Wel of niet vakantie boeken?

24-05-2021 17:18 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat eerder vanmiddag een vakantie voor mijn gezin te boeken, maar halverwege bracht mijn puber me aan het twijfelen. Onze beoogde vakantiebestemming is weliswaar geel, maar ter plekke moet je zowel binnen als buiten mondkapjes dragen, geldt een max aantal personen in restaurants en zwembaden, we zouden erheen vliegen maar nog niemand van ons is ingeënt en we weten natuurlijk geen van allen hoe Corona zich gaat ontwikkelen. Mijn puber zei dus "waarom wachten we niet tot volgend jaar, mam?"

Anderzijds ben ik ontzettend toe aan een change of scenery na 1,5 jaar thuiswerken, heb ik mezelf regelmatig voor mijn kop geslagen dat ik vorig jaar me zo streng aan alle maatregelen heb gehouden, en lijk ik in de media vooral allerlei proleten Nederlanders te zien die onbekommerd op vakantie gaan en daar de grootste lol hebben.

Vandaar mijn vraag: gaan jullie deze zomervakantie al vliegen naar een fijne bestemming?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
27-05-2021 14:47
Sommige Griekse eilanden gaan weer op oranje:

Let op: voor reizigers van de Zuid-Egeïsche eilanden (onder andere Andros, Kalymnos, Karpathos, Kea - Kythnos, Kos, Mykonos, Milos, Naxos, Paros, Rodos, Syros, Santorini en Tinos) zijn wel weer strengere maatregelen. Deze eilanden worden op 30 mei 2021 weer oranje.
Dit is dus precies waarom wij niets in het buitenland boeken, veel te onzeker. Wij hebben in augustus vakantie, zul je zien dat in juni/juli de besmettingen door toerisme oplopen en dat code oranje weer van kracht wordt. Wij hebben in Nederland geboekt, rete duur en voor dat geld hadden we inderdaad makkelijk in het buitenland vakantie kunnen vieren. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen toch hier geboekt; wacht je te lang vis je achter het net, en we willen perse weg van huis ( eigen bedrijf, werkweek van 6 dagen en als we niet weggaan blijven we vaak aan het werk). Hopelijk in het najaar of volgend jaar. Ik vind het heerlijk om na al die tijd thuis er toch echt even uit te zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
27-05-2021 16:40
Dit is precies waar ik bang voor ben en wat ik verwacht. Op het laatste moment genakt worden door een land wat van geel naar oranje springt.

Ik ga booek niks, ik wil sowieso eerst mijn vaccinatie en de landen moeten wat stabieler worden voor langere tijd.
Daarom zijn wij van plan echt heel last minute te beslissen waar we heen gaan zodat we in ieder geval vertrekken, quarantaine terug thuis kan me niet schelen.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
27-05-2021 17:31
Daarom zijn wij van plan echt heel last minute te beslissen waar we heen gaan zodat we in ieder geval vertrekken, quarantaine terug thuis kan me niet schelen.
Zeker geen pakketreis nemen dan.
Flashy schreef:
27-05-2021 17:32
Zeker geen pakketreis nemen dan.
Waarom raad je dit niet aan? Zit zelf ook in twijfel, want wel repatriëring, maar vorig jaar zijn we door Tui teruggehaald na 9 dagen ipv de 13 die we geboekt hadden. Ondanks dat de besmettingscijfers op Griekenland toen veel lager lagen dan in NL, werd het deel waar wij zaten oranje.. Ik vind het lastig beslissen!
Alle reacties Link kopieren
Vlassil schreef:
28-05-2021 08:55
Waarom raad je dit niet aan? Zit zelf ook in twijfel, want wel repatriëring, maar vorig jaar zijn we door Tui teruggehaald na 9 dagen ipv de 13 die we geboekt hadden. Ondanks dat de besmettingscijfers op Griekenland toen veel lager lagen dan in NL, werd het deel waar wij zaten oranje.. Ik vind het lastig beslissen!
Omdat ze schrijft dat ze dan met oranje alsnog kan vertrekken. Met een pakketreis heb je de kans dat je eerder teruggehaald wordt bij oranje. Met losse tickets niet. Ik snap dat het voor de meeste mensen juist een voordeel is dat ze teruggehaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
28-05-2021 09:04
Omdat ze schrijft dat ze dan met oranje alsnog kan vertrekken. Met een pakketreis heb je de kans dat je eerder teruggehaald wordt bij oranje. Met losse tickets niet. Ik snap dat het voor de meeste mensen juist een voordeel is dat ze teruggehaald worden.
Ja al ligt dat ook aan de locatie. Vanaf een Grieks eiland lijkt het me een groter voordeel dan vanaf midden Frankrijk waar je op de trein kunt stappen en dezelfde dag nog thuis kunt zijn (of iig een heel stuk op weg).
Flashy schreef:
28-05-2021 09:04
Omdat ze schrijft dat ze dan met oranje alsnog kan vertrekken. Met een pakketreis heb je de kans dat je eerder teruggehaald wordt bij oranje. Met losse tickets niet. Ik snap dat het voor de meeste mensen juist een voordeel is dat ze teruggehaald worden.
Ah juist! Ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd had gezien, maar ook deze reden dus.
MadameJean schreef:
28-05-2021 09:27
Ja al ligt dat ook aan de locatie. Vanaf een Grieks eiland lijkt het me een groter voordeel dan vanaf midden Frankrijk waar je op de trein kunt stappen en dezelfde dag nog thuis kunt zijn (of iig een heel stuk op weg).
Ja, eens!

Enige waar ik zelf nog over twijfel, is of ze de vluchten er dan niet uit gaan gooien. Maar zou me niet logisch lijken..
Vlassil schreef:
28-05-2021 09:44
Ah juist! Ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd had gezien, maar ook deze reden dus.



Ja, eens!

Enige waar ik zelf nog over twijfel, is of ze de vluchten er dan niet uit gaan gooien. Maar zou me niet logisch lijken..
In mijn ervaring worden er niet zomaar vluchten uit gegooid bij code oranje. Dat kost zo’n maatschappij kapitalen en kapitalen aan EU-vergoedingen en compensatie, ze moeten je immers een optie geven om terug te keren.

Anders is het natuurlijk als er een vliegverbod afgekondigd word, maar van code groen of geel ineens naar een vliegverbod, dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
28-05-2021 09:04
Omdat ze schrijft dat ze dan met oranje alsnog kan vertrekken. Met een pakketreis heb je de kans dat je eerder teruggehaald wordt bij oranje. Met losse tickets niet. Ik snap dat het voor de meeste mensen juist een voordeel is dat ze teruggehaald worden.
Dat inderdaad, lijkt me nogal zonde om bv na 2 dagen “gerepatrieerd” te worden omdat het vakantieland terug op oranje is gegaan, dan kun je tenzij een land volledig in lockdown gaat (lijkt me nu niet echt waarschijnlijk meer) beter gewoon je vakantie vieren en dan die thuis quarantaine voor lief nemen bij thuis komst.
Maar laten we nou niet de situatie van nu projecteren op juli. In Griekenland zijn ze bijna net zo ver met vaccineren als hier (meer mensen hebben er de tweede prik), zijn er minder corona-besmettingen en dalen de besmettingen bovendien net zo rap.

Laat je niet gek maken door het micro-management van ons RIVM in deze transitieperiode. Weekje geel, weekje oranje....volgende maand groen?

Nul besmettingen gisteren op Kos...maar wel oranje. o_o




Die zijn gebaseerd op cijfers van het Europese RIVM, het ECDC geheten, maar hun informatie is gebaseerd op de situatie van twee weken geleden. Op Kos waren woensdag en donderdag nul besmettingen. Op Rhodos donderdag elf en woendag vijf besmettingen, zo blijkt uit Griekse data Luchtvaartkoepel Barin meldt in een reactie dat de herstart van de reissector niet gebaat is bij ’knipperlicht’-vakanties. „De definities die Nederland hanteert zijn zeer rigide”, zegt voorman Marnix Fruitema. Zelfs met de cijfers van twee weken eerder doen de Zuid-Egeïsche Eilanden het aanzienlijk beter dan Nederland, zo blijkt uit de cijfers. „Je zou je sowieso moeten afvragen of het in deze fase met steeds meer gevaccineerden zo’n hapsnap-beleid moet voeren”, zegt reisondernemer Johannes Keuning . Op de Griekse eilanden gaat het om gemiddeld 165 besmettingen per 100.000 inwoners over laatste 14 dagen tegenover minimaal 250 tot 450 besmettingen voor alle Nederlandse regio’s.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt dat Nederland momenteel meer besmettingen heeft dan veel andere (Europese) landen. Mijn probleem is dan ook niet dat ik bang ben dat we niet naar dat andere land zouden mogen, maar juist dat we ons aan allerlei regels moeten houden. Wij willen graag naar de UK, maar toen ik twee weken geleden op de ANWB-site keek betekende dat nu nog 3x testen (1x voor vertrek en 2x dáár) en daar evengoed in quarantaine tot alle testen negatief zijn en blijven. Dat is voor mij dus geen vakantie. En natuurlijk zal dat over twee maanden vast anders zijn, maar ik neem het risico niet dat we daar met twee kinderen zijn en niets kunnen ondernemen.
Lariba schreef:
28-05-2021 11:04
Het klopt dat Nederland momenteel meer besmettingen heeft dan veel andere (Europese) landen. Mijn probleem is dan ook niet dat ik bang ben dat we niet naar dat andere land zouden mogen, maar juist dat we ons aan allerlei regels moeten houden. Wij willen graag naar de UK, maar toen ik twee weken geleden op de ANWB-site keek betekende dat nu nog 3x testen (1x voor vertrek en 2x dáár) en daar evengoed in quarantaine tot alle testen negatief zijn en blijven. Dat is voor mij dus geen vakantie. En natuurlijk zal dat over twee maanden vast anders zijn, maar ik neem het risico niet dat we daar met twee kinderen zijn en niets kunnen ondernemen.
Ik snap wat je bedoelt. En de UK vind ik ook een geval apart dus ik snap dat je een beetje huiverig bent. Maar in het algemeen vind ik het risico wel meevallen. Als je nu een vlucht boekt dan kun je bij veel maatschappijen bijvoorbeeld nog tot twee uur voor vertrek gratis omboeken naar een latere datum of een andere bestemming. Dat in combinatie met de rap dalende cijfers en het feit dat we met het gezin al anderhalf jaar snakken naar zon en zee...
Alle reacties Link kopieren
Vlassil schreef:
28-05-2021 09:44
Ah juist! Ik dacht dat ik misschien iets over het hoofd had gezien, maar ook deze reden dus.



Ja, eens!

Enige waar ik zelf nog over twijfel, is of ze de vluchten er dan niet uit gaan gooien. Maar zou me niet logisch lijken..
Vermoedelijk niet, maar ze zouden vol kunnen zitten. Of heel duur kunnen zijn. Lastig te voorspellen, ik blijf daarom flexibel en ga met eigen vervoer.

Als man per se zou willen vliegen zou ik iig de routes terug even in kaart brengen en ter plaatse regelmatig het nieuws checken.
Bij sterk oplopende besmettingen kun je dan actie ondernemen.

Als je blijft op een eiland zit zonder onafhankelijke infra (bv alleen charters) wordt dat lastiger dan in Frankrijk of Spanje. Een ticket naar Montpellier met goede voorwaarden zou ik wel aandurven. Zon, zee strand en TGV.
MadameJean schreef:
28-05-2021 11:31
Vermoedelijk niet, maar ze zouden vol kunnen zitten. Of heel duur kunnen zijn. Lastig te voorspellen, ik blijf daarom flexibel en ga met eigen vervoer.

Als man per se zou willen vliegen zou ik iig de routes terug even in kaart brengen en ter plaatse regelmatig het nieuws checken.
Bij sterk oplopende besmettingen kun je dan actie ondernemen.

Als je blijft op een eiland zit zonder onafhankelijke infra (bv alleen charters) wordt dat lastiger dan in Frankrijk of Spanje. Een ticket naar Montpellier met goede voorwaarden zou ik wel aandurven. Zon, zee strand en TGV.
Maar nogmaals, een airline of touroperator kan en zal je niet zomaar laten stranden op een eiland. Ze zijn verplicht je terug te vliegen, of een alternatief aan te bieden. Maaltijden, extra overnachtingen, terugreis, dat is allemaal op kosten van de airline als ze hun vlucht cancelen. En daar bovenop krijg je nog eens compensatie. Dat kost zo’n airline $$$.

De horrorverhalen van vorig jaar betroffen vliegverboden en ook nog eens van buiten de EU. Dat zal niet zo snel gebeuren met je retourtje Kos deze zomer tenzij je het van mijlenver aan ziet komen.

https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... ellation-1
Ik ga liever een jaartje later dan. Geen zin in veranderende reisadviezen en allemaal mogelijke problemen en beperkingen op vakantie. Zonde van het geld en tijd.

Maar ligt misschien ook wel aan bestedingsruimte en energie/lichamelijke toestand. Bij mij in beide gevallen niet iets positiefs, dus ik wacht dan liever zodat de ene vakantie die ik maak dan ook echt fijn en leuk is en naar mijn zin.

Mondkapjes en afstand houden en alles plannen en andere beperkingen in uitjes ect hoort daar dan niet bij.


Ik vind je puber zeer wijs. :-D
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
28-05-2021 11:20
Ik snap wat je bedoelt. En de UK vind ik ook een geval apart dus ik snap dat je een beetje huiverig bent. Maar in het algemeen vind ik het risico wel meevallen. Als je nu een vlucht boekt dan kun je bij veel maatschappijen bijvoorbeeld nog tot twee uur voor vertrek gratis omboeken naar een latere datum of een andere bestemming. Dat in combinatie met de rap dalende cijfers en het feit dat we met het gezin al anderhalf jaar snakken naar zon en zee...
Niet vergeten dat je dan wel moet bijbetalen als je ticket op dat moment duurder is.
Dat hadden wij onlangs. we konden inderdaad onze tickets kostenloos wiijzigen, maar ze waren inmiddels een paar honderd euro duurder geworden. Dat "verschilletje" mochten we bijbetalen.
Nu zullen tickets op Europese vluchten niet snel een paar honderd euro duurder worden en gaat het vast om tientjes, maar dan nog. Veel mensen verkijken zich daar op.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
28-05-2021 11:49
Maar nogmaals, een airline of touroperator kan en zal je niet zomaar laten stranden op een eiland. Ze zijn verplicht je terug te vliegen, of een alternatief aan te bieden. Maaltijden, extra overnachtingen, terugreis, dat is allemaal op kosten van de airline als ze hun vlucht cancelen. En daar bovenop krijg je nog eens compensatie. Dat kost zo’n airline $$$.

De horrorverhalen van vorig jaar betroffen vliegverboden en ook nog eens van buiten de EU. Dat zal niet zo snel gebeuren met je retourtje Kos deze zomer tenzij je het van mijlenver aan ziet komen.

https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... ellation-1
Eens hoor, maar misschien zou ik dan liever op eigen gelegenheid teruggaan en de oranje situatie ter plaatse even aanzien (stel je zit in een vakantiehuis met je vaccin), dan blijf je mss liever nog een weekje in de zon dan te bellen met de operator voor haastig terugplan.
Hastadepasta18 schreef:
28-05-2021 13:51
Niet vergeten dat je dan wel moet bijbetalen als je ticket op dat moment duurder is.
Klopt, maar ik denk niet dat dat onredelijk is. Zo’n airline moet toch ook overleven? We zitten samen in de crisis en hopelijk komen we er ook samen uit. Ik denk niet dat het redelijk is om het risico helemaal door te schuiven aan de airlines en de hotels!

Ik vind het al fantastisch dat je tot vlak voor vertrek kunt wijzigen, pré corona was je gewoon al je geld kwijt. Ze geven je nu de flexibiliteit om om wat voor reden dan ook tot vlak nadat je de deur achter je dicht trekt op weg naar Schiphol je ticket nog te wijzigen. Dat is ongekend!
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
28-05-2021 15:51
Klopt, maar ik denk niet dat dat onredelijk is. Zo’n airline moet toch ook overleven? We zitten samen in de crisis en hopelijk komen we er ook samen uit. Ik denk niet dat het redelijk is om het risico helemaal door te schuiven aan de airlines en de hotels!

Ik vind het al fantastisch dat je tot vlak voor vertrek kunt wijzigen, pré corona was je gewoon al je geld kwijt. Ze geven je nu de flexibiliteit om om wat voor reden dan ook tot vlak nadat je de deur achter je dicht trekt op weg naar Schiphol je ticket nog te wijzigen. Dat is ongekend!
Helemaal eens met alles wat je zegt hoor, het is een fantastische service die geboden wordt. Ik hoor alleen regelmatig mensen "klagen" dat ze bij moeten betalen bij omboeken. Want "ze zeggen toch kostenloos omboeken".
En zoals ik zei, voor europese vluchten zal het allemaal wel meevallen en om tientjes gaan, maar als je dus een wat verdere reis boekt, kan dat veel geld kosten. Bij ons ging het bijna om een verdubbeling van de prijs van de tickets (van 700$ naar 1200$).
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij wel afvraag. Hoe gaan Europese landen met open grenzen in de praktijk iedereen controleren op een corona paspoort? Bij een vliegreis is dat geen probleem. Maar hoe doe je dat met vervoer per bus/trein of duizenden auto's? Dat lijkt mij in het hoogseizoen niet haalbaar. Je ziet nu met Duitsland ook dat er steekproeven zijn. Maar in de praktijk geen controle aan de grens.

Verder vind ik vakantie in Nederland echt veel te onzeker qua weer. Betaal je enorm hoge prijzen met zoveel onzekerheid qua weer.

En zeker de zuidelijke landen doen er alles aan om toeristen te trekken. Daar draait hun economie op. Dus het is er een stuk minder streng.
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg binnen 2 weken, wel volledig gevaccineerd.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat me tegen zou houden is meerdere testen en dan vooral de kosten die er aan verbonden zijn.

Ik ben vorig jaar ook meerdere keren op vakantie geweest en de maatregelen zijn goed te doen. Er zijn ook veel voordelen omdat het zoveel rustiger is. Toen in ieder geval.
Bijvoorbeeld in de tuinen van Monet in Giverny waren nauwelijks andere mensen terwijl het er normaal superdruk is. Moest wel een mondkapje op maar de ervaring was alsnog beter dan in normale tijd.
Heb ook nergens hoeven reserveren omdat het juist rustiger is zo zonder Amerikaanse en Aziatische toeristen.
Voor mij betekent vakantie ultieme ontspanning. Dus niet overal moeten reserveren, eten in tijdsloten, mondkapjes dragen, testen en/of quarantaine.

Dus sla ik lekker over. Ga over anderhalve maand verhuizen naar Drenthe. Kom te wonen in de buurt van een recreatieplas en een prachtig nationaal park. Ik vermaak me wel.

Wat betreft testen om weer naar Nederland te kunnen. Mer het vliegtuig altijd, maar met eigen vervoer of trein wordt daar zelden op gecontroleerd.
Maar dan nog. Ik heb er geen trek in om daar op vakantie mee bezig te zijn.
evelien2010 schreef:
28-05-2021 23:06
Wat ik mij wel afvraag. Hoe gaan Europese landen met open grenzen in de praktijk iedereen controleren op een corona paspoort? Bij een vliegreis is dat geen probleem. Maar hoe doe je dat met vervoer per bus/trein of duizenden auto's? Dat lijkt mij in het hoogseizoen niet haalbaar. Je ziet nu met Duitsland ook dat er steekproeven zijn. Maar in de praktijk geen controle aan de grens.

Verder vind ik vakantie in Nederland echt veel te onzeker qua weer. Betaal je enorm hoge prijzen met zoveel onzekerheid qua weer.

En zeker de zuidelijke landen doen er alles aan om toeristen te trekken. Daar draait hun economie op. Dus het is er een stuk minder streng.

Ik volg iemand op instagram/FB die bekend staat als digital nomad. Zij reist al jaren de hele wereld over en heeft dat ook afgelopen maanden/jaar gedaan. Vliegen heeft ze negatieve testen voor nodig, reizen met trein is ze het afgelopen jaar 1x gecontroleerd.
Alle reacties Link kopieren
Het testen zal in Nederland gratis worden voor mensen die nog niet volledig gevaccineerd zijn en naar het buitenland willen. En in diverse vakantielanden is het al gratis. Of zelfs niet nodig als je op doorreis bent naar huis (in Spanje hoef je bijvoorbeeld op de terugweg naar Nederland geen test te doen).

Verder kan je in ieder land gewoon eten afhalen. En gaan restaurants etc weer open net als hier.

Ik zou niet zo snel gaan vliegen. Maar zie minder problemen als je met eigen vervoer gaat naar bijvoorbeeld een camping of huisje. Zwembaden waren daar vorig jaar ook gewoon open (want alles is in de buitenlucht). En je kunt zélf koken en hebt eigen sanitair.

Het alternatief is opnieuw in Nederland blijven op een overvolle accommodatie tegen verhoogde prijzen. Met onzekerheid over het weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven