Wanderlust

01-09-2016 22:05 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels een maand terug in Nederland na een geweldige reis van zeven maanden. Ik had me ingesteld op een behoorlijke cultuurshock en enorme heimwee naar het reizen, maar dat viel me eigenlijk alles mee. Het was vooral een heerlijk warm bad van al m'n lieve familie en vrienden weer zien, mijn eigen huisje weer naar mijn zin maken en de gemakken van het oude en vertrouwde weer koesteren.



Dacht ik. Want sinds vorige week ben ik weer aan het werk en pas nu merk ik wat een effect zo'n lange tijd weg uit je dagelijkse leven met je doet. Ik heb de spanningsboog van een kleuter en ik heb echt even nodig om mijn draai weer te vinden. En echt, ik heb een baan waar ik ontzettend blij mee ben, waar ik volledig mijn talenten en passie in kwijt kan en waar ik tijdens mijn reis regelmatig met een grote glimlach aan dacht. Maar het gevoel wat ik na andere (kortere) reizen ook al eens had, steekt de kop weer op; Is Nederland echt het land waar ik oud wil worden? En vooral: ik wil nog zoveel meer van de wereld zien. Nog zoveel meer doen, ervaren, zien, proberen bij te dragen aan een betere wereld. Mensen ontmoeten, culturen proeven, mijn horizon verbreden.



Wanderlust. Het is zo'n modewoord, maar dekt eigenlijk wel heel erg de lading: de sterke drang om de wereld te ontdekken en te bereizen. Ik had gedacht (en misschien wel gehoopt) dat na deze 7 maanden die drang een beetje getemperd zou zijn, dat ik dan weer tevreden zou zijn met het idee om gewoon ieder jaar een mooie reis van een week of 4 te maken en wat stedentripjes. Maar net een maand terug, en ik speel alweer met de gedachte om voor langere tijd weg te gaan. Alles hier op te zeggen, huis te verkopen en te gaan. En ik ben realistisch genoeg om te weten dat er op een zeker moment echt weer gewerkt zal moeten worden, maar wat me zo ontzettend beviel aan het leven afgelopen maanden was de eenvoud. Hier in Nederland lijk je niet te ontkomen aan de drukte, de mallemolen, de hectiek. Ik kan wel zeggen dat ik er niet aan mee wil doen, maar net weer een week aan het werk en ik doe er weer even hard aan mee



Ik kan dit aan mijn omgeving vertellen, maar dan word ik wazig aangekeken. Want niemand kon zich echt voorstellen dat ik vrijwillig zeven maanden alleen op pad ging, laat staan dat ik óók nog overweeg om alle 'veiligheid' (in hun ogen) van een vaste baan en eigen huis op te geven om vervolgens te zien waar ik terecht kom en hoe ik mijn geld ga verdienen. Mijn omgeving roept nu vooral: Nou meid, lekker hè dat je terug bent! Nu nog een leuke vent en dan kun je ook een gezinnetje stichten. Maar is dat écht wat ik (nu) wil?



Dus, wie ook...Wie herkent het? Maakte wel die keuze om gewoon uit Nederland te vertrekken? Waar ging je heen? Wat maakte dat je die keuze maakte? Misschien bleef je wel in Nederland, maar vond je een andere manier om die reislust te vervullen? Of misschien heb je ook nog altijd een droom en hoop je hem ooit waar te maken...



Ik vind het gewoon heerlijk om over de reisdromen, plannen en ervaringen van anderen te lezen, dus bring it on!
Alle reacties Link kopieren
@Robinson: nee ik ben alweer een aantal jaar single, dus er is eigenlijk niets of niemand om rekening mee te houden hierin. Al die jaren ook altijd alleen op reis geweest, variërend van een maand tot dus 7 maanden en het blíjft naar meer smaken :mrgreen:

@mick: Zolang je jouw eigen stad het leukste blijft vinden, heb je denk ik een goede reden om te blijven (of in ieder geval terug te keren na iedere reis ;-) ). Ik heb dat gevoel in mijn stad al heel lang niet, maar alles was wel lekker vertrouwd: koophuisje, werk op 5 minuten afstand, ouders in de buurt. Na mijn laatste lange reis dacht ik dat ik dat héél fijn vond om naar terug te keren, maar ik merk dat het me benauwd. Durf daarom ook nu gewoon alles te verkopen, baan op te zeggen en te zien waar ik uitkom!

@patsy-stone: Nieuw-Zeeland ben ik echt verliefd op geworden 2 jaar geleden, vandaar dat ik echt terug wil :heart: Fijn land qua mensen, fantastische natuur, spreek de taal vloeiend en kan er een werkvisum krijgen. Hoofddoel blijft reizen, ik heb genoeg spaargeld om vooruit te kunnen, winst uit mijn woning zet ik weg voor evt. terugkeer naar NL. Werk zal ook echt gericht zijn op dat wat ik leuk vind, skills die ik wil ontwikkelen en een centje bijverdienen om te kunnen blijven reizen. Ik wil bijv. graag meer leren over tuinbouw/akkerbouw, dus in Nieuw-Zeeland genoeg opties in die sector. En mocht ik even een nieuwe buffer aan spaargeld nodig hebben, kan ik een poosje Engels gaan geven in Azië, kom uit het onderwijs dus dat biedt ook mogelijkheden. Maar hoofddoel is reizen, met de dag leven, mensen ontmoeten, vrijwilligerswerk doen en genieten! :cheer:
Wat een ontzettend gaaf plan, Fromfebruary! Dapper ook. Hoe lang wil je weg? Als ik het zo lees heb je voor ogen om echt een tijd weg te gaan uit Nederland, klopt dat?

Ik herken heel veel in wat je schrijft, ook van andere mensen uit dit topic. Die eeuwige, onverzadigbare drang naar reizen, het verlangen naar die vrijheid, de wereld aan je voeten. Gelukkig staat mijn vriend er hetzelfde in als ik, hij heeft hetzelfde gevoel. We maken sowieso ieder jaar een hele mooie reis. Dit jaar zijn we vijf weken naar Canada geweest. We willen heel graag een half jaar tot een jaar op reis, maar dat word nog wel lastig ivm onbetaald verlof van onze banen. Wij zijn (nog) niet bereid om onze banen op te zeggen om te reizen, ik heb echt ongelooflijk veel bewondering voor jou dat jij dit wel gewoon doet!

Ben je dan niet 'bang' voor de toekomst? Wat ga je doen als je terugkomt in Nederland of wat als je spaargeld op is?
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt Vogelkip, vooralsnog heb ik geen concrete tijd in mijn hoofd die ik weg zal blijven, maar ik voorzie dat dat minimaal een jaar is. Die 'angst' voor de toekomst heb ik heel lang wel gehad, 'ik word 30, wordt het dan niet tijd om serieus te worden?', 'wat als ik straks geen werk meer vind? 'straks begin ik weer bij 0 als ik mijn huis verkoop.' Maar iedere keer weer kom ik bij dezelfde slotsom: in deze fase van mijn leven word ik híer echt het allergelukkigst van. Doordat ik in het onderwijs werk, heb ik 11 weken vakantie per jaar, waarvan ik er meestal zo'n 9-10 daadwerkelijk weg ben, dit nog los van weekendjes weg. Ik ben dus gemiddeld om de 8-9 weken wel weer op reis, maar zelfs dit blijkt die eeuwige drang niet te bevredigen, het gevoel van 'ik wil meer' blijft terugkeren.

Inmiddels ben ik dus ook niet echt bang meer voor de toekomst, ik ben zo ongeveer de laatste 10 jaar van mijn leven aan het plannen en inrichten geweest, maar blijf erop uitkomen dat je toch echt nú moet genieten en leven. Uiteraard kan dit niet zonder financiële middelen, dus vandaar dat ik zorg voor genoeg spaargeld om de werkloze perioden dat ik reis door te komen en dat ik de overwaarde van mijn huis apart laat staan voor als ik terugkeer. Ik weet dat ik met mijn ervaring en opleidingen in het buitenland én in Nederland snel werk kan hebben in in ieder geval de onderwijssector. En verder geloof ik, hoe lekker zweverig het ook klinkt, er vanzelf de juiste dingen en antwoorden op mijn pad komen. En believe me, voor een enorme controlefreak die ik vroeger was, is dit echt een omslag in mijn denken geweest! :biggrin:

Wat heerlijk trouwens dat je deze passie deelt met je vriend! :heart: Dat ben ik in de afgelopen jaren nog niet tegengekomen, iemand waarmee ik die passie kon delen. Kans is groot natuurlijk dat ik on the road een gelijkgestemde ziel vind waarmee ik die mooie reizen kan gaan maken :proud:
Wauw FromFeb, wát een goed plan! Ik kan me helemaal vinden in je eeuwige strijd tussen "normaal" doen en de hort op gaan. Ik zit ook weer te broeden op mooie plannen. Ik heb een jaarcontract tot de zomer. Als het niet verlengd wordt wil ik er ook weer een paar maanden tussenuit. Als het wel verlengd wordt, dan spaar ik nog wat langer door want ik verdien er wel heel goed dus het zet echt zoden aan de dijk. En ik vind het ook echt wel leuk. Het is mij dus "om het even" of mijn contract wordt verlengd. Alleen dát al geeft een rustig gevoel. Ik ben ook niet iemand die me snel druk maakt om financiën etc.

Ik heb ooit mijn baan opgezegd om te reizen. Ik heb toen bijna een volledig jaar gereisd. Bij thuiskomst was ik aardig door mijn geld heen en heb ik me 3 maanden suf gesolliciteerd. Toen letterlijk mijn laatste 100 euro aanbrak kreeg ik een telefoontje dat ik was aangenomen. Eind goed al goed. En zo lijkt het eigenlijk bijna altijd wel op zijn pootjes terecht te komen.

Inmiddels heb ik mijn huis verkocht. Mét een bak overwaarde waar ik de nodige tripjes van kan financieren. Ik koop wel een ander huis maar daar gebruik ik mijn overwaarde niet voor. Het nieuwe huis is kleiner (en fijner), goedkoper én tegen superlage rente, heel goed op te brengen ook zonder die overwaarde. En nóg alle ruimte om daarnaast flink verder te sparen.

Lang verhaal kort, ik herken helemaal wat je zegt. Wat heerlijk voor je dat je de knoop weer hebt doorgehakt! Mijn tijd komt ook weer, 2e helft 2018 of misschien een jaartje later als mijn contract wordt verlengd. Maar de plannen zijn er (en de centen ook!) Dus díe seinen staan alvast op groen.

Laat je weten tzt hoe het je vergaat in Nieuw Zeeland? Ik vind het één van de mooiste landen ter wereld!
Alle reacties Link kopieren
FromFebuary, wat geweldig dat je weer hebt besloten om te gaan reizen.
Ik herken alles wat je schrijft.
Sinds mijn laatste post hier heb ik mijn vaste baan opgezegd en ik doe nu seizoenswerk. Ik werk 7 maanden per jaar (in het buitenland!) en ben 5 maanden vrij.
Ik schrijf dit bericht vanuit Sumatra..... ben 4 maanden op reis en ga dan weer 7 maanden werken.
Ik heb geen vriend, geen huis en geen kinderen. Zo vrij als een vogel. Heerlijk.
Ben mijn reis voor volgend jaar al aan het bedenken!

En of die drang ooit weg gaat? Denk het niet. Ik ben 10 jaar ouder als jou en heb het altijd al gehad. Ik leef nu. Ik wil reizen, dus ik doe dat.
Mijn seizoensbaan is er wel een die goed op mijn cv staat, hoge functie bij een goed bedrijf, met ook andere mogelijkheden mocht ik toch iets anders willen.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je hier je avontuur komt delen! Het klinkt als een mooi vooruitzicht.

Wij hebben ook een bijzonder jaar achter de rug, met nog 2 maanden reizen op een boot en een leven in de Caribean. We hebben besloten nog zo'n anderhalf jaar hier te blijven (en sparen) en dan weer verder te reizen.
Je weet nooit wat er nog in de tussentijd op je pad komt, dus wie weet hoe onze verhalen volgend jaar weer zijn :)
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels zijn er (bijna op de dag af ;-) ) zeven maanden verstreken en ben ik sinds deze week zowel werkloos en dakloos :proud:

Begin maart mijn huis te koop gezet, dat was binnen 5 weken verkocht en afgelopen maandag de overdracht gehad. Bij mijn bestuur in januari al aangegeven dat ik het schooljaar af zou maken en dat ze dan op zoek moeten naar een opvolger. Afgelopen weken hebben het teken gestaan van inpakken en vooral heel veel wegdoen. Heb nog 3 verhuisdozen met voornamelijk keukenraad (dat heb ik, als ik weer terug kom in NL, toch uiteindelijk weer nodig), één doos met persoonlijke herinneringen en één doos met souvenirs en interieurspulletjes van m'n reizen, die waren me te waardevol in emotionele zin om weg te doen. Verder nog een zak kleding bij m'n ouders op zolder gedumpt en verder leef ik nu uit een backpack. Heerlijk bevrijdend om zoveel spullen weg te doen :worship:

Volgende week begint mijn avontuur met drie maanden Canada :yes: Als het daar echt fris begint te worden, ben ik weer even in NL en daarna ga ik via Griekenland (vrijwilligerswerk in een vluchtelingenkamp) weer richting Azië en uiteindelijk dus Nieuw-Zeeland. Dat is het plan nu, maar als ik iets geleerd heb van het reizen, is dat alles zo weer anders kan lopen :mrgreen: Al met al vertrek ik dus bijna twee jaar na mijn terugkeer in Nederland opnieuw, dat had ik toen niet durven dromen...
fromfebruary wijzigde dit bericht op 18-07-2018 23:55
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Whoopediedoo het is zo ver, wat heerlijk!

Die dozen in NL worden uiteindelijk ook minder hoor. Ik heb laatst weer een doos weggedaan. Heb er nu nog 3 (1 met fotoalbums, 1 met dierbaarheden en 1 met kleding voor in NL) en een tas met duikspullen (die ik wilde verkopen maar niemand wilde ze hebben)

Ga lekker genieten en kunnen we je ergens volgen?
mayou wijzigde dit bericht op 19-07-2018 09:22
11.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Spannend, fromfebruary!
Ik zou je ook graag volgen.
Ik heb geloof ik al eens eerder een blog van je geha (waarbenjij.nu).
Ik wens je heel veel plezier!!!!
Ik heb het vorig jaar ook weer gedaan. Mijn baan en huis opgezegd.
In de zomer werken in het buitenland en in de winter reizen. Heerlijk.
En op een leeftijd die niet zo gangbaar is om deze stap te nemen (40 +)
Ik vind het heerlijk.
Heb ook nog wat spullen bij mijn ouders staan. Winter kleding o.a. Voor als ik een keer in de koudere maanden bij mijn ouders op bezoek ben.
Voor de rest ook niet meer dan wat er in mijn rugzak past.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van jongs af aan hier al last van. Ik kan zo toeleven naar een reis en ben zeker een maand down nadat ik weer thuis ben. Ik plan daarom vaak weer een nieuwe wat kortere reis net voor de winter zodat ik er weer even tegenaan kan.

Het liefst zou ik altijd op reis zijn :$
We’re all mad here
Canada en Nieuw Zeeland zijn geweldig! Heerlijk zeg! Heb je de financiele mogelijkheid om dat luxe te doen, dus met een goeie huurauto onder je kont en in motels ipv hostels?
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk dat je bijna weggaat. Mooi dat je deze keuze hebt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
@mayou: Ik ga er vanuit dat ik uiteindelijk wel weer in Nederland ga wonen en met die gedachte heb ik wat huisraad bewaard, maar ik weet ook dat de kans net zo groot is dat ik veel langer weg blijf en ergens ga wonen, dus dan gaan die dozen inderdaad op een gegeven moment naar de kringloop :proud:

En geweldig @vivagirl, wat heb je dan een heerlijke combinatie gevonden van 's zomers werken en 's winters reizen :heart:

Ik zal jullie beiden even een PM sturen met mijn nieuwe website, ik heb inderdaad aantal jaar geblogd op m'n blogspot, maar vond het nu wel tijd voor iets anders :sun:

En wat betreft werkloos; dat is waarschijnlijk maar van korte duur :mrgreen: In gesprek op dit moment om als freelance schrijver materiaal te gaan ontwikkelen voor studieboeken over mijn vakgebied. Geen vetpot, maar ideaal om waar dan ook ter wereld te doen :cheer2:

@redbulletje: ik heb de financiële mogelijkheid om dat te doen, genoeg gespaard, maar uiteraard beperkt dat de periode waarin ik zorgeloos kan reizen en gewoon alle verzekeringen kan betalen. Het wordt dus een combi: enerzijds lekker een auto huren (en in Nieuw-Zeeland kopen) en anderzijds genoegen nemen met een eenvoudige kamer, kamperen en werken tegen kost en inwoning. Vind ik een heerlijke manier van reizen, is me bij voorgaande reizen ook altijd prima bevallen :hyper:
Alle reacties Link kopieren
@ fromfebruary en mayou, het lukt me gek genoeg niet om jullie te pb'en, maar zouden jullie mij jullie websites ook willen pb'en?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Fromfebruary zou je mij je website ook door willen sturen? Vind dat leuk om te lezen wat mensen zoal doen.
En eigenlijk ben ik gewoon echt jaloers op mensen zoals jij en Mayou die deze stap genomen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zou je zelf ook zo willen leven Dolfje?
Ik merk dat ik honkvast ben en graag reis, maar wel een thuisbasis wil hebben.
Vier weken vakantie per jaar is mij te weinig, maar mijn huis op zeggen past ook niet bij me. Ik ben nog een beetje zoekende in hoe ik het zou willen. Volgend jaar eerst maar eens een paar maanden onbetaald verlof opnemen en kijken hoe dat bevalt.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Dat weet ik eigenlijk niet. Daarom vind ik het boeiend om er over te lezen.
Ik ben ook best wel gehecht aan mijn eigen ruimte maar aan de andere kant als ik ergens op vakantie ben wordt dat plekje binnen een dag ook mijn “thuis”.

Ik zou ook best een paar maanden onbetaald verlof willen en dan langer op reis kunnen gaan bv een flinke reis door de Vs en Canada of Australië of Nieuw Zeeland of Azië ofzo maar mijn man ziet dat( nog) niet zo zitten en ik wil wel met hem op pad. Heb niet de behoefte om alleen weg te gaan. Hij vindt een paar weken per jaar wel genoeg nu. Ik hoef ook niet elk jaar ver weg op vakantie want heb een schurft aan lang reizen. Dus dit jaar blijven we in Europa en waarschijnlijk volgend jaar ook , al zit ik ook te hinten om in de winter richting de zon te gaan ;-D
Fromfebruary en Mayou: ik zou jullie ook heel graag willen volgen.
Heel veel plezier gewenst op jullie reizen, geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
19-07-2018 14:31
Dat weet ik eigenlijk niet. Daarom vind ik het boeiend om er over te lezen.
Ik ben ook best wel gehecht aan mijn eigen ruimte maar aan de andere kant als ik ergens op vakantie ben wordt dat plekje binnen een dag ook mijn “thuis”.


Ik zou ook best een paar maanden onbetaald verlof willen en dan langer op reis kunnen gaan bv een flinke reis door de Vs en Canada of Australië of Nieuw Zeeland of Azië ofzo maar mijn man ziet dat( nog) niet zo zitten en ik wil wel met hem op pad. Heb niet de behoefte om alleen weg te gaan. Hij vindt een paar weken per jaar wel genoeg nu. Ik hoef ook niet elk jaar ver weg op vakantie want heb een schurft aan lang reizen. Dus dit jaar blijven we in Europa en waarschijnlijk volgend jaar ook , al zit ik ook te hinten om in de winter richting de zon te gaan ;-D

Ik heb altijd het idee dat mensen die graag reizen, dit bijna altijd hebben. Ik vind het altijd heel bijzonder als mensen zeggen dat ze zo slecht slapen als ze ergens anders zijn of graag hun eigen spulletjes om zich heen willen hebben.
Gek genoeg slaap ik ergens anders vaak beter dan thuis en toen ik in het buitenland woonde had ik naast kleding, laptop ed geen eigen dingen mee. Ik heb niets van thuis gemist.

Het lijkt mij ook echt zalig om eens super lang weg te gaan. Ik houd het tot nu toe bij lange reizen van 3-4 weken, wat volgens sommige mensen extreem lang is. En af en toe een korte reiz. Maar thuis komen is altijd zowel lekker als vervelend. Lekker omdat veel makkelijker is, vervelend omdat jezelf bij zo'n reis iets veranderd en thuis is het altijd hetzelfde...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Pb's verstuurd aan Roxy en Cesium
Dank je Mayou!
Alle reacties Link kopieren
Roxy21 schreef:
19-07-2018 13:55
Zou je zelf ook zo willen leven Dolfje?
Ik merk dat ik honkvast ben en graag reis, maar wel een thuisbasis wil hebben.
Vier weken vakantie per jaar is mij te weinig, maar mijn huis op zeggen past ook niet bij me. Ik ben nog een beetje zoekende in hoe ik het zou willen. Volgend jaar eerst maar eens een paar maanden onbetaald verlof opnemen en kijken hoe dat bevalt.
Die thuisbasis vond ik afgelopen jaren ook heel belangrijk, dat was ook de reden dat ik in 2015 mijn huis onderverhuurd heb en geen ontslag maar onbetaald verlof opgenomen heb, ik moest er toen niet aan denken dat ik die veiligheid en basis kwijt was. Het heeft bij mij ook wel erg te maken met het niet op de juiste plek qua werk zitten, constant de vraag: is dit nu waar ik écht gelukkig van word? Ik was niet ongelukkig, maar had ook niet het gevoel alles eruit te halen. Dat heb ik bij reizen wel en aangezien ik toch geen partner heb om rekening mee te houden, in mijn sector overal aan het werk kan en absoluut niet mijn hele leven in mijn woonplaats wilde blijven wonen, is het gelopen zoals het nu gelopen is.

Er wordt me wel eens gevraagd: maar wat ga je dan doen als je 'klaar' bent met reizen? Weet je dan wel wat voor werk je wilt of waar je wilt wonen? Nee, maar dat antwoord hoef ik nu ook niet te hebben, want op reis kan ik tal van inzichten krijgen, kunnen er dingen/mensen op mijn pad komen en komen de antwoorden vanzelf. Of niet, maar dat zien we dan wel weer :mrgreen:

Goed plan om volgend jaar ook lekker onbetaald verlof op te nemen en te kijken hoe dat bevalt, je hoeft niet meteen alle schepen te verbranden toch :)

Ik heb ook een PB gestuurd aan Roxy en Dolfje, hij verdwijnt echter maar niet uit mijn Postvak Uit, dus ik weet niet of jullie hem ontvangen?
Alle reacties Link kopieren
Ik had het bericht 3 x fromfebruary :P
Alle reacties Link kopieren
Ik ook :P
Thnx Mayou en fromfebruary!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Dank je fromfebruary!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven