Bruidsjurken passen

30-09-2018 15:18 211 berichten
Hallo allemaal. Klopt het dat het gebruikelijk is om je schoonmoeder mee te nemen als je bruidsjurken gaat passen?

Er mogen maar 4 personen mee en de keuze voor: moeder, zussen en beste vriendin was heel makkelijk gemaakt. Dat zijn degenen die de bruid het allerbeste kennen, weten wat de bruid mooi vindt, wat het beste staat en dus goed kunnen adviseren. Daarnaast zijn dat ook degenen waarmee de band het sterkst is en waarmee de bruid dit moment echt wil delen.

Schoonmoeder voelt zich echter gepasseerd. En geeft aan dat het etiquette is om je schoonmoeder mee te vragen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
minnimouse schreef:
30-09-2018 17:53
Het gaat om een extra persoon op een bankje. Wie zegt dat schoonmoeder luid en duidelijk aanwezig is en haar keuze wil op dringen? Niemand, dus waarschijnlijk zit ze er gewoon bij en zegt een keer ‘oeh’ en ‘ah’ en that’s it.
Prima hoor, als je zo principieel wil zijn maar ga dan ook niet lopen zeuren als anderen (schoonmoeder in dit geval) hun mening over je bijstellen.
In mijn geval was er geen bankje. Ik wilde namelijk absoluut geen bankje met allerlei mensen erop. Het is zo niks voor mij dat getrut.

Dat mag ook gewoon nog hè? Dat je gaat trouwen betekent niet dat je ALLES wat mogelijkerwijs bij een bruiloft hoort moet opvolgen.
“RiRi” schreef:
Als klein meisje droomde ik van een grote Sissi-prinsessen bruiloft, ik ben dan ook écht een meisje meisje.
Ik heb geen piemel dus ik ben er ook echt een.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
30-09-2018 17:56
In mijn geval was er geen bankje. Ik wilde namelijk absoluut geen bankje met allerlei mensen erop. Het is zo niks voor mij dat getrut.

Dat mag ook gewoon nog hè? Dat je gaat trouwen betekent niet dat je ALLES wat mogelijkerwijs bij een bruiloft hoort moet opvolgen.
Bankje, stoelen, krukken, whatever. Je snapt best wat ik bedoel.
En wie zegt dat het meteen een ‘getrut’ moet worden? Dat maak je er zelf van.
Mijn dochter gaat binnen kort trouwen, vanaf het begin heb ik haar gezegd.... jij bepaalt wat je wil.
minnimouse schreef:
30-09-2018 17:58
Bankje, stoelen, krukken, whatever. Je snapt best wat ik bedoel.
En wie zegt dat het meteen een ‘getrut’ moet worden? Dat maak je er zelf van.
Ik vind 4 of 5 mensen erbij hebben tijdens een passessie erg overdreven ja en zou me daar ontzettend ongemakkelijk bij voelen. Het is echt niks voor mij, zoiets.

Ik vind het echt grensoverschrijdend om dit hele concept van 'passen' zo op te dringen.
Zo.maar schreef:
30-09-2018 18:02
Mijn dochter gaat binnen kort trouwen, vanaf het begin heb ik haar gezegd.... jij bepaalt wat je wil.
:flirting:

Gelukkig bestaan er nog moeders die oprecht van hun kinderen houden ipv hun eigen behoeften op 1 te zetten. Ik zou mijn zoons precies hetzelfde zeggen als ze gaan trouwen.
Ikigai schreef:
30-09-2018 18:03
Ik vind 4 of 5 mensen erbij hebben tijdens een passessie erg overdreven ja en zou me daar ontzettend ongemakkelijk bij voelen. Het is echt niks voor mij, zoiets.

Ik vind het echt grensoverschrijdend om dit hele concept van 'passen' zo op te dringen.
Dat mag.
Nogmaals: nu gaat het om een jurk, waar gaat het de volgende keer over?
Soms is het geven en nemen. En nogmaals: nee dat wil niet zeggen dat je altijd moet toegeven, maar doe jij nooit eens iets voor een ander?
minnimouse wijzigde dit bericht op 30-09-2018 18:11
24.11% gewijzigd
Ikigai schreef:

Het gaat hier niet om jou. Het gaat hier om TO's schoonmoeder, en een bankje waar er toch al vier op zitten, waar een vijfde echt niet een wereld van verschil zal maken.

Is het nou echt zo vreselijk moeilijk om eens in de schoenen van iemand anders te proberen te staan?
Ikigai schreef:
30-09-2018 18:04
:flirting:

Gelukkig bestaan er nog moeders die oprecht van hun kinderen houden ipv hun eigen behoeften op 1 te zetten. Ik zou mijn zoons precies hetzelfde zeggen als ze gaan trouwen.
Wow,zo lief
Ikigai schreef:

Daar ben ik het mee eens. Persoonlijk zou ik er dan denk ik wel voor kiezen om maar één persoon mee te nemen, dus alleen mijn moeder, ik zou dan denk ik niet voor een clubje gaan en dat één iemand dan niet mee kan.

Maar andersom zou ik ook nooit in discussie gaan als iemand me bij zoiets niet uitnodigt. Ben ook heus wel eens teleurgesteld geweest in dat soort situaties, of dat ik me heel diep in mijn hart een beetje gepasseerd of buitengesloten voelde, maar dat was dan in situaties waarin het niet om mij draaide, dus ik heb dat altijd voor mezelf gehouden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
30-09-2018 18:15
Daar ben ik het mee eens. Persoonlijk zou ik er dan denk ik wel voor kiezen om maar één persoon mee te nemen, dus alleen mijn moeder, ik zou dan denk ik niet voor een clubje gaan en dat één iemand dan niet mee kan.

Maar andersom zou ik ook nooit in discussie gaan als iemand me bij zoiets niet uitnodigt. Ben ook heus wel eens teleurgesteld geweest in dat soort situaties, of dat ik me heel diep in mijn hart een beetje gepasseerd of buitengesloten voelde, maar dat was dan in situaties waarin het niet om mij draaide, dus ik heb dat altijd voor mezelf gehouden.
Ja precies. Ik heb dat zelf ook wel eens gehad, dat ik me een beetje teleurgesteld voelde, maar het idee alleen al dat je dit deelt met de bruid en haar hierdoor een vervelend gevoel geeft... Het zou niet in me opkomen.

Het gaat voor één dag niet over jou, maar om het bruidspaar. Is het echt zo moeilijk om je ego voor één dag niet de overhand te laten nemen?
Ik heb mijn schoonmoeder niet meegenomen bij het kopen van de jurk. Zij is later meegeweest met pasbeurt. Ik wilde eerlijke input en die kreeg ik niet van haar. En haar smaak was zo niet de mijne.
Pak heeft mijn man met zwager gekocht. Zijn moeder had geen zin erin en hij moest vooral niet denken dat pak door hen betaalt werd. Uhm nee.. we hadden sowieso nergens op gerekend. Maar ze ging alsnog niet mee

Later kreeg ik mijn jurk kado van mijn ouders .. :-).
“RiRi” schreef:
Als klein meisje droomde ik van een grote Sissi-prinsessen bruiloft, ik ben dan ook écht een meisje meisje.
Ben je een kind of ene volwassen vrouw?
minnimouse schreef:
30-09-2018 17:27
Ik lees een schoonmoeder die teleurgesteld is, dat mag toch?
Een persoon meer meenemen is zo een klein iets. Ik snap niet dat je dat niet gewoon doet, gewoon omdat je dat mensje tevreden kunt maken zo en ook al vindt je het zelf niet zo.
Ik snap dat wél. Maar iedereen gaat toch uit van zijn eigen referentiekader, dat is logisch. Zelf heb ik een koele relatie met mijn schoonmoeder. Ze heeft me in het begin, nog vóór ik leerde assertief te zijn, een behoorlijk aantal keren erg gekwetst. Met lelijke opmerkingen. Met buitensluiten. Met haar 'jij bent zo anders dan mijn dochters, ik moet zo aan jou wennen'. Leuk om te horen als je elkaar al twee jaar kent.....
Nee, ik heb haar niet mee gevraagd.
Maar we zijn dan ook in haar ogen niet echt getrouwd (klein, doordeweeks, geen feest alleen etentje ). De foto hangt ook niet tussen de trouwfoto's van haar andere kinderen.
Ik heb lang geprobeerd om bij haar in de gratie te geraken, maar dat is nooit gelukt. Jammer, echt jammer. Maar dan vraag ik haar ook niet mee voor dingen die ik echt met dierbaren wil delen.
Jufjoke schreef:
30-09-2018 19:01
Ik snap dat wél. Maar iedereen gaat toch uit van zijn eigen referentiekader, dat is logisch. Zelf heb ik een koele relatie met mijn schoonmoeder.
Zat die hier aangeven een prima relatie te hebben en ook te begrijpen dat schoonmoeder geen voorrang/geen rechten heeft mbt dit soort dingen.
Ik snap dit gedoe allemaal echt niet, ik ben lekker in m’n eentje gegaan!
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Volgens mij is Lotus90 al jurken aan het passen! We horen ze niet meer! :bye:
Ik had schoonmoeder, moeder en beste vriendin bij me. Schoonzus niet eens aan gedacht en zussen heb ik niet.
Wat jammer dat het bij velen een beeld oproept van hysterie, regeltjes en verwachtingen. Ik heb dan erg veel geluk gehad denk ik. Ik ga binnenkort trouwen en ik vond het passen van jurken een superleuke ervaring, die ik graag wilde delen. Ik heb ervoor gekozen om mijn moeder, schoonmoeder en 2 goede vriendinnen mee te vragen die het zelf ook allemaal leuk vonden om bij betrokken te zijn. Heb ook een fijne band met schoonmoeder, die zelf echt geen verwachtingen had en mij zelfs nog opbelde of ik wel echt wilde dat ze meeging en dat ze het ook begreep als ik dat bijvoorbeeld alleen met mijn eigen moeder had gewild. Dat vond ik heel lief! Voor mij was het juist iets leuks om te delen met iemand die je aanstaande familie wordt/is. Het hele passen was een paar uurtjes en daarna zijn we lekker gaan lunchen. Geen 'gedoe', geen tranen of hysterie, gewoon een gezellige ochtend. Bij de tweede pasafspraak waren moeder en schoonmoeder ook erbij.

Mijn vriend is overigens met zijn moeder, vader en zus op pad gegaan voor een pak.
Ik ben met mijn schoonzus en schoonmoeder meegegaan om te kijken bij hun proefkapsel en make-up. Mijn moeder en schoonmoeder hebben inmiddels via de app de grootste lol over hun outfits en of ze er nog wel in passen straks. Mijn vader appt mij trots dat hij een pak heeft gekocht en dat het een verrassing is wat het is geworden :heart:

Disclaimer: ik heb helemaal geen eisen of verwachtingen dat anderen voor onze bruiloft een nieuwe outfit kopen of hun haar laten doen, dat is iets wat ze zelf leuk vinden en graag willen! Ik ben vooral aan het genieten en ontroerd dat anderen zo betrokken zijn en meedoen in de voorbereidingen. Je brengt met een bruiloft ook 2 families letterlijk samen en dat vind ik mooi. Niet alles draait alleen maar om ons als bruidspaar, grote prioriteit is ook op de bruiloft zelf dat de gasten het naar hun zin hebben.
Of je neemt één iemand mee of als het toch een hele club is, kan schoonma er toch ook wel bij? Wat maakt het nou uit als je toch al met een touringcar vol gaat.
Btw wel handig als ma én schoonma er bij zijn en eventuele getuigen (als die iets nieuws willen dan ) zo kunnen ze hun kleding ook op elkaar afstemmen. Wel zo leuk als het niet vloekt of hetzelfde is!

Ja echt, is mij gebeurt :facepalm: Ik was keurig naar dezelfde winkel gegaan als de rest en die zouden me dus keuzes hebben moeten geven wat een ander niet aanhad. Had ik dus hetzelfde als iemand anders... Gelukkig kwamen we er op tijd achter bij het doorpassen. Moest in allerijl wat anders uitzoeken helaas.
Bedankt voor alle reacties. Ik was aan het werken, dus ik kon niet sneller reageren. Goed om te lezen dat er mensen zijn die zich heel sterk kunnen inleven in schoonmoeder. Dat kan ik overigens ook.

Gelukkig zijn er ook mensen die het ermee eens zijn dat het niet prettig is dat schoonmoeder haar zin door wil drukken door uit te spreken dat ze teleurgesteld is en dat het etiquette zou zijn om haar mee te vragen (dit heeft ze letterlijk gezegd). Terwijl ze al wist wie er mee gaan en waarom. En dat er ook nog eens maximaal 4 personen mee mogen. Toevallig net het aantal mensen die erbij wil hebben. Ook weet schoonmoeder dat ze de jurk gaat zien vóór de bruiloft.

Het is zeker heel lief dat schoonmoeder zo betrokken is. Ze is een lieve vrouw die logischerwijs heel erg veel van haar zoon houdt. Wel vind ik dat ze zich in sommige situaties té betrokken opstelt. Op mij komt dit soms bemoeizuchtig/bazig over. In dit geval is het zo dat ik vind dat de aanstaande bruid en bruidegom zelf mogen bepalen wat zij willen en het meest prettig vinden. En dat het niet zo aardig is om sterk je afkeur te laten merken als je het ergens niet mee eens bent. Het is namelijk niet haar bruiloft.
Het zit dus eigenlijk ook een beetje dieper begrijp ik? Dan snap ik goed dat je hierbij een grens aangeeft. Je moet immers ergens beginnen. Wat je ook kiest; veel plezier met jurken passen!
Féline schreef:
01-10-2018 10:55
Het zit dus eigenlijk ook een beetje dieper begrijp ik? Dan snap ik goed dat je hierbij een grens aangeeft. Je moet immers ergens beginnen. Wat je ook kiest; veel plezier met jurken passen!
Ja, dat klopt. Dankjewel! :)
Haar meenemen bij de passessie vind ik trouwens ook een prima oplossing :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven