Babyshower schoonzus

30-03-2019 04:45 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik wil even van mij afschrijven en/of advies of feedback over jullie bevindingen. Vriend en ik zijn nu precies één maand geleden thuis gekomen van een drie maanden lange reis door Azie. We kwamen terug, na een lange vlucht, op een vrijdag. Die zondag daarop hadden vriendinnen van schoonzus een babyshower georganiseerd. Op mijn reis werd ik in een groepsapp toegevoegd en gaf ik aan er wel bij te kunnen zijn, ondanks dat ik dan nog maar terug zou zijn van de reis.

Nadat we geland waren op Schiphol werden we opgewacht door vrienden en zijn we daarna met zijn tweetjes naar huis gegaan. Ik was helemaal kapot en heb die eerste nacht geen oog dicht gedaan, hoogstens 2 uurtjes geslapen. De volgende dag heb ik dus een whatssap bericht gestuurd in de groepschat dat ik er niet bij ben vanwege de jetlag (moeheid en voelt alsof ik er niet helemaal bij ben) en niet had verwacht dat deze zo erg zou zijn. Die meiden reageerden gewoon prima alleen nu doet mijn schoonfamilie afstandelijk. Ze zeggen het niet direct maar aan hun reacties merk ik dat zij het geen leuke beslissing vonden en mijn vriend gaat daar nu een beetje in mee.

Ik denk dat het voornamelijk komt omdat mijn vriend, dezelfde dag, ook een “babyshower”/verrassing had van zijn broer (haar partner) en wel daar naar toe is gegaan.

Handig om erbij te vermelden wellicht. Mijn schoonfamilie woont op 1,5 uur reizen (met OV) van ons vandaan en de babyshower werd daar dus ook georganiseerd. Het is dus niet om de hoek. Schoonzus en ik hebben niet een hele goede band, ook niet slecht, we zijn gewoon erg verschillend.
Marigold1986 schreef:
30-03-2019 10:43
Ik vind dat TO aan verwachtingen moet voldoen die jullie zelf allemaal van jezelf hebben. TO kan wel helemaal op zijn geweest na zo'n reis. Dat hoeft niet bij iedereen te zijn, maar ook bij mij hakt het er meestal enorm in. Ieder zijn eigen situatie en dingen die hij/zij 'aan kan' in het leven. TO geeft aan oprecht heel moe geweest te zijn. Ik geloof haar en ga daar niet over oordelen...
Dan weet je dat toch van jezelf en geef je meteen aan dat het helaas geen haalbare kaart voor je is.
Ik begrijp en weet ook echt dat er vele situaties zijn waarin je dingen echt voor een ander doet, en niet voor jezelf. Een babyshower is daar voor mij 1 van. Maar ergens verbazen de reacties me wel, dat TO zich aanstelt en gewoon had moeten gaan. Ze wist dat de babyshower op die datum zou zijn.

Omgedraaid denk ik: de mensen wisten dat ze drie maanden op een verre reis was geweest, en net een verre terugreis met jetlag heeft gehad. Wordt de babyshower niet groter gemaakt dan dat die eigenlijk is? Voor schoonzus is de baby een life event, logisch ook (en de babyshower daar een onderdeel van) maar voor TO was dat misschien wel de reis. Voor iedereen zijn andere dingen belangrijk en ieder maakt daar eigen keuzes in.

En ook wel eens met de reactie van volgens mij grobbekuiken: als ze daar vermoeid en als een zombie had gezeten was het waarschijnlijk ook niet goed geweest, want dat wordt dan opgevat als verveeld en desinteresse.

Wel vind ik dat TO beter in de eerste instantie gewoon niet toe had kunnen zeggen en in plaats daarvan meteen duidelijk zijn dat ze er niet zou zijn, dan was dan hadden ze ook geweten waar ze aan toe waren.
Rosabella1 schreef:
30-03-2019 11:38
Je vriend had een babyshower van zijn broer? Mijn hemel beginnen mannen nu ook al met dit soort waanzin?

Bizar inderdaad. Je kan als man netjes je Y-chromosoom inleveren als je zoiets organiseert.
Ik heb vliegangst dus voor degene die zeggen dat de reis niet uitputtend is. Fijn dat jij dat zo ervaart, voor mij is het een stressvolle onderneming waar ik constant wakker ben. Ja, ik wil graag reizen dus dat is mijn eigen keuze.

Bij thuiskomst merkte ik gewoon het gevoel van op zijn, ook emotioneel! Heel verdrietig en weer erg moeten ‘wennen’ aan het thuis zijn.

Ik ben geen vervelend type en juist altijd bereid om voor ieder klaar te staan, tegen eigen gevoel in. Maar ben laatste jaar met de psych goed gaan werken aan grenzen stellen. Dat heb ik dus afgelopen maand gedaan. Hier moet omgeving nog aan wennen en daardoor vonden ze het waarschijnlijk niet leuk van mij en/of verrassend.

Bedankt voor jullie reacties en verschillende meningen. Ik weet voldoende :-)
Prima dat je grenzen stelt. Dat heeft ook gevolgen. Dus door er voor te kiezen niet naar de babyshower van je schoonzus te gaan is het gevolg dat je schoonfamilie wat van jou vindt.
Deal with it. Keuzes hebben altijd consequenties en ik neem aan dat je dus van te voren een zorgvuldige afweging maakt.
anoniem_382861 wijzigde dit bericht op 30-03-2019 14:43
24.90% gewijzigd
Eenbeetjegek schreef:
30-03-2019 14:40
Maar ben laatste jaar met de psych goed gaan werken aan grenzen stellen. Dat heb ik dus afgelopen maand gedaan. Hier moet omgeving nog aan wennen en daardoor vonden ze het waarschijnlijk niet leuk van mij en/of verrassend.

Nog iets beter aan gaan werken: bij voorbaat al nee zeggen wordt beter geaccepteerd dan eerst ja zeggen en dan alsnog nee.
Dan niet op vakantie ja zeggen, zodat er rekening met je wordt gehouden qua organisatie en eten en dergelijke en op het moment supreme afzeggen met een kul smoes.

Want je vriend is wél met zijn jetlag en zijn kont 1.5 uur in het OV gaan zitten.
Pfff ik zou het een ander niet kwalijk nemen als (om wat voor reden dan ook) 2 x 1,5 uur reizen ff niet lukt. Zeker als het gaat om iets waarbij je elkaar waarschijnlijk niet of nauwelijks spreekt.

Sterker nog, ik zou het vervelend vinden als iemand zo lang reist en zich zichtbaar niet prettig voelt op mijn feestje. Dan spreek ik liever een andere keer iets af, in het midden.

Maar ik sta daar iets anders in dan de gemiddelde forummer. Dat is al vaker gebleken :mrgreen:
Je kunt méér.
Eenbeetjegek schreef:
30-03-2019 14:40

Ik ben geen vervelend type en juist altijd bereid om voor ieder klaar te staan, tegen eigen gevoel in. Maar ben laatste jaar met de psych goed gaan werken aan grenzen stellen. Dat heb ik dus afgelopen maand gedaan. Hier moet omgeving nog aan wennen en daardoor vonden ze het waarschijnlijk niet leuk van mij en/of verrassend.

Bedankt voor jullie reacties en verschillende meningen. Ik weet voldoende :-)
Er is niks mis met grenzen stellen maar wel op de manier hoe je iets doet. Uit je laatste bericht had je dus eigenlijk kunnen weten dat het voor jou persoonlijk niet haalbaar zou zijn. Waarom heb je dan eerst toegezegd wel te gaan?

Nu betreft het een babyshower wat voor jou ws niet zo belangrijk is, maar misschien voor je schoonzus wel. Je eigen grenzen stellen wil niet zeggen dat je anderen maar moet "vergeten".
Een dag van te voren en dan ook bij familie is gewoon niet zo netjes.
Helemaal gelijk in! Achteraf gezien had ik ook direct nee moeten zeggen. Ik had alleen niet verwacht dat ik me zo zou gaan voelen.. Dus op het moment zelf, dat het gevraagd werd, leek het mij ook wel gezellig.
Weer zo'n schitterend voorbeeld van iemand die "eindelijk eens een keer grenzen gaat aangeven" en dat dan net op het verkeerde moment, op de verkeerde manier doet.
Eens met Moire verder: dit is jouw keuze, dat is verder prima, maar accepteer de consequenties.

Sociale conventies zijn niet altijd leuk, maar vaak zit er een extra belang bij: je gaat niet alleen voor de zwangere naar een babyshower (een concept dat ik niet bepaald aangenaam vind, maar goed), maar ook voor de onderlinge relaties in de familie.
Eenbeetjegek schreef:
30-03-2019 14:51
Helemaal gelijk in! Achteraf gezien had ik ook direct nee moeten zeggen. Ik had alleen niet verwacht dat ik me zo zou gaan voelen.. Dus op het moment zelf, dat het gevraagd werd, leek het mij ook wel gezellig.
Lijkt me erg leuk, maar ik weet niet hoe ik me dan voel. Reken niet op mij, maar als het lukt kom ik.
Waren er twee babyshowers van hetzelfde stel?
BobbieLauren schreef:
30-03-2019 11:46
Ik snap best dat de schoonzus van TO het belangrijk vindt dat zij op haar babyshower komt. Het merendeels van de reacties vindt de babyshower maar 'stom' 'niet nuttig' maar ik kan me goed voorstellen dat je mega trots bent op je zwangere buik en dat graag wilt delen met vriendinnen en/of familie. Het is in mijn ogen helemaal geen 'cadeautjes binnen hark feest' maar meer een gezellige dag om je zwangerschap te delen en te vieren.
Nouja, ik vind babyshowers dus wel erg leuk omdat het veel betekent voor de zwangere, daarom zou ik ook zeker zijn gegaan.
Zo bijzonder is die zwangerschap niet voor anderen hoor. Gezeik tegenwoordig.
Gewoon kraamvisite lijkt me genoeg.
Dat hele "middelpunt" gebeuren tegenwoordig.
joh je kon toch wel een uurtje (of 2) gaan en daarna weer naar bed? Ga je ook niet naar je werk als je moe bent?
Met jouw actie heb je indirect aangegeven dat jij dit evenementje niet zo belangrijk vond. Voor andere mensen was het dat blijkbaar wel. De andere mensen voelen aan dat het voor jou niet zo belangrijk was, en hebben daar wat negatieve gevoelens bij ontwikkelt.
Ik snap dat jij teleurgesteld bent in hun negatieve gevoelens. Snap jij ook dat zou teleurgesteld zijn in jou?

Jij hebt wat meer afstand genomen en de andere mensen nemen je dat in enig opzicht kwalijk. Waarom zou jij het jammer vinden dat mensen waar jij wat meer afstand van wilt nemen (die jij dus niet zo belangrijk vind) teleurgesteld zijn in jou? Ik begrijp dat eigenlijk niet zo goed. Jij wilt afstand, die heb je nu, en nu ben je in je wiek geschoten.
Reacties niet gelezen maar nogal flauw dat je het op een ‘jetlag’ gooit als je geen zin hebt. Het is niet zo dat je ziek was oid, gewoon moe. Sommige dingen hoor je gewoon doen voor een ander en dit is er een van. Als het belangrijk voor haar is kun je jezelf toch best uit je bed slepen voor een paar uurtjes?
Ja, voor mij was het wel een opluchting want ik heb die dag heerlijk kunnen rusten. Waar ik echt aan toe was. Aan de andere kant wil ik het graag voor ieder goed doen, dus wanneer mensen boos zijn dan voel ik mij daar vervelend over. Vandaar ook mijn bericht op dit forum.

Nogmaals, het was niet enkel een vermoeidheidje. Ik zat echt niet lekker in mijn vel, had last van moeheid met daarbij hele erge down gevoelens en buikkrampen.

Schoonzus en ik verschillen ook erg in leeftijd, ik begin 20 en zij begin 30 en al haar vriendinnen plus schoonmoeder praten alleen over baby’s. Ik miste mijn eigen familie ook erg en had die zelfs nog niet gezien en gesproken. Ik denk dat dat onbewust ook meespeelden.

De keuze is al gemaakt en ik moet nu inderdaad de consequenties ervan inzien. Een goede leer les om het de volgende keer direct aan te geven..
chokokat schreef:
30-03-2019 10:50
Enne not done dat hij jou afvalt hierin .
Ik vind het dan weer not done om anno 2019 altijd maar de kant van je partner te kiezen. Hoe raar die ook doet. Mijn vrouw mag er best openlijk voor uitkomen als ze vraagtekens heeft bij beslissingen die ik neem. Ik zou het ook niet anders willen in mijn relatie.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Volgende keer inderdaad van tevoren realiseren dat zo'n feestje na een lange reis, te vroeg is voor je. Hoewel je dan waarschijnlijk weer scheve gezichten krijgt 'dat je al voor je vakantie weet dat je na je vakantie te moe bent'.
Je kunt méér.
Ik heb inderdaad de indruk dat babyshowers onder dertigers nogal enorm belangrijk is. Vooral door het viva-forum overigens, want ik zit er zelf ver boven en mijn kinderen ver onder. Laatst had ik ergens een high tea en toen was daar ook zo'n gebeuren. Overigens kan ik me ook voorstellen dat als je er zelf middenin zit dat je best een beetje moe wordt van elke week een baby-shower, vrijgezellenfeest, gender reveal party of babyborrel. Als je dan zelf weer jonger of ouder bent heb je er misschien eentje in de 5 jaar en dan kan het nog best leuk zijn. Mijn dochter (19) had laatst een baby-shower van haar schoonzus en die vond dat dus helemaal geweldig, misschien juist omdat ze het niet wekelijks heeft.

Maar je zou die generatie-kloof misschien wel in kunnen zetten om de verhoudingen een beetje te verbeteren. Neem gewoon met schoonzus contact op, bied alsnog je excuses aan. Zeg dat jij er qua leeftijd nog niet zo in zit, dus dat je ook niet precies wist wat het was en hoe belangrijk het voor haar was. Dat je je echt heel naar voelde blabla, maar als je had geweten dat het voor haar zo belangrijk was je achteraf desondanks misschien toch had moeten komen en of ze zin heeft om gezellig met je te gaan lunchen oid.
Marie-Antoinettexx schreef:
30-03-2019 15:05
joh je kon toch wel een uurtje (of 2) gaan en daarna weer naar bed? Ga je ook niet naar je werk als je moe bent?
Echt? 2 x 1,5 uur met ov voor een uurtje (of 2)? Zo gek krijg je mij ook niet als ik me zo voelde.
Bovendien is zo'n shower wel even iets anders dan naar je werk moeten.
There is always something happening, and it's usually right now
Moire schreef:
30-03-2019 14:52
Lijkt me erg leuk, maar ik weet niet hoe ik me dan voel. Reken niet op mij, maar als het lukt kom ik.
Precies.

En als zo'n antwoord op tijd/meteen bij het vragen niet goed valt qua onderlinge familieverhoudingen.. jammer dan.
Ik ga sowieso niet naar baby sjouwers. Overdreven gedoe.
I wanna live my life with the volume full!
Echt, mensen vinden zichzelf véél te belangrijk. Gewoon kraambezoek: prima! Maar de babyshower, gender-revealparty en, nu ook al, hoera-we-zijn-zwanger-borrel: houd op, ga weg.

Dat betekend dat ik, met al die zwangere vrouwen om mij heen, drie keer per maand 'baby-fun' moet hebben.

Ik had ook zonder lange reis vriendelijk bedankt, als de aanstaande ouders het 'belang' van hun aanstaande prinsje/prinsesje niet kunnen relativeren: soit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven