aparte uitspraak

11-05-2011 17:46 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_118935 wijzigde dit bericht op 27-09-2011 13:48
Reden: sommige mensen kunnen niet iemand objectief beoordelen
% gewijzigd
quote:liselore schreef op 15 mei 2011 @ 20:08:

[...]

tering zeg..... zoek zelf inzicht eens op in het woordenboek, je hebt het niet maar dan weet je tenminste wat het betekent.
iedereen is ook verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Dus als jij zelf iemand slecht behandeld, dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Er is wel een kans aanwezig dat je dan hetzelfde terug kunt verwachten. Je hebt het zelf in de hand.

Als mensen dat realiseren, is het prima. Jammer dat er ook mensen zijn die dit niet realiseren en denken dat zij maar alles kunnen zeggen en doen zonder rekening met een ander te houden. Het zijn vaak juist deze mensen die dan boos reageren als ze hetzelfde terugkrijgen.
quote:jazz9 schreef op 17 mei 2011 @ 18:21:

In het dagelijks leven ben ik echt niet zo. Dominante en bazige mensen halen nu eenmaal het slechtste in me naar boven. Omdat ze vaak geen idee hebben hoe (slecht) ze een ander behandelen. Ik laat het ze zo nu en dan voelen hoe dat is. Meestal zijn ze dan boos.

Ik begrijp best dat je niet staat te juichen bij zo'n karaktertrek van schoonmama, maar mijn indruk van jou nu is dat jij exact zo bent al dan niet erger.

Lees je eigen posts maar eens na. Er is geen beweging in je te krijgen. Schoonma doet in elk geval nog in financieel opzicht mee, terwijl jij ontzettend star bent en geen ruimte en respect hebt voor de moeder van jouw partner. Je hebt zelfs geen respect voor je partner, die wel voor deze "regeling" kiest.

Wat is nou je werkelijke probleem waar je mee zit? Want wat ik tot nu toe heb gelezen slaat het allemaal echt nergens op!

Jouw vriend WIL helemaal de aandacht niet die zijn zus wel krijgt.
quote:Mariska76 schreef op 15 mei 2011 @ 20:16:

Ik krijg een deja vu gevoel.Al lezende zie ik veel overeenkomsten........
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Ja, EN er zijn mensen die zichzelf de gift Gods vinden, en vervolgens zo lang en zo hard doodrammen over hoe slecht anderen zijn(en tussen de regels door hoe goed zij zelf eigenlijk) dat al het andere geluid verstomt.

Echt TO, ik heb het met stijgende verbazing gelezen, maar jij wilt het echt niet zien he?

Tegen beter weten in dan maar: verreweg de meeste intermenselijke relaties zijn gebaat bij 'Goede Gesprekken'. Voor jouw vriend en zijn moeder zou dat kunnen betekenen dat hij zegt: 'Goh, ik zou liever in plaats van geld eens gewoon een bakje koffie met je gaan halen, ga je mee? Kunnen we even bijkletsen.' En dan, in een rustige setting, alleen met haar, eens voorzichtig uitleggen dat dat geld eigenlijk niet zo hoeft en dat hij veel liever gewoon af en toe een bakkie met haar doet?

Voor jouw vriend en jou zou dat kunnen betekenen dat hij eens tegen jou zegt: 'Goh schat ik merk dat je het vervelend vindt hoe het contact tussen mij en mijn moeder is en ik merk dat je mijn moeder veel kwalijk neemt. Maar weet je, eigenlijk zijn dat jouw zaken niet. Ze blijft tenslotte mijn moeder en ik houd van haar. Het wordt hoog tijd dat jij haar gewoon accepteert zoals ze is.'

En misschien kun jij zelf eens tegen je vriend zeggen: 'Goh schat, ik zit me echt enorm op te vreten over dat gedoe met je moeder. Het gaat zover, dat ik me alleen nog maar af zit te vragen waarom zij doet wat ze doet en toch constant allerlei verwachtingen aan ons stelt. Eigenlijk loop ik mezelf een beetje voorbij, ik heb zoveel negatieve energie aan je moeder besteedt, dat ik eigenlijk helemaal niet gemerkt heb hoe jij je hier bij voelt. Zullen wij eens praten over hoe we meer voor elkaar kunnen betekenen?'

Maar goed, je kunt je natuurlijk ook heel druk blijven maken over wat een ander doet en laat, en daarbij volkomen voorbij gaan aan jouw eigen volstrekt contra-productieve rol in het geheel.
De verhoudingen zijn ontzettend scheef. Vriend is het kind van de rekening. En dat klopt gewoon niet. Ik laat daarom zo en af en toe eens voelen hoe het is om behandeld te worden. Daarin ben ik inderdaad erg. Maar dat is niet zomaar gekomen.
Nee he, niet zomaar. Maar het mooie is: dat wederpartij heeft mogelijk helemaal niet i de gaten dat jouw onaangepaste, lelijke of asociale gedrag bij bijvoorbeeld de kerstborrel, gerelateerd moet worden aan jouw perceptie over hun vermeende gedrag jegens een derde persoon (nl. jouw vriend) in het verleden.

OFTEWEL: als jij wilt dat er iets verandert, dan zul JIJ de eerste stap moeten zetten. Als JIJ vindt, dat dat jouw taak niet is, dan zul JIJ moeten slikken hoe het gaat en niet verder moeten zeuren. dat zijn je keuzes.

Ik stel voor keuze 2. Dat scheelt diverse forummers namelijk een heleboel typewerk.
quote:jazz9 schreef op 17 mei 2011 @ 18:54:

iedereen is ook verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Dus als jij zelf iemand slecht behandeld, dan ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Er is wel een kans aanwezig dat je dan hetzelfde terug kunt verwachten. Je hebt het zelf in de hand.

Als mensen dat realiseren, is het prima. Jammer dat er ook mensen zijn die dit niet realiseren en denken dat zij maar alles kunnen zeggen en doen zonder rekening met een ander te houden. Het zijn vaak juist deze mensen die dan boos reageren als ze hetzelfde terugkrijgen.Je draait het weer leuk om, maar verantwoordelijk zijn voor je eigen gedrag betekent dus bij uitstek dat je niet naar de ander wijst als verklaring voor je doen en laten. Dat jouw schoonmoeder, in jouw ogen, niet aardig is/doet, is nog geen excuus voor jouw gedrag. Dáár ben jij echt helemaal zelf verantwoordelijk voor.
quote:jazz9 schreef op 17 mei 2011 @ 19:06:

De verhoudingen zijn ontzettend scheef. Vriend is het kind van de rekening. En dat klopt gewoon niet. Ik laat daarom zo en af en toe eens voelen hoe het is om behandeld te worden. Daarin ben ik inderdaad erg. Maar dat is niet zomaar gekomen.en wat heb je daar mee bereikt dan? wordt de relatie tussen jouw partner en zijn moeder daar beter van?
Volgens mij haalt TO er alleen een "lekker puh" gevoel uit. Heel zinvol...
quote:jazz9 schreef op 17 mei 2011 @ 19:06:

De verhoudingen zijn ontzettend scheef. Vriend is het kind van de rekening. En dat klopt gewoon niet. Ik laat daarom zo en af en toe eens voelen hoe het is om behandeld te worden. Daarin ben ik inderdaad erg. Maar dat is niet zomaar gekomen.

Heeft jouw vriend jou overigens gevraagd die houding aan te nemen?

Zo niet, dan maak je de verhoudingen nog schever dan het misschien was. Wat vind je zelf van alle adviezen hier, of wil je alleen maar horen dat je groot gelijk hebt? En wat dan?
Wat hier naar voren komt is dat je elkaar maar het beste in waarde kan laten. Het is niet nodig mensen te kleineren, de les te lezen, op ze neer te kijken, en al dat soort dingen om te laten zien dat de 1 beter is dan de ander. Als je dit wel doet, kan het verkeerd lopen. Je kunt het zelfs terugkrijgen. Er kunnen uiteindelijk situaties ontstaan die helemaal niet prettig zijn. Die wellicht verdriet doen. Dat was niet nodig geweest en niet gebeurd als je elkaar maar gewoon in elkaars waarde laat.

Actie, reactie. Je bent wel zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Ook als je iemand kleineert en dergelijke. Als het uiteindelijk mis loopt is dat dus je eigen schuld.
Iemand kleineren gebeurt volledig bewust. We zijn allemaal volwassen en weten heel goed wat kleineren is. Dus krijg je het dan ook bewust terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven