Bruidsjurken passen

30-09-2018 15:18 211 berichten
Hallo allemaal. Klopt het dat het gebruikelijk is om je schoonmoeder mee te nemen als je bruidsjurken gaat passen?

Er mogen maar 4 personen mee en de keuze voor: moeder, zussen en beste vriendin was heel makkelijk gemaakt. Dat zijn degenen die de bruid het allerbeste kennen, weten wat de bruid mooi vindt, wat het beste staat en dus goed kunnen adviseren. Daarnaast zijn dat ook degenen waarmee de band het sterkst is en waarmee de bruid dit moment echt wil delen.

Schoonmoeder voelt zich echter gepasseerd. En geeft aan dat het etiquette is om je schoonmoeder mee te vragen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
vaika schreef:
30-09-2018 16:29
Ik vind het persoonlijk vreemd dat op een bruiloft bepaalde mensen, anders dan het bruidspaar, belangrijk moeten zijn. Iedereen die is uitgenodigd is toch op zijn eigen manier belangrijk voor het bruidspaar? Dat kan je toch niet meten aan wie welke rol heeft voor/met de bruiloft?

Ja ieder is op zijn eigen manier belangrijk. Maar sommige mensen zijn belangrijker dan anderen, en dan denk ik met name aan ouders en getuigen. Of je die verder nog een rol geeft of niet.
En ik vind het persoonlijk raar dat je als moeder van de bruid belangrijker zou zijn dan als moeder van de bruidegom. Ik heb destijds dat onderscheid niet gemaakt, en daar heb ik nooit spijt van gehad. Mijn moeder, die meer zoons dan dochters heeft, begreep ook heel goed dat het voor mijn schoonmoeder, die geen dochters heeft, belangrijk was.
Ikigai schreef:
30-09-2018 16:45
Niet iedereen heeft zin om met een heel gezelschap erbij een jurk te gaan passen. Ik vond dat zelf echt veel te hysterisch in elk geval.
Daar gaat het niet om. Als je zulke meuk verkoopt waar een hele emo-industrie aan vast zit kun je heel slecht zo’n deurbeleid voeren. Los wat jij ervan vindt.
Iblis schreef:
30-09-2018 16:33
Inderdaad ja, zij heeft je niet opgevoed toch? Je gaat mij toch niet vertellen dat je dezelfde band met schoonmoeder hebt als met je eigen moeder?

Dat is toch iets anders dan een 'vreemde' zijn?
Voel jij je nog altijd een vreemde in je schoonfamilie? Of voelt het vertrouwd, ook al heb je met hen een andere band dan met je eigen familie?
Marana-- schreef:
30-09-2018 16:51
Voel jij je nog altijd een vreemde in je schoonfamilie? Of voelt het vertrouwd, ook al heb je met hen een andere band dan met je eigen familie?
Dat vreemde geroep slaat ook nergens op.
Ikigai schreef:
30-09-2018 16:44
Maar zij kan toch met haar eigen zoon mee een pak kopen? Waarom zou dat minder belangrijk zijn?

Je beseft zelf ook wel dat een bruidegoms pak iets heel anders is dan de bruidsjurk
Marana-- schreef:
30-09-2018 16:48
Ja ieder is op zijn eigen manier belangrijk. Maar sommige mensen zijn belangrijker dan anderen, en dan denk ik met name aan ouders en getuigen. Of je die verder nog een rol geeft of niet.
En ik vind het persoonlijk raar dat je als moeder van de bruid belangrijker zou zijn dan als moeder van de bruidegom. Ik heb destijds dat onderscheid niet gemaakt, en daar heb ik nooit spijt van gehad. Mijn moeder, die meer zoons dan dochters heeft, begreep ook heel goed dat het voor mijn schoonmoeder, die geen dochters heeft, belangrijk was.
Dat mensen er zo'n waarde aan hangen en dit soort dingen als uberbelangrijk zien vind ik gewoon sneu gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
30-09-2018 16:51
Natuurlijk niet, en mijn schoonmoeder is ook een schat, maar ik voel niet hetzelfde voor schoonfamilie dan voor eigen familie ook al hebben we een goede band.
...
Marana-- schreef:
30-09-2018 16:52
Je beseft zelf ook wel dat een bruidegoms pak iets heel anders is dan de bruidsjurk
Nou nee, eerlijk gezegd snap ik dat verschil niet.
Je moet gewoon doen wat je zelf wil. En anders neem je een 5e persoon mee, wie kan dat wat schelen.

Zelf heb ik een tweede hands trouwejurk opgehaald bij iemand thuis, met mijn beste vriendin. Dus ik snap dat hele passen in een bruidswinkel niet echt.
Onze tijd is nu.
Wat iedereen blijkbaar vergeet is dat het om de BRUID en de BRUIDEGOM gaat en wat zij willen, een ander heeft daar niets over te zeggen. Dus TO, doe lekker waar jij + man je het prettigst bij voelt!
...
Ikigai schreef:
30-09-2018 16:55
Nou nee, eerlijk gezegd snap ik dat verschil niet.
:O
“RiRi” schreef:
30-09-2018 16:10
Schoonmoeders zijn geen vreemde mensen je deelt namelijk het bed met een mens wat voor een deel uit haar bestaat en uit haar is gekomen, dus zo vreemd zijn schoonmoeders niet.
Ik ken haar niet heel goed omdat mijn vriend ook nauwelijks een band met haar heeft. Daarnaast snap ik niet dat mijn vriend uit haar is voortgekomen, omdat ze echt compléét verschillende mensen zijn. Echt, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat die twee DNA delen.
Superleuk dus voor jou dat je wel een leuke band hebt met je schoonmoeder, maar bedenk ook even dat dat niet voor iedereen geldt.
TanteBedelia schreef:
30-09-2018 17:00
:O
Is de bruidegom minder belangrijk dan de bruid? Wat moet ik me hierbij voorstellen? Ik kan me zo niks voorstellen bij al die regeltjes.

Wat vermoeiend zeg, als je zo door het leven moet gaan, met al die verwachtingen. Wat zul je dan vaak teleurgesteld raken.
Ik snap al dat gezeur over familie sowieso niet. Wat heb je überhaupt met (schoon)familie te maken? Het gaat om je geliefde en jezelf.
Ik heb het geluk een lieve schoonmoeder te hebben. Ze heeft het met haar eigen dochter al eens meegemaakt, maar ik zou het haar alsnog niet willen ontzeggen. Voor mijzelf zou het niet hoeven, maar ik vind inderdaad dat het hoort om haar mee te vragen. Míts je een normale leuke schoonmoeder hebt. Anders niet en is het "statement" van haar niet meenemen ook terecht.
Lucifer2018 schreef:
30-09-2018 16:53
Dat mensen er zo'n waarde aan hangen en dit soort dingen als uberbelangrijk zien vind ik gewoon sneu gedrag.

Ik vind het sneu dat jij jouw mening zo als enorm leidend ziet dat je over andermans mening en gevoel gewoon heenwalst.
Marana-- schreef:
30-09-2018 17:06
Ik vind het sneu dat jij jouw mening zo als enorm leidend ziet dat je over andermans mening en gevoel gewoon heenwalst.
Maar over de mening en het gevoel van de bruid mag wel heengewalst worden?
Ikigai schreef:
30-09-2018 17:03
Is de bruidegom minder belangrijk dan de bruid? Wat moet ik me hierbij voorstellen? Ik kan me zo niks voorstellen bij al die regeltjes.

Wat vermoeiend zeg, als je zo door het leven moet gaan, met al die verwachtingen. Wat zul je dan vaak teleurgesteld raken.

Weet jij nog wat voor jurk je zus/vriendin/buurvrouw aan had? En wat voor pak haar bruidegom? Weet je over dat pak net zoveel details als over de jurk?
Als je over de markt loopt en er komt net een bruidspaar uit het gemeentehuis, waar kijk je dan als eerste naar als je naar het bruidspaar kijkt?

Wat vermoeiend zeg, als je zo vast zit in je eigen wereldbeeld dat je totaal geen empathie kunt opbrengen.
Marana-- schreef:
30-09-2018 16:52
Nee, waarom is de jurk zo belangrijk?
Ikigai schreef:
30-09-2018 17:03

Je begrijpt ook niet waarom mannen veel sneller klaar zijn met kopen van een pak terwijl vrouwen vaak uren/ dagen nodig hebben voor het uitzoeken van díe juiste jurk, taart, bloemen etc?
Ikigai schreef:
30-09-2018 17:08
Maar over de mening en het gevoel van de bruid mag wel heengewalst worden?

Oh ja, het is hun dag en dus moet alles precies zo gaan als zij willen en hoeven ze met niemand anders rekening te houden.

Ik zou het gewoon schoonmoeder gunnen, hoeveel moeite is het nou helemaal. En ik vind het raar dat de bruidszaak een maximum stelt.
Nemaìn’ schreef:
30-09-2018 17:09
Nee, waarom is de jurk zo belangrijk?
Wat mij betreft is het niet zo belangrijk, maar als iemand alles graag zo mooi mogelijk wil hebben en alles passend bij elkaar voor een perfecte dag dan kan ( meestal) de bruid er heel wat tijd mee bezig zijn met alles uitzoeken. Een pak voor de bruid is in een middag zo geregeld.
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 17:14
7.03% gewijzigd
TanteBedelia schreef:
30-09-2018 17:11
Je begrijpt ook niet waarom mannen veel sneller klaar zijn met kopen van een pak terwijl vrouwen vaak uren/ dagen nodig hebben voor het uitzoeken van díe juiste jurk, taart, bloemen etc?
Nee dat snap ik ook niet. Wij hebben de taart en de bloemen samen uitgezocht. Met de jurk was ik ook na een paar uurtjes wel klaar.

Wat een vreselijke ophef maken mensen er toch van. Echt bah.
Sneu dat je hier een hele ‘rel’ van maakt. Soms kun je beter iets doen voor de lieve vrede, zeker als het een klein ding is. Wat is dit nu voor moeite? Maakt het je echt uit of er 3 of 4 mensen op dat bankje zitten?
Dus de jurk van de bruid is voor sommigen eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, maar het uitzoeken is dan wel weer zo'n bijzonder moment dat schoonmoeder niet mee mag..?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven