Wonen in Singapore

27-08-2010 18:46 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb getwijfeld tussen pijler thuis & reizen, toch maar hier gepost.

Wij overwegen in Singapore te gaan wonen. Ben heel benieuwd naar zowel positieve als negatieve ervaringen... Iemand hier???

Wat is er wel/niet leuk, wel/niet aan te raden etc??
Ben je er al eens geweest?
Nee, gaan we zeker nog doen voor we de knoop doorhakken. Maar intussen, waar kijken we naar..?
Als je niet uitgezonden bent door een buitenlands bedrijf met zn allen in een heel klein huisje zitten en weinig verdienen
Ik ben er vaker geweest, we hebben daar ook familie. Ik vind het oke voor een paar dagen, maar daarna heb ik het weer gehad. De temperatuur ik fijn, het is er veilig, je kunt er leuk shoppen, maar ik vind het veel te klinisch. Een beetje leuk wonen daar is duur, de cultuur die daar heerst is heel anders en ik verveel me daar altijd snel. Voor een paar jaar als expat is het wel te doen, maar verder zou ik er niet naartoe willen.
ik heb er gewoond in 1993, toen was ik 8.

Ik vond het als kind geweldig, zat op een Nederlandse school, werd met de bus opgehaald, had hordes vriendinnetjes en we woonden in een "compound" achtig-iets. Iig een groot complex met grote speeltuin, veel kinderen en een huge zwembad. Héérlijk!

Mijn ouders vonden het echter iets minder geweldig. Want vooral de hitte hadden ze last van. Mijn moeder werkte niet, die ging "sociale activiteiten" ondernemen met moeders van kinderen van mijn school en mijn vader werkte. De hitte nekte hun echt, ik vond het fantastisch!

Heel veel weet ik niet meer, er is inmiddels ook al erg veel veranderd. Maar de omgeving, de mensen en het hele "in het buitenland wonen" was geweldig. Heb daar erg veel geleerd!

Grappig genoeg bestaan veel restaurantjes waar wij veel kwamen nog steed: op racecourse road zit een hele geweldige Indiër. Je zit op plastic stoelen, in een ruimte alsof het de badkamer is (blauwe tegels, géén gezicht) met een tl-verlichting van heb ik jouw daar en allemaal mannen met tulbanden op. Maar menn, wat kon je daar eten! En East Coast Seafood Centre, daar kon je fantastisch seafood eten, als je binnenkwam aan de kust helemaal aan de rechterkant, heérlijk! Vooral de chilicrab en drunken shrimps. Of de sateh club!

Ben er niet meer terug geweest sinds 1993, maar zou het land graag nog weer eens willen zien!

Edit: moet er wel bij zetten dat wij een soort expats waren.
anoniem_30122 wijzigde dit bericht op 27-08-2010 19:11
Reden: toevoeging :)
% gewijzigd
Hoe kun je nu ergens willen gaan wonen, als je er nog nooit bent geweest???
Als je uitgezonden wordt?
Heb je al werk daar?
Huppeltje, waarom Singapore? Waarom ergens naartoe willen emigreren waar je nog nooit bent geweest? Wat willen jullie daar gaan doen qua werk?
Helemaal eens met Nammma. Dat vraag ik mij dus ook af...
quote:zusenzoo schreef op 27 augustus 2010 @ 19:18:

Als je uitgezonden wordt?Wij overwegen in Singapore te gaan wonen Als je uitgezonden wordt, heb je geen keuze lijkt me.....
Voor werk. Dat is dus al gecovered, nu moeten we ons nog in het land verdiepen. Zou het leuk vinden om ervaringen te hiren van mensen die er echt hebben gewoond.
Werk voor je man, of voor jou. Of voor allebei.
man
Uitgezonden dus, of expat hoe je het wil noemen.
huppeltje, ik weet niet of je het gezien hebt, maar ik heb geschreven hoe ik het (als kind) heb ervaren en hoe ik er nu op terugkijk...
Heb er dan wel niet gewoond, maar ben er 'n paar keer geweest en ik vind het 'n erg fijne stad. Weet niet of ik er zou kunnen aarden, maar voor 'n paar jaar lijkt me dat best te overzien. Genoeg westers comfort, het is er ook lekker schoon i.t.t. veel andere aziatische steden. Je hebt er prachtige natuur binnen handbereik, eilanden, strandjes. En je zit supercentraal om veel aziatische landen goedkoop te kunnen bereizen.

Lekker en gezellig eten kun je op de terrasjes aan de Quay's.
Ik ben er zelf nooit geweest, maar veel collega's van mij hebben daar gewoond (of wonen er nog).

Hun ervaringen: Als je werkt is het prima, zijn je dagen gevuld natuurlijk. Maar voor de vrouwen die meegaan is het minder. Je kent er (bijna) niemand, je man maakt lange dagen. En om daar zelf werk te vinden schijnt nogal lastig te zijn, voor zover ik weet.

Tuurlijk is het weer prachtig. Mensen zijn er ook vriendelijk geloof ik.

Gaan jullie dan in zo'n compound wonen of heeft het bedrijf daar een vast appartement voor personeel?
Dank je wel Panienke, Elninjoo & Pimpelmees voor jullie ervaringen. We moeten de boel nog uitzoeken en gaan zeker nog kijken voor we de knoop doorhakken, maar dit is al leuk om te lezen.

Het gaat om 3-5 jaar, ik zal er geen werk hebben (dat wordt dus heel veel forummen :-) ), en mbt huis: geen idee nog, moeten we nog zoeken. Moet zeggen dat zo'n compound me wel aanspreekt.
Ik zie iedereen schrijven dat het voor de partner die meegaat, niet zo leuk is, want niets te doen.

Ik woon zelf in het buitenland en heb hier geen ervaring mee, maar zie het zelf ook. Woon in een land waar de lonen laag liggen en waar parttime zeer ongebruikelijk is en de partners van klagen ook vaak steen en been. Maar dat ligt echt aan jezelf hoor! Er zijn zoveel verenigingen waar je bij kunt, in het bestuur/in de organisatie zou kunnen, vrijwilligerswerk voor goede doelen, de taal gaan leren, een nieuwe hobby oppakken (misschien wel iets met de cultuur daar...koken of zo?) kortom, mijns insziens zijn de mogelijkheden legio.

Zelf alleen kort in Singapore geweest en vind het voor mezelf niet dynamisch genoeg om te wonen, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Het lijkt me een leuke internationale expat gemeenschap, comfortabel en westers en een fantastische uitvalsbasis voor reizen naar andere Aziatische landen. Voor de beginnende expat echt een mooie locatie!
En er is een actieve Nederlandse club, mocht je daar behoefte aan hebben.

Ik ben er vaak geweest en ken ook mensen die er wonen en het erg naar hun zin hebben. Het is maar net wat je er zelf van maakt, je kunt bijv. ook vrijwilligerswerk gaan doen of Engelse les gaan geven oid.
en je kunt ook prima Mandarijn leren

Ik weet niet of jullie eventueel kinderen hebben, TO? Dan is het ook makkelijker contacten maken!

De Hollandse Club schijnt overigens niet goedkoop te zijn. Wij zijn er nooit lid geweest, maar vriendjes/school zorgden altijd voor toegang.

Het wonen in een "compound" was voor mij leuk, maar voor mijn ouders ook wel. Mijn moeder is van origine geen Nederlandse, en bij toeval kwamen we er achter dat er ook een gezin in het park woonde uit het moederland van mijn moeder. Daar heeft zij toen veel aan gehad, evenals toen er nog een Nederlands koppel in de compound kwam.

Meestal kan je in een compound ook wel iets als tennislessen krijgen. Wellicht ook nog een idee, als je er toch bent
Ik ben er vorig jaar drie dagen geweest en vond het één van de vreselijkste steden waar ik geweest ben.

Wat een hel.

Beton, beton, beton en beton...

Dat gelardeerd met dure winkels, fastfood gedoe, een saaie indiaase wijk,en heel veel verkeer...

Echt, ik wil er nog niet eens ooit weer 24 uur heen.

Er wonen lijkt me een ramp.

Maar zoals je leest zijn er ook genoeg mensen die het een leuke stad vinden.

Het meest bizarre vond ik nog wel dat om op een terras te zitten je naar een soort nep gedeelte van de stad moet.'

Geveltjes waar geen huizen achter zitten aan een "rivier".

De hele kade vergeven van foute tenten waar foute types ziten te eten...

Maar ik moet eerlijk zeggen dat wij er met vrienden waren die er meteen zouden willen wonen.

Ben je ooit in de US geweest?

Daar heeft het veel meer van weg dan van Azie vind ik.

Ga idd eerst eens kijken
't is wat westerser dan hongkong, bangkok, kuala lumpur e.d. maar dat zou ik om er langere tijd te moeten verblijven juist 'n enorm pluspunt vinden

als geen stadsmens zijnde vind ik singapore toch goed te handelen omdat er ook veel natuur te vinden is gelijk als je het drukke centrum verlaat en overal rijden schone mrt's waardoor je makkelijk snel ergens naartoe kunt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven