Ben ik nou een zeikerd?

01-12-2020 23:50 521 berichten
Het volgende is gaande... Eigenlijk vind ik het bizar dat ik er een topic over aan maak, maar toch zit ik er schijnbaar mee en ik wil weten of ik onredelijk ben of niet.
Ik koop voor mezelf dure verzorgingsproducten waaronder ook douche gel. Het is echt “mijn momentje” als ik onder de douche sta en ik ben dan ook zuinig met mijn spullen. Nu heb ik sinds een week nieuwe douche gel waar mijn man schijnbaar ook verkocht aan is. Deze douche gel kost €25 per 500 ML. Ik zelf zou er zeker een half jaar mee doen, maar nu mijn man er ook mee sopt is er al 100 ML uit de fles. Ik heb al aangegeven dat hij minder moet gebruiken en liever zelfs helemaal niet, maar voor zijn doen gebruikt hij al heel weinig.
Ik baal er gewoon van, ik gun mezelf al niet zoveel “chill momentjes” en als ik dan eenmaal iets heb wordt het voor mijn neus opgebruikt :purple:
Stel ik me aan of heb ik een punt?
yette schreef:
02-12-2020 10:15
Eens! Het is ronduit lullig. Dat hij het niet vraagt komt overigens omdat hij snaait als de rest van het gezin al in bed ligt. Maar ook dan kan je bij twijfel gewoon een boterham smeren, toch?
Of je zorgt dat er voldoende in huis is.

Als ik bij de Appie binnen sta denk ik ook altijd eerst aan wat mijn kinderen en mijn vriendin allemaal lekker vinden. Gewoon overvloed.
@DS, nou ja uiteindelijk is dit dus niet “behorend tot het normale huishouden” maar een duur luxe artikel. En daar moet je het mijn inziens ook naar gebruiken... En niet groot verbruiken alsof je gel van een eurie gebruikt
Ik zou het ook echt erg vinden! Niet om het geld, niet om het feit dat hij het ook gebruikt, maar dat het in zulke grote hoeveelheden moet dat zo'n pot waar je in je eentje een half jaar meedoet, opeens in een maand leeg is, dat zou me storen.
Waarom zo overvloedig en overdreven veel gebruiken van iets wat speciaal en bijzonder is?
Als je iets in grote hoeveelheden wil gebruiken dan doe je dat maar lekker met dove of nivea douchegel die je bij de dagelijkse boodschappen meeneemt, maar niet met speciaal spullie, waar ik speciaal voor om moet naar Den Haag. Dat zou me storen.
Het is bijzonder, ik doe er moeite voor en een ander knijpt het leeg alsof het axe is van 3 euro dat je op elke straathoek kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
Deurmat1 schreef:
Er was iemand die stellig op mijn vraag “ja” antwoordde, maar eigenlijk is het dus “nee” als ik zo de meningen interpreteer :mrgreen:
@Susan dank je ga ik gebruiken!
In eerste instantie dacht ik ook ‘ja’, maar ik ben van gedachten veranderd. Ik kan echt niet zo goed begrijpen dat mensen jarenlang wegkomen met ‘maar ik zie dat niet als iets bijzonders’, en dan zelfs het snoep van de kinderen gaan opeten. Dat kun je een keer denken, maar als je samenwoont weet je toch wel hoe je partner/kinderen erin staan. Nu zijn we hier in huis wel van de mijn en dijn, maar ook mijn partner (lat) maakt niet zomaar mijn spullen op zonder ze aan te vullen. Nu is dat ook wel een bijzondere man, want hij heeft minstens een half jaar voorraad staan aan verzorgingsproducten, wasmiddel, toiletblokjes, etc., en je hoeft dingen maar een keer tegen hem te zeggen en dan doet of laat hij het.
Het is prima als je naar sneeuwfeetjes wilt ruiken,
Maar je mag hier voortaal wel je eigen portemonnee voor gebruiken,
Deze eerste fles krijg je van Sint cadeau, schrijf je naam erop,
En vergeet daarna vooral niet 'op is op'.

Zoiets. Ik zou snoeihard uithalen want subtiel schijnt niet te werken bij mannen.
ninanoname schreef:
02-12-2020 10:23
Ik zou het ook echt erg vinden! Niet om het geld, niet om het feit dat hij het ook gebruikt, maar dat het in zulke grote hoeveelheden moet dat zo'n pot waar je in je eentje een half jaar meedoet, opeens in een maand leeg is, dat zou me storen.
Waarom zo overvloedig en overdreven veel gebruiken van iets wat speciaal en bijzonder is?
Als je iets in grote hoeveelheden wil gebruiken dan doe je dat maar lekker met dove of nivea douchegel die je bij de dagelijkse boodschappen meeneemt, maar niet met speciaal spullie, waar ik speciaal voor om moet naar Den Haag. Dat zou me storen.
Het is bijzonder, ik doe er moeite voor en een ander knijpt het leeg alsof het axe is van 3 euro dat je op elke straathoek kunt kopen.
Ik denk dat dit inderdaad wel de spijker op zijn kop slaat voor mij!
anoniem_642d512e359c4 wijzigde dit bericht op 02-12-2020 10:27
0.12% gewijzigd
DS1971 schreef:
02-12-2020 10:17
Ik mag toch hopen dat jij ook wel het verschil snapt tussen een trui wat een uniek kledingstuk is en douchegel waar het gebruik van maken niet inhoudt dat de ander het niet kan gebruiken. En een kado is uiteraard ook anders.

Het gaat hier dus om zaken die tot de normale huishouding behoren.

Maar ik ben wel flink wijzer geworden vandaag. Eerder deze week snapte ik niet zoveel van mensen die schreven te willen latten omdat samenwonen zo'n ellende is. Nu begrijp ik het. Alleen maken ze er ellende van. Als je goed zoekt vind je altijd een probleem!
Waar zie jij het probleem? Zoals ik schreef: er wordt doorgaans heel makkelijk omgesprongen met delen hier in huis. Maar het is wel duidelijk wat van wie is. Wat vind je zo gek aan mijn verhaal?

Als je met 4 mensen in 1 huis woont dan is het wel handig om elkaars spullen een beetje te respecteren lijkt me. Mijn koters zijn pubers, dat werkt anders dan 2 kleuters.

En zaken die tot de normale huishouding behoren zijn hier ook voor iedereen.

Maar er is een onderscheid tussen tot de normale huishouding behorende flessen dove/andrelon/fa/welke haar of douchemeuk dan ook, en een fles dure shampoo van de kapper die je jezelf gegund hebt of een fles douchegel van 25,-die je jezelf 2x per jaar gunt en waar je van geniet, wat mij betreft.

Zou ik er zelf een punt van maken? Neuh. Zeker niet als de ander er ook van geniet. Ik koop wel nieuwe. Maar ik vind douchegel dan ook niet zo belangrijk. En ik deel makkelijk.

Als het gebruikt wordt ‘omdat het er toch staat’ in grote hoeveelheden en het gemakzucht is omdat de fles douchegel te ver weg staat zou ik daar niet zo blij mee zijn nee. Als je er niet heel blij van wordt, neem dan de goedkope. Word je er blij van en is geld geen issue: doe je ding, geniet ervan en koop nieuwe als ie op is.
docotrandus schreef:
02-12-2020 09:51
Als jullie geld genoeg hebben, is dit geen probleem.
Als jullie alleen geld overhebben doordat jij wel zuinig bent, moet jouw man nog opgevoed worden.
Het gaat hier niet om geld maar om eerlijk delen, gezonde voeding en het onderscheid tussen extraatjes en dagelijkse dingen. Als je er elke dag een feestje van maakt, wat doe je dan als het feest is?!
Bouza82 schreef:
02-12-2020 00:05

Overigens vind ik het lomp van hem dat hij zo met je spullen omgaat.
lomp omdat hij ook douche gel gebruikt? het moet niet gekker worden.

TO je stelt je aan.
Susan schreef:
02-12-2020 10:19
Niet dus, want ze wordt wel geacht het zelf te betalen, het gaat niet van de huishoudpot.
Dat schreef ik ook al: het begint natuurlijk met zo'n krampachtige scheiding maken. Echt, de tering zeg. Je bent getrouwd en dan nog gun je elkaar bijna het licht in de ogen niet.

Waarom zou dat toch zijn dat Nederlanders bekend staan als gierig?
Belgen blijken veel gieriger te zijn. Dus probeer het nog eens :-D :-D
Deurmat1 schreef:
02-12-2020 10:20
@DS, nou ja uiteindelijk is dit dus niet “behorend tot het normale huishouden” maar een duur luxe artikel. En daar moet je het mijn inziens ook naar gebruiken... En niet groot verbruiken alsof je gel van een eurie gebruikt
Van wie moet dat?

Ik drink iedere week Champagne. Omdat ik dat lekker vind. Lekker in het weekend een flesje open. Bij speciale gelegenheden een hele mooie fles. Mits je het budget ervoor hebt, wat let je? Je kan het niet meenemen in het graf hoor.
Wat een zielig gedoe. Van beide kanten.
Koop het gezamelijk, of blijf er van af.
Leer je man dat dure badspullen vaak veel geconcentreerder zijn dan goedkope en je dus veel minder nodig hebt.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Susan schreef:
02-12-2020 10:17
Maar wat doet hij dan als hij hoort dat het voor de kinderen bedoeld was? Want ik vind het dan wel zo normaal dat je meteen nieuwe Snickers of Magnums gaat regelen, desnoods 's morgens voor je weggaat.

En inderdaad, bij twijfel blijf je er gewoon af.
Dat je die fout één keer maakt, oké, maar keer op keer?
Dat doet hij inderdaad, maar dan is het dus te laat O_o
DS1971 schreef:
02-12-2020 10:14
Wilders geeft dat ook altijd als verdediging. Dat hij het over bepaalde Marokkanen/moslims heeft.
Je voelt je zo aangevallen? :rofl:
Volgens mij gaat het óók om verspilzucht van andermans luxe. Alsof je uit zijn wijnkelder een exclusieve, dus prijzige, wijn pakt, die in een karaf schenkt, er een liter Sisi bij doet, een blik ananasblokjes in mikt en meent dat je zo prima sangria kunt maken, want "wijn is maar een gebruiksartikel".

Nee, die exclusieve wijn is een luxe artikel, net als de exclusieve douchegel in dit verhaal.
yette schreef:
02-12-2020 09:14
Herkenbaar! Mijn man ziet regelmatig dingen die ik als verwennerij voor een speciaal moment heb gekocht, als doordeweekse consumptiegoederen. Hier gaat het meestal om eten. Ik zie verschil tussen de gewone boodschappen als mueslirepen, chips of borrelnootjes en extra's die ik eerlijk wil delen of in huis haal omdat we bezoek krijgen. Hij niet. Dan beloof ik de kinderen een snicker of magnum als ze op vrijdag hun kamer hebben opgeruimd, heeft hun vader die dingen de dagen ervoor als nachtelijke snack genuttigd. Of dan is de visite er en ontdek ik dat de extra's die ik bij de kaasboer en de notenbar heb gehaald, allemaal op of aangebroken zijn. En de chips ook. Zelfs door de kinderen gekocht snoep is niet veilig. Alleen van olijven blijft hij af :D

Hij bedoelt het niet lullig, maar snapt het gewoon niet omdat hij heel anders denkt over geld uitgeven, verwennen en gezonde voeding. Ik ben sober opgevoed, zijn ouders zijn levensgenieters. Als hij zelf boodschappen doet, koopt hij dan ook allerlei zaken die ik als extra luxe verwennerij zie. Drie keer zo dure wijn, geroosterde amandelen, bonbons, börek, taartje ... hij gaat ervan uit dat iedereen ze gewoon pakt als hij/zij trek heeft.

Gelukkig houdt hij er wel rekening mee als ik vantevoren aangeef dat ik iets voor een bepaald moment heb gekocht. Maar als ik dat vergeet te melden, dan is het op.

Misschien kan je met je douchschuim doen wat mijn man hier thuis voorstelt: zet je naam erop!
Maar ziet hij ook niet ‘dit ligt hier normaal niet?’

Ik heb hier de afspraak dat als het in een bepaalde kastje ligt/in de vriezer in de keuken dan mag het op en zonder vragen opgegeten worden. Waarbij iedereen dan wel ff bedenkt dat 6x een magnum eten uit een pak magnums niet zo handig en sociaal is als er 4 mensen in huis wonen die nog niets gehad hebben. We laten automatisch over voor de rest.

Ligt het in de grote voorraadkast/vriezer in de schuur/bovenste plank van de koelkast dan is het ergens voor en is het niet voor dagelijkse consumptie. Om te voorkomen dat ik carpaccio koop voor een recept en iemand dat een goed idee vindt voor op een broodje/chocolade heb gekocht om mee te bakken en iemand maakt er chocomel van/minipizza’s heb gekocht voor een borrel en een puber komt hongerig uit school.

Maar eigenlijk wordt er bij twijfel altijd ff gecheckt hier: had je dit nodig voor het avondeten of mag het op?

En je kunt wel zorgen voor overvloed, maar mijn ervaring is dat als het er is dan gaat het op. Dus als ik op woensdag boodschappen doe en hapjes haal voor het weekend dan moet ik dat apart leggen. Anders haalt het het weekend niet. En ik kan wel een voorraad van 10 zakken chips aanleggen maar dan wordt er gewoon 10x zo vaak chips gegeten ipv dat de voorraad 10x langer mee gaat....
Deurmat1 schreef:
Er was iemand die stellig op mijn vraag “ja” antwoordde, maar eigenlijk is het dus “nee” als ik zo de meningen interpreteer :mrgreen:
@Susan dank je ga ik gebruiken!
Ik zie inderdaad dat meerdere mensen doen alsof je zeurt en moeilijk doet om niks. Nou echt niet. Dit is een kwestie van grenzen en de manier waarop de ander met háár spullen omgaat (en wel of niet wenst te delen) respecteren.

Ik gebruik zelf vijf verschillende gezichtverzorgingsproducten van Skin by Dermalogica. Degenen die tijd en zin hebben, moeten voor de lol maar eens naar de prijzen gaan kijken van die producten.

Mijn vriend weet dat en zou daar dus echt nóóit aanzitten. Hij zou dat geld er zelf ook nooit aan uitgeven. Heeft ie ook helemaal niet nodig. Ik heb genoeg goede andere huidverzorging van de Tuinen & The Bodyshop die hij wel kan gebruiken wanneer hij wil. Er is echt helemaal niemand die mij wijsmaakt dat ik gierig of hebberig ben.

En ik ben gewoon gek op mijn favoriete Rituals producten, dus die hou ik ook graag voor mezelf ipv gezamenlijk gebruik. Daar is niets mis mee. Ik hoef echt niet álles te delen.

En qua voeding hou je rekening met elkaar lijkt mij. Mijn vriend mag alles pakken hier, maar hij is wel zo fatsoenlijk om (uit zichzelf) voor mij over te laten. Het is toch niet meer dan logisch dat als ik een rol koekjes, een reep chocola of een zak chips koop, ik daar blijkbaar trek in had. Zelf bewaar ik dat altijd voor in het weekend en dan kan ik me er echt op verheugen. Hoe lullig is het dan als een ander alles op heeft gegeten? Andersom zou ik dat ook echt nooit doen.

Ik ben blij dat ik niet samenwoon als dit allemaal als normaal gezien wordt. Mijn vriend is gelukkig juist zo lief om in de auto te stappen en iets lekkers voor me te gaan halen als ik ergens trek in heb. In plaats van de kasten leeg te eten en dingen waar ik trek in had op te maken. Of onnodig mijn favoriete producten te gaan verbruiken.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 02-12-2020 10:47
0.50% gewijzigd
Thordïs schreef:
02-12-2020 10:27
Waar zie jij het probleem? Zoals ik schreef: er wordt doorgaans heel makkelijk omgesprongen met delen hier in huis. Maar het is wel duidelijk wat van wie is. Wat vind je zo gek aan mijn verhaal?

Als je met 4 mensen in 1 huis woont dan is het wel handig om elkaars spullen een beetje te respecteren lijkt me. Mijn koters zijn pubers, dat werkt anders dan 2 kleuters.

En zaken die tot de normale huishouding behoren zijn hier ook voor iedereen.

Maar er is een onderscheid tussen tot de normale huishouding behorende flessen dove/andrelon/fa/welke haar of douchemeuk dan ook, en een fles dure shampoo van de kapper die je jezelf gegund hebt of een fles douchegel van 25,-die je jezelf 2x per jaar gunt en waar je van geniet, wat mij betreft.

Zou ik er zelf een punt van maken? Neuh. Zeker niet als de ander er ook van geniet. Ik koop wel nieuwe. Maar ik vind douchegel dan ook niet zo belangrijk. En ik deel makkelijk.

Als het gebruikt wordt ‘omdat het er toch staat’ in grote hoeveelheden en het gemakzucht is omdat de fles douchegel te ver weg staat zou ik daar niet zo blij mee zijn nee. Als je er niet heel blij van wordt, neem dan de goedkope. Word je er blij van en is geld geen issue: doe je ding, geniet ervan en koop nieuwe als ie op is.
Wat ik gek vond aan jouw verhaal was dat je appels met peren aan het vergelijken was.
yette schreef:
02-12-2020 10:27
Het gaat hier niet om geld maar om eerlijk delen, gezonde voeding en het onderscheid tussen extraatjes en dagelijkse dingen. Als je er elke dag een feestje van maakt, wat doe je dan als het feest is?!
Maakt dat uit?
DS1971 schreef:
02-12-2020 10:32
Dat schreef ik ook al: het begint natuurlijk met zo'n krampachtige scheiding maken. Echt, de tering zeg. Je bent getrouwd en dan nog gun je elkaar bijna het licht in de ogen niet.

Waarom zou dat toch zijn dat Nederlanders bekend staan als gierig?
Ik snap die strikte scheiding ook niet, maar dat is denk ik een andere discussie.
Eigenlijk ligt hier vooral een andere waardering voor spullen aan ten grondslag. De één ervaart de douchegel als een extraatje, een luxeproduct alleen bedoeld voor een speciale gelegenheid. De ander ziet het als een doodgewoon alledaags product, zoiets als tandpasta, en hecht er geen bijzondere waarde aan.
Luci_Mster2 schreef:
02-12-2020 10:34
Belgen blijken veel gieriger te zijn. Dus probeer het nog eens :-D :-D
Waaruit blijkt dat? Het is mij namelijk niet opgevallen.
DS1971 schreef:
Van wie moet dat?

Ik drink iedere week Champagne. Omdat ik dat lekker vind. Lekker in het weekend een flesje open. Bij speciale gelegenheden een hele mooie fles. Mits je het budget ervoor hebt, wat let je? Je kan het niet meenemen in het graf hoor.
Dat is fijn voor jou. Maar sommige mensen vinden het prettiger om af en toe iets luxe te doen ipv altijd en hebben behoefte aan af en toe iets speciaals ipv elke dag of elke week. En dat mag. Of ze hebben het geld er niet voor. Ik heb een prima budget maar 100,- aan douchegel in de maand is toch net ff anders dan 50,- per jaar voor 2 flesjes. Je kunt het niet meenemen in je graf maar de meeste mensen moeten rij keuzes maken en 100,- aan douchegel in de maand uitgeven is voor de meeste mensen niet weggelegd.

Ook niet als jij vindt van wel
Luci_Mster2 schreef:
02-12-2020 09:23
De mijne doet dit ook. Superslank.

De wereld is oneerlijk verdeeld.
De mijne ook. En die eet echt veel. En elke dag een fles cola... Maar hij heeft ook zwaar lichamelijk werk.
DS1971 schreef:
Van wie moet dat?

Dat moet van mij
En ik betaal dus ik bepaal :lol:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven