Ben ik nou een zeikerd?

dinsdag 1 december 2020 om 23:50
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt
Stel ik me aan of heb ik een punt?
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt

Stel ik me aan of heb ik een punt?

woensdag 2 december 2020 om 13:23
Eens, vreemde gewoonte om alles zo precies af te meten.
Kan me niet anders herinneren dat wanneer we ergens gingen eten of anderen bij ons, er altijd ruimschoots voldoende was en dat de overschotten verdeeld werden of zelf opgegeten later.
Zou me rot schamen mocht ik met zes personen exact zes croissants op tafel zetten.

woensdag 2 december 2020 om 13:24
Het enige dat belangrijk is, is of ìk het wil delen. Als ik iets niet wil delen, omdat ik er bijzondere waarde aan hecht, dan heeft ieder ander in dit huishouden dat te accepteren. Net zoals ik het accepteer wanneer mijn partner of kind iets niet wil delen, omdat zíj er bijzondere waarde aan hechten. Wij gunnen elkaar in dit huishouden privébezit, wanneer we dit graag willen. Niet als het gaat om alledaagse zaken zoals fruit of brood, wèl als het gaat om bijzondere zaken zoals kado's van anderen of van onszelf. En wanneer iemand toch iets van een ander gebruikt dat al was geoormerkt als privébezit, dan wordt dat mot. Wat andere gezinnen daarvan vinden is niet relevant. In ons huishouden gaat het op deze manier.

woensdag 2 december 2020 om 13:26
Ik vind het wel meevallen. Ik verbaas me echt over die barse houding naar elkaar. Je hebt een relatie, dan gun je elkaar toch de wereld?ikBedoelHetGoed schreef: ↑02-12-2020 13:13Een duur product van iemand, dat die iemand van haar eigen zuurverdiende geld heeft gekocht, overvloedig gebruiken en het dus niet zelf kopen of vergoeden, die houding is toch totaal niet aardig naar de ander?
Wat mij opvalt in de beginpost, is dat TO zegt dat dit haar enige genietmomentje is. Ik denk dat er veel meer achter die opmerking schuilgaat.
Waarschijnlijk verdient haar man meer en houdt meer over voor zijn dure genietmomentjes en vindt TO dat stiekem lastig en is ze nu boos dat hij 'haar enige genietmomentje' afpakt.

woensdag 2 december 2020 om 13:28
In de Nederlandse cultuur zijn dit overblijfselen van de Tweede Wereldoorlog.Moirmel schreef: ↑02-12-2020 13:23Eens, vreemde gewoonte om alles zo precies af te meten.
Kan me niet anders herinneren dat wanneer we ergens gingen eten of anderen bij ons, er altijd ruimschoots voldoende was en dat de overschotten verdeeld werden of zelf opgegeten later.
Zou me rot schamen mocht ik met zes personen exact zes croissants op tafel zetten.
woensdag 2 december 2020 om 13:29
goed gastheer(vrouw)schap en een goede gast zijn, is beide belangrijk. je houdt je aan ongeschreven regels.Moirmel schreef: ↑02-12-2020 13:23Eens, vreemde gewoonte om alles zo precies af te meten.
de gastvrouw, zorgt dat er voldoende is en voor ieder wat wils. En de gast vreet niet in zijn eentje een schaal leeg
Rot-schamen is nooit nodig

woensdag 2 december 2020 om 13:30
Totaal niet nee. Maarja je moet je man de hele wereld gunnen hè.ikBedoelHetGoed schreef: ↑02-12-2020 13:13Een duur product van iemand, dat die iemand van haar eigen zuurverdiende geld heeft gekocht, overvloedig gebruiken en het dus niet zelf kopen of vergoeden, die houding is toch totaal niet aardig naar de ander?

anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 02-12-2020 13:30
0.68% gewijzigd
woensdag 2 december 2020 om 13:30
Maar ze hadden niet alleen die croissants, hè? Ze hadden allerlei soorten brood, waaronder die zes croissants. Die croissant was een onderdeel van de lunch. Het is toch zo vaak zo dat als er speciale broodjes bij zitten, er daar een bepaald aantal per persoon van zijn?Moirmel schreef: ↑02-12-2020 13:23Eens, vreemde gewoonte om alles zo precies af te meten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
woensdag 2 december 2020 om 13:32
Ja, maar waarom kan die luxe douchegel dan niet van de gezamenlijke pot? Daar ben ik vooral zo benieuwd naar. Wiens idee is het om verzorgingsproducten apart te betalen? Als dat zijn idee is, als hij vindt dat ze haar luxe douchespul maar zelf moet bekostigen, dan is het toch een beetje hypocriet om het dan vervolgens wel op te willen maken?HawaZon schreef: ↑02-12-2020 13:26Ik vind het wel meevallen. Ik verbaas me echt over die barse houding naar elkaar. Je hebt een relatie, dan gun je elkaar toch de wereld?
Wat mij opvalt in de beginpost, is dat TO zegt dat dit haar enige genietmomentje is. Ik denk dat er veel meer achter die opmerking schuilgaat.
Waarschijnlijk verdient haar man meer en houdt meer over voor zijn dure genietmomentjes en vindt TO dat stiekem lastig en is ze nu boos dat hij 'haar enige genietmomentje' afpakt.
Ik vind het wel relevant hoe die afspraak in elkaar zit en van wie dat uitgaat.
Don't waste your time on jealousy,

woensdag 2 december 2020 om 13:36
ikBedoelHetGoed schreef: ↑02-12-2020 13:13Een duur product van iemand, dat die iemand van haar eigen zuurverdiende geld heeft gekocht, overvloedig gebruiken en het dus niet zelf kopen of vergoeden, die houding is toch totaal niet aardig naar de ander?
Wie zegt dat hij het niet zelf wil kopen of vergoeden?
woensdag 2 december 2020 om 13:37
Inderdaad. Hier is het ook wel dat als we met zijn allen lunchen, dat er naast croissants, ook kleine ovenbroodjes zijn, krentenbollen, gewone boterhammen zijn. En ja, als we met zijn 7-en zijn dan zijn er soms maar 6 croissants, of er zijn maar 3 kleine overnbroodjes met sesamzaad (en 8 andere) en gek genoeg komt het altijd goed. Want niet iedereen wil een croissant of een bolletje met sesamzaad, maar het zal ook niet gebeuren dan 1 persoon gelijk maar alle croissants kaapt. Gewoon een beetje beschaafd/sociaal eten.Susan schreef: ↑02-12-2020 13:30Maar ze hadden niet alleen die croissants, hè? Ze hadden allerlei soorten brood, waaronder die zes croissants. Die croissant was een onderdeel van de lunch. Het is toch zo vaak zo dat als er speciale broodjes bij zitten, er daar een bepaald aantal per persoon van zijn?
(Als we dat precies af gaan passen, dan moet je of van te voren precies weten wat ieder wil of je houdt gewoon heel veel over. En niet alles is later nog steeds lekker.)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

woensdag 2 december 2020 om 13:40
Precies, ik ben zelf opgegroeid met het idee dat eten weggooien een doodzonde is, dus waar ik ben opgegroeid probeerde je voldoende te kopen voor iedereen, maar liever niet veel meer dan dat.Susan schreef: ↑02-12-2020 13:30Maar ze hadden niet alleen die croissants, hè? Ze hadden allerlei soorten brood, waaronder die zes croissants. Die croissant was een onderdeel van de lunch. Het is toch zo vaak zo dat als er speciale broodjes bij zitten, er daar een bepaald aantal per persoon van zijn?

woensdag 2 december 2020 om 13:43
Ja precies hoe ik er ook over denk. Had ze vier of vijf croissants gekocht dan had ie misschien een punt gehad dat karig is en niet genoeg, maar kom op, als je al meer dan twintig keer hebt meegeluncht en er zijn in gezelschap altijd 6 van de speciale dingen in een gezelschap van zes dan is dat echt geen foutje omdat je het niet wist.Susan schreef: ↑02-12-2020 13:30Maar ze hadden niet alleen die croissants, hè? Ze hadden allerlei soorten brood, waaronder die zes croissants. Die croissant was een onderdeel van de lunch. Het is toch zo vaak zo dat als er speciale broodjes bij zitten, er daar een bepaald aantal per persoon van zijn?
En ja, er zijn families die het anders doen. Dat kan, dat mag, maar mijn ouders doen/deden dat niet. En ik weet inmiddels heus wel dat ik op eetgebied dan misschien wat eenvoudiger of soberder ben opgevoed. Met een pak Vienetta doen mijn ouders geloof ik een jaar. Ik was gewend een plakje te krijgen, het is niet eens gierigheid want met geld heeft het niks te maken. Toen kwam ik bij mijn schoonouders en daar krijg je pp dus gewoon 1/4 stuk van die hele Vienetta.
Maar meer on topic, ik vind dus dat je als partners ook te respecteren hebt dat dingen speciaal voor iemand zijn. En al zou je miljoenen hebben en een hele voorraadkast vol dure douchegels dan nog snap ik gesprekken over verspilling van zo’n luxe product.
woensdag 2 december 2020 om 13:48
Wat wil je nou eigenlijk zeggen? In alle landen die ik ken, inclusief Nederland, doet men iets extra's als er gasten komen. We zijn hier wellicht wat minder uitbundig, maar misschien komt dat ook omdat we nogal direct zijn. Oftewel: minder leugenachtig. De overdaad van 'gewoon' twee-drie keer zoveel op tafel zetten dan er op zal gaan, of dan men na afloop nog goed kan houden en kan consumeren, ken ik niet. Nergens. Althans, niet onder gewone mensen met een normaal inkomen. Ik heb in het buitenland wèl meegemaakt dat kinderen en zelfs inwonende grootouders buiten beeld bleven. Die aten dan iets anders. Dan word je als gast inderdaad flink in de watten gelegd, maar dat is mijns inziens ook niet overvloedig samen delen.

woensdag 2 december 2020 om 13:57
Misschien dat dat inderdaad wel het grootste (cultuur)probleem was, hij als gast werd in dit geval als gelijkwaardig beschouwd en niet als iemand die bovenmatig verwend diende te worden. Dat zou in andere culturen inderdaad anders zijn gegaan, heeft ie me ook dikwijls hypothetische voorbeelden van gegeven. Dus misschien dat dat wel als heel zuur voelde als je verwachtingen anders liggen.yette schreef: ↑02-12-2020 13:48Wat wil je nou eigenlijk zeggen? In alle landen die ik ken, inclusief Nederland, doet men iets extra's als er gasten komen. We zijn hier wellicht wat minder uitbundig, maar misschien komt dat ook omdat we nogal direct zijn. Oftewel: minder leugenachtig. De overdaad van 'gewoon' twee-drie keer zoveel op tafel zetten dan er op zal gaan, of dan men na afloop nog goed kan houden en kan consumeren, ken ik niet. Nergens. Althans, niet onder gewone mensen met een normaal inkomen. Ik heb in het buitenland wèl meegemaakt dat kinderen en zelfs inwonende grootouders buiten beeld bleven. Die aten dan iets anders. Dan word je als gast inderdaad flink in de watten gelegd, maar dat is mijns inziens ook niet overvloedig samen delen.

woensdag 2 december 2020 om 13:59
Als men het vraagt heb ik er geen problemen mee dat iemand ook mijn dure douchegel gebruikt. Maar als die persoon dan vervolgens geen nieuwe fles haalt want te duur dan vind ik dat not done en blijf je voortaan van m'n spullen af. Ik had een keer dure zonnebrand want gevoelige huid en kan niet overal tegen. Iemand had geen zonnebrand dus we delen de fles en ze zou een nieuwe kopen voor me als die op was. Fles op, komt ze aan met een heel goedkope zonnebrand waar ik dus uitslag en jeuk van kreeg wat ik haar al eens verteld had. Liepen we een tijd later door de Kruidvat en ik gooi de goede fles in haar winkelmandje. Vraagt ze later: Hey ik krijg nog geld van je van die fles. Ehh nee, ik zou die fles van jou krijgen.

woensdag 2 december 2020 om 14:01
Daar gaat het topic dus over.

woensdag 2 december 2020 om 14:04
Is dat zo? Ik heb er TO niets over zien schrijven (of ik heb er overheen gelezen, dat kan).
woensdag 2 december 2020 om 14:07
Mijn man heeft nog steeds last van die instelling van zijn moeder. Hij kan maar niet loslaten, dat eten IN een vol lichaam stoppen net zo goed zonde is.
De pannen leeg, is iets wat hij moest afleren om niet dicht te groeien

woensdag 2 december 2020 om 14:09
Plus dat je ook mensen zich niet ongemakkelijk hoeft te laten voelen omdat ze zich gedwongen voelen groots uit te pakken terwijl het eigenlijk niet uit kan. En dus zorgen dat de gastvrouw en heer zelf minder kunnen eten de dagen erna.yette schreef: ↑02-12-2020 13:48Wat wil je nou eigenlijk zeggen? In alle landen die ik ken, inclusief Nederland, doet men iets extra's als er gasten komen. We zijn hier wellicht wat minder uitbundig, maar misschien komt dat ook omdat we nogal direct zijn. Oftewel: minder leugenachtig. De overdaad van 'gewoon' twee-drie keer zoveel op tafel zetten dan er op zal gaan, of dan men na afloop nog goed kan houden en kan consumeren, ken ik niet. Nergens. Althans, niet onder gewone mensen met een normaal inkomen. Ik heb in het buitenland wèl meegemaakt dat kinderen en zelfs inwonende grootouders buiten beeld bleven. Die aten dan iets anders. Dan word je als gast inderdaad flink in de watten gelegd, maar dat is mijns inziens ook niet overvloedig samen delen.
En er is niks mis met niet meer kopen en maken dan er op gaat lijkt me.
Goed gastheerschap is een kunst. En een goede gast zijn ook. En dat laatste is niet maar pakken waar je zin in hebt maar rekening houden met een ander. Als gastheer zorg je dat niemand met honger maar huis hoeft en dat er voldoende is. Maar dat houdt volgens mij echt niet in dat je alles onbeperkt moet aanbieden. En als gast pak je niet onbeperkt.
Als je dat een beetje in balans houdt dan doen je het in geen enkel land verkeerd.
Plus dat een gast die teleurgesteld is omdat ik na 2 gehaktballen/gebakjes/6 glazen wijn pp zeg ‘sorry dit is op, wil je misschien nog een ....’ die hoef ik eigenlijk ook niet op bezoek.
woensdag 2 december 2020 om 14:11
Ooh ik verbaas mij echt over de reacties hier.
Douchegel verstoppen?? Ach kom op, het is je partner toch.
In principe hebben mijn man en ik onze eigen douchespullen maar hij heeft inderdaad weleens een douchegel van mij gebruikt ook die dan duurder was van TBS en hij gebruikt ook mijn bodylotion van l’occitane zijn aardig aan de prijs en ik zou er in me eentje veel langer mee doen en het is voor mij ook een me-time momentje. Maar ik koop nu gewoon extra flessen omdat we er sneller doorheen gaan maar dat me-time momentje blijft gewoon want je bepaald toch zelf wanneer je het gebruikt en wat voor gevoel je erbij hebt.
Mijn man vind deze geuren gewoon lekker en ik weet dat hij het dus fijne producten vind heb ik veel liever dat hij daar ook van kan genieten dan per se alleen axe of nivea. Waarom zou je dat je partner misgunnen??
Douchegel verstoppen?? Ach kom op, het is je partner toch.
In principe hebben mijn man en ik onze eigen douchespullen maar hij heeft inderdaad weleens een douchegel van mij gebruikt ook die dan duurder was van TBS en hij gebruikt ook mijn bodylotion van l’occitane zijn aardig aan de prijs en ik zou er in me eentje veel langer mee doen en het is voor mij ook een me-time momentje. Maar ik koop nu gewoon extra flessen omdat we er sneller doorheen gaan maar dat me-time momentje blijft gewoon want je bepaald toch zelf wanneer je het gebruikt en wat voor gevoel je erbij hebt.
Mijn man vind deze geuren gewoon lekker en ik weet dat hij het dus fijne producten vind heb ik veel liever dat hij daar ook van kan genieten dan per se alleen axe of nivea. Waarom zou je dat je partner misgunnen??

woensdag 2 december 2020 om 14:12
Maar die pannen hoeven natuurlijk sowieso niet (over)vol te zitten.
woensdag 2 december 2020 om 14:15
Ja en? Jij scheert je benen met de spullen van je man en gebruikt zijn aftershave?
Ik stel het op prijs als een man lekker mannelijk ruikt .
woensdag 2 december 2020 om 14:18
woensdag 2 december 2020 om 14:22
Als je elkaar de wereld gunt, waarom moet je dan persé haar luxe doucheschuim gebruiken? Dan gun je haar niet de wereld he? Dan wil je vooral zelf ook meegenieten van die wereld.HawaZon schreef: ↑02-12-2020 13:26Ik vind het wel meevallen. Ik verbaas me echt over die barse houding naar elkaar. Je hebt een relatie, dan gun je elkaar toch de wereld?
Ik denk dat er helemaal niet meer achter die opmerking van genietmomentje schuilgaat. Ik denk dat het precies zo is als het is. Iemand heeft ongevraagd aan iets gezeten wat ik beschouw als alleen van mij. En mijn huishouden is geen communistisch land waarin alles van iedereen is. In mijn huishouden bestaan delen en je eigen spullen hebben gewoon naast elkaar. Heel gezond lijkt me. Waar anders dan thuis leren kinderen dat je en deelt met elkaar en je niet ongevraagd aan elkaars spullen zit?
Echt, ik snap niet waarom mensen het OK vinden dat een ander gezinslid ongevraagd aan iets zit, wat zo overduidelijk van de ander is en ook nog eens een luxe product is en niet een zak krentenbollen. Als de afspraak is dat verzorgingsproducten zelf betaald worden en niet uit de gezamelijke pot komen, dan zit je dus niet ongevraagd aan verzorgingsproducten van een ander, al helemaal niet als duidelijk is dat het iets duurs is en niet een pot Andrelon.
Dat heeft geen zak te maken met barse houding te maken, maar alles met het respecteren van elkaars eigendommen, ook in een gezin.