Ben ik nou een zeikerd?

01-12-2020 23:50 521 berichten
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt :purple:
Stel ik me aan of heb ik een punt?
Moirmel schreef:
02-12-2020 13:23
Eens, vreemde gewoonte om alles zo precies af te meten.
Kan me niet anders herinneren dat wanneer we ergens gingen eten of anderen bij ons, er altijd ruimschoots voldoende was en dat de overschotten verdeeld werden of zelf opgegeten later.
Zou me rot schamen mocht ik met zes personen exact zes croissants op tafel zetten.
Geen vreemde gewoonte. Als je in een durp woont met veel sociale contacten heb je altijd wel mensen om je eten mee te delen en krijg je dat ook weer terug. Als je in een grote stad woont waar je je buren niet kent en eens per maand komt er iemand eten dan is dat een heel ander verhaal. Zeker met een klein budget.

Ik ben opgegroeid in een familie met veel eten. Hartstikke Nederlands overigens dus ik herken dat karige en zuinige niet. Iedereen kon aanschuiven en mijn man zegt altijd dat het in mijn familie niet ‘zeg het met bloemen’ is maar ‘zeg het met vlees’.
En dat klopt wel. Krijgen opa en oma bezoek, onverwacht, er staat altijd een pan soep en karbonades, gehaktballen of worst klaar. Stuk kaas aan stukken en droge worst. En de fles kruidenbitter komt op tafel voor de liefhebber. Eén keer iets nemen is vrijwel geen optie. En dat is bij mijn hele familie zo. Erwtensoep, bonensoep en degelijke wordt in belachelijke hoeveelheden gekookt, en iedereen neemt mee naar huis. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit bij mijn familie ben geweest zonder met eten naar huis te gaan want al mijn ooms en tantes en mijn ouders doen het zo. Niks karigs en niks gierigs aan.
Máár het is dan ook een sociale familie die bij elkaar in de buurt wonen en elkaar wekelijks ziet. Of vaker. Voordeuren bestaan niet en afspraken maken om langs te komen doe je niet, je gaat gewoon. Iedereen loopt achterom, roept Volluk! en er is koffie.

Als ik dan kijk naar mijn schoonfamilie, uit ‘de grote stad’ en met een totaal andere achtergrond dan gaat dat totaal anders. Een arbeiders of boerenfamilie gaat volgens mij volkomen anders om met dat soort dingen. Bij de boeren was er altijd eten. Zelfs in de oorlog was er voldoende. Terwijl opa van de andere kant juist moeite moest doen om in de hongerwinter aan eten te komen.

Cultuur is zoveel meer dan per land verschillend. Regio, klasse en tijdgeest zijn net zo belangrijk volgens mij. En zuinigheid is niet per definitie een slechte eigenschap en gul zijn niet per se een goede. Zuinig kan verstandig zijn en vriendelijk en gul kan schijn ophouden en spilzucht zijn.

Die ‘Hollandse zuinigheid’ vind ik zo’n belachelijke term. Zeker uit de mond van Nederlanders eigenlijk. Dan ken je je eigen cultuur en land echt heel slecht.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
02-12-2020 14:04
Is dat zo? Ik heb er TO niets over zien schrijven (of ik heb er overheen gelezen, dat kan).
Deurmat1 schreef:
02-12-2020 00:17
We hebben gescheiden financiën behalve voor de boodschappen (verzorgingsproducten vallen daar dus niet onder). Qua eten; ik koop eigenlijk niks “lekkers” meer specifiek voor mezelf. De ene keer dat ik dat wel deed en het weg was toen ik er trek in had, baalde ik inderdaad wel ja :rofl:
Het aanlengen met water is misschien nog wel een idee, maar aan de andere kant is het dan minder stroperig en komt het sneller eruit, is ‘ie nog sneller leeg :rofl:
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lilalinda schreef:
02-12-2020 14:18
dat zei ik ook niet.

Maar alle restjes opeten; 1 aardappel, een schep groente en die ene halve gehaktbal, is volstrekt overbodig, als je niet aan wil komen
Dat is waar. Kleine restjes worden hier dan ook zonder schroom weggegooid als iedereen voldaan is. Maar ik maak niet bij voorbaat extra veel zodat zeker iedereen meer dan genoeg heeft. Soms zal het voorkomen dat mensen na het eten nog enige trek hebben. Nou, dan kun je altijd nog ijs, yoghurt, fruit, kaas etc na eten. Soms is het precies goed, soms zijn er restjes. Zijn er van die restjes nog een 1 persoonsmaaltijd te maken dan wordt het in de koelkast gezet en 1 of 2 dagen later gegeten.
NYC schreef:
02-12-2020 14:23
Dat is waar. Kleine restjes worden hier dan ook zonder schroom weggegooid als iedereen voldaan is. Maar ik maak niet bij voorbaat extra veel zodat zeker iedereen meer dan genoeg heeft. Soms zal het voorkomen dat mensen na het eten nog enige trek hebben. Nou, dan kun je altijd nog ijs, yoghurt, fruit, kaas etc na eten. Soms is het precies goed, soms zijn er restjes. Zijn er van die restjes nog een 1 persoonsmaaltijd te maken dan wordt het in de koelkast gezet en 1 of 2 dagen later gegeten.
ik ben van het plannen :)
Weet nu al, wat ik met kerst wil eten, dat het te veel zal zijn, en hoe ik de restjes kan verwerken.
Dat is pas een 50-erjaren mentaliteit :)
monstertje22 schreef:
02-12-2020 14:11
Ooh ik verbaas mij echt over de reacties hier.
Douchegel verstoppen?? Ach kom op, het is je partner toch.
In principe hebben mijn man en ik onze eigen douchespullen maar hij heeft inderdaad weleens een douchegel van mij gebruikt ook die dan duurder was van TBS en hij gebruikt ook mijn bodylotion van l’occitane zijn aardig aan de prijs en ik zou er in me eentje veel langer mee doen en het is voor mij ook een me-time momentje. Maar ik koop nu gewoon extra flessen omdat we er sneller doorheen gaan maar dat me-time momentje blijft gewoon want je bepaald toch zelf wanneer je het gebruikt en wat voor gevoel je erbij hebt.
Mijn man vind deze geuren gewoon lekker en ik weet dat hij het dus fijne producten vind heb ik veel liever dat hij daar ook van kan genieten dan per se alleen axe of nivea. Waarom zou je dat je partner misgunnen??
Maar gebruikt hij het dan gewoon en haal jij stilzwijgend meer? Of zei jouw man 'wat een lekker spul is dat Monstertje, dat wil ik ook wel gebruiken'? Want daar zit natuurlijk het hele verschil. Ongevraagd andermans dure spullen gebruiken zonder er één woord aan vuil te maken, of het gewoon even bespreken. Want dat je ongevraagd wat gebruikt, omdat je het in de douche tegenkomt en denkt 'he zou dat wat zijn' zonder dat je door het huis naar je vrouw schreeuwt of het OK is om te gebruiken' is best prima. Maar dan zeg je dat daarna toch even? Dat je benieuwd was en er ook een beetje van geprobeerd hebt?
dannas schreef:
02-12-2020 14:26
Maar gebruikt hij het dan gewoon en haal jij stilzwijgend meer? Of zei jouw man 'wat een lekker spul is dat Monstertje, dat wil ik ook wel gebruiken'? Want daar zit natuurlijk het hele verschil. Ongevraagd andermans dure spullen gebruiken zonder er één woord aan vuil te maken, of het gewoon even bespreken. Want dat je ongevraagd wat gebruikt, omdat je het in de douche tegenkomt en denkt 'he zou dat wat zijn' zonder dat je door het huis naar je vrouw schreeuwt of het OK is om te gebruiken' is best prima. Maar dan zeg je dat daarna toch even? Dat je benieuwd was en er ook een beetje van geprobeerd hebt?
Maar daar zit de kern van het "probleem" he?
Er zijn niet heel veel huishoudens die een strikt Mijn en Dijn hebben. De meeste mensen gebruiken samen het afwasmiddel, de shampoo, en de boterhammen en de jam.
Even iets breder, en hopelijk niet OT.
Maar gebruiken jullie elkaars auto? Dat doen wij eigenlijk nooit ongevraagd, terwijl we beide auto's samen betalen, en de garagerekeningen etc ook.
Wat Thordïs overigens schrijft herken ik overigens bij veel meer mensen, juist ook bij Nederlandse families. Schoonfamilie is ook zo, krijg je ook soep of stoofvlees mee. En vlaai (Limburg) die er overigens gewoon in het weekend kan zijn. Bij mijm ouders tegenwoordig ook wel maar als kind was dat (net als taart of een tompouce) echt geen wekelijks gebruik. De verschillen zijn volgens mij heel groot. Ik vraag voor Sinterklaas (aan mijn vrouw) dingen als Toscaanse zeep of gesuikerde taaitaai. Zij denkt dan eerder: dat koop je toch gewoon?

Terwijl er bij ons echt wel geld was zie ik eten en verzorgingsproducten echt als een hele grote luxe.
lilalinda schreef:
02-12-2020 14:30
Maar gebruiken jullie elkaars auto? Dat doen wij eigenlijk nooit ongevraagd, terwijl we beide auto's samen betalen, en de garagerekeningen etc ook.
Dat doen wij dan weer wel maar ligt eraan hoe ze op de oprit staan wie welke gebruikt.
lilalinda schreef:
02-12-2020 14:07
Mijn man heeft nog steeds last van die instelling van zijn moeder. Hij kan maar niet loslaten, dat eten IN een vol lichaam stoppen net zo goed zonde is.
De pannen leeg, is iets wat hij moest afleren om niet dicht te groeien
Het hoeft niet in een vol lichaam, zo is mij dat gelukkig niet geleerd. Wel is het belangrijk een goede inschatting te maken van wat je eet, nodig hebt en zo ook van je familie en gasten.

Dit kan wel eens gierig/karig overkomen, maar zo is het niet bedoeld. Eerder dat het je aan het hart gaat om eten weg te moeten gooien, omdat je weet hoe het voelt om honger te hebben en je bewust bent van alle mensen op de wereld die nog steeds honger lijden.
anoniem_63c1211622fd9 wijzigde dit bericht op 02-12-2020 14:37
0.13% gewijzigd
lilalinda schreef:
02-12-2020 14:30
Jawel. Maar met mededeling als het kort is. Dus ‘ik neem jouw auto ff mee’ of indien langer: ‘als jij nergens heen hoeft ga ik met jouw auto’

Maar dat is meer omdat zijn auto goedkoper en veiliger rijdt en de mijne een klein oud bakkie is waar ik nooit ver mee ga. Hij pakt dus ook nooit de mijne want hij past er niet in
HawaZon schreef:
02-12-2020 14:36
Het hoeft niet in een vol lichaam, zo is mij dat gelukkig niet geleerd. Wel is het belangrijk een goede inschatting te maken van wat je eet, nodig hebt en zo ook van je familie en gasten.
dat weet ik, dat weet hij. Maar hij heeft van huis uit meegekregen, dat de pannen leeg horen, en dat zit diep hoor. Dat soort dingen.
Thuis heeft hij er ondertussen amper last meer van, maar zodra we bij zijn ouders zijn, krijgt/neemt hij alle restjes op zijn bord.
Thordïs schreef:
02-12-2020 14:37
Jawel. Maar met mededeling als het kort is. Dus ‘ik neem jouw auto ff mee’ of indien langer: ‘als jij nergens heen hoeft ga ik met jouw auto’

Maar dat is meer omdat zijn auto goedkoper en veiliger rijdt en de mijne een klein oud bakkie is waar ik nooit ver mee ga. Hij pakt dus ook nooit de mijne want hij past er niet in
als we elkaars auto nemen, dan inderdaad met een korte mededeling.
Of ik zeg, als ik net thuis kom en hij weggaat: Pak mijn auto, die is al lekker warm.

maar zomaar elkaars auto meenemen, doen we niet. Slaat nergens op, maar "mijn auto", voelt ook als mijn auto. Terwijl ik nergens meer rechten op de auto heb, dan hij.
dannas schreef:
02-12-2020 14:22
Als je elkaar de wereld gunt, waarom moet je dan persé haar luxe doucheschuim gebruiken? Dan gun je haar niet de wereld he? Dan wil je vooral zelf ook meegenieten van die wereld.

Ik denk dat er helemaal niet meer achter die opmerking van genietmomentje schuilgaat. Ik denk dat het precies zo is als het is. Iemand heeft ongevraagd aan iets gezeten wat ik beschouw als alleen van mij. En mijn huishouden is geen communistisch land waarin alles van iedereen is. In mijn huishouden bestaan delen en je eigen spullen hebben gewoon naast elkaar. Heel gezond lijkt me. Waar anders dan thuis leren kinderen dat je en deelt met elkaar en je niet ongevraagd aan elkaars spullen zit?

Echt, ik snap niet waarom mensen het OK vinden dat een ander gezinslid ongevraagd aan iets zit, wat zo overduidelijk van de ander is en ook nog eens een luxe product is en niet een zak krentenbollen. Als de afspraak is dat verzorgingsproducten zelf betaald worden en niet uit de gezamelijke pot komen, dan zit je dus niet ongevraagd aan verzorgingsproducten van een ander, al helemaal niet als duidelijk is dat het iets duurs is en niet een pot Andrelon.

Dat heeft geen zak te maken met barse houding te maken, maar alles met het respecteren van elkaars eigendommen, ook in een gezin.
Dus dat.
lilalinda schreef:
02-12-2020 14:29
Maar daar zit de kern van het "probleem" he?
Er zijn niet heel veel huishoudens die een strikt Mijn en Dijn hebben. De meeste mensen gebruiken samen het afwasmiddel, de shampoo, en de boterhammen en de jam.
Maar in de meeste huishoudens is er wel een onderscheid tussen ‘slobberwijntje uit de buurtsuper’ of ‘dure fles wijn die ik cadeau kreeg’. Als mijn man een glas van mijn dure wijn drinkt is dat prima. Zie ik hem die dure fles openmaken om door het eten te gooien dan zou ik dat minder leuk vinden.

Volgens mij zit het hem in doorhebben dat iets speciaal is voor de ander. Als je doorhebt dat iemand blij wordt van die dure parfum dan leen je hem wel als dat mag maar doe je zuinig. En als iemand blij wordt van mijn dure kleding/parfum/whiskey/wijn/douchegel geniet er dan vooral van! Dan deel ik met liefde.

Maar voor mij maakt het wel verschil of iemand die dure parfum halfleeg spuit in de plee na het poepen of hem gewoon met mate gebruikt.
ik vind het helemaal niet erg hoor, als mijn man van mijn spullen pakt. Mag best. Alleen niet een halve fles leegknijpen graag.

Overigens hebben we hier ieder een eigen rekening. We betalen ieder elke maand een vast bedrag voor de vaste lasten en de rest is van onszelf.
Mijn luxe verzorgingsspullen haal ik dan ook van mijn eigen geld.
Wat voor het hele gezin is, haal ik soms van de vaste lasten en soms van mijn eigen geld - daar kijk ik niet echt naar.
vgm1980 wijzigde dit bericht op 02-12-2020 14:49
56.58% gewijzigd
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
dannas schreef:
02-12-2020 14:26
Ik zou het echt erg vinden als ik mij zou moeten verantwoorden bij hem om te zeggen hey man ik heb xxxx gebruikt omdat ik er benieuwd naar was. Ik gebruik het gewoon?

Mijn man heeft niet om toestemming gevraagd om mijn spullen te gebruiken hij heeft het gewoon gedaan en daarna tegen mij gezegd ooh deze ruikt lekker. Toen zei ik ja he, en heb ik het gewoon vaker gekocht. Hij weet dat het dure producten zijn en zelf zou hij dat nooit kopen voor zichzelf, wel voor mij. Nu ik weet dat hij het fijne producten vindt dan vind ik het juist leuk dat hij dit nu gebruikt.

Mijn gezichtsverzorging gebruikt hij niet omdat hij weet dat het is afgestemd op mijn gevoelige huid maar ik heb voor hem dan wel L’Oréal huidverzorging ingeruild voor Clinique, ik koop dat hij gebruikt het en geeft mij er geen geld voor terug. Hoeft ook niet want andere dingen betaalt hij bijvoorbeeld waar ik gebruik van maakt.

Iemand had hier over het gebruiken van de auto van je partner, ja die gebruik ik ook zonder zijn toestemming. Ik vraag soms alleen heb je de auto nodig want anders ben ik er de hele dag mee weg. Maar als ik gewoon hier en daar moet gaan en ik weet dat hij thuis werkt dan vraag ik niet steeds om toestemming. Ik stap gewoon in en rijd weg.

Wij hebben gewoon een gezamelijke rekening voor de vaste lasten en dan betalen we van onze eigen rekeningen de boodschappen, hobby’s e.d. Maar de ene keer doe ik de boodschappen en de andere keer hij, het is niet zo dat wij dat allemaal strikt bijhouden kan goed zijn dat ik een week boodschappen die voor 150 euro en hij voor 80 euro en andere keer andersom. We gaan dat dan niet inhalen zodat we gelijk staan ofzo, zo’n mentaliteit trekt ons echt niet. Wij delen gewoon vrijwel alles.
Thordïs schreef:
02-12-2020 14:46
Maar in de meeste huishoudens is er wel een onderscheid tussen ‘slobberwijntje uit de buurtsuper’ of ‘dure fles wijn die ik cadeau kreeg’. Als mijn man een glas van mijn dure wijn drinkt is dat prima. Zie ik hem die dure fles openmaken om door het eten te gooien dan zou ik dat minder leuk vinden.

Volgens mij zit het hem in doorhebben dat iets speciaal is voor de ander. Als je doorhebt dat iemand blij wordt van die dure parfum dan leen je hem wel als dat mag maar doe je zuinig. En als iemand blij wordt van mijn dure kleding/parfum/whiskey/wijn/douchegel geniet er dan vooral van! Dan deel ik met liefde.

Maar voor mij maakt het wel verschil of iemand die dure parfum halfleeg spuit in de plee na het poepen of hem gewoon met mate gebruikt.
Mijn man zou nooit opzettelijk iets duurs van mij opmaken, dan moet ik hem echt even vertellen, dat iets niet voor tussendoor is.
Of (en dat doe ik letterlijk) een papiertje op bijzondere wijn plakken.
Man en ik schaden elkaar nooit opzettelijk, en om per-ongeluk te voorkomen, kun je maar beter duidelijk zijn.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:50
0.00% gewijzigd
Juist makkelijk, voortaan hoef je er nooit meer over na te denken want deze gezamenlijke doucheschuim gaat voortaan gewoon bij de gezamenlijke wekelijkse of maandelijkse boodschappen. Heb je altijd voorraad, en heb jij elke dag een verwenmomentje.
Am Yisrael Chai!
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:50
0.00% gewijzigd
NYC schreef:
02-12-2020 14:49
Bij ons voelt het dan weer niet zo duidelijk welke auto van wie is. Ben zelfs geneigd beide auto’s (in elk geval zeker de nieuwste) van mijn vrouw te zien. Ook omdat ik weliswaar mee ga naar de dealer en wil betalen, maar geen proefrit wil maken. Na de eerste 1000km of als er een lang stuk gereden moet worden dan kan ik wel overgehaald worden. Dit en vorig jaar zijn beide auto’s vervangen dus hopelijk zijn we er weer voor een jaartje of tien vanaf.
wij hebben allebei een auto gekozen, die we graag wilden hebben. regelen ook de APK voor "onze" auto etc.
Slaat echt nergens op
Nu ik erover nadenk denken wij niet meer in termen van mij en van jou. Zelfs onze auto's zijn gewoon van ons. De sportwagen rijdt lekkerder en nemen we meestal als we alleen of samen gaan. De grotere gezinswagen pakken we automatisch als we met het hele gezin zijn, of als je weet dat je de kinderen nog ergens moet gaan halen die dag.

Zo is het met bijna alles bij ons thuis. Het is gewoon van ons samen en je zorgt ervoor dat de ander er ook weer gebruik van kan maken na jou. Dus benzine bijna op? Dan tank je even. Shampoo bijna op, dan haal je een paar nieuwe flessen.

Zo moeilijk is dat toch niet?
fashionvictim schreef:
02-12-2020 14:51
Juist makkelijk, voortaan hoef je er nooit meer over na te denken want deze gezamenlijke doucheschuim gaat voortaan gewoon bij de gezamenlijke wekelijkse of maandelijkse boodschappen. Heb je altijd voorraad, en heb jij elke dag een verwenmomentje.
Nou dat wordt mij toch echt te gortig om elke maand 35 euro uit te geven aan badschuim. Vooral met een fles dat alleen te koop is in december en je dus 12 x moet inslaan. Tis ook niet nodig om heel royaal te gebruiken, een beetje per keer is genoeg.
Als ik na 5 x zeggen dat je er maar een klein beetje nodig hebt en alsnog de fles leeg is na 3 x in bad dan ga ik dat dus niet meer kopen.
Als ik in ruil daarvoor de variant, die ongeveer zo ruikt, van 5 euro neer zet. En net zo scheutig gebruikt wordt als die van 35 euro, dan zet ik dus die van 5 euro neer.
Misschien als ik zou bulken van het geld, dat ik dat zou doen. Maar dat is niet het geval.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
02-12-2020 14:58
Nou dat wordt mij toch echt te gortig om elke maand 35 euro uit te geven aan badschuim. Vooral met een fles dat alleen te koop is in december en je dus 12 x moet inslaan. Tis ook niet nodig om heel royaal te gebruiken, een beetje per keer is genoeg.
Als ik na 5 x zeggen dat je er maar een klein beetje nodig hebt en alsnog de fles leeg is na 3 x in bad dan ga ik dat dus niet meer kopen.
Als ik in ruil daarvoor de variant, die ongeveer zo ruikt, van 5 euro neer zet. En net zo scheutig gebruikt wordt als die van 35 euro, dan zet ik dus die van 5 euro neer.
Misschien als ik zou bulken van het geld, dat ik dat zou doen. Maar dat is niet het geval.
(niet verder vertellen, maar ik vind 35 euro voor doucheschuim überhaupt al waanzin. Geloof nooit, dat dat zijn geld waard is)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven