Ben ik nou een zeikerd?

01-12-2020 23:50 521 berichten
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt :purple:
Stel ik me aan of heb ik een punt?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
02-12-2020 09:34
Volgens mij is het gewoon gemakzucht. Hij pakt welke er het makkelijkst voor handen staat. Zet daar een goedkopere fles douchegel neer (Nivea ofzo, een algemene neutrale geur) en pak jouw speciale douchegel uit de kledingkast als jij onder de douche gaat. Ik snap het wel. Ook als het wel van het (gezamenlijke) boodschappengeld af zou gaan zou ik niet willen dat er zoveel geld aan 1 douchegel wordt verspild.
Dit lijkt mij de oplossing.

Toen ik in een studentenflat woonde heeft iemand eens tandpasta van mij gestolen.
en dat zag ik meteen, want de tube was in het midden ingedeukt. Dat ergerde mij flink, al kost zo'n tube nog niet eens 1,50 euro.

(destijds waren tandpastatubes van aluminium. Ik kneep altijd aan het einde, want als hij in het midden indeukte kon ik nooit alle tandpasta meer eruit krijgen. In de moderne tubes maak het niet uit waar je knijpt, en komt alle tandpasta er uiteindelijk uit. Volgens mij is de verkoop van tandpasta-tubes met de helft gedaald sinds ze van plastic zijn, want ik kende verder niemand die tubes op een verstandige manier leegkneep).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
yette schreef:
02-12-2020 09:14

Hij bedoelt het niet lullig, maar snapt het gewoon niet omdat hij heel anders denkt over geld uitgeven, verwennen en gezonde voeding. Ik ben sober opgevoed, zijn ouders zijn levensgenieters. Als hij zelf boodschappen doet, koopt hij dan ook allerlei zaken die ik als extra luxe verwennerij zie. Drie keer zo dure wijn, geroosterde amandelen, bonbons, börek, taartje ... hij gaat ervan uit dat iedereen ze gewoon pakt als hij/zij trek heeft.
Als jullie geld genoeg hebben, is dit geen probleem.
Als jullie alleen geld overhebben doordat jij wel zuinig bent, moet jouw man nog opgevoed worden.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
docotrandus schreef:
02-12-2020 09:48
Dit lijkt mij de oplossing.

Toen ik in een studentenflat woonde heeft iemand eens tandpasta van mij gestolen.
en dat zag ik meteen, want de tube was in het midden ingedeukt. Dat ergerde mij flink, al kost zo'n tube nog niet eens 1,50 euro.

(destijds waren tandpastatubes van aluminium. Ik kneep altijd aan het einde, want als hij in het midden indeukte kon ik nooit alle tandpasta meer eruit krijgen. In de moderne tubes maak het niet uit waar je knijpt, en komt alle tandpasta er uiteindelijk uit. Volgens mij is de verkoop van tandpasta-tubes met de helft gedaald sinds ze van plastic zijn, want ik kende verder niemand die tubes op een verstandige manier leegkneep).
Je zegt het zelf al: toen je nog in de studentenflat woonde. TO heeft een gezin, daar ga je toch geen stickers plakken?

Als ik iets voor mezelf koop dan zeg ik bij het avondeten "jongens, ik heb vandaag super lekker badschuim gekocht en daar wil ik vrijdag uitgebreid mee in bad, dus willen jullie het laten staan?" en dan blijven mijn man en de kinderen er gewoon vanaf. En soms zegt mijn man dan "goh lekker zeg, daar heb ik ook wel zin in" en dan kopen we een extra potje. Zo simpel.
docotrandus schreef:
02-12-2020 09:51
Als jullie geld genoeg hebben, is dit geen probleem.
Als jullie alleen geld overhebben doordat jij wel zuinig bent, moet jouw man nog opgevoed worden.
Alsof het een hond is.
Foei man, afblijven anders wordt mama boos.
Deurmat1 schreef:
02-12-2020 09:46
Ik heb een idee, zaterdag vieren we Sinterklaas (met 7 volwassenen incluis mezelf :loveit: ). Elk jaar neem ik mensen “op de hak” via een gedicht. Gewoon grappig, met een kern van waarheid. Dus waarom zou ik hem niet wat douche gel geven (Snow Fairy krijgt hij met kerst), met een grappig gedicht erbij. Als jullie een leuke aanvulling hebben hoor ik het graag :hihi: ik trap af:

Het is niet erg dat je de zoete SnowFairy gebruikt,
Maar wel als je het in eens opverbruikt

Oké deze is niet zo leuk maar even snel uit de mouw geschud :sherlock: hopelijk hebben jullie leukere rijmen :lol:
Het is niet erg dat je SnowFairy gebruikt
en naar zoete snoepjes ruikt
maar je vriendin wil zich ook graag inzepen
voor je haar hele flacon hebt leeggeknepen
Hierbij krijg jij je eigen Snowfairy van de Sint
zodat Deurmat geen halflege flessen meer vindt
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sinned77 schreef:
02-12-2020 09:58
Alsof het een hond is.
Foei man, afblijven anders wordt mama boos.
Had zijn eigen papa of mama hem maar manieren geleerd he?
Ik moest als puber bepaalde producten kopen van mijn zakgeld. Wilde ik een wat duurdere shampoo, dagcreme of wat dan ook, zelf kopen van zakgeld. Dan is het gewoon lullig dat anderen het ook gebruiken. Ik bedoel waarom is dan die goedkope shampoo en dagcrème etc die er ook nog staat niet meer goed genoeg om het mijne maar te pakken?!
We hebben overigens geen kinderen. It’s just us :D
“Opvoeden” vind ik ook wel zwaar klinken maar ik denk wel dat veel mannen gemakzuchtig zijn. En er niet over nadenken dat anderen ook iets willen. Heeft niks met dom zijn of IQ te maken, gewoon minder het “actie-reactie” overzien. En het staat er dus waarom zou ik het niet gebruiken.
anoniem_642d512e359c4 wijzigde dit bericht op 02-12-2020 10:03
9.06% gewijzigd
Daveotion schreef:
02-12-2020 09:22
Is jouw man niet tonnetje rond ondertussen?
Zou je wel denken hè? Hij is best zwaar/stevig, maar hij is ook groot en sportief. Gaat een paar keer per week het bos in met zijn mountainbike. In het weekend doet hij tochten van +/- 50 km waarvan meer dan de helft offroad. Dus wat dat betreft heb ik helemaal geen zorgen.
Bouza82 schreef:
02-12-2020 09:57
Je zegt het zelf al: toen je nog in de studentenflat woonde. TO heeft een gezin, daar ga je toch geen stickers plakken?

Als ik iets voor mezelf koop dan zeg ik bij het avondeten "jongens, ik heb vandaag super lekker badschuim gekocht en daar wil ik vrijdag uitgebreid mee in bad, dus willen jullie het laten staan?" en dan blijven mijn man en de kinderen er gewoon vanaf. En soms zegt mijn man dan "goh lekker zeg, daar heb ik ook wel zin in" en dan kopen we een extra potje. Zo simpel.
Stickers plakken hoeft niet, maar hier in huis is precies duidelijk wat van wie is of wat er gewoon gezamenlijk gebruikt kan worden. Wij hebben allebei een eigen douchgel en shampoo en het staat de ander echt vrij om die te gebruiken maar doen we in de praktijk niet. En zeker als het gebruik (van die ander) niet eens voortkomt uit voorkeur maar uit gemakzucht. Ik heb ook een andere (en ja, duurdere) gezichtscreme dan mijn vrouw. Zij mag die best gebruiken maar ze verdraagt deze niet. Zou ze hem wel verdragen (en gebruiken) en in een week is zo'n potje leeg (én dat komt uit gemakzucht omdat die nou eenmaal in de badkamer stond) dan zou ik hem in de kledingkast zetten.
Deurmat1 schreef:
02-12-2020 10:01
We hebben overigens geen kinderen. It’s just us :D
“Opvoeden” vind ik ook wel zwaar klinken maar ik denk wel dat veel mannen gemakzuchtig zijn. En er niet over nadenken dat anderen ook iets willen. Heeft niks met dom zijn of IQ te maken, gewoon minder het “actie-reactie” overzien. En het staat er dus waarom zou ik het niet gebruiken.

Natuurlijk wel.
Wij hebben in huis (drie vrouwen) elk ons eigen shampoo en douchegel. Het komt wel eens voor dat er iets op is, maar dan kun je gewoon een andere fles pakken. Gek genoeg geldt dat alleen voor de kinderen. Die maken dan eerst mijn spullen op voordat ze melden dat hun shampoo al drie weken op is. Ik heb ze ook al tig keer uitgelegd dat je geen handvol shampoo hoeft te gebruiken.
Een incidentele luxe fles die ik heb gekregen, daar blijven ze echt wel vanaf. Dat zou je van je man ook mogen verwachten. Waarom koopt hij niet gewoon zijn eigen spul? Laksheid, of vindt hij jouw luchtje gewoon heel erg lekker? Dan moet hij die kopen en kun je evt samen delen.
Luci_Mster2 schreef:
02-12-2020 09:00
Ja, belachelijk natuurlijk. Maar dat soort mannen spelen het zelf zo, komt hen blijkbaar toch heel goed uit.
Moeten ze zich maar eens normaal gaan gedragen.
Dus seksisme is eigenlijk de schuld van de andere sekse? Weer wat geleerd!
DS1971 schreef:
02-12-2020 10:09
Dus seksisme is eigenlijk de schuld van de andere sekse? Weer wat geleerd!
Ik had het over bepaalde mannen. Hadden ook bepaalde vrouwen kunnen zijn.
Wacht ik pas het voor je aan.

:roll:
Java schreef:
02-12-2020 09:08
Wat een prachtig topic-onderwerp! :high5:

As we speak heb ik een Bon Bon Bloc op een verstopplek liggen, zodat mijn man en kinderen er niet van (w)eten. :hihi: ALL MINE! :mrgreen:

En niet eens gescheiden financiën hier.
Hier is een idee: de volgende keer koop je er 10 tegelijkertijd.
yette schreef:
02-12-2020 09:14
Herkenbaar! Mijn man ziet regelmatig dingen die ik als verwennerij voor een speciaal moment heb gekocht, als doordeweekse consumptiegoederen. Hier gaat het meestal om eten. Ik zie verschil tussen de gewone boodschappen als mueslirepen, chips of borrelnootjes en extra's die ik eerlijk wil delen of in huis haal omdat we bezoek krijgen. Hij niet. Dan beloof ik de kinderen een snicker of magnum als ze op vrijdag hun kamer hebben opgeruimd, heeft hun vader die dingen de dagen ervoor als nachtelijke snack genuttigd. Of dan is de visite er en ontdek ik dat de extra's die ik bij de kaasboer en de notenbar heb gehaald, allemaal op of aangebroken zijn. En de chips ook. Zelfs door de kinderen gekocht snoep is niet veilig. Alleen van olijven blijft hij af :D

Hij bedoelt het niet lullig, maar snapt het gewoon niet omdat hij heel anders denkt over geld uitgeven, verwennen en gezonde voeding. Ik ben sober opgevoed, zijn ouders zijn levensgenieters. Als hij zelf boodschappen doet, koopt hij dan ook allerlei zaken die ik als extra luxe verwennerij zie. Drie keer zo dure wijn, geroosterde amandelen, bonbons, börek, taartje ... hij gaat ervan uit dat iedereen ze gewoon pakt als hij/zij trek heeft.

Gelukkig houdt hij er wel rekening mee als ik vantevoren aangeef dat ik iets voor een bepaald moment heb gekocht. Maar als ik dat vergeet te melden, dan is het op.

Misschien kan je met je douchschuim doen wat mijn man hier thuis voorstelt: zet je naam erop!

Jep. Hier ook. Plus puberella van 12 die als een troep Vikingen plundert.
Ik vind je zeker geen zeikerd hoor.
En ja een huishouden delen is fijn, maar dat wil toch niet zeggen dat alles altijd maar voor iedereen is?

Als ik het lievelingsvest van mijn man wil lenen vraag ik dat, want ik mag dat heus, maar als ik hem aantrek en het huis verlaat en hij had hem nodig is dat niet leuk. Als mijn man een fles wijn/reep chocola krijgt op z’n werk laat iedereen dat met rust tot hij het openmaakt.
Als de puber een zak chips en chocola heeft gekocht voor een logeerpartijtje gaat de rest dat echt niet opeten, ook al ligt het gewoon in de kast. Als ik lekkere douchegel heb gekocht of gekregen, anders dan de normale, dan blijft men daar af. Vraagt dochter of ze die mag gebruiken, dan mag ze dat natuurlijk en waarschijnlijk zeg ik dat ze die gewoon elke douchebeurt mag gebruiken maar dat ze er een beetje zuinig mee moet doen.

Echt iedereen hier in huis snapt het verschil tussen alledaagse producten die er altijd zijn en elke week of maand aangevuld worden, en bijzondere of extra luxe producten die we niet altijd hebben of die iemand krijgt of voor zichzelf heeft gekocht als verwennerij. Dat wordt doorgaans alsnog vaak gedeeld, maar wel op initiatief van degene die het kocht/kreeg en niet omdat een ander denkt ‘eerlijk zullen we alles delen dus ik maak het vast op’. Dat is nogal een verschil
Luci_Mster2 schreef:
02-12-2020 10:10
Ik had het over bepaalde mannen. Hadden ook bepaalde vrouwen kunnen zijn.
Wacht ik pas het voor je aan.

:roll:
Wilders geeft dat ook altijd als verdediging. Dat hij het over bepaalde Marokkanen/moslims heeft.
Er was iemand die stellig op mijn vraag “ja” antwoordde, maar eigenlijk is het dus “nee” als ik zo de meningen interpreteer :mrgreen:
@Susan dank je ga ik gebruiken!
Susan schreef:
02-12-2020 09:32
Dat hij gewoon luxe verwennerij koopt voor tussendoor, daar zou ik me niet aan storen, tenzij we ieder dubbeltje zouden moeten omdraaien. Prima, lekker van genieten.

Dingen opeten die voor de kinderen bedoeld zijn of zelfs die ze zelf hebben gekocht, dat zou me wel heel erg storen, ook dat hij zelf niet even vraagt of het speciaal ergens voor bedoeld is. Als er een losse Magnum in de vriezer ligt die je zelf niet hebt gekocht, of een losse Snickers in de kast, dan snap je toch dat die kans er is? Zeker als dat al vaker is voorgekomen?
Eens! Het is ronduit lullig. Dat hij het niet vraagt komt overigens omdat hij snaait als de rest van het gezin al in bed ligt. Maar ook dan kan je bij twijfel gewoon een boterham smeren, toch?
Nee je bent geen zeikerd. Als je al eens eerder duidelijk hebt gevraagd of jij van jou spullen af wil blijven is hij een zeikerd als hij er nu toch weer gebruik van maakt.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
yette schreef:
02-12-2020 10:15
Eens! Het is ronduit lullig. Dat hij het niet vraagt komt overigens omdat hij snaait als de rest van het gezin al in bed ligt. Maar ook dan kan je bij twijfel gewoon een boterham smeren, toch?
Maar wat doet hij dan als hij hoort dat het voor de kinderen bedoeld was? Want ik vind het dan wel zo normaal dat je meteen nieuwe Snickers of Magnums gaat regelen, desnoods 's morgens voor je weggaat.

En inderdaad, bij twijfel blijf je er gewoon af.
Dat je die fout één keer maakt, oké, maar keer op keer?
susan wijzigde dit bericht op 02-12-2020 10:18
10.81% gewijzigd
Thordïs schreef:
02-12-2020 10:13
Ik vind je zeker geen zeikerd hoor.
En ja een huishouden delen is fijn, maar dat wil toch niet zeggen dat alles altijd maar voor iedereen is?

Als ik het lievelingsvest van mijn man wil lenen vraag ik dat, want ik mag dat heus, maar als ik hem aantrek en het huis verlaat en hij had hem nodig is dat niet leuk. Als mijn man een fles wijn/reep chocola krijgt op z’n werk laat iedereen dat met rust tot hij het openmaakt.
Als de puber een zak chips en chocola heeft gekocht voor een logeerpartijtje gaat de rest dat echt niet opeten, ook al ligt het gewoon in de kast. Als ik lekkere douchegel heb gekocht of gekregen, anders dan de normale, dan blijft men daar af. Vraagt dochter of ze die mag gebruiken, dan mag ze dat natuurlijk en waarschijnlijk zeg ik dat ze die gewoon elke douchebeurt mag gebruiken maar dat ze er een beetje zuinig mee moet doen.

Echt iedereen hier in huis snapt het verschil tussen alledaagse producten die er altijd zijn en elke week of maand aangevuld worden, en bijzondere of extra luxe producten die we niet altijd hebben of die iemand krijgt of voor zichzelf heeft gekocht als verwennerij. Dat wordt doorgaans alsnog vaak gedeeld, maar wel op initiatief van degene die het kocht/kreeg en niet omdat een ander denkt ‘eerlijk zullen we alles delen dus ik maak het vast op’. Dat is nogal een verschil
Ik mag toch hopen dat jij ook wel het verschil snapt tussen een trui wat een uniek kledingstuk is en douchegel waar het gebruik van maken niet inhoudt dat de ander het niet kan gebruiken. En een kado is uiteraard ook anders.

Het gaat hier dus om zaken die tot de normale huishouding behoren.

Maar ik ben wel flink wijzer geworden vandaag. Eerder deze week snapte ik niet zoveel van mensen die schreven te willen latten omdat samenwonen zo'n ellende is. Nu begrijp ik het. Alleen maken ze er ellende van. Als je goed zoekt vind je altijd een probleem!
Java schreef:
02-12-2020 09:08
Wat een prachtig topic-onderwerp! :high5:

As we speak heb ik een Bon Bon Bloc op een verstopplek liggen, zodat mijn man en kinderen er niet van (w)eten. :hihi: ALL MINE! :mrgreen:

En niet eens gescheiden financiën hier.
:rofl:

Ik doe dat soms ook hoor, met dingen waarvan ik niet wil dat ze metéén opgegeten worden.
DS1971 schreef:
02-12-2020 10:17

Het gaat hier dus om zaken die tot de normale huishouding behoren.
Niet dus, want ze wordt wel geacht het zelf te betalen, het gaat niet van de huishoudpot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven