Buitengesloten van vriendengroep
zondag 4 november 2018 om 16:44
Goedemiddag!
Graag zou ik de onderstaande situatie aan jullie voor willen leggen om wat meer inzicht te krijgen.
Ik ben al geruime tijd bevriend met 2 stellen. 3 jaar geleden is daar mijn partner bijgekomen, en sindsdien hebben we een leuke groep van 6. Deze vrienden beschouw ik als een van mijn beste vrienden waar ik lief en leed mee deel. Ook zijn we vaak gezamenlijk op vakantie geweest en de meest mooie herinneringen gemaakt. Sinds 2 jaar heb ik het gevoel dat ik en mijn partner steeds meer worden buitengesloten van de groep.
De andere 2 stellen gingen met 4 op vakantie, en wij werden niet meegevraagd. Uiteraard geen enkel probleem als ze met 4 op vakantie willen. Wel had ik het natuurlijk leuk gevonden als we mee gevraagd waren. In de afgelopen 2 jaar is er niet echt een uitnodiging vanuit de kant van deze vrienden gekomen. Echter als wij ze uitnodigen zijn ze heel enthousiast en zijn ze altijd van de partij. Dan is het ook altijd heel gezellig. We hebben ook een groepsapp die heel actief is.
Momenteel lopen ik en mijn partner niet zo goed. Het leek er even op dat we uit elkaar zouden gaan, maar voor nu hebben we besloten zeker een stel te blijven. Echter wonen we tijdelijk niet bij elkaar en zijn we gaan latten. Dit alles heb ik met deze vrienden gedeeld en ik had het idee dat ze er voor me waren. Ik woon nu echter 2 maanden op de nieuwe locatie en ze zijn nog niet langs geweest. 1 stel ging op een verre reis vakantie en is sinds een aantal weken weg. Maar voor die tijd heb ik ze ook niet gezien. Het andere stel is gewoon niet langs geweest. Wel gezegd dat als ik hulp nodig heb ik ze kan bellen. Maar persoonlijk vind ik niet dat ik bij hele goede vrienden om hulp moet vragen, ik verwacht dan dat ze er gewoon zullen zijn. Maar misschien is mijn verwachting te hoog?
We hadden met 6 afgesproken op vakantie te gaan eind dit jaar. Echter sprak ik het stel dat niet op vakantie gaat, en die meldde me dat ze op vakantie gaan met het andere stel.... zonder ons. Er is ons niks gevraagd, en hebben deze vakantie geboekt terwijl ik in een erg moeilijke tijd zit. Ik heb er ontzettend veel moeite mee! Juist nu ik ze nodig heb, zijn ze er voor mijn gevoel niet. Stel ik me aan? Verwacht ik teveel? Zelf ben ik van mening dat je bij echt goede vrienden steun mag verwachten, en zeker niet dat ze me buiten zouden sluiten van de vakantie.
Wat vinden jullie van deze situatie?
Graag zou ik de onderstaande situatie aan jullie voor willen leggen om wat meer inzicht te krijgen.
Ik ben al geruime tijd bevriend met 2 stellen. 3 jaar geleden is daar mijn partner bijgekomen, en sindsdien hebben we een leuke groep van 6. Deze vrienden beschouw ik als een van mijn beste vrienden waar ik lief en leed mee deel. Ook zijn we vaak gezamenlijk op vakantie geweest en de meest mooie herinneringen gemaakt. Sinds 2 jaar heb ik het gevoel dat ik en mijn partner steeds meer worden buitengesloten van de groep.
De andere 2 stellen gingen met 4 op vakantie, en wij werden niet meegevraagd. Uiteraard geen enkel probleem als ze met 4 op vakantie willen. Wel had ik het natuurlijk leuk gevonden als we mee gevraagd waren. In de afgelopen 2 jaar is er niet echt een uitnodiging vanuit de kant van deze vrienden gekomen. Echter als wij ze uitnodigen zijn ze heel enthousiast en zijn ze altijd van de partij. Dan is het ook altijd heel gezellig. We hebben ook een groepsapp die heel actief is.
Momenteel lopen ik en mijn partner niet zo goed. Het leek er even op dat we uit elkaar zouden gaan, maar voor nu hebben we besloten zeker een stel te blijven. Echter wonen we tijdelijk niet bij elkaar en zijn we gaan latten. Dit alles heb ik met deze vrienden gedeeld en ik had het idee dat ze er voor me waren. Ik woon nu echter 2 maanden op de nieuwe locatie en ze zijn nog niet langs geweest. 1 stel ging op een verre reis vakantie en is sinds een aantal weken weg. Maar voor die tijd heb ik ze ook niet gezien. Het andere stel is gewoon niet langs geweest. Wel gezegd dat als ik hulp nodig heb ik ze kan bellen. Maar persoonlijk vind ik niet dat ik bij hele goede vrienden om hulp moet vragen, ik verwacht dan dat ze er gewoon zullen zijn. Maar misschien is mijn verwachting te hoog?
We hadden met 6 afgesproken op vakantie te gaan eind dit jaar. Echter sprak ik het stel dat niet op vakantie gaat, en die meldde me dat ze op vakantie gaan met het andere stel.... zonder ons. Er is ons niks gevraagd, en hebben deze vakantie geboekt terwijl ik in een erg moeilijke tijd zit. Ik heb er ontzettend veel moeite mee! Juist nu ik ze nodig heb, zijn ze er voor mijn gevoel niet. Stel ik me aan? Verwacht ik teveel? Zelf ben ik van mening dat je bij echt goede vrienden steun mag verwachten, en zeker niet dat ze me buiten zouden sluiten van de vakantie.
Wat vinden jullie van deze situatie?
maandag 5 november 2018 om 13:27
Ik vind het wel erg passief agressief wat betreft het uit de groepsapp gaan. Partner doet dat blijkbaar ook zonder goed te communiceren. Ook raar aangezien het eigenlijk jouw vriendengroep is om te beginnen. Vriendschappen zijn er in vele vormen en grote kans dat ze de sores of jouw vriend niet moeten. Dat tweede zullen ze niet snel zeggen.
maandag 5 november 2018 om 13:44
Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 13:10En de verwachtingen heb ik inderdaad bij echt goede vrienden. Persoonlijk vind ik dat als je echt goede vriendschap hebt, je heus dingen van elkaar mag verwachten. En dan bedoel ik niet dat je elkaar gaat claimen. Maar wel dat er steun is in moeilijke tijden.
Dat isjouw verwachting. Ik lees heel veel Posts van anderen die vinden dat je dat niet kunt verwachten. Je vrienden hebben hulp aangeboden. Niemand van ons vindt het raar als jij dan zou zeggen 'ik heb hier hulp bij nodig'. Waarom vraag je dat niet gewoon? Zij kunnen geen gedachten lezen he?
Ik zou ook niet bevriend kunnen zijn met jou. Ik kan niet omgaan met onuitgesproken verwachtingen. Ik begrijp daar echt helemaal niets van.
maandag 5 november 2018 om 14:01
Ik weet natuurlijk niet wat er in je vrienden omgaat, maar op mij komt dit over als een ultimatum. "Nodig mij vaker uit, anders 'is de koek op' en heb ik er helemaal geen moeite mee om een punt achter deze vriendschap te zetten". Daar zou ik ook krampachtig op reageren. Ik zou me bij elke daaropvolgende uitnodiging en bij elk contact gaan afvragen of het allemaal wel voldoende is om jouw gevoel van buitensluiting weg te nemen.Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 13:10Ik heb gezegd dat ik me buitengesloten voelde af en toe. En dat we niet bepaald vaak een uitnodiging kregen. en wat hier de reden van was. Daarbij uiteraard gezegd dat als de koek op is dat ook prima is.
The world weighs on my shoulders – But what am I to do?
You sometimes drive me crazy – But I worry about you
maandag 5 november 2018 om 14:05
Hmmm oke? Eerst word er gezegd, spreek je verwachting uit aan je vrienden. of spreek je gevoel uit aan je vrienden. Maar zodra dit dan word gedaan krijg ik de opmerking dat ik dan een ultimatum stel? En dat vrienden daar dan krampachtig op zullen reageren. In mijn beleving spreekt dit behoorlijk tegen. Ik heb geen commentaar gegeven, maar gezegd dat ik de vriendschap mis. that's it! Wat is dan wel de goede manier?
maandag 5 november 2018 om 14:17
Je kunt best je verwachtingen uitspreken zonder daar meteen de kanttekening aan te hangen dat de koek misschien wel op is en dat jij dat dan prima zou vinden. Dat klinkt meteen alsof jij klaar staat om er zelf een punt achter te zetten als de anderen niet gauw wat meer ondernemen om jou tevreden te stellen.Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 14:05Hmmm oke? Eerst word er gezegd, spreek je verwachting uit aan je vrienden. of spreek je gevoel uit aan je vrienden. Maar zodra dit dan word gedaan krijg ik de opmerking dat ik dan een ultimatum stel?
maandag 5 november 2018 om 14:22
Ik ben dat gesprek natuurlijk niet op die manier ingegaan dat als het niet goed gaat lopen dat dan de koek op is. Maar we zijn nu een dik jaar verder en het is eerder slechter gegaan dan beter. Dus dan is het toch niet zo raar dat ik daar eigen conclusies aan hang, dat ze de vriendschap met ons niet meer zo zien als vroeger.
maandag 5 november 2018 om 14:32
Oké, dat lijkt me ook zinnig. Maar het enige dat ik over de hele situatie weet, is wat jij hebt verteld.Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 14:22Ik ben dat gesprek natuurlijk niet op die manier ingegaan dat als het niet goed gaat lopen dat dan de koek op is.
Ik ben net zomin helderziend als jouw vrienden. Ik kan alleen afgaan op wat je zegt, en het klonk alsof je dit gesprek in bent gegaan met de kanttekening dat jij al klaar stond om uit die hele vriendschap te stappen.Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 13:10Ik heb gezegd dat ik me buitengesloten voelde af en toe. En dat we niet bepaald vaak een uitnodiging kregen. en wat hier de reden van was. Daarbij uiteraard gezegd dat als de koek op is dat ook prima is.
Wat zou je nu eigenlijk van je vriendengroep willen, op dit moment?
maandag 5 november 2018 om 14:36
Dit dus. Ik vind het ook raar dat je zomaar uit de groepsapp stapt en bij het horen van de al geboekte vakantie door de andere stellen had ik meteen iets gezegd.impala schreef: ↑05-11-2018 10:31Je zet nu vier oude vrienden aan de kant omdat je kiest voor een relatie met een man waar je problemen mee hebt. Dat heb je ook al duidelijk gemaakt door je man te volgen, toen hij uit de groepsapp stapte.
Ik zou nog eens heel goed nadenken of dit wel een goede keuze is. Ik denk het niet.
Ik zou zonder man gaan afspreken met die vrienden. (En hopen dat zij het jou niet al te zeer kwalijk nemen dat je hun opzij hebt gezet voor hem. )
maandag 5 november 2018 om 14:37
Ik heb niet zoveel te willen natuurlijk van de groep. Ik had graag dingen anders gezien, maar zo loopt het nu eenmaal niet. Ik had graag onderdeel willen blijven van de groep. Maar wel op een normale manier van zaken, en niet dat ik daar zelf steeds achteraan moet. Ik ben van mening dat die dingen vanzelf moeten gaan.
Ik ben dat gesprek toen ingegaan omdat ik de vriendschap mistte, of zij dat gevoel delen of dat er iets anders aan de hand is. Waarom ik dat heb gedaan, omdat ik niet aan vrienden wil trekken die er zelf geen zin meer in hebben. Hoe vaak lees ik ook op dit forum dat sommige mensen niet van bepaalde vrienden afkomen, of iets dood laten bloeden. Dat doodbloeden werd me hier zelfs geadviseerd. Nou, daar ben ik het type niet voor. In vriendschappen is er lijkt me ruimte om het ook over dit soort dingen te hebben.
Ik ben dat gesprek toen ingegaan omdat ik de vriendschap mistte, of zij dat gevoel delen of dat er iets anders aan de hand is. Waarom ik dat heb gedaan, omdat ik niet aan vrienden wil trekken die er zelf geen zin meer in hebben. Hoe vaak lees ik ook op dit forum dat sommige mensen niet van bepaalde vrienden afkomen, of iets dood laten bloeden. Dat doodbloeden werd me hier zelfs geadviseerd. Nou, daar ben ik het type niet voor. In vriendschappen is er lijkt me ruimte om het ook over dit soort dingen te hebben.
maandag 5 november 2018 om 14:41
Ik heb gezegd dat ik me buitengesloten voelde af en toe. En dat we niet bepaald vaak een uitnodiging kregen. en wat hier de reden van was. Daarbij uiteraard gezegd dat als de koek op is dat ook prima is.
Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 14:22
Ik ben dat gesprek natuurlijk niet op die manier ingegaan dat als het niet goed gaat lopen dat dan de koek op is.
Maar we zijn nu een dik jaar verder en het is eerder slechter gegaan dan beter.
Dus dan is het toch niet zo raar dat ik daar eigen conclusies aan hang, dat ze de vriendschap met ons niet meer zo zien als vroeger.
Je hebt geen ultimatum gesteld.
Daar kan ik hier niet uit opmaken.
Je kan het beter los laten.
Vriendschappen veranderen, mensen veranderen. Ook de chemie in de groep is veranderd, wat de reden daarvan ook mag zijn.
Het ziet ernaar uit (uit wat ik lees) dat jouw vriendengroep de werkelijke reden niet durven te zeggen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
maandag 5 november 2018 om 14:43
Dat is te makkelijk gedacht, denk ik. Je stoorde je aan hun gedrag, maar zij waren zich van geen kwaad bewust. Dat lost zich niet vanzelf op. Die druk moet je van de ketel halen, liefst zonder meteen te zinspelen op een einde aan de vriendschap.
maandag 5 november 2018 om 15:14
Soms stoor ik me inderdaad aan hun gedrag, maar wie ben ik om daar wat van te zeggen? Het zijn vrienden van me, en vrienden neem ik zoals ze zijn. En op basis daarvan werkt een vriendschap, of niet. Maar ik ga niet lopen zeuren en hangen. Dat neemt niet weg dat ik de vriendschap als zeer waardevol beschouwde. Wel heb ik geprobeerd om te kijken dat als er iets was, dit bespreekbaar te maken. Kennelijk heeft dat meer kapot gemaakt dan goed. Misschien was het een kwestie van tijd dat dit zou gebeuren
ik ben er in ieder geval wel erg verdrietig van. En natuurlijk mis ik ze, maar ik denk dat ik meer mis hoe het vroeger was.
maandag 5 november 2018 om 15:16
maandag 5 november 2018 om 15:21
Een vriend?Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 15:14Soms stoor ik me inderdaad aan hun gedrag, maar wie ben ik om daar wat van te zeggen?
maandag 5 november 2018 om 15:26
maandag 5 november 2018 om 15:34
'Ook zijn wij vaak gezamenlijk op vakantie geweest en hebben we mooie herinneringen gemaakt'.
Deze zin/het begin van je OP komt op mij over dat dit een heel goede vriendschap is. Maar als ik verder lees ..... Bedoel je hiermee die twee vrienden stellen en jij of die twee vrienden stellen en jullie? In het eerste geval begrijp ik dat, in het tweede geval vind ik dat meer een uitspraak voor als je elkaar langer dan een jaar kent.
Hoe ziet jouw vriend deze situatie?
Daarnaast denk ik dat jouw verwachtingen te hoog zijn en dat zij de vriendschap anders interpreteren.
Sleutel is denk ik: communiceren.
Deze zin/het begin van je OP komt op mij over dat dit een heel goede vriendschap is. Maar als ik verder lees ..... Bedoel je hiermee die twee vrienden stellen en jij of die twee vrienden stellen en jullie? In het eerste geval begrijp ik dat, in het tweede geval vind ik dat meer een uitspraak voor als je elkaar langer dan een jaar kent.
Hoe ziet jouw vriend deze situatie?
Daarnaast denk ik dat jouw verwachtingen te hoog zijn en dat zij de vriendschap anders interpreteren.
Sleutel is denk ik: communiceren.
maandag 5 november 2018 om 15:37
Wellicht past het wel zonder dit vriendje want zo te lezen is hij de bron van alle problemen met je vrienden.Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 15:16En ik heb trouwens nergens geroepen dat het einde vriendschap is? Maar ik zie de groep niet meer zitten. Ik en partner passen niet meer in de groep. Dat zegt niet dat de vriendschap dan gelijk over is. Wellicht past het beter 1 op 1, zonder gedoe.
maandag 5 november 2018 om 15:38
Ik vraag me ook af hoe de vriendschap in elkaar zat.
Was jij eerst bevriend met de twee meiden en zijn daar hun vrienden bijgekomen en later jouw vriend?
Of ben jij altijd al bevriend geweest met beide stellen? Met wie ben je in het verleden op vakantie geweest, jij met de twee stellen?
Dit om te begrijpen wat nu de oorzaak is van dat ze vnl met z´n vieren dingen doen en jou (en je vriend) niet vragen.
En nogmaals, zijn ze ervan op de hoogte dat je vriend en jij niet uit elkaar zijn? Of konden ze misschien denken dat het feit dat hij uit de groep stapte betekende dat jullie relatie over was?
Was jij eerst bevriend met de twee meiden en zijn daar hun vrienden bijgekomen en later jouw vriend?
Of ben jij altijd al bevriend geweest met beide stellen? Met wie ben je in het verleden op vakantie geweest, jij met de twee stellen?
Dit om te begrijpen wat nu de oorzaak is van dat ze vnl met z´n vieren dingen doen en jou (en je vriend) niet vragen.
En nogmaals, zijn ze ervan op de hoogte dat je vriend en jij niet uit elkaar zijn? Of konden ze misschien denken dat het feit dat hij uit de groep stapte betekende dat jullie relatie over was?
maandag 5 november 2018 om 15:41
Dat klinkt mij in de oren als een uitvlucht.Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 15:26Ik ga vrienden niet proberen te veranderen. Ik vind dat je jezelf moet kunnen zijn in vriendschap. Goede en slechte kanten. En ik stoorde me eraan dat we buiten werden gesloten. Daar ga ik niet om zitten zeuren. Zoals ik zei, een vriendschap moet uit het hart komen. Niet omdat het ‘ moet’.
Als je bij je vrienden aangeeft dat je minder wordt uitgenodigd dan vroeger, dat je graag zou weten hoe zij dat zien en dat je zou willen zoeken naar een manier om dat contact weer nieuw leven in te blazen, is dat toch nog geen poging om ze te veranderen?
maandag 5 november 2018 om 15:42
Jij bent Sunshine en jij hebt zeker het recht om er iets van te zeggen als het jou stoort. Dat betekent niet dat jij gelijk hebt en dat betekent niet dat zij veranderen. Vriendschap is niet alleen maar elkaar accepteren zoals je bent. Vriendschap is ook naar elkaar om kijken in slechte tijden. Vriendschap is ook leuke dingen delen in goede tijden. Maar ook om je zorgen uit te spreken en soms eens te zeggen waar het op staat.Sunhine2018 schreef: ↑05-11-2018 15:14Soms stoor ik me inderdaad aan hun gedrag, maar wie ben ik om daar wat van te zeggen? Het zijn vrienden van me, en vrienden neem ik zoals ze zijn. En op basis daarvan werkt een vriendschap, of niet. Maar ik ga niet lopen zeuren en hangen. Dat neemt niet weg dat ik de vriendschap als zeer waardevol beschouwde. Wel heb ik geprobeerd om te kijken dat als er iets was, dit bespreekbaar te maken. Kennelijk heeft dat meer kapot gemaakt dan goed. Misschien was het een kwestie van tijd dat dit zou gebeurenik ben er in ieder geval wel erg verdrietig van. En natuurlijk mis ik ze, maar ik denk dat ik meer mis hoe het vroeger was.
maandag 5 november 2018 om 15:56
Als ik het gesprek aanga over hoe ik me voel, dan gaan ze daar rekening mee houden. Maar ik wil niet zielig gevonden worden of iemand zijn waar ‘ ze rekening mee moeten houden’. Als er vriendschap is, en ze willen graag bij me zijn is dat naar mijn mening de juiste reden om tijd met elkaar door te brengen.
Ik heb het idee dat ze mijn partner juist erg leuk vonden! Het was supergezellig in het begin, en hij past ook goed in de groep. Dezelfde humor, veel gelachen, maar ook goede gesprekken. En als ik ze uitnodig is het ook echt gezellig. Daarom begrijp ik niet zo goed dat ze ons zelf niet uitnodigen. Ik merk dat ik het lastig vind, wanneer je zoiets zegt en hoe je zoiets brengt. Het is fijn om te kunnen zeggen wat op je hart ligt, maar alles staat daardoor wel op scherp. En dat is dan weer iets wat ik liever niet heb.
Ik heb het idee dat ze mijn partner juist erg leuk vonden! Het was supergezellig in het begin, en hij past ook goed in de groep. Dezelfde humor, veel gelachen, maar ook goede gesprekken. En als ik ze uitnodig is het ook echt gezellig. Daarom begrijp ik niet zo goed dat ze ons zelf niet uitnodigen. Ik merk dat ik het lastig vind, wanneer je zoiets zegt en hoe je zoiets brengt. Het is fijn om te kunnen zeggen wat op je hart ligt, maar alles staat daardoor wel op scherp. En dat is dan weer iets wat ik liever niet heb.
maandag 5 november 2018 om 15:58
Ik ben trouwens zelf alleen bevriend geraakt met deze 2 stellen, en samen op vakantie geweest (wel in grotere groepsverband) maar in die grote groep waren we zelf een groep zeg maar. Altijd supergezellig! En het leek toen mijn partner erbij kwam helemaal compleet. Maar die mening deelt wellicht niet iedereen besef ik me nu.
Ze zijn trouwens allemaal op de hoogte dat ik en mijn partner niet uit elkaar zijn. Dus dat we gewoon nog een setje zijn. We hebben alleen even een moeilijke tijd nu.
Ze zijn trouwens allemaal op de hoogte dat ik en mijn partner niet uit elkaar zijn. Dus dat we gewoon nog een setje zijn. We hebben alleen even een moeilijke tijd nu.