Ben jij wel eens onaardig tegen anderen?

22-10-2019 21:47 174 berichten
Bijvoorbeeld tegen collega's, vrienden, onbekenden etc.
Ik merk dat ik onbewust graag aardig gevonden wil worden. Ik ben daar ook goed in en het komt van pas in mijn werk. Toch kan ik bewondering hebben voor een vriendin die heel duidelijk grenzen kan aangeven en het niet erg vindt als de ander haar daarom niet aardig vindt. Zo heb ik een andere vriendschap wat ik diep in mijn hart zou willen 'opzeggen' . Maar dat doe ik niet..
Soms vind ik iemand niet aardig maar heb ik toch de neiging om vriendelijk te doen of een praatje te maken. Waarom? Want blijkbaar mag die ander mij niet onaardig vinden ofzo en kan ik dat slecht verkroppen. Nu ik ouder ben is dit niet zo'n issue meer maar toch steekt het soms de kop op.
Maud*de*Braose schreef:
22-10-2019 22:10
Overigens vind ik dat duidelijk zijn helemaal niet onaardig is of hoeft te zijn.
Precies.
Nitflex schreef:
22-10-2019 22:11
Nee, het punt is dat je prima aardig kunt zijn én je grenzen aangeeft.

Je bent niet persé onaardig als je een vriendschap opzegt bijvoorbeeld.
Toch onvermijdelijk dat die ander dat niet leuk vindt. En dat vind ik moeilijk.
Maar klopt wat je zegt hoor
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
22-10-2019 22:07
Ik heb echt zo'n beeld van jou dat je een lieve vrouw bent.
Dank! Dat ben ik meestal ook. Van nature heb ik niet graag conflicten maar duidelijk zijn is belangrijk omdat sommige mensen anders over je heen walsen. Gelijk je grenzen aangeven is handig, dan weten "ze" maar waar ze aan toe zijn.
REDHOTHEAD schreef:
22-10-2019 22:17
Dank! Dat ben ik meestal ook. Van nature heb ik niet graag conflicten maar duidelijk zijn is belangrijk omdat sommige mensen anders over je heen walsen. Gelijk je grenzen aangeven is handig, dan weten "ze" maar waar ze aan toe zijn.
Daar wacht ik altijd te lang mee, met grenzen aangeven. Zou best kunnen dat er daarom steeds een stukje verder over mijn grenzen heengegaan wordt.
SanneH01 schreef:
22-10-2019 22:17
Toch onvermijdelijk dat die ander dat niet leuk vindt. En dat vind ik moeilijk.
Maar klopt wat je zegt hoor
Wat versta jij onder aardig doen?
En onder onaardig doen?
SanneH01 schreef:
22-10-2019 22:17
Toch onvermijdelijk dat die ander dat niet leuk vindt. En dat vind ik moeilijk.
Maar klopt wat je zegt hoor
Ja, maar dat is dan niet vanwege jouw “onaardig” zijn. Dat is gewoon een consequentie van jouw beslissing. Bovendien, er is toch een reden dat je van die vriendschap af wil? Zo aardig zal deze persoon zelf dan ook wel niet zijn. Ik vind het eigenlijk onaardiger om een vriendschap aan te houden met iemand die je niet meer ziet zitten.
Spike76 schreef:
22-10-2019 22:08
Herken het erg van TO schrijft.
Vind mezelf soms echt teveel pleasegedrag hebben en daar baal ik van.
Het is gelukkig niet meer zo erg, als in het verleden.
Maar nog steeds heb ik er nog wel last van.
En dan vooral van bepaalde gevoelens van onzekerheid die vaak weer in sociale situaties de kop kunnen opsteken.
Dat triggert ook weer dit please-gedrag.
Erg vervelend en ik wil hier toch wel graag mee breken.
En gewoon duidelijk zijn in mijn communciatie, zoals het aangeven van grenzen (als ik iets vervelend vind bijv).
Ja precies, dat baal gevoel herken ik, zou wat meer lak aan de ander willen hebben. En dan oprecht er niet meer mee willen zitten.
Eerst was ik altijd aardig naar anderen...

Inmiddels heb ik geleerd aardig tegen mijzelf te zijn, soms betekend dat bewust van je afbijten.
Alle reacties Link kopieren
Nee
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Thlubbe schreef:
22-10-2019 22:21
Eerst was ik altijd aardig naar anderen...

Inmiddels heb ik geleerd aardig tegen mijzelf te zijn, soms betekend dat bewust van je afbijten.
Ja, precies.

Die voetstappen op je gezicht staan zo slordig.
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
22-10-2019 22:17
Toch onvermijdelijk dat die ander dat niet leuk vindt. En dat vind ik moeilijk.
Maar klopt wat je zegt hoor
Is dat zo?

Sanne heb je zin om met me mee te gaan naar een totaal vage toneelvoorstelling waar je niks aan vindt?
Nee, dank je voor de uitnodiging Makreel, maar daar doe je me niet zo'n plezier mee.

Vind je dat onaardig?
Ik vind het duidelijk. En dan kan ik iemand anders vragen die net zo dol is op totaal vaag theater als ik. Echt niet dat door zoiets mijn uur, dag of week is verpest.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen pleaser, dat ook zeker niet maar ik heb nooit verborgen bedoelingen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
pamelacourson schreef:
22-10-2019 22:12
Ik ben normaal gesproken altijd aardig en dat is niet omdat ik graag aardig gevonden wil worden, ik ben gewoon mezelf. Maar grenzen heb ik wel degelijk en die geef ik ook duidelijk aan. Ik vind dat alleen wat anders dan onaardig doen.

Dit!
Verder ben ik tegenwoordig best wel eens onaardig tegen de buurvrouw, maar dat heeft ze niet door of zo. Aardig en beleefd mijn grens aangeven komt overigens ook niet aan.

Omgekeerd vond iemand mij pas onaardig terwijl ik gewoon mijn beleefde aardige zelf was. Vond ik tenminste.
Suðri schreef:
22-10-2019 22:18
Wat versta jij onder aardig doen?
En onder onaardig doen?
Onaardig zijn. In het dagelijks leven zie ik het vaak genoeg: kortaf zijn, mopperen, boos zijn op een ander in winkels etc.

Een grens aangeven voelt voor mij soms als onaardig zijn. Bijvoorbeeld duidelijk maken aan mijn vriendin dat ik geen behoefte heb aan wekelijkse afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt heel erg aan mijn bui. Maar ik ben wel altijd beleefd tegen caissières ed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben over het algemeen wel aardig, maar ik vind het niet meer zo belangrijk om door iedereen aardig gevonden te worden. Vroeger was ik meer een pleaser, daar heb ik gelukkig niet meer zo'n last van.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
22-10-2019 22:27
Onaardig zijn. In het dagelijks leven zie ik het vaak genoeg: kortaf zijn, mopperen, boos zijn op een ander in winkels etc.

Een grens aangeven voelt voor mij soms als onaardig zijn. Bijvoorbeeld duidelijk maken aan mijn vriendin dat ik geen behoefte heb aan wekelijkse afspraken.
Ligt eraan hoe je het brengt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
SanneH01 schreef:
22-10-2019 22:27
Onaardig zijn. In het dagelijks leven zie ik het vaak genoeg: kortaf zijn, mopperen, boos zijn op een ander in winkels etc.

Een grens aangeven voelt voor mij soms als onaardig zijn. Bijvoorbeeld duidelijk maken aan mijn vriendin dat ik geen behoefte heb aan wekelijkse afspraken.
Dat het zo voelt wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is.
Sanne, ik vind je ontzettend onaardig voor jezelf.
Ach, dan vindt iemand je in bepaalde situaties niet aardig, wat maakt dat nou uit? Je vindt zelf toch ook niet iedereen aardig? Zeker als het wildvreemden zijn.

En je kunt op een aardige, vriendelijke manier aangeven dat wekelijkse afspraken je teveel zijn (geworden). Als je het bij jezelf houdt, en geen verwijten maakt is er toch niets aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel kortaf doen tegen ongevraagde verkopers (aan de deur of telefoon). Schelden of beledigen doe ik niet, ik kap het wel heel snel heel duidelijk af.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Cateautje schreef:
22-10-2019 22:31
Sanne, ik vind je ontzettend onaardig voor jezelf.
Ja in sommige situaties wel ja :)
Alle reacties Link kopieren
SanneH01 schreef:
22-10-2019 22:27
Onaardig zijn. In het dagelijks leven zie ik het vaak genoeg: kortaf zijn, mopperen, boos zijn op een ander in winkels etc.

Een grens aangeven voelt voor mij soms als onaardig zijn. Bijvoorbeeld duidelijk maken aan mijn vriendin dat ik geen behoefte heb aan wekelijkse afspraken.

Een grens aangeven is niet onaardig voor een ander, maar wel aardig voor jezelf.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
SanneH01 schreef:
22-10-2019 22:38
Ja in sommige situaties wel ja :)
Ik denk dat het hoog tijd wordt om eens te bedenken wat jij wilt, wenst, voelt, denkt, aangenaam vindt, blij van wordt en je gelukkig maakt en als je daar achter bent, zet dat dan allemaal op de eerste plaats. De rest van de wereld komt daarna.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-10-2019 21:49
nee
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-10-2019 11:25
Reden: Op de man
43.59% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven