Claimerige schoonmoeder
maandag 2 juli 2018 om 14:11
Mijn schoonmoeder is alleen, sinds anderhalf jaar met persioen en we worden gek van haar.
Het is geen vrouw waar je diepe gesprekken mee kan hebben, maar praat de hele dag. (De zus van de vriendin van de buurvrouw is ziek,kijk een foto van de vakantie van de buurvrouw haar zus, waarom staat die auto daar. etc)
Ze komt standaard 1 dag per week naar ons toe. Ze appt dan een avond van tevoren dat ze morgen even langs komt. In de praktijk staat ze dan 11 uur voor de deur en blijft tot na het eten.
Op zich kan ik nog wel een dag vrijmaken, maar ze verzint daarnaast nog allerlei smoesjes om extra langs te komen. (Ik heb dit gekocht, kom ik even langsbrengen). Als ik zeg dat het niet uit komt blijft ze maar drammen. Een keer gaf ze aan, als ik vandaag niet kom heb ik 3 dagen niks te doen. Kortom een heel arsenaal aan appjes komen er wekelijks langs,( drammen of we op de koffie komen, woonden we maar dichter bij elkaar, ik ben eenzaam, ik mis de kleinkinderen)
Ik geloof oprecht dat ze eenzaam is en de kleinkinderen mist en het liefst elke dag langskomt, maar ik trek dit niet. Ook al vinden we het ook erg zielig voor haar.Ik zie mijn eigen ouders een keer in de 3 weken en dat vind ik precies goed.
We proberen het af te houden, maar door die smoesjes en onverwachte bezoekjes is er geen houden aan. Met haar praten wordt een hele zure appel omdat ze dan gelijk hysterisch wordt en de volgende week gewoon weer op de stoep staat.
Ik heb een jaar geleden een postnatale depressie gehad en kon haar gewoon niet om mij heen hebben toen, ze zoog alle energie uit mij. Ze blijft maar stug doordenderen op haar level en dit is nog steeds gevoelig voor mij omdat ik nog niet zo sterk ben als vroeger. Ik kan er niet tegen als onze levens zo met ouders verweven zijn, het benauwd mij zo.
Aan de andere kant, ze heeft het hart op de goede plaats en het is ook zielig voor haar.
Wat zouden jullie adviseren te doen? Of hebben jullie zo iets meegemaakt? Of zeuren ik en is dit contact heel gangbaar.
Mijn man denkt er trouwens precies hetzelfde over. We zitten soms samen op de telefoon, wat gaan we nu weer antwoorden.....
Als je zegt het komt niet uit vandaag zegt ze gewoon dan kom ik morgen..
Het is geen vrouw waar je diepe gesprekken mee kan hebben, maar praat de hele dag. (De zus van de vriendin van de buurvrouw is ziek,kijk een foto van de vakantie van de buurvrouw haar zus, waarom staat die auto daar. etc)
Ze komt standaard 1 dag per week naar ons toe. Ze appt dan een avond van tevoren dat ze morgen even langs komt. In de praktijk staat ze dan 11 uur voor de deur en blijft tot na het eten.
Op zich kan ik nog wel een dag vrijmaken, maar ze verzint daarnaast nog allerlei smoesjes om extra langs te komen. (Ik heb dit gekocht, kom ik even langsbrengen). Als ik zeg dat het niet uit komt blijft ze maar drammen. Een keer gaf ze aan, als ik vandaag niet kom heb ik 3 dagen niks te doen. Kortom een heel arsenaal aan appjes komen er wekelijks langs,( drammen of we op de koffie komen, woonden we maar dichter bij elkaar, ik ben eenzaam, ik mis de kleinkinderen)
Ik geloof oprecht dat ze eenzaam is en de kleinkinderen mist en het liefst elke dag langskomt, maar ik trek dit niet. Ook al vinden we het ook erg zielig voor haar.Ik zie mijn eigen ouders een keer in de 3 weken en dat vind ik precies goed.
We proberen het af te houden, maar door die smoesjes en onverwachte bezoekjes is er geen houden aan. Met haar praten wordt een hele zure appel omdat ze dan gelijk hysterisch wordt en de volgende week gewoon weer op de stoep staat.
Ik heb een jaar geleden een postnatale depressie gehad en kon haar gewoon niet om mij heen hebben toen, ze zoog alle energie uit mij. Ze blijft maar stug doordenderen op haar level en dit is nog steeds gevoelig voor mij omdat ik nog niet zo sterk ben als vroeger. Ik kan er niet tegen als onze levens zo met ouders verweven zijn, het benauwd mij zo.
Aan de andere kant, ze heeft het hart op de goede plaats en het is ook zielig voor haar.
Wat zouden jullie adviseren te doen? Of hebben jullie zo iets meegemaakt? Of zeuren ik en is dit contact heel gangbaar.
Mijn man denkt er trouwens precies hetzelfde over. We zitten soms samen op de telefoon, wat gaan we nu weer antwoorden.....
Als je zegt het komt niet uit vandaag zegt ze gewoon dan kom ik morgen..
maandag 2 juli 2018 om 18:04
Werkt twee kanten op hè? Ik vind wat TO schrijft over hoe schoonmoeder reageerde toen zij een postnatale depressie had om te janken. Ze klinkt niet of ze enig benul heeft van die impact die zoiets had/heeft.
maandag 2 juli 2018 om 18:05
Als een ouder of ouders te pas en te onpas bij je op de stoep staan, geen respect hebben voor de grenzen van hun kinderen maar wel verwachten dat hun kind(eren) het allemaal slikt......... sorry maar dan ben je als ouder in mijn ogen egoïstisch. Ouders en kinderen horen bij elkaar, echter wel binnen de grenzen die beiden stellen en respecteren.
Dus ja, duidelijke grenzen stellen en bewaken. Biedt hulp bij het vinden van een zinvolle dagbesteding van schoonmoeder. Niet laten oppassen, je kunt hierdoor scheve ogen krijgen bij je eigen ouders.
maandag 2 juli 2018 om 18:07
maandag 2 juli 2018 om 18:07
Joostisandersgeaard2 schreef: ↑02-07-2018 15:19Mijn moeder is erg opgeknapt qua eenzaamheid nadat ze in een aanleuning is gaan wonen. Daar is verl te doen en ze vindt het gezellig. Gelukkig had ze dit zelf bedacht.
Is een assertiviteitstraining een keer wat voor jou? Is een gok hoor, maar wellicht zijn dit soort dingen ook aan bod gekomen bij je pnd. Je hebt wel een hele goede uitdaging aan je schoonmoeder. Goed oefenmateriaal.
Belangrijk is dat jij in balans blijft. Misschien probeert je schoonmoeder je trouwens te helpen met dat schoonmaken, omdat het met jou niet goed ging. Ze kan niet praten, misschien is dit haar manier.
Maar ze komt wel veel, moet ik ook niet aan denken.
HEB JIJ JE MOEDER WEGGEMOFFELD?!?!?!? SCHANDE!!!!
maandag 2 juli 2018 om 18:16
Nee, moeder moet zich schamen. Ze is niet dement of seniel ofzo en leeftijd is geen excuus om zo over iemands grenzen te gaan. Je hoeft je niet ineens respectloos te gaan gedragen toch als je een bepaalde leeftijd bereikt.
maandag 2 juli 2018 om 18:17
We hebben het niet over een hoogbejaarde, hulpbehoevende vrouw. Mensen van die leeftijd mogen prima in staat worden geacht om zelf hun dagen in te vullen. Ze is zelf verantwoordelijk voor haar geluk. Hele bevolkingsgroepen van die leeftijd redden zich prima na hun pensioen: reizen, sporten, wandelen, bridgen, naar concerten, musea bezoeken, whatever fits you. Natuurlijk is TO er voor haar zijn en is ze blij met haar hulp, maar dat is niet hetzelfde als haar overal bij willen hebben.
maandag 2 juli 2018 om 18:18
Kleppeboxx schreef: ↑02-07-2018 18:05Als een ouder of ouders te pas en te onpas bij je op de stoep staan, geen respect hebben voor de grenzen van hun kinderen maar wel verwachten dat hun kind(eren) het allemaal slikt......... sorry maar dan ben je als ouder in mijn ogen egoïstisch. Ouders en kinderen horen bij elkaar, echter wel binnen de grenzen die beiden stellen en respecteren.
Dus ja, duidelijke grenzen stellen en bewaken. Biedt hulp bij het vinden van een zinvolle dagbesteding van schoonmoeder. Niet laten oppassen, je kunt hierdoor scheve ogen krijgen bij je eigen ouders.
Dit dus.
maandag 2 juli 2018 om 18:21
Dit. Dat doet mijn moeder ook, die kan dan wel niks meer maar die vind het heel leuk om op te letten.Lillybit schreef: ↑02-07-2018 14:22Is ze dat ook echt op visite of gaat ze met de kleinkinderen naar buiten om een ijsje te eten of naar de speeltuin. Helpt ze met een wasje ophangen, boodschapje halen, of koken jullie samen?
Laat haar komen en op de kinderen passen, gaan jullie fijn samen iets doen.
Die vind het prachtig om even een uurtje met een kind wat te doen terwijl ik met de andere naar een clubje ben.
Of even in huis te blijven bij de kinderen terwijl ik een boodschap doe.
Als iemand er zo'n lange tijd en zo vaak is vind ik het geen visite meer.
Handjes uit de mouwen
maandag 2 juli 2018 om 18:26
Ze maakt opmerkingen dat ik denk, je hebt echt helemaal niks doorgehad he?! Of we nog een derde kind willen terwijl ik al heel vaak heb gezegd dat mij is afgeraden nog een kind te krijgen. Dat man niet zonder ons kan terwijl wij in een crisis zaten en hij alleen wilde wonen. Ik zeg dat dan ook en dan zegt ze dat ze dat helemaal niet weet/door heeft gehad. Of ik vertelde dat we een financiele tegenvaller hebben gehad waardoor we het komende jaar krap gaan zitten en dan de hele tijd vragen over vakanties en 13e maand. Het is een soort dommigheid dat ze altijd gelijk zegt wat in haar opkomt, zonder even na te denken.
Het ergste was dat ze zei dat het bij mijn tweede allemaal wel heel makkelijk is gegaan. Pardon?? Mijn man heeft 6 weken niet kunnen werken omdat ik niet alleen voor de kinderen kon zorgen en alleen thuis kon zijn met ze. Als ik dat zeg zegt ze, maar het was toch een makkelijke baby. Het is allemaal heel bijzonder. Voor man is ze er trouwens ook nooit op emotioneel vlak. Toen man een paar jaar terug een burn out had kon hij haar niet verdragen. Een uur in haar bijzijn en hij kreeg een paniekaanval. En eerlijk, als ik nu over die burnout van hem zou beginnen bij haar zou ze zeggen dat ze niet eens meer weet dat hij dat gehad heeft.
maandag 2 juli 2018 om 18:31
nou precies dat wat hierboven staat en wat sommige mensen echt uitvlakken is dat we het hier wel hebben over iemand die door omstandigheden slecht in dr vel zit en uit een behoorlijk diep dal aan het komen is. Dus zo`n schoonmoeder is omdat ze dus als oud wordt gezien en alleen is, gelijk zielig en mag alles, maar iemand die zo kut in zn vel zit als TO moet maar doorgaan en alles maar slikken, laten we vooral dan niet begaan zijn met haar. Wat is dat voor bizars? En net zoals wat hierboven staat dr zijn genoeg invullingen voor schoonmoeder, we spreken hier niet over een hoog bejaarde demente vrouw of zo. En omdat TO dr niet wekelijks over de vloer wilt is ze niet gelijk niet gewenst of niet welkom, ook daar zit een behoorlijk verschil.sophiax schreef: ↑02-07-2018 18:17We hebben het niet over een hoogbejaarde, hulpbehoevende vrouw. Mensen van die leeftijd mogen prima in staat worden geacht om zelf hun dagen in te vullen. Ze is zelf verantwoordelijk voor haar geluk. Hele bevolkingsgroepen van die leeftijd redden zich prima na hun pensioen: reizen, sporten, wandelen, bridgen, naar concerten, musea bezoeken, whatever fits you. Natuurlijk is TO er voor haar zijn en is ze blij met haar hulp, maar dat is niet hetzelfde als haar overal bij willen hebben.
maandag 2 juli 2018 om 18:34
[quote=sophiax post_id=28706414 time=1530548228 user_id=108057. Natuurlijk is TO er voor haar zijn en is ze blij met haar hulp, maar dat is niet hetzelfde als haar overal bij willen hebben.
[/quote]
Typisch weer dit, wel de lusten niet de lasten.
Vergeten we hier niet, dat die eenzaamheid mogelijk ook duidt op een achterliggende depressie.
Niets mis mee om te helpen zoeken naar een leuke hobby of vereniging, maar wat is er nou zo moeilijk aan om (schoon)moeder/vader gewoon een dagje ofzo per week mee te laten draaien in het gezin.
Natuurlijk moet je niet uren tegen elkaar aan proberen te kletsen, want als je elkaar zo vaak ziet heb je niet zoveel meer te melden,
En natuurlijk zal je je weleens ergeren aan je (schoon) ouder, maar denk je nu werkelijk dat dat andersom niet zo is.
Een ding is zeker, zodra een van mijn kinderen/schoonkinderen, mij gewoon voor de deur laat staan, dit vervolgens ook de laatste keer is geweest dat ze mij gezien hebben.
[/quote]
Typisch weer dit, wel de lusten niet de lasten.
Vergeten we hier niet, dat die eenzaamheid mogelijk ook duidt op een achterliggende depressie.
Niets mis mee om te helpen zoeken naar een leuke hobby of vereniging, maar wat is er nou zo moeilijk aan om (schoon)moeder/vader gewoon een dagje ofzo per week mee te laten draaien in het gezin.
Natuurlijk moet je niet uren tegen elkaar aan proberen te kletsen, want als je elkaar zo vaak ziet heb je niet zoveel meer te melden,
En natuurlijk zal je je weleens ergeren aan je (schoon) ouder, maar denk je nu werkelijk dat dat andersom niet zo is.
Een ding is zeker, zodra een van mijn kinderen/schoonkinderen, mij gewoon voor de deur laat staan, dit vervolgens ook de laatste keer is geweest dat ze mij gezien hebben.
maandag 2 juli 2018 om 18:39
Tuurlijk joh!
Gewoon een kwaadaardige heks.
maandag 2 juli 2018 om 18:42
Ze wou zelf. Ik heb het wel gestimuleerd
maandag 2 juli 2018 om 18:42
Er zijn zat mensen die doen alsof ze dingen niet begrijpen en dan lekker ernaar blijven vragen ect.
Na de laatste post van TO ga je dat bijna wel denken.
Maar misschien is ze gewoon heel dom. Dat kan ook. Zijn er ook zat van.
maandag 2 juli 2018 om 18:44
Je kunt het in het belachelijke trekken, maar het kan manipulatie zijn dmv het eeuwige slachtoffer of het domme vrouwtje uithangen om zo aan je behoeftes te kunnen voldoen en met niemand rekening te hoeven houden. Zat oude vrouwen doen dit met hun familie.
maandag 2 juli 2018 om 18:45
Wel bijzonder dat zij jarenlang heeft gewerkt met die beperking.
Mijn moeder is HBO opgeleid en tot zij met pensioen ging was de eerste vraag ook wanneer ben je vrij en vervolgens een hele agenda van wat ik samen met haar allemaal kon ondernemen. Ik heb toen meteen gezegd dat ik best 1x per 2 weken wil langskomen of afspreken maar dat zij verder niet gaat over de invulling van mijn vrije tijd. Ik heb nog een paar x duidelijk nee moeten zeggen en ook wanneer zij zogenaamd al kaarten/bonnen heeft gekocht zonder overleg, een maand of 6 dezelfde boodschap herhaald dat ik gezellig vind om af en toe af te spreken maar dat ik ook een huishouden, sport en sociaal leven heb dat niets met haar heeft te maken en waar ik gewoon recht op heb naast hard werken. Nu gaat zij 4x per week naar yoga, spreekt zij welke week met vriendinnen af, zit zij op minimaal 3 clubjes en past zij 3 dagen op en zij gaat regelmatig naar theater en film.
Ik ben nog steeds blij dat ik haar probleem niet heb overgenomen want mijn inbreng zou altijd onvoldoende zijn geweest en voor beide zwaar onbevredigend.
viva-amber wijzigde dit bericht op 02-07-2018 18:47
1.79% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 2 juli 2018 om 18:47
Of zit enorm in haar eigen wereld.
Maar eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat dat bord voor dr kop goed uitkomt. Ze komt hierover alsof ze slecht over gevoelens kan praten of zaken die ertoe doen. Waarschijnlijk nooit geleerd. En dat is wel sneu, maar gaat wrs ook niet meer veranderen.
maandag 2 juli 2018 om 18:50
of een combinatie van een domme vrouw met een bord voor haar kop die echter wel zo street wise is dat ze dondersgoed door heeft hoe ze mensen voor haar karreltje kan spannen.
Ik ziet dat wel een bij nogal dommige mooie jonge golddiggers die dan met "oepsie"-gedrag menig kerel voor zich laten rennen. Die zijn dan ook een mengeling van dom en gespeeld dom, maar krijgen wel vaak hun zin.
anoniem_91778 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 18:52
1.11% gewijzigd