Claimerige schoonmoeder

02-07-2018 14:11 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is alleen, sinds anderhalf jaar met persioen en we worden gek van haar.

Het is geen vrouw waar je diepe gesprekken mee kan hebben, maar praat de hele dag. (De zus van de vriendin van de buurvrouw is ziek,kijk een foto van de vakantie van de buurvrouw haar zus, waarom staat die auto daar. etc)

Ze komt standaard 1 dag per week naar ons toe. Ze appt dan een avond van tevoren dat ze morgen even langs komt. In de praktijk staat ze dan 11 uur voor de deur en blijft tot na het eten.

Op zich kan ik nog wel een dag vrijmaken, maar ze verzint daarnaast nog allerlei smoesjes om extra langs te komen. (Ik heb dit gekocht, kom ik even langsbrengen). Als ik zeg dat het niet uit komt blijft ze maar drammen. Een keer gaf ze aan, als ik vandaag niet kom heb ik 3 dagen niks te doen. Kortom een heel arsenaal aan appjes komen er wekelijks langs,( drammen of we op de koffie komen, woonden we maar dichter bij elkaar, ik ben eenzaam, ik mis de kleinkinderen)

Ik geloof oprecht dat ze eenzaam is en de kleinkinderen mist en het liefst elke dag langskomt, maar ik trek dit niet. Ook al vinden we het ook erg zielig voor haar.Ik zie mijn eigen ouders een keer in de 3 weken en dat vind ik precies goed.

We proberen het af te houden, maar door die smoesjes en onverwachte bezoekjes is er geen houden aan. Met haar praten wordt een hele zure appel omdat ze dan gelijk hysterisch wordt en de volgende week gewoon weer op de stoep staat.

Ik heb een jaar geleden een postnatale depressie gehad en kon haar gewoon niet om mij heen hebben toen, ze zoog alle energie uit mij. Ze blijft maar stug doordenderen op haar level en dit is nog steeds gevoelig voor mij omdat ik nog niet zo sterk ben als vroeger. Ik kan er niet tegen als onze levens zo met ouders verweven zijn, het benauwd mij zo.

Aan de andere kant, ze heeft het hart op de goede plaats en het is ook zielig voor haar.

Wat zouden jullie adviseren te doen? Of hebben jullie zo iets meegemaakt? Of zeuren ik en is dit contact heel gangbaar.

Mijn man denkt er trouwens precies hetzelfde over. We zitten soms samen op de telefoon, wat gaan we nu weer antwoorden.....

Als je zegt het komt niet uit vandaag zegt ze gewoon dan kom ik morgen..
8102 schreef:
02-07-2018 16:24
Ik begrijp schoonmoeder ook wel, die van jarenlang hard hollen naar op eens een stil leven.zonder collega's en aanspraak.
Daar is to niet verantwoordelijk voor. Schoonma kan het best zelf oplossen. Ze is gepensioneerd niet handelingsonbekwaam.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
karin12345 schreef:
02-07-2018 16:29
Of schoondochter accepteert de ene dag in de week en de telefoontjes en probeert daar haar weg in de vinden, zodat zowel schoonmoeder als zij zich senang kunnen voelen (samen iets ondernemen, twee keer in de week kortere bezoekjes enz.)
Of ze probeert schoonmoeder met eventueel hulp van haar man te bewegen andere activiteiten te gaan ondernemen, los van het gezin van TO.
Zou ook mijn idee zijn, dus inderdaad proberen haar wat leuke andere activiteiten te laten doen en ook nog dingen met haar samen te doen. Maar voor dat drammen zou ik echt grenzen stellen.
Ikigai schreef:
02-07-2018 16:16
Jij bent vast niet zo fijn besnaard en niet introvert. Mensen die dat wel zijn kunnen erg slecht tegen dit soort energieslurpers.
Het valt mij juist op dat een hele hoop mensen, introvert en extravert hun (schoon)ouders liever zien gaan dan komen en er een punt van maken dat ze hun ouders toch zeker niks verschuldigd zijn, ieder voor zich God voor ons allen mentaliteit.
Het gaat toch ook gewoon om medemenselijkheid en waarom zou je niks over kunnen en willen hebben voor je ouders? Dan vind je het maar even niet fijn dat ze zoveel ouwehoert maar je helpt er wel iemand mee die jou (hopelijk) dierbaar is.
Ik kom uit een cultuur waar ouderen als een verrijking worden gezien in plaats van een last en waar je zorgt draagt voor elkaar, dus ik heb er weinig begrip voor als mensen dingen roepen als "ieder is verantwoordelijk voor zn eigen geluk".
Houd toch op.
We hebben elkaar nodig in deze wereld. De ene keer help jij iemand en een andere keer reikt iemand jou weer de hand.
En dan ben je ook blij dat je er niet alleen voorstaat.
viva-amber schreef:
02-07-2018 16:32
Daar is to niet verantwoordelijk voor. Schoonma kan het best zelf oplossen. Ze is gepensioneerd niet handelingsonbekwaam.
Yep dat is typische van deze maatschappij, hoe harder hoe beter.
In vele topics is dat te merken. Zo hard mogelijk zijn.
Nou, veel vrijwilligers in dit topic waar schoonmama wel heen kan. Dan komt ze de week wel door.
Joostisandersgeaard2 schreef:
02-07-2018 16:35
Nou, veel vrijwilligers in dit topic waar schoonmama wel heen kan. Dan komt ze de week wel door.
Ze is welkom.Mijn buurvrouw van in de 70 zit hier ook regelmatig.
8102 schreef:
02-07-2018 16:33
Yep dat is typische van deze maatschappij, hoe harder hoe beter.
In vele topics is dat te merken. Zo hard mogelijk zijn.
Heeft werkelijk niets maar dan ook niets met hard zijn te maken. Hoe oud is schoonmoeder? 67/68? Niet hoogbejaard of zo.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
@soulsista
Helemaal eens.
Nouschi schreef:
02-07-2018 16:39
Heeft werkelijk niets maar dan ook niets met hard zijn te maken. Hoe oud is schoonmoeder? 67/68? Niet hoogbejaard of zo.
Nou zoals ik lees willen sommige dagbesteding in doen, dan denk ik aan demente hoogbejaarde oudere.
Hoevaak ik het woordje dagbesteding hier wel niet heb gelezen..
8102 schreef:
Ze is welkom.Mijn buurvrouw van in de 70 zit hier ook regelmatig.
Maar jij vindt dat misschien zelfs gewoon gezellig. To heeft ook twee kleine kinderen waar ze voor zorgt. Dan heb je 3 mensen waar je voor zorgt op zo'n dag.
Ik vind 1 dag in de week heel veel. Lekker ook als je ouders van beide kanten gescheiden zijn, dan zit je dus 4 volle dagen per week met één van de ouders op bezoek.
Die vrouw wil helemaal niet bij vreemden op de bank zitten, die dat uitsluitend zullen doen omdat ze haar zielig en eenzaam vinden.
Dat is vernederend voor haar.
Laat iedereen voor zijn eigen moeders en schoonmoeders zorgen.
02-07-2018 16:41
Maar jij vindt dat misschien zelfs gewoon gezellig. To heeft ook twee kleine kinderen waar ze voor zorgt. Dan heb je 3 mensen waar je voor zorgt op zo'n dag.
O, er is zoveel gezeik hier over relaties op viva en van alles wat niet goed is tegenwoordig.
Word er een beetje zat van met lezen.
Viva lijkt net een grote openbare klaagbaak te worden.
Misschien is vrijwilligers werk iets voor haar zo heeft ze contacten en ze is bezig.
Ook tijdens de zomervakantie is er nog genoeg vrijwilligerswerk te doen.
stokske schreef:
02-07-2018 14:22
We zijn wel eens het gesprek aangegaan, maar echt je praat en vanuit haar blijft het mute, ze zegt gewoon niks terug.

Echt toen ik zo depressief was en huilend met haar aan de keukentafel zat en alles eruit gooide keek ze mij niet aan, staarde in het luchtledige en zei doodleuk, goh leuk pakje heeft de baby aan.
Dus jij verwacht van iemand die zelf niet "lucht" dat ze zich wel in jou kan inleven? Jij leeft je blijkbaar ook niet echt in anderen in. Voor mensen in jouw omgeving is iemand met een depressie ook energie zuigend.
Ik zou eigenlijk wel happy zijn met zo'n schoonmoeder. Laat ik haar de was doen, strijken, even met de kindjes weg, een boodschapje als ik daar zelf even geen zin in heb.. Heeft zij wat te doen, hoeven jullie niet naar elkaars gemekker te luisteren en jij word ontlast Ik zeg win win win.
Soulsista schreef:
Het valt mij juist op dat een hele hoop mensen, introvert en extravert hun (schoon)ouders liever zien gaan dan komen en er een punt van maken dat ze hun ouders toch zeker niks verschuldigd zijn, ieder voor zich God voor ons allen mentaliteit.
Het gaat toch ook gewoon om medemenselijkheid en waarom zou je niks over kunnen en willen hebben voor je ouders? Dan vind je het maar even niet fijn dat ze zoveel ouwehoert maar je helpt er wel iemand mee die jou (hopelijk) dierbaar is.
Ik kom uit een cultuur waar ouderen als een verrijking worden gezien in plaats van een last en waar je zorgt draagt voor elkaar, dus ik heb er weinig begrip voor als mensen dingen roepen als "ieder is verantwoordelijk voor zn eigen geluk".
Houd toch op.
We hebben elkaar nodig in deze wereld. De ene keer help jij iemand en een andere keer reikt iemand jou weer de hand.

Daar ben ik het wel mee eens hoor.
Maar TO geeft aan dat het door oa een postnatale depressie ze gewoon nog niet topfit is en het bezoek van haar schoonmoeder haar daarom extra zwaar valt. Ze geeft ook aan dat ze het waardeert wat schoonmoeder doet en vindt het niet kunnen om schoonmoeder bijvoorbeeld alleen voor taken lang te laten komen. Daarom vindt ze het ook logisch dat ze dan blijft mee-eten en te kletsen. Alleen het kost het bezoek haar te veel energie, plus dat schoonmoeder steeds dramt dus buiten dat bezoek kost ze ook veel negatieve energie.

TO wil duidelijk wel een leuke band met schoonmoeder, maar niet op deze manier, want dat kan ze momenteel gewoon niet aan. Dat heeft niets met koud of hard te maken, maar met zelfbescherming.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Soulsista schreef:
Houd toch op.
Er zit veel tussen nooit voor een ander klaarstaan of je (schoon-) moeder 3x per week over de vloer hebben. Ik heb lieve ouders en ik vind het fijn om ze te zien, maar niet iedere week. Ik sta altijd voor mensen klaar, mijn huis staat open voor (bijna) iedereen, maar dit geclaim zou ik echt heel slecht trekken.
karin12345 schreef:
02-07-2018 16:30
Het gaat om een dag in de week!
Dat kan 1 dag per week te veel zijn, ik zou het niet trekken om elke week mijn schoonmoeder, dochters of kleinkinderen standaard hier te hebben en ik hou heel veel van ze.
anoniem_64ce7dbad6e60 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 16:50
32.70% gewijzigd
dianaf schreef:
02-07-2018 16:47
Daar ben ik het wel mee eens hoor.
Maar TO geeft aan dat het door oa een postnatale depressie ze gewoon nog niet topfit is en het bezoek van haar schoonmoeder haar daarom extra zwaar valt. Ze geeft ook aan dat ze het waardeert wat schoonmoeder doet en vindt het niet kunnen om schoonmoeder bijvoorbeeld alleen voor taken lang te laten komen. Daarom vindt ze het ook logisch dat ze dan blijft mee-eten en te kletsen. Alleen het kost het bezoek haar te veel energie, plus dat schoonmoeder steeds dramt dus buiten dat bezoek kost ze ook veel negatieve energie.

TO wil duidelijk wel een leuke band met schoonmoeder, maar niet op deze manier, want dat kan ze momenteel gewoon niet aan. Dat heeft niets met koud of hard te maken, maar met zelfbescherming.
Mooi verwoord.
02-07-2018 16:41
Onzin. Denk zomaar dat schoonma best bereid is wat te doen. Denk zomaar dat ze daar eigenlijk om zit te springen.
Het zit 'm vooral hoe TO er tegenaan kijkt. En haar man? Tja, die ziet alleen maar zijn depressieve vrouw waar hij ondertussen ook wel genoeg van zal hebben dus alles voor de lieve vrede.
8102 schreef:
02-07-2018 16:43
O, er is zoveel gezeik hier over relaties op viva en van alles wat niet goed is tegenwoordig.
Word er een beetje zat van met lezen.
Viva lijkt net een grote openbare klaagbaak te worden.

Beetje minder komen misschien?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
sophiax schreef:
02-07-2018 16:47
Er zit veel tussen nooit voor een ander klaarstaan of je (schoon-) moeder 3x per week over de vloer hebben. Ik heb lieve ouders en ik vind het fijn om ze te zien, maar niet iedere week. Ik sta altijd voor mensen klaar, mijn huis staat open voor (bijna) iedereen, maar dit geclaim zou ik echt heel slecht trekken.
+1
Nouschi schreef:
02-07-2018 16:50
Misschien moeten mensen eens bedenken dat ze iets sneller tevreden zijn met wat ze wel hebben in plaats van bij elke zucht kreun een topic te openen.
( niet persoonlijk voor to bedoeld)
Nouschi schreef:
02-07-2018 16:50
:proud:
Heb jij het al een keertje gehad over HAAR schoonouders? Weet jij hoe die relatie was? Stond zij te springen als schoonmama daar over de vloer kwam?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven