Bewust kinderloos
vrijdag 2 februari 2018 om 03:43
Hallo nieuw hier,
Nav een ander topic hier door VivaWindmolen: Zijn er hier vrouwen ( of mannen) bewust kinderloos en waarom? Ik stel deze vraag nav een ander topic van een vrouw (lees: bijna even jonge/oude vrouw van 34 jaar) die kind zou overwegen vr partner.
Benieuwd naar meningen/overwegingen van mensen die er bewust voor hebben gekozen geen kinderen te willen. Mijn partner (48) en ik (34) weten het gewoon niet...
Xx
Nav een ander topic hier door VivaWindmolen: Zijn er hier vrouwen ( of mannen) bewust kinderloos en waarom? Ik stel deze vraag nav een ander topic van een vrouw (lees: bijna even jonge/oude vrouw van 34 jaar) die kind zou overwegen vr partner.
Benieuwd naar meningen/overwegingen van mensen die er bewust voor hebben gekozen geen kinderen te willen. Mijn partner (48) en ik (34) weten het gewoon niet...
Xx
vrijdag 2 februari 2018 om 09:31
Mijn man en ik hebben ook bewust geen kinderen om verschillende redenen. De belangrijkste reden is onze vrijheid, we willen doen waar we op dat moment zin in hebben en we reizen graag. Ik denk ook dat ik het psychisch niet aan kan, ik heb veel angsten en ben overbezorgd. Als mijn kat 1 keer niest schiet ik bij wijze van spreke al in de stress. Hoe moet dat dan wel niet als ik een kind heb? Ook geld speelt een rol. En de laatste reden is dat ik geen kind op deze vaak zieke wereld wil zetten. Als ik een kind zou willen zou ik willen adopteren, een kind een goed leven geven wat al op deze wereld is. Soms ben ik wel bang dat ik spijt van onze keuze krijg. Dat ik eenzaam ben als ik oud ben. Maar dat is geen reden om aan kinderen te beginnen.
vrijdag 2 februari 2018 om 09:31
Hier ook bewust kinderloos (ik ben nog geen 30, maar weet het al heel zeker). Hoofdreden is de hoeveelheid werk, drukte, zorg, en het wegcijferen van je eigen rust en behoeftes waar ik absoluut niet op zit te wachten. Maar ook zwanger zijn, bevallen wat me horror lijkt en de klap geld die het kost zijn belangrijke redenen.
En dan nog deze wereld waar ik geen kind op wil zetten, wil dat mijn kinderen niet aandoen.
Ik heb het al lastig genoeg met mezelf, ook nog kinderen grootbrengen, nee dat wordt 'm echt niet.
En dan nog deze wereld waar ik geen kind op wil zetten, wil dat mijn kinderen niet aandoen.
Ik heb het al lastig genoeg met mezelf, ook nog kinderen grootbrengen, nee dat wordt 'm echt niet.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 02-02-2018 09:34
2.07% gewijzigd
vrijdag 2 februari 2018 om 09:33
Vriend (35) en ik (32) zijn nu 10 jaar samen en bewust kinderloos. Nu voldoen we sowieso al niet aan het 'standaardplaatje' door ook bewust niet samen te wonen, geen koophuis of auto te hebben, en geen 9 tot 5 baan. Vriend is professionneel muzikant en veel op tour en ik werk als zelfstandige.
Ook wij zijn allebei erg gesteld op onze vrijheid, maar het belangrijkste is nog wel dat we allebei nooit een 'ik wil kinderen' gevoel hebben gehad. Ik vind kinderen hardstikke leuk maar hoef ze zelf niet
Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken, dus zeg nooit nooit, maar het lijkt me sterk dat we ineens die omslag maken.
Vervelende reacties heb ik nooit gehad gelukkig, eerder dat sommigen me verwonderd aankijken en dan zeggen: ja dat kan natuurlijk ook.... en daarna zelf toegeven dat ze het misschien eigenlijk stiekem ook niet willen
Ook wij zijn allebei erg gesteld op onze vrijheid, maar het belangrijkste is nog wel dat we allebei nooit een 'ik wil kinderen' gevoel hebben gehad. Ik vind kinderen hardstikke leuk maar hoef ze zelf niet
Vervelende reacties heb ik nooit gehad gelukkig, eerder dat sommigen me verwonderd aankijken en dan zeggen: ja dat kan natuurlijk ook.... en daarna zelf toegeven dat ze het misschien eigenlijk stiekem ook niet willen
vrijdag 2 februari 2018 om 09:36
Jep, been there done that.redbulletje schreef: ↑02-02-2018 09:25Vooral als man juist. Mannen gaan gemiddeld nog altijd jonger dood dan vrouwen, dus een oude man is zeer egoistisch een kind dat aan te willen doen.
Alleen maar prima als de 34-jarige TO geen kinderwens heeft, dan kan zij haar relatie met deze oudere man rustig aanhouden.
vrijdag 2 februari 2018 om 09:59
Bij de term 'bewust kinderloos' denk ik aan een bewuste keuze nadat je de voors en tegens hebt afgewogen. Er is dus wel een wens, maar die is niet groot genoeg of de omstandigheden of praktische bezwaren maken dat je die keuze gemaakt hebt.
Ik zie mezelf als onbewust kinderloos. Er is geen reden waarom ik ze niet heb omdat ik er nooit over heb nagedacht. Dat hoeft ook niet want die kinderwens is er niet. Net zoals ik nooit voors en tegens heb afgewogen over het hebben van een ezel, kameel of zeilboot. Ik heb geen hekel aan ezels, kamelen en zeilboten en als ik echt zou willen is er heus wel een mouw aan te passen ... maar het is nooit in me opgekomen om redenen te gaan bedenken omdat de wens er simpelweg niet is. Dat maakt mij dan toch ook niet bewust ezelloos of kameelloos?
Ik zie mezelf als onbewust kinderloos. Er is geen reden waarom ik ze niet heb omdat ik er nooit over heb nagedacht. Dat hoeft ook niet want die kinderwens is er niet. Net zoals ik nooit voors en tegens heb afgewogen over het hebben van een ezel, kameel of zeilboot. Ik heb geen hekel aan ezels, kamelen en zeilboten en als ik echt zou willen is er heus wel een mouw aan te passen ... maar het is nooit in me opgekomen om redenen te gaan bedenken omdat de wens er simpelweg niet is. Dat maakt mij dan toch ook niet bewust ezelloos of kameelloos?
Ik vind hier dingen van.
vrijdag 2 februari 2018 om 10:03
Sabeltandcavia schreef: ↑02-02-2018 09:59Bij de term 'bewust kinderloos' denk ik aan een bewuste keuze nadat je de voors en tegens hebt afgewogen. Er is dus wel een wens, maar die is niet groot genoeg of de omstandigheden of praktische bezwaren maken dat je die keuze gemaakt hebt.
Ik denk dat die term meer zo wordt gebruikt om het verschil aan te geven tussen geen kinderen kunnen krijgen, en er zelf voor kiezen om ze niet te krijgen.
Verder vind ik het nogal offtopic om over de term te vallen.
vrijdag 2 februari 2018 om 10:08
vrijdag 2 februari 2018 om 10:09
Heel erg bedankt voor alle reacties. Goed om te lezen, al weet ik natuurlijk wel dat er heel veel stellen zijn die er voor kiezen geen kinderen te hebben.
Ik deel de mening van een aantal hier dat ik het blijkbaar niet genoeg wil omdat ik het anders wel zou weten. Dat maakt ook waarom ik neig naar een 'nee', ook vanwege onze leeftijden inderdaad. Aan de andere kant ben ik bang voor de spijt later.
Wat ik wel weet is dat wij een kindje wel wat te bieden hebben. Heel veel liefde, stabiele relatie, financiële zekerheid, etc. Dat maakt ook dat ik soms niet snap waarom ik zo moeilijk doe...
Ik deel de mening van een aantal hier dat ik het blijkbaar niet genoeg wil omdat ik het anders wel zou weten. Dat maakt ook waarom ik neig naar een 'nee', ook vanwege onze leeftijden inderdaad. Aan de andere kant ben ik bang voor de spijt later.
Wat ik wel weet is dat wij een kindje wel wat te bieden hebben. Heel veel liefde, stabiele relatie, financiële zekerheid, etc. Dat maakt ook dat ik soms niet snap waarom ik zo moeilijk doe...
vrijdag 2 februari 2018 om 10:10
Ja voor mij ook.redbulletje schreef: ↑02-02-2018 10:04Ik vind kinderloos ook geen goed gekozen term als je bewust geen kinderen wil. Voor mij is dat bewust kindvrij.
vrijdag 2 februari 2018 om 10:10
himalaya schreef: ↑02-02-2018 05:56Al dik 7 jaar lang loopt er een kindvrij-topic:
kinderen/vanaf-oktober-2010-kindvrij-de ... 7#26451007
Succes met het lezen van 22 delen ervaringen![]()
Sorry, zoals ik zei, nieuw hier... ik ga het lezen.
vrijdag 2 februari 2018 om 10:12
winterqueen schreef: ↑02-02-2018 07:11Ik heb mezelf nooit als (toekomstige) moeder beschouwd. Dat je hele doen en laten wordt beheerst door je kind, dat zie ik gewoon niet zitten. Ik vind kinderen ook helemaal niet leuk.
Daarnaast vind ik het best een ding om een mens op deze wereld te zetten dat na een jaar of wat zijn of haar eigen weg dient te vinden en daar nooit om gevraagd heeft. Als ik had mogen kiezen, dan was ik nooit geboren. Dat ga ik een ander dus niet aandoen.
Heel heftig wat je zegt
vrijdag 2 februari 2018 om 10:13
Monroe83 schreef: ↑02-02-2018 10:09Heel erg bedankt voor alle reacties. Goed om te lezen, al weet ik natuurlijk wel dat er heel veel stellen zijn die er voor kiezen geen kinderen te hebben.
Omdat je bang bent voor spijt is echt geen reden om eraan te beginnen. En wat is erger, spijt dat je het misschien toch niet hebt gedaan, of spijt als je eenmaal tussen de luiers, schooltassen, hockeysticks zit, en denkt, 'waar ben ik aan begonnen, dit kost zoveel geld, energie en zorgen'?
En het feit dat je een stabiele relatie en financiële zekerheid hebt wil natuurlijk niet zeggen dat er dan dús een kind van moet komen. Als de wens er niet is, dan is hij er niet.
En draai het eens om, en denk, wat heerlijk dat ik kan genieten van mijn goede relatie en van mijn financiën, zonder dat een kind die relatie misschien onder drukt zet, en ik al mijn geld aan kinderen moet uitgeven in plaats van nog een extra vakantie te boeken buiten het hoogseizoen.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 02-02-2018 10:14
6.36% gewijzigd
vrijdag 2 februari 2018 om 10:14
EngeLiene schreef: ↑02-02-2018 07:52Lastige keuze. Ik wilde zelf erg graag kinderen (die heb ik ook) maar mijn zus niet. Waar zij vooral tegenaan loopt is het onbegrip van mensen (je weet niet wat je mist, haat jij kinderen?, later krijg je spijt, biologisch gezien klopt er iets niet aan je, lukt het soms niet?) Bizar vind ik dat! Ze is de leukste tante die ik me kan wensen voor mijn kinderen maar ze wil zelf die verantwoordelijkheid niet, is erg gesteld op haar vrijheid etc. Grote reizen maken doen ze niet (dat schijnt dan namelijk wel te moeten als je geen kinderen hebt) en een flitsende carrière is er ook niet. Ze zijn tevreden zo.
Herkennen jullie dit?
Tja, die reacties inderdaad...ik probeer me daar voor af te sluiten, maar ik heb er ook mee te maken. Vooral van familie...
vrijdag 2 februari 2018 om 10:14
Een vader die er misschien niet meer is, of al flink aan 't aftakelen is, als je kind afstudeert.
Waarom doe jij moeilijk? Wil je partner eigenlijk wel? Als het voor hem ook niet hoeft, doe je toch niet moeilijk? Je haalt je bewust geen moeilijkheden op de hals als je het niet doet.
vrijdag 2 februari 2018 om 10:16
Dit idd.Daarnaast vind ik het best een ding om een mens op deze wereld te zetten dat na een jaar of wat zijn of haar eigen weg dient te vinden en daar nooit om gevraagd heeft. Als ik had mogen kiezen, dan was ik nooit geboren. Dat ga ik een ander dus niet aandoen.
Het is geen hond die je kan en mag vertroetelen tot z'n laatste dag. Je kind plant je bewust in 'n participatie maatschappij waar het al vanaf zeer jonge leeftijd verplicht is vanalles te moeten (school, werk, belasting betalen etc)
vrijdag 2 februari 2018 om 10:17
Goed puntSabeltandcavia schreef: ↑02-02-2018 09:59Bij de term 'bewust kinderloos' denk ik aan een bewuste keuze nadat je de voors en tegens hebt afgewogen. Er is dus wel een wens, maar die is niet groot genoeg of de omstandigheden of praktische bezwaren maken dat je die keuze gemaakt hebt.
Vind ik wel. Ben je 30, is je vader bijna 80. Dat lijkt me verre van ideaal.
-
redbulletje schreef: ↑02-02-2018 10:16Dit idd.
Het is geen hond die je kan en mag vertroetelen tot z'n laatste dag. Je kind plant je bewust in 'n participatie maatschappij waar het al vanaf zeer jonge leeftijd verplicht is vanalles te moeten (school, werk, belasting betalen etc)
Dit is ook wat ik vrij 'wreed' vind ja. Je wordt er niet om gevraagd om geboren te worden, en dan moet je óók nog werken, je bed uit terwijl je dat niet wil, je best doen voor vanalles. Laat me met rust zeg.
vrijdag 2 februari 2018 om 10:18
RégineFilange schreef: ↑02-02-2018 10:13Omdat je bang bent voor spijt is echt geen reden om eraan te beginnen. En wat is erger, spijt dat je het misschien toch niet hebt gedaan, of spijt als je eenmaal tussen de luiers, schooltassen, hockeysticks zit, en denkt, 'waar ben ik aan begonnen, dit kost zoveel geld, energie en zorgen'?
En het feit dat je een stabiele relatie en financiële zekerheid hebt wil natuurlijk niet zeggen dat er dan dús een kind van moet komen. Als de wens er niet is, dan is hij er niet.
En draai het eens om, en denk, wat heerlijk dat ik kan genieten van mijn goede relatie en van mijn financiën, zonder dat een kind die relatie misschien onder drukt zet, en ik al mijn geld aan kinderen moet uitgeven in plaats van nog een extra vakantie te boeken buiten het hoogseizoen.
Bedankt voor deze reactie; je hebt een goed punt.
vrijdag 2 februari 2018 om 10:18
Wat een gekke woordkeuze. Een kind wil je of wil je niet. Met 'moeilijk doen' suggereer je een bepaalde vanzelfsprekendheid. Die bestaat niet. Je wilt niet. Zo simpel mag het zijn.
vrijdag 2 februari 2018 om 10:21
Ja zo sta ik er ook wel in. Dat je er aan 'vast zit' ben ik me echt van bewust. Daarom ook zo aan het wikken en wegen. Ik vind dat teveel mensen gewoon maar kinderen 'nemen' (nare term) zonder erover na te denken, gewoon omdat het nu eenmaal hoort ofzo.redbulletje schreef: ↑02-02-2018 10:16Dit idd.
vrijdag 2 februari 2018 om 10:24
Waarom zie je het als 'moeilijk doen'? Wat bedoel je daar precies mee? Wil je partner eigenlijk wel kinderen en jij niet? Het feit dat je een kind genoeg te bieden zal hebben als het er eenmaal is, is natuurlijk erg fijn, maar zou verder los moeten staan van het feit of je überhaupt de wens hebt om een eigen kind te hebben en moeder te zijn. Hetzelfde geldt voor eventuele spijt later.Monroe83 schreef: ↑02-02-2018 10:09Heel erg bedankt voor alle reacties. Goed om te lezen, al weet ik natuurlijk wel dat er heel veel stellen zijn die er voor kiezen geen kinderen te hebben.
vrijdag 2 februari 2018 om 10:25
Maar ik denk dat je niet echt aan het wikken en wegen bent omdat je ergens een wens hebt, maar dat je moeite hebt met het gevoel dat áls je kinderen wil, het wel binnen de komende jaren moet. En dat het 'normaal' is om moeder te worden, en dat jij dat pad dan afsluit.
Klopt dat?
Zelfs als je geen echte kinderwens hebt is dat even een pittig besef. Voor mij in ieder geval wel. Ik weet dat ik geen kinderen wil, maar ik besef daarmee ook dat ik voor een bepaald pad kies, en dat dat pad anders is dan voor de meeste vrouwen die wel 'gewoon' moeder worden.
Klopt dat?
Zelfs als je geen echte kinderwens hebt is dat even een pittig besef. Voor mij in ieder geval wel. Ik weet dat ik geen kinderen wil, maar ik besef daarmee ook dat ik voor een bepaald pad kies, en dat dat pad anders is dan voor de meeste vrouwen die wel 'gewoon' moeder worden.