Buitengesloten van vriendengroep
zondag 4 november 2018 om 16:44
Goedemiddag!
Graag zou ik de onderstaande situatie aan jullie voor willen leggen om wat meer inzicht te krijgen.
Ik ben al geruime tijd bevriend met 2 stellen. 3 jaar geleden is daar mijn partner bijgekomen, en sindsdien hebben we een leuke groep van 6. Deze vrienden beschouw ik als een van mijn beste vrienden waar ik lief en leed mee deel. Ook zijn we vaak gezamenlijk op vakantie geweest en de meest mooie herinneringen gemaakt. Sinds 2 jaar heb ik het gevoel dat ik en mijn partner steeds meer worden buitengesloten van de groep.
De andere 2 stellen gingen met 4 op vakantie, en wij werden niet meegevraagd. Uiteraard geen enkel probleem als ze met 4 op vakantie willen. Wel had ik het natuurlijk leuk gevonden als we mee gevraagd waren. In de afgelopen 2 jaar is er niet echt een uitnodiging vanuit de kant van deze vrienden gekomen. Echter als wij ze uitnodigen zijn ze heel enthousiast en zijn ze altijd van de partij. Dan is het ook altijd heel gezellig. We hebben ook een groepsapp die heel actief is.
Momenteel lopen ik en mijn partner niet zo goed. Het leek er even op dat we uit elkaar zouden gaan, maar voor nu hebben we besloten zeker een stel te blijven. Echter wonen we tijdelijk niet bij elkaar en zijn we gaan latten. Dit alles heb ik met deze vrienden gedeeld en ik had het idee dat ze er voor me waren. Ik woon nu echter 2 maanden op de nieuwe locatie en ze zijn nog niet langs geweest. 1 stel ging op een verre reis vakantie en is sinds een aantal weken weg. Maar voor die tijd heb ik ze ook niet gezien. Het andere stel is gewoon niet langs geweest. Wel gezegd dat als ik hulp nodig heb ik ze kan bellen. Maar persoonlijk vind ik niet dat ik bij hele goede vrienden om hulp moet vragen, ik verwacht dan dat ze er gewoon zullen zijn. Maar misschien is mijn verwachting te hoog?
We hadden met 6 afgesproken op vakantie te gaan eind dit jaar. Echter sprak ik het stel dat niet op vakantie gaat, en die meldde me dat ze op vakantie gaan met het andere stel.... zonder ons. Er is ons niks gevraagd, en hebben deze vakantie geboekt terwijl ik in een erg moeilijke tijd zit. Ik heb er ontzettend veel moeite mee! Juist nu ik ze nodig heb, zijn ze er voor mijn gevoel niet. Stel ik me aan? Verwacht ik teveel? Zelf ben ik van mening dat je bij echt goede vrienden steun mag verwachten, en zeker niet dat ze me buiten zouden sluiten van de vakantie.
Wat vinden jullie van deze situatie?
Graag zou ik de onderstaande situatie aan jullie voor willen leggen om wat meer inzicht te krijgen.
Ik ben al geruime tijd bevriend met 2 stellen. 3 jaar geleden is daar mijn partner bijgekomen, en sindsdien hebben we een leuke groep van 6. Deze vrienden beschouw ik als een van mijn beste vrienden waar ik lief en leed mee deel. Ook zijn we vaak gezamenlijk op vakantie geweest en de meest mooie herinneringen gemaakt. Sinds 2 jaar heb ik het gevoel dat ik en mijn partner steeds meer worden buitengesloten van de groep.
De andere 2 stellen gingen met 4 op vakantie, en wij werden niet meegevraagd. Uiteraard geen enkel probleem als ze met 4 op vakantie willen. Wel had ik het natuurlijk leuk gevonden als we mee gevraagd waren. In de afgelopen 2 jaar is er niet echt een uitnodiging vanuit de kant van deze vrienden gekomen. Echter als wij ze uitnodigen zijn ze heel enthousiast en zijn ze altijd van de partij. Dan is het ook altijd heel gezellig. We hebben ook een groepsapp die heel actief is.
Momenteel lopen ik en mijn partner niet zo goed. Het leek er even op dat we uit elkaar zouden gaan, maar voor nu hebben we besloten zeker een stel te blijven. Echter wonen we tijdelijk niet bij elkaar en zijn we gaan latten. Dit alles heb ik met deze vrienden gedeeld en ik had het idee dat ze er voor me waren. Ik woon nu echter 2 maanden op de nieuwe locatie en ze zijn nog niet langs geweest. 1 stel ging op een verre reis vakantie en is sinds een aantal weken weg. Maar voor die tijd heb ik ze ook niet gezien. Het andere stel is gewoon niet langs geweest. Wel gezegd dat als ik hulp nodig heb ik ze kan bellen. Maar persoonlijk vind ik niet dat ik bij hele goede vrienden om hulp moet vragen, ik verwacht dan dat ze er gewoon zullen zijn. Maar misschien is mijn verwachting te hoog?
We hadden met 6 afgesproken op vakantie te gaan eind dit jaar. Echter sprak ik het stel dat niet op vakantie gaat, en die meldde me dat ze op vakantie gaan met het andere stel.... zonder ons. Er is ons niks gevraagd, en hebben deze vakantie geboekt terwijl ik in een erg moeilijke tijd zit. Ik heb er ontzettend veel moeite mee! Juist nu ik ze nodig heb, zijn ze er voor mijn gevoel niet. Stel ik me aan? Verwacht ik teveel? Zelf ben ik van mening dat je bij echt goede vrienden steun mag verwachten, en zeker niet dat ze me buiten zouden sluiten van de vakantie.
Wat vinden jullie van deze situatie?
maandag 5 november 2018 om 08:47
Oké niet lullig bedoelt, maar je komt erg claimerig over. Je zoekt iets in een vriendschap met die 2 stellen wat zij jou niet kunnen bieden.
Persoonlijk zou ik niet op een claimende partij zitten wachten.
Maar goed, ik zie mijn beste vrienden eens in de zoveel tijd en we weten van elkaar dat niemand van ons onrealistische verwachtingen heeft van wekelijks contact/ afspreken. En dat weten we door te communiceren.
Terug naar jouw situatie TO. Grote kans dat als je het aankaart de stellen de vriendschap laten doodbloeden. Jouw onzekerheid en claimende gedrag zal daartoe de reden zijn. Want wat jij voelt, voelen zij niet en dus kunnen ze er niet zoveel mee. Daarnaast heb je grote kans dat zij nu het gevoel krijgen altijd op hun tenen te moeten lopen om jou.
Dus ja, ik zou zeggen verander je houding en stel je verwachtingen bij.
Persoonlijk zou ik niet op een claimende partij zitten wachten.
Maar goed, ik zie mijn beste vrienden eens in de zoveel tijd en we weten van elkaar dat niemand van ons onrealistische verwachtingen heeft van wekelijks contact/ afspreken. En dat weten we door te communiceren.
Terug naar jouw situatie TO. Grote kans dat als je het aankaart de stellen de vriendschap laten doodbloeden. Jouw onzekerheid en claimende gedrag zal daartoe de reden zijn. Want wat jij voelt, voelen zij niet en dus kunnen ze er niet zoveel mee. Daarnaast heb je grote kans dat zij nu het gevoel krijgen altijd op hun tenen te moeten lopen om jou.
Dus ja, ik zou zeggen verander je houding en stel je verwachtingen bij.
We’re all mad here
maandag 5 november 2018 om 10:07
Goedemorgen!
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zelf niet het idee dat we een koppel-vriendschap hebben. Deze vrienden had ik ook voordat mijn partner erbij kwam. Toen waren we dus met 5. We zijn meerdere malen met elkaar op vakantie geweest.
Vanuit onze kant zijn er de afgelopen jaren veel uitnodigingen geweest. Hier zijn ze ook altijd op ingegaan. En dan was het ook echt gezellig! Vanuit hun kant uit krijgen we echter geen uitnodigingen. Dit gaat al een tijdje zo, dus ik merkte dat ik al iets meer afstand nam.
Ik ben absoluut geen claimerig typje, deze vrienden zijn niet mijn bezit en mogen echt zeker zelf weten wat ze doen. Ze zijn immers al vaker met 4 op vakantie geweest. Wel trek ik daar mijn eigen conclusies aan, zeker nu we vakantie met 6 hadden afgesproken. Uiteraard zit het me dan wel dwars dat ze dan achter mijn rug om met 4 gaan zonder mij erin te betrekken. Ik had het heus wel begrepen dat ze niet met een stel op vakantie willen die in relatieproblemen zit.
Inmiddels zijn partner en ik uit de groepsapp gestapt. Eerst mijn partner, en later ben ik er ook uit gestapt. Voorheen hadden we een met 6, maar dit komt de laatste 2 jaar maar uit 1 richting. De vriendschap die ik dacht te hebben was sowieso niet meer wat het was. Ik denk dat dit de druppel is geweest.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zelf niet het idee dat we een koppel-vriendschap hebben. Deze vrienden had ik ook voordat mijn partner erbij kwam. Toen waren we dus met 5. We zijn meerdere malen met elkaar op vakantie geweest.
Vanuit onze kant zijn er de afgelopen jaren veel uitnodigingen geweest. Hier zijn ze ook altijd op ingegaan. En dan was het ook echt gezellig! Vanuit hun kant uit krijgen we echter geen uitnodigingen. Dit gaat al een tijdje zo, dus ik merkte dat ik al iets meer afstand nam.
Ik ben absoluut geen claimerig typje, deze vrienden zijn niet mijn bezit en mogen echt zeker zelf weten wat ze doen. Ze zijn immers al vaker met 4 op vakantie geweest. Wel trek ik daar mijn eigen conclusies aan, zeker nu we vakantie met 6 hadden afgesproken. Uiteraard zit het me dan wel dwars dat ze dan achter mijn rug om met 4 gaan zonder mij erin te betrekken. Ik had het heus wel begrepen dat ze niet met een stel op vakantie willen die in relatieproblemen zit.
Inmiddels zijn partner en ik uit de groepsapp gestapt. Eerst mijn partner, en later ben ik er ook uit gestapt. Voorheen hadden we een met 6, maar dit komt de laatste 2 jaar maar uit 1 richting. De vriendschap die ik dacht te hebben was sowieso niet meer wat het was. Ik denk dat dit de druppel is geweest.
maandag 5 november 2018 om 10:14
Nooit, nooit, nooit aannemen dat andere mensen, goede vrienden of niet, precies snappen wat jij wil als je het ze niet zegt. Altijd blijven communiceren. Gedachtenlezers bestaan niet.Sunhine2018 schreef: ↑04-11-2018 16:44Maar persoonlijk vind ik niet dat ik bij hele goede vrienden om hulp moet vragen, ik verwacht dan dat ze er gewoon zullen zijn.
The world weighs on my shoulders – But what am I to do?
You sometimes drive me crazy – But I worry about you
maandag 5 november 2018 om 10:31
Je zet nu vier oude vrienden aan de kant omdat je kiest voor een relatie met een man waar je problemen mee hebt. Dat heb je ook al duidelijk gemaakt door je man te volgen, toen hij uit de groepsapp stapte.Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 10:07Goedemorgen!
Ik zou nog eens heel goed nadenken of dit wel een goede keuze is. Ik denk het niet.
Ik zou zonder man gaan afspreken met die vrienden. (En hopen dat zij het jou niet al te zeer kwalijk nemen dat je hun opzij hebt gezet voor hem. )
.
maandag 5 november 2018 om 10:40
Ik vind dat je wel erg veel verwacht hoor. Twee maanden vind ik ten eerste niet zo lang, je knippert met je ogen en ze zijn alweer voorbij. Zeker als een stel ook nog een verre reis heeft gemaakt in die tijd.
Daarvoor ben je ook redelijk druk met overdracht van je werk en misschien al wat vooruitwerken. Zelfde geldt voor je huis, dat wil je toch aan kant en de wasmand leeg (ik tenminste) en zo'n verre reis zelf kost ook wat voorbereiding, route bepalen, hotels boeken, vervoer, eventueel alvast tickets boeken voor dingen die je wilt bekijken etc. En als je dan terug komt heb je weer een stapel was, een achterstand op je werk en een jet-lag.
En verder heb ik altijd een enorme hekel aan mensen die vinden dat andere mensen moeten ruiken waar ze moeten helpen. Nergens om vragen en dan wel achteraf klagen dat niemand kwam helpen. Wees toch gewoon duidelijk. Toen wij een naar overlijden hadden in de familie en iemand zei, zeg het als je wat kan doen dan zei ik gewoon gelijk: "Nou mijn was loopt wel enorm achter, dus als je daar iets kunt betekenen....". Mensen zeggen het meestal echt niet uit beleefdheid hoor, maar je kunt vanaf afstand niet zien wat er allemaal moet gebeuren en hoeveel hulp iemand al heeft.
Over de vakanties vind ik een warrig verhaal, dus dat vind ik lastig oordelen. Wel vind ik het veel gevraagd om met een ander stel op vakantie te willen als je relatie-problemen hebt. Die mensen hebben ook maar een een beperkt aantal vakantie-dagen beschikbaar en moeten ook bijtanken en lekker relaxen.
Bekenden van mij zouden ook met een ander stel op vakantie, maar dat andere stel heeft dat afgezegd ivm hun relatie-problemen. Ze wilden andermans vakantie daar niet mee verpesten en vonden het gegeven de omstandigheden meer voor de hand liggen om samen te gaan.
Daarvoor ben je ook redelijk druk met overdracht van je werk en misschien al wat vooruitwerken. Zelfde geldt voor je huis, dat wil je toch aan kant en de wasmand leeg (ik tenminste) en zo'n verre reis zelf kost ook wat voorbereiding, route bepalen, hotels boeken, vervoer, eventueel alvast tickets boeken voor dingen die je wilt bekijken etc. En als je dan terug komt heb je weer een stapel was, een achterstand op je werk en een jet-lag.
En verder heb ik altijd een enorme hekel aan mensen die vinden dat andere mensen moeten ruiken waar ze moeten helpen. Nergens om vragen en dan wel achteraf klagen dat niemand kwam helpen. Wees toch gewoon duidelijk. Toen wij een naar overlijden hadden in de familie en iemand zei, zeg het als je wat kan doen dan zei ik gewoon gelijk: "Nou mijn was loopt wel enorm achter, dus als je daar iets kunt betekenen....". Mensen zeggen het meestal echt niet uit beleefdheid hoor, maar je kunt vanaf afstand niet zien wat er allemaal moet gebeuren en hoeveel hulp iemand al heeft.
Over de vakanties vind ik een warrig verhaal, dus dat vind ik lastig oordelen. Wel vind ik het veel gevraagd om met een ander stel op vakantie te willen als je relatie-problemen hebt. Die mensen hebben ook maar een een beperkt aantal vakantie-dagen beschikbaar en moeten ook bijtanken en lekker relaxen.
Bekenden van mij zouden ook met een ander stel op vakantie, maar dat andere stel heeft dat afgezegd ivm hun relatie-problemen. Ze wilden andermans vakantie daar niet mee verpesten en vonden het gegeven de omstandigheden meer voor de hand liggen om samen te gaan.
maandag 5 november 2018 om 10:48
Ik snap heel goed dat je je buiten gesloten voelt. En ik vind het belachelijk dat ze zonder iets te zeggen met zijn vieren op vakantie gaan. Maar wat ik van jou niet snap is dat je dit niet aangeeft bij je vrienden. Zeg gewoon hoe je je voelt. En vraag waarom je vrienden zo met jullie om gaan. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.
maandag 5 november 2018 om 10:54
Ik vind dat je nogal wat verwachtingen hebt en doet alsof ze jullie heel wat verplicht zijn. Zo werkt een vriendschap toch niet. Zij moeten maar raden of aanvoelen wat jij wil/verwacht/behoefte aan hebt. Als ik zulke verwijten krijg zou ik daar niet tegen kunnen hoor.
En ik vind het ook wel wat passief-agressief om uit de groepsapp te stappen. Je wilt zeker dat ze nu achter je aan gaan lopen/verhaal komen halen bij jou?
En ik vind het ook wel wat passief-agressief om uit de groepsapp te stappen. Je wilt zeker dat ze nu achter je aan gaan lopen/verhaal komen halen bij jou?
maandag 5 november 2018 om 10:55
Jammer dat de uitnodigingen niet wederzijds is.In de afgelopen 2 jaar is er niet echt een uitnodiging vanuit de kant van deze vrienden gekomen.
Echter als wij ze uitnodigen zijn ze heel enthousiast en zijn ze altijd van de partij. Dan is het ook altijd heel gezellig.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
maandag 5 november 2018 om 12:04
Ik ben uit de groepsapp gestapt omdat we eigenlijk ook niet echt meer een groep zijn. Al zeer lange tijd is het eenrichtingsverkeer vanuit onze kant. Ik vind uitleg geven via de app ook wat stom. Het ene stel moet wel via de app vanwege de reis. Ook gezegd dat vanuit mijn perspectief er niet echt een groep meer is. Mede ook omdat we laatst 1 activiteit hadden gezamenlijk waarbij wij eigenlijk niet heel erg welkom waren. Maar ze voelden zich soort van verplicht om ons uit te nodigen.
Ik zet natuurlijk niet het hele verhaal op internet, maar er zijn dingen waardoor ik sterk mijn bedenkingen heb of het wel zin heeft om in deze groep te blijven.
Natuurlijk heb ik gezegd graag contact te houden, maar niet meer in groepsverband. In mijn beleving is de groep al aardig uit elkaar gevallen aangezien we er niet echt meer bij ‘ horen’. En dat is zuur, maar zo lopen dingen nou eenmaal. En ik vind het prima dat vriendschappen veranderen. Maar de manier waarop deze laatste actie was kan ik niet bepaald waarderen.
Ik zet natuurlijk niet het hele verhaal op internet, maar er zijn dingen waardoor ik sterk mijn bedenkingen heb of het wel zin heeft om in deze groep te blijven.
Natuurlijk heb ik gezegd graag contact te houden, maar niet meer in groepsverband. In mijn beleving is de groep al aardig uit elkaar gevallen aangezien we er niet echt meer bij ‘ horen’. En dat is zuur, maar zo lopen dingen nou eenmaal. En ik vind het prima dat vriendschappen veranderen. Maar de manier waarop deze laatste actie was kan ik niet bepaald waarderen.
maandag 5 november 2018 om 12:12
Dus kort samengevat: jij introduceert een moeizame relatie/partner in de vriendschap, je bent boos over niet vervulde onuitgesproken verwachtingen, en je hebt zelf de vriendschap glashelder beëindigd.
En wat was je vraag precies?
En wat was je vraag precies?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
maandag 5 november 2018 om 12:18
“Waarom heb je niet met je vrienden gecommuniceerd ?”
Dit is de kernvraag waar je maar geen antwoord op schijnt te willen geven TO.
Grote kans dat dit vaker een issue is in jou leven. Beantwoord de vraag voor jezelf en ga er indien nodig mee aan de slag. Dat kan je nog veel winst opleveren in de toekomst.
Dit is de kernvraag waar je maar geen antwoord op schijnt te willen geven TO.
Grote kans dat dit vaker een issue is in jou leven. Beantwoord de vraag voor jezelf en ga er indien nodig mee aan de slag. Dat kan je nog veel winst opleveren in de toekomst.
maandag 5 november 2018 om 12:19
Dit. Aangeven hoe je je voelt, dat kan misverstanden uit de weg ruimen en de band versterken. Niks te verliezen. In het ergste geval leidt het tot wat je nu hebt.
.
maandag 5 november 2018 om 12:21
Je gaat totaal niet in op wat obvious is: dat jij pas wordt buiten gehouden sinds je die vriend hebt.Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 12:04Ik ben uit de groepsapp gestapt omdat we eigenlijk ook niet echt meer een groep zijn. Al zeer lange tijd is het eenrichtingsverkeer vanuit onze kant. Ik vind uitleg geven via de app ook wat stom. Het ene stel moet wel via de app vanwege de reis. Ook gezegd dat vanuit mijn perspectief er niet echt een groep meer is. Mede ook omdat we laatst 1 activiteit hadden gezamenlijk waarbij wij eigenlijk niet heel erg welkom waren. Maar ze voelden zich soort van verplicht om ons uit te nodigen.
En waarom je dit allemaal nooit besproken hebt met je vrienden.
.
maandag 5 november 2018 om 12:43
Je had de app ook kunnen laten voor wat het is. Stapte je uit de app omdat je het nut er niet meer van inzag, of omdat je daarmee een boodschap aan de anderen wilde afgeven?Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 12:04Ik ben uit de groepsapp gestapt omdat we eigenlijk ook niet echt meer een groep zijn. Al zeer lange tijd is het eenrichtingsverkeer vanuit onze kant.
Is dit jullie expliciet duidelijk gemaakt, of is het jouw interpretatie?Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 12:04Mede ook omdat we laatst 1 activiteit hadden gezamenlijk waarbij wij eigenlijk niet heel erg welkom waren. Maar ze voelden zich soort van verplicht om ons uit te nodigen.
Waarom? Wat wil je daarmee aangeven?Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 12:04Natuurlijk heb ik gezegd graag contact te houden, maar niet meer in groepsverband.
Het is een vrij kleine groep. Wat verwacht je ermee te bereiken om aan te geven dat je de desbetreffende personen 'als groep' niet meer hoeft te kennen, maar wel als individuen (of als nog kleinere subgroepjes)? Het lijkt mij echt een heel vreemde boodschap om aan vrienden of kennissen af te geven.
The world weighs on my shoulders – But what am I to do?
maandag 5 november 2018 om 13:10
Voor degenen die zeggen waarom heb je dit niet eerder aangegeven bij je vrienden. dat heb ik gedaan... en dat heeft de vriendschap niet echt bevorderd. Ik heb gezegd dat ik me buitengesloten voelde af en toe. En dat we niet bepaald vaak een uitnodiging kregen. en wat hier de reden van was. Daarbij uiteraard gezegd dat als de koek op is dat ook prima is. Vriendschappen veranderen, en dat kan natuurlijk tussen deze vrienden op gebeuren. Echter was ze hier niet van bewust, en zou me meer betrekken.
Het gesprek heeft z'n doel gemist. Nu is er krampachtigheid dat ze op vakantie gaan naar ons toe. terwijl dit nooit mijn bedoeling is geweest. Ik mistte de vriendschap dat we hadden. Het is niet mijn bedoeling geweest moeilijk te doen over hun vriendschap. ik heb daar 1 ding over gezegd, en dat is toen breed uitgemeten. alle andere opmerkingen dat ik het contact mistte, de borrels etc zijn vergeten.
Ik heb inderdaad aannames, en ik heb inderdaad verwachtingen. De aannames zijn gebaseerd op mijn eigen normen en waarden. En de verwachtingen heb ik inderdaad bij echt goede vrienden. Persoonlijk vind ik dat als je echt goede vriendschap hebt, je heus dingen van elkaar mag verwachten. En dan bedoel ik niet dat je elkaar gaat claimen. Maar wel dat er steun is in moeilijke tijden.
Het gesprek heeft z'n doel gemist. Nu is er krampachtigheid dat ze op vakantie gaan naar ons toe. terwijl dit nooit mijn bedoeling is geweest. Ik mistte de vriendschap dat we hadden. Het is niet mijn bedoeling geweest moeilijk te doen over hun vriendschap. ik heb daar 1 ding over gezegd, en dat is toen breed uitgemeten. alle andere opmerkingen dat ik het contact mistte, de borrels etc zijn vergeten.
Ik heb inderdaad aannames, en ik heb inderdaad verwachtingen. De aannames zijn gebaseerd op mijn eigen normen en waarden. En de verwachtingen heb ik inderdaad bij echt goede vrienden. Persoonlijk vind ik dat als je echt goede vriendschap hebt, je heus dingen van elkaar mag verwachten. En dan bedoel ik niet dat je elkaar gaat claimen. Maar wel dat er steun is in moeilijke tijden.
maandag 5 november 2018 om 13:15
Wat ik wil bereiken door uit de groepsapp te stappen? Is even rust van dit alles. Ik wil straks niet geconfronteerd worden met foto's van de vakanties. Mijn vriend is uit de groep gestapt, ook daardoor was het awkard in de groep geworden. Ik heb er teveel stress van. En ik word er ook gewoon erg onzeker door! En zoals ik alles doe zal het heus niet allemaal goed zijn hoor. Maar in vele reacties ben ik degene die soms terecht staat, terwijl ik niemand pijn heb gedaan? Ik ben er voor deze vrienden geweest in mooie tijden, maar heb ook veel steun en hulp gegeven in moeilijke tijden. Dus nee, ik had dit alles niet aan zien komen.