6 maanden per jaar samen door en 6 maanden apart en voor ons werkt dat heel goed.



Blijft toch jammer dat we elkaar toen niet gezien hebben!



Leuk zoveel afwisseling. Daar ligt bij mij geloof ik het gevaar. Ik kan niet zo goed tegen eentonigheid. Afwisseling houd me op de been.

Zo ook jullie relatie. Dat zie ik nou op die manier ook voor mezelf nog wel zitten. Maar een 'gewone' vaste relatie met samenwonen, dat gaat 'em voor mij niet weer worden. Daar is mijn huwelijk ook op stuk gelopen. Ik heb nu een serieuze scharrel, en dat gaat lekker. Ik hou mijn afstand, maar we hebben wel leuke tijden samen en daarna leef ik weer mijn eigen leven.



Je man is ook Nederlands toch? Maar die gaat dus alleen voor noodzakelijke dingen naar Nederland.

Ik ga een paar keer per jaar naar huis. Maar vanaf London is dat goed te doen natuurlijk.



Ja, erg jammer dat we elkaar toen niet gezien hebben. Volgende keer! Of als jij ooit in London bent!
.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is Nederlands ja, maar woont er al 30 jaar niet meer en kan er niet meer aarden, ja voor een weekje hooguit!

Wij brengen ong 2-3 maanden achter elkaar samen door (en dan ook echt samen he, want dan zijn we op reis of thuis), maar dan wordt het ook hoog tijd voor weer wat tijd apart, zo lekker! In het begin is het wel wennen hoor, beide situaties, maar ik zou het nu niet anders meer willen.



We ontmoeten elkaar vast wel een keer, ergenss aan zee met een cocktail!
Alle reacties Link kopieren
Wat een zee van herkenning steeds!

Ik ben ook niet zo goed in vaste relaties. Toevallig gaat het met mijn man al heel lang goed, maar dat komt vooral omdat hij me heel vrij laat. Ik verveel me ook snel, zowel op locaties als in relaties. Ik werk ook in de medische wereld en daar is wereldwijd inderdaad genoeg werk in te vinden. En dan ben ik het ook nog eens met het feit dat vriendschappen verwateren als vrienden kinderen krijgen (en wij dus bewust niet).

We verhuizen nu naar het Caribisch gebied. Wat betreft papierwerk valt dat gelukkig nog mee, ik vind vooral het gedoe in Nederland suf (en duur).

Kangoeroe, jammer dat ik je huis gemist heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tijdje wanderlust gehad, en ik had als tiener het plan om als nomade de hele wereld over te gaan en her en der te werken, wonen en leven. Maar op mijn 21e leerde ik mijn vriend kennen, vlak voordat ik op mijn eerste langere reis zou vertrekken. Toen heb ik gezegd, we houden wel contact en zien hoe het loopt. Toen ik na 4 maanden terug kwam uit ZO-Azie had ik hem flink gemist en omdat ik geen woning had etc zijn we in zijn huisje gaan samenwonen. In het begin van onze relatie worstelde ik behoorlijk met de combinatie wanderlust en vaste relatie (zeker omdat mijn vriend veel minder reiskriebels heeft), en ging ik nog regelmatig in mijn eentje op reis (oa nog meer azie, Chili en delen van Europa). Maar ik ben zo verliefd op die jongen dat ik steeds minder lang zonder hem weg wilde. En andersom ging hij steeds vaker voor een paar weken mee.

Inmiddels 8 jaar later zijn we samen in Nederland gaan wonen op een plek waar het avontuur en vakantiegevoel in onze achteruin te vinden is, ben ik zwanger vd eerste, en gaan we zo'n maand per jaar samen op vakantie. En die wanderlust is veranderd in een minder dringend nieuwsgierig gevoel naar andere landen en culturen. Zou ik alleen zijn dan was ik morgen weg. maar de liefde is mij meer waard heb ik gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar; en woon daarom ook niet meer in NL!!! Al 25 jaar niet meer!



Was 2 jaar in Afrika, kwam terug in Nl, en kon niet meer wennen.... Toen snel een baan in Zwitserland gezocht, want daar zochten ze verpleegend personeel.... En daar toevallig blijven hangen.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven