Bruiloft en schoonzus
vrijdag 2 november 2018 om 14:57
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt vanwege herkenning.
Eind 2017 zijn broer van vriend en diens vriendin verloofd. Een half jaar later heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd. Wij hadden al langer hier over gepraat, dus we hadden al een beeld van hoe wij dingen wilden hebben. Ik wilde vooral niet te lang wachten aangezien ik het geweldig zou vinden als mijn opa en oma erbij konden zijn. Zij hebben mij grotendeels opgevoed en lopen nu toch al tegen de 90 aan. Een garantie heb je natuurlijk nooit, maar proberen kan altijd. Toen wij dus kenbaar maakten dat wij een precieze datum hadden gekozen voor onze bruiloft kregen wij te horen dat broer en vriendin óók in de zomer van 2019 wilden trouwen. Nog zonder specifieke datum. Zij hadden niks van tevoren hierover gezegd of kenbaar gemaakt, maar oké wij wilden wel inschikken. Wij hebben dus onze datum naar voren gehaald en besloten dit aan het begin van de lente te doen. Dan konden zij de hele zomer gebruiken om nog een datum te kiezen. Later hoorden wij via mijn schoonmoeder dat schoonzus toch wel erg boos was omdat wij ook in 2019 gaan trouwen. Wij zijn toen het gesprek aangegaan met ze en haar redenen waren vooral dat zij vond dat een bruiloft een hele lange aanloop heeft waar iedereen het over de bruiloft heeft en dat zij dat ziet als marketing en wij stelen nu haar shine. Ook wilde ze dan alles over onze bruiloft weten zodat helemaal niets hetzelfde was. Ze opperde ook nog dat wij het dan maar in de winter moesten doen. Dan zou er genoeg tijd tussen zitten in haar ogen. Of wij moesten een jaar later trouwen. Tevens kwam ook de opmerking "Maar dan krijgen we minder geld van familieleden als we zo kort na elkaar trouwen." Dit schoot mij en mijn vriend ontzettend verkeerd, want waarom trouw je? Niet voor het geld. Wij in ieder geval niet. Wij zijn blijven vasthouden aan onze datum begin lente en hebben gezegd dat wij dit niet meer gaan aanpassen en dat zij gerust mogen trouwen wanneer zij willen. Ik deel namelijk niet haar mening dat ik wil dat mensen het de hele tijd over mijn bruiloft hebben en dat het een marketingplan is die je goed moet uitvoeren etc. Haar alle details over mijn bruiloft vertellen vind ik wel vreemd, maar goed als zij hier gelukkig van wordt dan kan ik mij daar ook in aanpassen.
Uiteindelijk hebben zij besloten om in 2020 te gaan trouwen. We hebben toen nog een keer met ze gesproken om te checken of alles oké was. Het was niet geweldig voor ze, maar ze gaven zelf ook aan dat de enige oplossing was waarmee zij blij was dat er een jaar tussen onze huwelijken zit. En dat ging mij nou even te ver. Desondanks had ik het gevoel dat het nu oké was. Zij zou eerst ons huwelijk meemaken en kon daar precies zijn wat wij deden en dan kon ze het allemaal anders doen op haar eigen huwelijk.
Nu is het geval dat wij nu steeds dingen horen die hun niet bevallen over ons huwelijk. Bijvoorbeeld dat wij de uitnodiging niet persoonlijk hebben overhandigd. Dit waren wij van plan, maar ze waren niet thuis. Toen hebben we hem door de bus gedaan en wij zagen hier echt geen kwaad in. Ook hoor ik van mijn schoonmoeder dat ze er continu nog mee bezig is en aan haar allerlei dingen vraagt en over dingen zeurt.
Ik ben hier echt best wel boos over want als je ergens een probleem mee hebt, wees dan volwassen en kom naar ons zelf toe. Daarnaast vind ik het ook geen fijn idee dat ik straks iemand op onze bruiloft heb die daar alleen maar continu over heeft zitten zeiken.
Ik wil nu graag het gesprek aangaan, maar ben eigenlijk heel bang dat het escaleert en dat we een familieruzie ontketenen. Dat is het mij ook niet waard. Ik hoor graag jullie mening over deze situatie. In mijn omgeving hoor ik alleen maar 'ah joh laat toch praten' maar het begint mij nu zodanig dwars te zitten dat ik mij niet prettig voel in haar aanwezigheid. Ook vertel ik niks meer aan mijn schoonmoeder zodat zij niet tussen twee vuren hoeft te zitten. Ik zou wel graag dingen met haar willen delen want het is een schat van een mens.
Kan ik hier iets mee? Of is laten lullen wel de juiste optie?
Eind 2017 zijn broer van vriend en diens vriendin verloofd. Een half jaar later heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd. Wij hadden al langer hier over gepraat, dus we hadden al een beeld van hoe wij dingen wilden hebben. Ik wilde vooral niet te lang wachten aangezien ik het geweldig zou vinden als mijn opa en oma erbij konden zijn. Zij hebben mij grotendeels opgevoed en lopen nu toch al tegen de 90 aan. Een garantie heb je natuurlijk nooit, maar proberen kan altijd. Toen wij dus kenbaar maakten dat wij een precieze datum hadden gekozen voor onze bruiloft kregen wij te horen dat broer en vriendin óók in de zomer van 2019 wilden trouwen. Nog zonder specifieke datum. Zij hadden niks van tevoren hierover gezegd of kenbaar gemaakt, maar oké wij wilden wel inschikken. Wij hebben dus onze datum naar voren gehaald en besloten dit aan het begin van de lente te doen. Dan konden zij de hele zomer gebruiken om nog een datum te kiezen. Later hoorden wij via mijn schoonmoeder dat schoonzus toch wel erg boos was omdat wij ook in 2019 gaan trouwen. Wij zijn toen het gesprek aangegaan met ze en haar redenen waren vooral dat zij vond dat een bruiloft een hele lange aanloop heeft waar iedereen het over de bruiloft heeft en dat zij dat ziet als marketing en wij stelen nu haar shine. Ook wilde ze dan alles over onze bruiloft weten zodat helemaal niets hetzelfde was. Ze opperde ook nog dat wij het dan maar in de winter moesten doen. Dan zou er genoeg tijd tussen zitten in haar ogen. Of wij moesten een jaar later trouwen. Tevens kwam ook de opmerking "Maar dan krijgen we minder geld van familieleden als we zo kort na elkaar trouwen." Dit schoot mij en mijn vriend ontzettend verkeerd, want waarom trouw je? Niet voor het geld. Wij in ieder geval niet. Wij zijn blijven vasthouden aan onze datum begin lente en hebben gezegd dat wij dit niet meer gaan aanpassen en dat zij gerust mogen trouwen wanneer zij willen. Ik deel namelijk niet haar mening dat ik wil dat mensen het de hele tijd over mijn bruiloft hebben en dat het een marketingplan is die je goed moet uitvoeren etc. Haar alle details over mijn bruiloft vertellen vind ik wel vreemd, maar goed als zij hier gelukkig van wordt dan kan ik mij daar ook in aanpassen.
Uiteindelijk hebben zij besloten om in 2020 te gaan trouwen. We hebben toen nog een keer met ze gesproken om te checken of alles oké was. Het was niet geweldig voor ze, maar ze gaven zelf ook aan dat de enige oplossing was waarmee zij blij was dat er een jaar tussen onze huwelijken zit. En dat ging mij nou even te ver. Desondanks had ik het gevoel dat het nu oké was. Zij zou eerst ons huwelijk meemaken en kon daar precies zijn wat wij deden en dan kon ze het allemaal anders doen op haar eigen huwelijk.
Nu is het geval dat wij nu steeds dingen horen die hun niet bevallen over ons huwelijk. Bijvoorbeeld dat wij de uitnodiging niet persoonlijk hebben overhandigd. Dit waren wij van plan, maar ze waren niet thuis. Toen hebben we hem door de bus gedaan en wij zagen hier echt geen kwaad in. Ook hoor ik van mijn schoonmoeder dat ze er continu nog mee bezig is en aan haar allerlei dingen vraagt en over dingen zeurt.
Ik ben hier echt best wel boos over want als je ergens een probleem mee hebt, wees dan volwassen en kom naar ons zelf toe. Daarnaast vind ik het ook geen fijn idee dat ik straks iemand op onze bruiloft heb die daar alleen maar continu over heeft zitten zeiken.
Ik wil nu graag het gesprek aangaan, maar ben eigenlijk heel bang dat het escaleert en dat we een familieruzie ontketenen. Dat is het mij ook niet waard. Ik hoor graag jullie mening over deze situatie. In mijn omgeving hoor ik alleen maar 'ah joh laat toch praten' maar het begint mij nu zodanig dwars te zitten dat ik mij niet prettig voel in haar aanwezigheid. Ook vertel ik niks meer aan mijn schoonmoeder zodat zij niet tussen twee vuren hoeft te zitten. Ik zou wel graag dingen met haar willen delen want het is een schat van een mens.
Kan ik hier iets mee? Of is laten lullen wel de juiste optie?
vrijdag 2 november 2018 om 18:00
Ze kon nee zeggen
Sorry was nogal instinker
Ik vind aan de ene kant wel
Hmm tja ze wist wel dat er verloofde koppel aanwezig was,
Heel veel bruiden kunnen lastig zijn
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
vrijdag 2 november 2018 om 18:05
Dit het is hoogstens vermakelijk hoe ze zichzelf voor schut zetVilolam schreef: ↑02-11-2018 15:12Ze klinkt niet als geen prettig mens, dus dat gevoel in haar aanwezigheid is niet zo heel verrassend. Ze heeft haar zin niet gekregen en is nu gepikeerd. Dat ga je niet rechtpraten en dat zou je niet eens recht moeten hoeven praten.
Hier is geen eer meer aan te behalen, dus ik zou naar je omgeving luisteren en het laten voor wat het is.
vrijdag 2 november 2018 om 18:11
Inderdaad! Afgelopen jaar paar bruiloften gehad, twee wkn van te voren denk ik over wat je aantrekt en weekje vooraf denk ik, oja wat zal ik ze geven..redbulletje schreef: ↑02-11-2018 15:10Hahaha! Net of de gasten maandenlang bezig zijn met een bruiloft van een ander!![]()
Marketing voor je bruiloft
vrijdag 2 november 2018 om 18:23
Jouw schoonzus is een echte bridezilla. Helaas voor haar is helemaal niemand met een bruiloft bezig, alleen het bruidspaar zelf. De rest komt opdraven, heeft een leuke dag (of niet) en daarna is het weer klaar. Ze vind zichzelf echt véél te belangrijk.
Ik zou haar lekker in de waan laten, het hoognodige met haar delen (en zeker niet jullie hele dagindeling, daar heeft ze niets mee te maken!) en het verder laten rusten.
Ik zou haar lekker in de waan laten, het hoognodige met haar delen (en zeker niet jullie hele dagindeling, daar heeft ze niets mee te maken!) en het verder laten rusten.
vrijdag 2 november 2018 om 19:11
Een half jaartje? Een half uurtje, je moet wel je marketing plannen en shinen op de dag zelf
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
vrijdag 2 november 2018 om 19:15
Gewoon de dag zelf bevallen.Kiiroitori schreef: ↑02-11-2018 19:11Een half jaartje? Een half uurtje, je moet wel je marketing plannen en shinen op de dag zelf
Geheid een schoonmoeder die dolgelukkig is omwille van haar eerste kleinkind
vrijdag 2 november 2018 om 19:22
Ik heb nog niet gehoord dat ze niet wilt komen. Ze zal wel moeten, anders ziet ze niet wat wij allemaal hebben gedaan en dat is wat ze wil. Maar heb wel het idee dat ze daar met een baklap zal gaan zitten. We hebben ook nog zelf niks van ze gehoord over de uitnodiging. Vriend was daardoor best teleurgesteld in zijn broer.
vrijdag 2 november 2018 om 19:28
Dat vind ik nog ver vooraf. Hier is het meer dat ik een paar dagen van tevoren me bedenk dat de bruiloft volgende week is (oppas regelen!)pantoffeldiertje schreef: ↑02-11-2018 18:11Inderdaad! Afgelopen jaar paar bruiloften gehad, twee wkn van te voren denk ik over wat je aantrekt en weekje vooraf denk ik, oja wat zal ik ze geven..
Marketing voor je bruiloft![]()
Een dag van tevoren schiet ik in de stress en ga ik al mijn jurkjes 's avonds passen om te zien wat het leukste is (welke schoenen moet ik er in godsnaam onder die en leuk staan en waar je ook nog fatsoenlijk op kunt dansen?)
Op de dag zelf bedenk ik pas dat een cadeautje gepast is en stop ik snel 50 euro in een envelop en schrijf ik een kaartje een uur voor de plechtigheid.
De ochtend erna ga ik weer over op de orde van de dag (maaaaamaaaa, waarom zit mijn trui nog in de was???!!!)
Leuk hoor, een bruiloft maar het is nu niet iets wat mij erg bezighoudt.
vrijdag 2 november 2018 om 19:32
Halverwege dacht ik dat jullie toevallig dezelfde datum hadden geprikt en niemand wilde wijken. Jeetje, de shine stelen, tis wat! Zelfs royal weddings mogen een paar maanden op elkaar zitten... ik zou een Megantje uithalen en op haar huwelijk vertellen dat je zwanger bent nu ze toch al vindt dat je haar shine steelt. Of zorgen dat je precies op haar datum uitgerekend bent en je vliezen laten breken tijdens het ja-woord. En je kunt ook nog in een prachtige witte jurk aankomen op het huwelijk... ik krijg allemaal leuke ideeen
vrijdag 2 november 2018 om 19:55
Ik ken een stel dat dat gedaan heeft. Haar broer is tegengelijk getrouwd.
vrijdag 2 november 2018 om 20:33
Waarom jullie datum naar voren en niet naar achteren?
Ik ben blijkbaar de enige die het zo leest, maar je komt een beetje over alsof het je wel iets uitmaakt. Je wil dan je opa en oma erbij zijn, dat snap ik! Maar waarom dan niet nog eerder? Als je in de zomer gevraagd bent, had je toch ook in december of januari kunnen trouwen? Jullie hadden al zo ongeveer alles besproken, dus dan is het toch juist prettig om het eerder te doen?
Ik kan het me voorstellen dat je de reactie raar en vreemd vind, maar ik kan me ook iets voorstellen bij de reactie van je schoonzus als je jouw bruiloft perse voor die van haar wil houden.
Ik ben blijkbaar de enige die het zo leest, maar je komt een beetje over alsof het je wel iets uitmaakt. Je wil dan je opa en oma erbij zijn, dat snap ik! Maar waarom dan niet nog eerder? Als je in de zomer gevraagd bent, had je toch ook in december of januari kunnen trouwen? Jullie hadden al zo ongeveer alles besproken, dus dan is het toch juist prettig om het eerder te doen?
Ik kan het me voorstellen dat je de reactie raar en vreemd vind, maar ik kan me ook iets voorstellen bij de reactie van je schoonzus als je jouw bruiloft perse voor die van haar wil houden.
vrijdag 2 november 2018 om 20:41
Ik kan mij wel voorstellen dat je liever in het voorjaar trouwt. Sowieso kans op beter weer. Foto's met groene achtergrond. En in december/januari is iedereen of bezig met de feestdagen of er net klaar mee. Niet ideaal. Maart-april is dan een leukere optie.Els80 schreef: ↑02-11-2018 20:33Waarom jullie datum naar voren en niet naar achteren?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 2 november 2018 om 20:43
Als het al gezegd is, sorry. Maar het enige dat ik mis, is wat advies richting de omgang met schoonmoeder.
Die hoeft namelijk niet alles wat schoonzus zegt, weer aan jou door te brieven he.
Wat je zou kunnen doen, is bij schoonmoeder vriendelijk en beleefd aangeven dat dit jouw voorpret wat verminderd en je het zou waarderen als ze schoonzus wil aanhoren en het niet door wil geven aan jou. En als het schoonzus echt dwars zit, moet ze rechtstreeks naar jou komen zodat je ook direct kunt reageren. Dit wordt je op deze manier namelijk onmogelijk gemaakt.
Die hoeft namelijk niet alles wat schoonzus zegt, weer aan jou door te brieven he.
Wat je zou kunnen doen, is bij schoonmoeder vriendelijk en beleefd aangeven dat dit jouw voorpret wat verminderd en je het zou waarderen als ze schoonzus wil aanhoren en het niet door wil geven aan jou. En als het schoonzus echt dwars zit, moet ze rechtstreeks naar jou komen zodat je ook direct kunt reageren. Dit wordt je op deze manier namelijk onmogelijk gemaakt.
vrijdag 2 november 2018 om 20:44
Voornamelijk omdat ik echt een grafhekel heb aan de winter. En we hadden niet alles al besproken en het is toch ook wel prettig om iets langer dan een half jaar te hebben om een bruiloft te plannen. Daarnaast is voorjaar toch ook wel gewoon leuker. Blaadjes aan de bomen, bloemetjes, hopelijk lekker weer om buiten te trouwen. Vind het ook onhandig zo net na de feestdagen en wij hebben in beide families ook ontzettend veel verjaardagen in januari/februari. Het valt gewoon niet lekker.Els80 schreef: ↑02-11-2018 20:33Waarom jullie datum naar voren en niet naar achteren?
vrijdag 2 november 2018 om 20:46
Ja natuurlijk laat je je niet verbannen naar de winterTwilight1 schreef: ↑02-11-2018 20:44Voornamelijk omdat ik echt een grafhekel heb aan de winter. En we hadden niet alles al besproken en het is toch ook wel prettig om iets langer dan een half jaar te hebben om een bruiloft te plannen. Daarnaast is voorjaar toch ook wel gewoon leuker. Blaadjes aan de bomen, bloemetjes, hopelijk lekker weer om buiten te trouwen. Vind het ook onhandig zo net na de feestdagen en wij hebben in beide families ook ontzettend veel verjaardagen in januari/februari. Het valt gewoon niet lekker.
vrijdag 2 november 2018 om 20:54
Ik snap het hoor. Je schrijft alleen dat het je allemaal niet zoveel uitmaakt. Ik weet natuurlijk helemaal niets van je situatie, en jij en je vriend zullen hier goed over nagedacht hebben, maar ik probeer je kritisch naar jezelf te laten kijken. Je schrijft dat je nog te jong bent om zwanger te worden. Is de haast dan alleen vanwege je opa en oma? Waarom dan niet in het najaar? Ook prachtig en vaak goed weer (waar je ook maar geluk mee moet hebben). Waarom ervoor? Heb je met je schoonzus besproken of zij misschien eerst wilden?Twilight1 schreef: ↑02-11-2018 20:44Voornamelijk omdat ik echt een grafhekel heb aan de winter. En we hadden niet alles al besproken en het is toch ook wel prettig om iets langer dan een half jaar te hebben om een bruiloft te plannen. Daarnaast is voorjaar toch ook wel gewoon leuker. Blaadjes aan de bomen, bloemetjes, hopelijk lekker weer om buiten te trouwen. Vind het ook onhandig zo net na de feestdagen en wij hebben in beide families ook ontzettend veel verjaardagen in januari/februari. Het valt gewoon niet lekker.
Als het je echt niet zoveel uitmaakt trouw je toch gewoon zo snel mogelijk met een voor jou mooie locatie en de mensen die je er graag bij wil hebben?
vrijdag 2 november 2018 om 21:01
Ik trouw maar 1x (hoop ik) en wil het wel goed doen, ondanks dat ik ook niet te lang wil wachten. Zou het wel ontzettend naar vinden als ik eerst een datum in 2019 heb, deze aanpas naar 2020 voor iemand anders en dat in die tussentijd een van mijn grootouders overlijdt. Weet oprecht niet of ik haar dat dan zou kwalijk nemen of niet. En ik ben mij er prima van bewust dat ze morgen ook kunnen overlijden, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd en dan is het niet iemand anders z'n schuld dat ze er niet bij waren.Els80 schreef: ↑02-11-2018 20:54Ik snap het hoor. Je schrijft alleen dat het je allemaal niet zoveel uitmaakt. Ik weet natuurlijk helemaal niets van je situatie, en jij en je vriend zullen hier goed over nagedacht hebben, maar ik probeer je kritisch naar jezelf te laten kijken. Je schrijft dat je nog te jong bent om zwanger te worden. Is de haast dan alleen vanwege je opa en oma? Waarom dan niet in het najaar? Ook prachtig en vaak goed weer (waar je ook maar geluk mee moet hebben). Waarom ervoor? Heb je met je schoonzus besproken of zij misschien eerst wilden?
Als het je echt niet zoveel uitmaakt trouw je toch gewoon zo snel mogelijk met een voor jou mooie locatie en de mensen die je er graag bij wil hebben?
Het enige dat zij wilden was zomer 2019. De hele zomer. Dit had dus ook makkelijk eind augustus kunnen zijn, ze hadden namelijk nog geen idee. Als ik dan september zou willen dan zou dat er veels te dicht op zitten voor haar.