Ben ik nou een zeikerd?

01-12-2020 23:50 521 berichten
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt :purple:
Stel ik me aan of heb ik een punt?
En to als je het nog maar een week gebruikt kan je nu een voorraadje van aanschaffen voor het hele jaar.
Rekening wel even delen natuurlijk.
Ik zie mezelf bepaald niet als gierig. Maar als ik met 4 mensen ga ontbijten en dat bestaat uit gewoon brood of broodjes met een croissant en een gekookt ei dan kook ik heus een paar extra eieren en ik bak heus meer dan 4 croissants af, maar echt geen 12 croissants en 12 eieren voor het geval iemand er toevallig 3 van elk wil.
Je hoeft zeker weten niet met honger van tafel, maar ik run geen hotel met onbeperkt bijvullen.
DS1971 schreef:
02-12-2020 11:48
Dat is ook wel heel Nederlands ja. Precies genoeg.
Kan zijn (dat was de kritiek dan ook) maar het is wel een aantal dat je in een oogopslag ziet.

Was de situatie geweest dat je op een feestje met 30 personen denkt dat er gewoon een plank toastjes staat en dan blijkt de gastheer er exact 30 met de bedoeling dat ieder 1 krijgt dan was ik het ermee eens. In dit geval vond ik het echt niet sociaal. Zeker omdat ie ze al op had voor iedereen zat. Al is dat ook heel Nederlands (wachten tot iedereen zit)
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-12-2020 11:56
3.10% gewijzigd
Susan schreef:
02-12-2020 11:52
Ooit toen ik nog heel klein was, was er met familie eten gehaald en toen had een familielid (jongen, toen een jaar of 15) van een bepaald gerecht álles opgegeten. Dus gewoon letterlijk het hele bakje boven zijn bord omgekeerd voor iemand anders genomen had.
Maar dat moet gewoon kunnen en dan zou je nog zoveel bakjes achter de hand moeten hebben, voor het geval iedereen dat zo wil doen. Anders is het gierig
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
02-12-2020 11:55
Maar dat moet gewoon kunnen en dan zou je nog zoveel bakjes achter de hand moeten hebben, voor het geval iedereen dat zo wil doen. Anders is het gierig
:rofl:
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 22:47
0.00% gewijzigd
NYC schreef:
02-12-2020 12:04
Vind ik ook niet kunnen maar dat is dan nog maar een puber. Tja, ik vraag me dan idd af wat wel netjes was geweest (van mijn moeder dan in dit geval). Acht croissants kopen? Twaalf?

Het ging echt om grote roombotercroissants van de bakker, geen kleine afbakcroissantjes waar ze pakken vol van in de voorraadkast hadden.

En honger hoefde niemand te hebben, er was ook gewoon brood, ontbijtkoek etc. Ook degene zonder croissant heeft geen honger gehad maar ik vond het heel lullig en gênant.

Al snap ik best dat niet alles even makkelijk in te schatten is.
Ja oké, een puber, maar toch, het héle bakje in één keer, als je die leeftijd hebt snap je toch ook wel dat dat niet normaal is als je met een groep aan het eten bent? Ik neem aan dat je dat ook niet doet als je met vrienden aan het eten bent.

Dat van die croissants vind ik ook raar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Thordïs schreef:
02-12-2020 11:49
Ja. Als jij tot 3/4 keer toe zegt ‘wat ben ik toch blij dat mijn relatie anders is/ik niet zo in het leven sta’ terwijl je eigenlijk hetzelfde zegt als de rest lijkt me dat volledig terecht
Ik weet niet hoor, maar ik zeg helemaal niet hetzelfde.

Er zijn hier heel veel mensen die zeggen dat ze heel strikt willen zijn met mijn en dein. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die als de rekening in het restaurant komt gaan narekenen wat ze moeten betalen..

Ook zoiets wonderlijks.
Hier in huis delen we alles en gaat de hele zooi op de grote hoop. Maar toch hebben wij ook duidelijk eigen spullen, waar je niet zonder te vragen aankomt. Mijn dochter vraagt dus aan mij of ze mijn kleren of schoenen aan mag en vraag dit ook aan haar broer (want die heeft van die lekkere grote sweaters). En alhoewel ik echt niet van het calvinisme ben, weet iedereen hier het onderscheid tussen een reep tony en ee doos luxe chocolaatjes. Die tony reep verdwijnt dus gewoon in de bermuda-driehoek die puber heet, de doos luxe chocolaatjes wordt alleen na vragen aangebroken.

En dit geldt dus ook voor luxe verzorgingsproducten. Een speciaal acne creme die best duur was van dochter wordt niet zomaar door zoon gebruikt. Luxe douche spul wordt hier herkend (want er staat ook altijd een pot Dove) en dus niet zomaar gebruikt.

Als jij een cadeautje hebt gekregen of jezelf hebt getrakteert op iets luxe, dan is dat van jou en pak/eet/gebruik je dat niet zomaar. Dat vraag je.

Man en ik hebben onze kinderen niet bewust zo opgevoed ofzo, maar vinden dit beiden zo logisch dat onze kinderen dit automatisch snappen. En ze snappen ook nog dat je luxe producten niet in hetzelfde tempo verbuikt als dagelijkse zut.

Ik vind dat dus heel logisch. En ik snap dat wat voor de één luxe is, voor de ander dagelijks spul is. Maar een douchegel van 25 of 35 euro vind ik echt heel luxe douchespul en dat vind ik echt anders dan een pot dove per dag leeggieten.

Dus TO, ik zou ook niet zo blij zijn. Verschil hier is alleen wel dat man dat zou snappen en alleen zo'n actie zou doen uit onwetendheid van de prijs.
DS1971 schreef:
02-12-2020 11:48
Dat is ook wel heel Nederlands ja. Precies genoeg.
Tsja. Het is ook onderdeel van onze cultuur om rekening te houden met anderen en te signaleren of er genoeg eten is voor iedereen. Wie onze cultuur kent en desalniettemin geen rekening houdt met anderen, moet die cultuur niet de schuld geven. Dan ben je zelf gewoon onoplettend of lullig bezig.
Susan schreef:
02-12-2020 12:06
Ja oké, een puber, maar toch, het héle bakje in één keer, als je die leeftijd hebt snap je toch ook wel dat dat niet normaal is als je met een groep aan het eten bent? Ik neem aanb dat je dat ook niet doet als je met vrienden aan het eten bent.

Dat van die croissants vind ik ook raar.
Mee eens hoor, een vijftienjarige zou dat echt wel mogen snappen. Maar een dertigjarige al helemaal. Zeker omdat we al tig keer een vergelijkbare lunch gehad hadden, 't was niet bepaald de eerste keer aan tafel.
Lafae schreef:
02-12-2020 07:53
Hij pakt dus niet je douchegel, hij pakt je moment. Je tijd. Dat waar je er al niet zoveel van had. Ja, daar zou ik ook boos om worden.
jeetje, dat is een knap staaltje van ver door denken.
DS1971 schreef:
02-12-2020 12:08

Er zijn hier heel veel mensen die zeggen dat ze heel strikt willen zijn met mijn en dein. Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die als de rekening in het restaurant komt gaan narekenen wat ze moeten betalen..

Ook zoiets wonderlijks.
Ik lees dat dus helemaal niet. Dat ze zo strikt zijn. Ik denk dat het meer met hoe luxe een product is te maken heeft, en dat je dit hebt gekregen of zelf gekocht om jezelf te verwennen, en dan is het (vind ik) gewoon best asociaal van de ander dat hij jouw product met grote hoeveelheden gebruikt. Ik vind het weinig oog hebben voor waar een ander blij van wordt en jij dus even met je dikke hebberige tengels vanaf dient te blijven. Om het even heel zwart/wit uit te drukken.

Jij drinkt gewoon zonder je partner die dure fles wijn op die hij gekregen heeft? Of zie je dat toch ook wel als 'van hem'? Of is letterlijk alles wat het huis inkomt, ongeacht bedrag, van beiden en is het echt helemaal OK om dat in je uppie op te maken?
Peertjes schreef:
02-12-2020 00:48
Ik weet niet hoe dat gaat bij jullie, of één van de twee standaard de verzorgingsproducten koopt of boodschappen doet ed.
Maar dan alsnog, dan pak je toch niet die van je partner. Jij gebruikt toch ook niet zijn aftershave of zijn scheermes om maar wat te noemen. Echt bizar.

Gewoon zeggen dat hij er vanaf moet blijven, want blijkbaar snapt hij dat zelf niet.
Als de verzorgingsproducten of iig de douchegel ed niet vallen onder de gezamenlijke vaste lasten dan is het zijn probleem als hij zonder zit. Dan moet hij gewoon zorgen voor een kleine voorraad.

Bah, echt een afknapper een man die jouw verzorgingsproducten gebruikt. Nee, je stelt je niet aan is mijn mening.

O_O ik mis de sarcastische ondertoon denk ik?
dannas schreef:
02-12-2020 12:09
Hier in huis delen we alles en gaat de hele zooi op de grote hoop. Maar toch hebben wij ook duidelijk eigen spullen, waar je niet zonder te vragen aankomt. Mijn dochter vraagt dus aan mij of ze mijn kleren of schoenen aan mag en vraag dit ook aan haar broer (want die heeft van die lekkere grote sweaters). En alhoewel ik echt niet van het calvinisme ben, weet iedereen hier het onderscheid tussen een reep tony en ee doos luxe chocolaatjes. Die tony reep verdwijnt dus gewoon in de bermuda-driehoek die puber heet, de doos luxe chocolaatjes wordt alleen na vragen aangebroken.

En dit geldt dus ook voor luxe verzorgingsproducten. Een speciaal acne creme die best duur was van dochter wordt niet zomaar door zoon gebruikt. Luxe douche spul wordt hier herkend (want er staat ook altijd een pot Dove) en dus niet zomaar gebruikt.

Als jij een cadeautje hebt gekregen of jezelf hebt getrakteert op iets luxe, dan is dat van jou en pak/eet/gebruik je dat niet zomaar. Dat vraag je.

Man en ik hebben onze kinderen niet bewust zo opgevoed ofzo, maar vinden dit beiden zo logisch dat onze kinderen dit automatisch snappen. En ze snappen ook nog dat je luxe producten niet in hetzelfde tempo verbuikt als dagelijkse zut.

Ik vind dat dus heel logisch. En ik snap dat wat voor de één luxe is, voor de ander dagelijks spul is. Maar een douchegel van 25 of 35 euro vind ik echt heel luxe douchespul en dat vind ik echt anders dan een pot dove per dag leeggieten.

Dus TO, ik zou ook niet zo blij zijn. Verschil hier is alleen wel dat man dat zou snappen en alleen zo'n actie zou doen uit onwetendheid van de prijs.
Zo zie ik het ook inderdaad! Alhoewel ik denk dat mijn man mij al snel een nieuwe fles cadeau zou doen na een opmerking van mij dat hij van mijn douchegel af moet blijven ;-)
Thordïs schreef:
02-12-2020 11:51
Dat is niet Nederlands. Het is heus niet zo dat ze in andere landen dan opeens 30 croissants hebben liggen zodat iedereen die er 4 wil eten dat ook kan doen.
Gewoon 12 stuks? Heel normaal. In de meeste landen schaam je je je ogen uit je kop als er niet voldoende is.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 22:47
0.00% gewijzigd
DS1971 schreef:
02-12-2020 12:08

Ook zoiets wonderlijks.
Als jij de reacties hier op die manier opvat, begrijp ik waarom je zo de oppositie lijkt te kiezen.
Ik lees hier blijkbaar iets anders. Natuurlijk deelt iedereen met huisgenoten, het maken van afspraken is dus meestal niet nodig - tot een huisgenoot jouw dure parfum gaat gebruiken als luchtverfrisser na het poepen. Heeft niks met rekeningen delen te maken. Als je weet dat iets voor een ander belangrijk is, om wat voor reden dan ook, ga je daar respectvol mee om.
Luci_Mster2 schreef:
02-12-2020 09:36
Ja, zou je denken he? Maar hier heb ik dus ook echt een keer flinke ruzie over moeten maken. Met man en kinderen. Al pakken die bijna nooit wat zomaar.

Als je het niet zelf heb gekocht/geregeld en dus niet weet waarvoor -of voor wie of- van wie het is.... Blijf eraf en vraag het even. Kan dat niet, blijf eraf.

Of je moet in de ochtend in gelegenheid zijn om het meteen aan te vullen. ZELF.

Gaat niet over niet willen delen. Maar om planning en respect voor andermans spullen en plannen.
Dat.
Deurmat1 schreef:
02-12-2020 10:01
We hebben overigens geen kinderen. It’s just us :D
“Opvoeden” vind ik ook wel zwaar klinken maar ik denk wel dat veel mannen gemakzuchtig zijn. En er niet over nadenken dat anderen ook iets willen. Heeft niks met dom zijn of IQ te maken, gewoon minder het “actie-reactie” overzien. En het staat er dus waarom zou ik het niet gebruiken.
De rest is niet van toepassing. Het is gewoon egoisme/gemakzucht, totaal niet attent naar andere toe.
Thordïs schreef:
02-12-2020 10:13
Ik vind je zeker geen zeikerd hoor.
En ja een huishouden delen is fijn, maar dat wil toch niet zeggen dat alles altijd maar voor iedereen is?

Als ik het lievelingsvest van mijn man wil lenen vraag ik dat, want ik mag dat heus, maar als ik hem aantrek en het huis verlaat en hij had hem nodig is dat niet leuk. Als mijn man een fles wijn/reep chocola krijgt op z’n werk laat iedereen dat met rust tot hij het openmaakt.
Als de puber een zak chips en chocola heeft gekocht voor een logeerpartijtje gaat de rest dat echt niet opeten, ook al ligt het gewoon in de kast. Als ik lekkere douchegel heb gekocht of gekregen, anders dan de normale, dan blijft men daar af. Vraagt dochter of ze die mag gebruiken, dan mag ze dat natuurlijk en waarschijnlijk zeg ik dat ze die gewoon elke douchebeurt mag gebruiken maar dat ze er een beetje zuinig mee moet doen.

Echt iedereen hier in huis snapt het verschil tussen alledaagse producten die er altijd zijn en elke week of maand aangevuld worden, en bijzondere of extra luxe producten die we niet altijd hebben of die iemand krijgt of voor zichzelf heeft gekocht als verwennerij. Dat wordt doorgaans alsnog vaak gedeeld, maar wel op initiatief van degene die het kocht/kreeg en niet omdat een ander denkt ‘eerlijk zullen we alles delen dus ik maak het vast op’. Dat is nogal een verschil
En dat dus. Want dat doen dat soort figuren. Ieder voor zich en god voor ons allen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
NYC schreef:
02-12-2020 12:04
Vind ik ook niet kunnen maar dat is dan nog maar een puber. Tja, ik vraag me dan idd af wat wel netjes was geweest (van mijn moeder dan in dit geval). Acht croissants kopen? Twaalf?

Het ging echt om grote roombotercroissants van de bakker, geen kleine afbakcroissantjes waar ze pakken vol van in de voorraadkast hadden.

En honger hoefde niemand te hebben, er was ook gewoon brood, ontbijtkoek etc. Ook degene zonder croissant heeft geen honger gehad maar ik vond het heel lullig en gênant.

Al snap ik best dat niet alles even makkelijk in te schatten is.
dat zou in mijn ogen ook niet erg netjes zijn hoor.
als je met 12 bent, en er liggen 12 "dingen", dan neem je jouw deel. Je wacht tot iedereen uitgegeten is, en kijkt of er een croissant over is.
En dat zal best Koltoer zijn, maar dat biedt ons ook handvatten, omgangsvormen etc.
lilalinda wijzigde dit bericht op 02-12-2020 12:42
0.05% gewijzigd
Susan schreef:
02-12-2020 11:52
Ooit toen ik nog heel klein was, was er met familie eten gehaald en toen had een familielid (jongen, toen een jaar of 15) van een bepaald gerecht álles opgegeten. Dus gewoon letterlijk het hele bakje boven zijn bord omgekeerd voor iemand anders genomen had.
Doet me denken aan die ene keer dat ik als student met vrienden samen kookten. Of iig, een vriendin en ik werden uitgenodigd bij vrienden om te komen dineren. Daar aangekomen was nog niets bereid en "mochten we zeker helpen" (terwijl ik het gerecht niet eens lustte) :P

Maar goed, eens aan tafel werden de borden opgeschept. Er was te weinig eten voor het aantal personen, heel duidelijk. Toch haalde vriendin X het in haar hoofd om - als eerste - lekker 1/4 van de wok boven haar bord om te keren (we waren minstens met meer dan 4 personen). Lekker noncha, we lachen er nu nog steeds om samen haha

Dat is echt not done. De tweede alinea dan, eerste valt nog over te discussiëren.

Ik vond het behalve ongepast ook niet eens erg (is/was typisch gedrag van haar, gelukkig zijn we nu al wat volwassener) want ik lustte die zeste van citroen zonder koolhydraten of saus oid in the first place toch niet.

Gelukkig was er wijn in overvloed. :thumbsup:
charlotte717 wijzigde dit bericht op 02-12-2020 12:45
4.24% gewijzigd
Veritas vos liberabit
yette schreef:
02-12-2020 12:34
Als jij de reacties hier op die manier opvat, begrijp ik waarom je zo de oppositie lijkt te kiezen.
Ik lees hier blijkbaar iets anders. Natuurlijk deelt iedereen met huisgenoten, het maken van afspraken is dus meestal niet nodig - tot een huisgenoot jouw dure parfum gaat gebruiken als luchtverfrisser na het poepen. Heeft niks met rekeningen delen te maken. Als je weet dat iets voor een ander belangrijk is, om wat voor reden dan ook, ga je daar respectvol mee om.
En dit
Veritas vos liberabit
dannas schreef:
02-12-2020 12:12
Ik lees dat dus helemaal niet. Dat ze zo strikt zijn. Ik denk dat het meer met hoe luxe een product is te maken heeft, en dat je dit hebt gekregen of zelf gekocht om jezelf te verwennen, en dan is het (vind ik) gewoon best asociaal van de ander dat hij jouw product met grote hoeveelheden gebruikt. Ik vind het weinig oog hebben voor waar een ander blij van wordt en jij dus even met je dikke hebberige tengels vanaf dient te blijven. Om het even heel zwart/wit uit te drukken.

Jij drinkt gewoon zonder je partner die dure fles wijn op die hij gekregen heeft? Of zie je dat toch ook wel als 'van hem'? Of is letterlijk alles wat het huis inkomt, ongeacht bedrag, van beiden en is het echt helemaal OK om dat in je uppie op te maken?
Ik ben het er wel mee eens dat sommige spullen, of dingen een speciale waarde voor iemand kunnen hebben en dat je dat dan niet zomaar gaat opmaken, of gebruiken, zodat de ander niks meer heeft. Dat is natuurlijk erg lomp.

Maar als mijn man erachter komt dat hij mijn douchegel superlekker vindt, dan zou dat bij ons gewoon betekenen dat we vanaf dat moment die douchegel gaan kopen, voor ons allebei en dat we het allebei gaan gebruiken.

Als het zo is dat het alleen met kerst in de schappen ligt, dan zijn we in staat 10 flessen aan te schaffen zodat we voor het hele jaar genoeg hebben.

Mijn man iets onthouden wat hij fijn/ leuk/lekker vindt, alleen omdat het van MIJ is en ik ALLES ALLEEN wil opmaken, snap ik echt niet... die houding is toch totaal niet aardig naar de ander?
DS1971 schreef:
02-12-2020 11:38
Ik vind dat je getrouwd zijn en niet samenwonend zijn niet helemaal kan vergelijken.

Maar verder heb je gelijk hoor: het is een kwestie van welke normen en waarden je hebt.
Jij vindt dat je getrouwd en niet samenwonend niet kan vergelijken. Daar ben ik het volledig mee eens. Waarom vergelijk jij jouw gezamenlijke pot dan met de situatie van TO?

En het is zeker een kwestie van waarden en normen. Mijn vriend zou, als hij zou merken dat ik teleurgesteld zou zijn omdat hij iets gebruikt heeft waar ik kennelijk zelf heel zuinig op ben en graag zolang mogelijk mee wil doen, uit zichzelf een nieuwe fles voor me kopen.

Ook omdat hij weet dat ik dus verder alles met hem deel en over het algemeen juist het tegenovergestelde van zuinig, laat staan gierig ben. En hij zou het vervolgens niet meer gebruiken en me lekker in mijn waarde laten. Want nogmaals: er is meer dan genoeg keuze.

En mocht hij wel met alle geweld precies dat ene product ook willen gebruiken, dan zou hij zelf steeds nieuwe aanschaffen en bij mij neerzetten. Zeker als het door hem veel sneller opgaat. Logisch lijkt mij.
HawaZon schreef:
02-12-2020 12:53
Ik ben het er wel mee eens dat sommige spullen, of dingen een speciale waarde voor iemand kunnen hebben en dat je dat dan niet zomaar gaat opmaken, of gebruiken, zodat de ander niks meer heeft. Dat is natuurlijk erg lomp.

Maar als mijn man erachter komt dat hij mijn douchegel superlekker vindt, dan zou dat bij ons gewoon betekenen dat we vanaf dat moment die douchegel gaan kopen, voor ons allebei en dat we het allebei gaan gebruiken.

Als het zo is dat het alleen met kerst in de schappen ligt, dan zijn we in staat 10 flessen aan te schaffen zodat we voor het hele jaar genoeg hebben.

Mijn man iets onthouden wat hij fijn/ leuk/lekker vindt, alleen omdat het van MIJ is en ik ALLES ALLEEN wil opmaken, snap ik echt niet... die houding is toch totaal niet aardig naar de ander?
Een duur product van iemand, dat die iemand van haar eigen zuurverdiende geld heeft gekocht, overvloedig gebruiken en het dus niet zelf kopen of vergoeden, die houding is toch totaal niet aardig naar de ander?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven