Claimerige schoonmoeder
maandag 2 juli 2018 om 14:11
Mijn schoonmoeder is alleen, sinds anderhalf jaar met persioen en we worden gek van haar.
Het is geen vrouw waar je diepe gesprekken mee kan hebben, maar praat de hele dag. (De zus van de vriendin van de buurvrouw is ziek,kijk een foto van de vakantie van de buurvrouw haar zus, waarom staat die auto daar. etc)
Ze komt standaard 1 dag per week naar ons toe. Ze appt dan een avond van tevoren dat ze morgen even langs komt. In de praktijk staat ze dan 11 uur voor de deur en blijft tot na het eten.
Op zich kan ik nog wel een dag vrijmaken, maar ze verzint daarnaast nog allerlei smoesjes om extra langs te komen. (Ik heb dit gekocht, kom ik even langsbrengen). Als ik zeg dat het niet uit komt blijft ze maar drammen. Een keer gaf ze aan, als ik vandaag niet kom heb ik 3 dagen niks te doen. Kortom een heel arsenaal aan appjes komen er wekelijks langs,( drammen of we op de koffie komen, woonden we maar dichter bij elkaar, ik ben eenzaam, ik mis de kleinkinderen)
Ik geloof oprecht dat ze eenzaam is en de kleinkinderen mist en het liefst elke dag langskomt, maar ik trek dit niet. Ook al vinden we het ook erg zielig voor haar.Ik zie mijn eigen ouders een keer in de 3 weken en dat vind ik precies goed.
We proberen het af te houden, maar door die smoesjes en onverwachte bezoekjes is er geen houden aan. Met haar praten wordt een hele zure appel omdat ze dan gelijk hysterisch wordt en de volgende week gewoon weer op de stoep staat.
Ik heb een jaar geleden een postnatale depressie gehad en kon haar gewoon niet om mij heen hebben toen, ze zoog alle energie uit mij. Ze blijft maar stug doordenderen op haar level en dit is nog steeds gevoelig voor mij omdat ik nog niet zo sterk ben als vroeger. Ik kan er niet tegen als onze levens zo met ouders verweven zijn, het benauwd mij zo.
Aan de andere kant, ze heeft het hart op de goede plaats en het is ook zielig voor haar.
Wat zouden jullie adviseren te doen? Of hebben jullie zo iets meegemaakt? Of zeuren ik en is dit contact heel gangbaar.
Mijn man denkt er trouwens precies hetzelfde over. We zitten soms samen op de telefoon, wat gaan we nu weer antwoorden.....
Als je zegt het komt niet uit vandaag zegt ze gewoon dan kom ik morgen..
Het is geen vrouw waar je diepe gesprekken mee kan hebben, maar praat de hele dag. (De zus van de vriendin van de buurvrouw is ziek,kijk een foto van de vakantie van de buurvrouw haar zus, waarom staat die auto daar. etc)
Ze komt standaard 1 dag per week naar ons toe. Ze appt dan een avond van tevoren dat ze morgen even langs komt. In de praktijk staat ze dan 11 uur voor de deur en blijft tot na het eten.
Op zich kan ik nog wel een dag vrijmaken, maar ze verzint daarnaast nog allerlei smoesjes om extra langs te komen. (Ik heb dit gekocht, kom ik even langsbrengen). Als ik zeg dat het niet uit komt blijft ze maar drammen. Een keer gaf ze aan, als ik vandaag niet kom heb ik 3 dagen niks te doen. Kortom een heel arsenaal aan appjes komen er wekelijks langs,( drammen of we op de koffie komen, woonden we maar dichter bij elkaar, ik ben eenzaam, ik mis de kleinkinderen)
Ik geloof oprecht dat ze eenzaam is en de kleinkinderen mist en het liefst elke dag langskomt, maar ik trek dit niet. Ook al vinden we het ook erg zielig voor haar.Ik zie mijn eigen ouders een keer in de 3 weken en dat vind ik precies goed.
We proberen het af te houden, maar door die smoesjes en onverwachte bezoekjes is er geen houden aan. Met haar praten wordt een hele zure appel omdat ze dan gelijk hysterisch wordt en de volgende week gewoon weer op de stoep staat.
Ik heb een jaar geleden een postnatale depressie gehad en kon haar gewoon niet om mij heen hebben toen, ze zoog alle energie uit mij. Ze blijft maar stug doordenderen op haar level en dit is nog steeds gevoelig voor mij omdat ik nog niet zo sterk ben als vroeger. Ik kan er niet tegen als onze levens zo met ouders verweven zijn, het benauwd mij zo.
Aan de andere kant, ze heeft het hart op de goede plaats en het is ook zielig voor haar.
Wat zouden jullie adviseren te doen? Of hebben jullie zo iets meegemaakt? Of zeuren ik en is dit contact heel gangbaar.
Mijn man denkt er trouwens precies hetzelfde over. We zitten soms samen op de telefoon, wat gaan we nu weer antwoorden.....
Als je zegt het komt niet uit vandaag zegt ze gewoon dan kom ik morgen..
maandag 2 juli 2018 om 19:42
Wat erg zeg... mijn schoonmoeder is zoals ze zelf zegt ‘anti’ psychische hulp.viva-amber schreef: ↑02-07-2018 19:04Mijn moeder kan ook een uur praten over het feit dat zij 6 eieren gaat koken en er komt nooit een clue of een einde aan het verhaal tot dat iemand zegt dat het vervelend wordt...gewoon lullen om het lullen.
Soms denk ik weleens ga iets betekenen voor de maatschappij wanneer je zoveel tijd en energie te veel hebt ipv dat anderen dat moeten opvullen. Er is vrijwilligerswerk zat en er zijn dat eenzame zielen op de wereld. Het is vooral een kleine wereld en gebrek aan bezieling, een doel, wat dit gedrag veroorzaakt.
Mijn moeder zegt ook dat soort onzin als bij jou. Of ik spijt heb van een keuze die ik 20 jaar geleden heb gemaakt. Toen ik burnout had vond zij mij lui en heb zij geprobeerd om met van alles op te zadelen tot ik ook een dubbele longontsteking bleek te hebben toen viel eindelijk het kwartje dat ik echt niets kon. Men heeft gewoon te veel tijd om te malen en dingen voor je te verzinnen die zogenaamd goed voor je zijn in hun ogen.
Nee, of nee dankje zonder je te verdedigen is het enige zinnige antwoord. Gewoon blijven herhalen tot dat men een ander project vindt.
Mijn man heeft wel met haar gepraat over mijn depressie en toen zei ze; heeft de dokter daar geen pilletjes voor? Alsof het een griepje is.
Ze had zich aangemeld voor vrijwilligerswerk in het ziekenhuis. Maar dan moest ze per patient een formulier invullen en overleg plegen met de verpleging wat ze met diegene ging doen. Dat ging haar pet teboven en dat snap ik ook wel, dus het wordt ook niet makkelijk gemaakt.
Ik wil haar zeker niet door het slijk halen, maar het is soms moelijk uit te leggen waar nou precies de druk ligt bij mij en wat er dan zo vervelend is aan haar bezoekjes. Vorig jaar hebben we haar meegenomen op vakantie. Heb toen ook gezegd tegen man dat ze geen veredelde oppas is en de hele dag de kinderen bij haar stallen en hebben het echt samen gedaan.
Trouwens... ik heb vandaag voor het eerst nee gezegd of we zaterdag kwamen en het is nu al de hele dag radiostilte. Benieuwd waar dit naar toe gaat.
maandag 2 juli 2018 om 19:46
Ja want het kost toch zoveel energie om een bakje koffie te zetten voor je schoonmoeder en haar een warme maaltijd voor te schotelen.iris1969 schreef: ↑02-07-2018 19:27Ik zie TO dat gedrag totaal niet vertonen. Ze legt dmv voorbeelden uit hoe die moeder reageert en ik snap helemaal dat dat veel te opdringerig is.
Ze wil haar niet aan haar lot overlaten, maar het contact tot normale proporties terugbrengen.
Ook is het geen kwestie van geen zin, maar van geen vermogen: ze moet zelf goed met haar energie omgaan om overeind te blijven.
To gaat straks weer aan het werk notabene en daar is veel energie voor nodig. Kortom, To zoekt gewoon naar redenen om schoonmoeder niet te hoeven ontvangen en wringt zich door allerlei bochten om niet als de harteloze schoondochter over te komen.
En zoonlief?
Die staat erbij en kijkt ernaar.
Begin mij af te vragen of hij nog iets te zeggen heeft in dit alles en tot in hoeverre hij met zijn vrouw meelult om de zoete vrede te bewaren.
Volgens mij boeit het die vent geen ene zier of zijn moeder een dagje in de week in relaxfauteuil zit te ouwehoeren ja of nee.
maandag 2 juli 2018 om 19:47
maandag 2 juli 2018 om 19:52
Het apart is dat deze vrouwen hetzelfde patroon hebben meegemaakt met hun eigen moeder en dat het toch niet herkenbaar is, Mijn oma belde mijn moeder vaak al voor 07.30 uur in de ochtend huilend op dat zij zo eenzaam is en dan moest mijn moeder nog naar haar werk.
Bezoekjes waren op het laatste een klaagzang van oma die deed alsof zij nog te zwak was om een kopje uit de keuken te pakken terwijl er fysiek niets aan haar mankeerde. Zij inactiveerde totaal en daar kon geen dagelijks bezoek tegen op. Het ging pas iets beter toen zij naar dagbesteding ging.
Bezoekjes waren op het laatste een klaagzang van oma die deed alsof zij nog te zwak was om een kopje uit de keuken te pakken terwijl er fysiek niets aan haar mankeerde. Zij inactiveerde totaal en daar kon geen dagelijks bezoek tegen op. Het ging pas iets beter toen zij naar dagbesteding ging.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 2 juli 2018 om 19:59
Soulsista schreef: ↑02-07-2018 19:46Ja want het kost toch zoveel energie om een bakje koffie te zetten voor je schoonmoeder en haar een warme maaltijd voor te schotelen.
To gaat straks weer aan het werk notabene en daar is veel energie voor nodig. Kortom, To zoekt gewoon naar redenen om schoonmoeder niet te hoeven ontvangen en wringt zich door allerlei bochten om niet als de harteloze schoondochter over te komen.
En zoonlief?
Begin mij af te vragen of hij nog iets te zeggen heeft in dit alles en tot in hoeverre hij met zijn vrouw meelult om de zoete vrede te bewaren.
Volgens mij boeit het die vent geen ene zier of zijn moeder een dagje in de week in relaxfauteuil zit te ouwehoeren ja of nee.
Hoe weet jij nou hoeveel energie het TO kost en waarom?
Ik vind jou erg respectloos naar TO toe in je verwoede poging het op te nemen voor de schoonmoeder.
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee maar als je zo'n zware pnd hebt gehad dat je niet eens alleen gelaten kon worden met je kinderen lijkt me dat geen kattenpis. En kan ik me voorstellen dat je een lange weg moet gaan eer je weer overeind gekrabbeld bent.
Je kan je kennelijk prima inleven in de schoonmoeder, waar je amper wat van weet en waar je allerlei aannames over neerplempt. Maar het zou je sieren als je ergens ook nog een greintje empathie voor de TO kon vinden i.p.v haar hier weg te zetten als een harteloze bitch.
maandag 2 juli 2018 om 19:59
Je zuigt.Soulsista schreef: ↑02-07-2018 19:46Ja want het kost toch zoveel energie om een bakje koffie te zetten voor je schoonmoeder en haar een warme maaltijd voor te schotelen.
En zoonlief?
maandag 2 juli 2018 om 20:05
Een ding is zeker, zodra een van mijn kinderen/schoonkinderen, mij gewoon voor de deur laat staan, dit vervolgens ook de laatste keer is geweest dat ze mij gezien hebben.
[/quote]
Dat zei mijn moeder ook. En vanwege claimgedrag hebben alle vijf de kinderen het contact verbroken en de deur gewezen.
[/quote]
Dat zei mijn moeder ook. En vanwege claimgedrag hebben alle vijf de kinderen het contact verbroken en de deur gewezen.
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
maandag 2 juli 2018 om 20:15
Negeer die zuigers maar, TO.
TO klinkt als iemand met veel begrip, maar ook zonder PND zou ik dit niet trekken. Vind het nog knap dat je dat doet, 1 dag per week! Iemand die de hele dag over niets kletst, moet er niet aan denken.
Zorg dat je niet steeds over je grenzen gaat, want dan ga je steeds meer tegenzin krijgen en wordt het steeds zwaarder.
TO klinkt als iemand met veel begrip, maar ook zonder PND zou ik dit niet trekken. Vind het nog knap dat je dat doet, 1 dag per week! Iemand die de hele dag over niets kletst, moet er niet aan denken.
Zorg dat je niet steeds over je grenzen gaat, want dan ga je steeds meer tegenzin krijgen en wordt het steeds zwaarder.
maandag 2 juli 2018 om 20:20
Wat vervelend dat ze zelf niet in ziet wat dit met jullie doet. En dat ze niet door heeft dat ze jullie (botgezegd) tot last is op deze manier. Word de band niet beter van.
Het klinkt als enorm eenrichtingsverkeer. Zij wil langs komen wanneer zij wil omdat zij niks te doen heeft, of omdat zij haar kleinkinderen mist. Ze denkt er niet aan dat het misschien niet uit komt en dat ze misschien te veel pusht.
Ze heeft ook geen interesse in jou emoties. Blijkbaar zitten jullie qua intelligentie ook niet op een lijn aangezien het alleen over vlakke onderwerpen kan gaan. Lijkt me ook heel vermoeiend.
Ik denk dat het enige wat helpt haar zeggen, samen met je man, dat ze haar leven moet gaan invullen en niet om julie moet laten draaien. Dan jammert ze maar even. Niet toegeven. Anders weet ze nooit waar ze staat. Ze rekt gewoon de grenzen op.
Het klinkt als enorm eenrichtingsverkeer. Zij wil langs komen wanneer zij wil omdat zij niks te doen heeft, of omdat zij haar kleinkinderen mist. Ze denkt er niet aan dat het misschien niet uit komt en dat ze misschien te veel pusht.
Ze heeft ook geen interesse in jou emoties. Blijkbaar zitten jullie qua intelligentie ook niet op een lijn aangezien het alleen over vlakke onderwerpen kan gaan. Lijkt me ook heel vermoeiend.
Ik denk dat het enige wat helpt haar zeggen, samen met je man, dat ze haar leven moet gaan invullen en niet om julie moet laten draaien. Dan jammert ze maar even. Niet toegeven. Anders weet ze nooit waar ze staat. Ze rekt gewoon de grenzen op.
Onze tijd is nu.
maandag 2 juli 2018 om 20:23
maandag 2 juli 2018 om 20:29
Dat is toch misbruik van de situatie?
Ik geloof dat To ergens iets soortgelijks opperde. Wat mij enorm verbaasd. Ze moet schoonmoeder niet maar als ze ff misbruik kan maken van de situatie draait ze haar hand er ook niet voor om.
maandag 2 juli 2018 om 20:30
maandag 2 juli 2018 om 20:39
enKiiroitori schreef: ↑02-07-2018 20:05Een ding is zeker, zodra een van mijn kinderen/schoonkinderen, mij gewoon voor de deur laat staan, dit vervolgens ook de laatste keer is geweest dat ze mij gezien hebben.
Ja dat risico loop je nu eenmaal als je een ultimatum gaat stellen. Dat vinden mensen meestal niet fijn en gelijk hebben ze.Dat zei mijn moeder ook. En vanwege claimgedrag hebben alle vijf de kinderen het contact verbroken en de deur gewezen.
Ik vind het ook raar dat je als moeder zijnde die aandacht opeist, want als je gewoon een leuk mens bent krijg je het vanzelf.
De loyaliteit en liefde naar je ouders is vaak zo groot dat hun kinderen niet zomaar het contact verbreken, dus dan moet je het echt wel bont gemaakt hebben als moeder zijnde.
anoniem_91778 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 20:42
0.61% gewijzigd
maandag 2 juli 2018 om 20:41
Helemaal mee eens.
Eerder las ik dat TO tijdens een postnatale depressie huilend haar hart uitstort en schoonmoe geen enkele respons geeft; in de lucht staren en uiteindelijk zeggen dat de baby zo'n leuk pakje aanheeft...
Ik heb niet alles gelezen maar op zo'n schoonmoeder zit niemand te wachten.
TO, laat het toch aan je man over om haar te vertellen dat ze teveel op je lip zit.
Het is toch van de gekke dat ze serieus begint te praten over een derde kind om háár te entertainen?
Ik heb bewondering voor je geduld; ik had er wel een potje ruzie voor over gehad om haar bezoekjes drastisch te verminderen.
Moet wel zeggen dat ik me afvraag hoe je man reageerde toen je vertelde over haar hartelijke respons
Ik zou laaiend worden al is mijn moeder een schat van een mens en weet ze soms ook niet wat ze moet zeggen maar dan doet ze toch haar best door koffie/thee/fris te gaan halen, een zakdoekje en een arm om je schouder te slaan. Ze zegt ook gewoon dat ze niet weet wat ze moet zeggen maar gewoon geen enkele reactie? Dat is niet normaal en iemand moet haar dat vertellen. Je man dus, of ze een beetje, nee veel rekening met je wil houden in zo'n geval of uitleggen wat een depressie is als ze dat niet kan begrijpen.
Echt laat je man dit opknappen en doe gewoon de deur niet open als ze weer eens 'gezellig' op de stoep staat. Niet opendoen hoef je ook niks te zeggen. Als ze appt kan je toch ook het appje niet lezen? Daar heb je het veel te druk voor
maandag 2 juli 2018 om 20:52
Sommige mensen klappen nu eenmaal dicht in dergelijke situaties.Lenn12345 schreef: ↑02-07-2018 20:41Helemaal mee eens.
Eerder las ik dat TO tijdens een postnatale depressie huilend haar hart uitstort en schoonmoe geen enkele respons geeft; in de lucht staren en uiteindelijk zeggen dat de baby zo'n leuk pakje aanheeft...
Ik heb niet alles gelezen maar op zo'n schoonmoeder zit niemand te wachten.
Dat is voor de persoon zelf ook alles behalve leuk en achteraf sla je jezelf daarvoor het hardst op je kop. Ik zie dus niet in waarom schoonmoeder afgeserveerd zou moeten worden om iets waar zij zelf weinig aan kan doen?
Alsof een schoonmoeder een accessoire is die je af kunt doen zodra het niet meer voldoet aan je wensen.
Een ieder worstelt met zijn eigen problematiek en daar kun je het best mee leren leven in plaats van elkaar de tent uit te vechten.
Bovendien had To zelf ookal aangegeven dat schoonmoeder ook een hoop goede kwaliteiten bezit en altijd voor hen klaarstaat.
Dat toont toch al aan dat die arme vrouw geen slechte intenties heeft?
Waarom proberen sommige hier zo hard, schoonmoeder als een monster af te schilderen?
maandag 2 juli 2018 om 20:56
Vanwaar deze uitbarsting?Soulsista schreef: ↑02-07-2018 19:46Ja want het kost toch zoveel energie om een bakje koffie te zetten voor je schoonmoeder en haar een warme maaltijd voor te schotelen.
En zoonlief?
maandag 2 juli 2018 om 20:59
Waarom probeer jij TO als een monster af te schilderen?Soulsista schreef: ↑02-07-2018 20:52Sommige mensen klappen nu eenmaal dicht in dergelijke situaties.
Dat is voor de persoon zelf ook alles behalve leuk en achteraf sla je jezelf daarvoor het hardst op je kop. Ik zie dus niet in waarom schoonmoeder afgeserveerd zou moeten worden om iets waar zij zelf weinig aan kan doen?
Alsof een schoonmoeder een accessoire is die je af kunt doen zodra het niet meer voldoet aan je wensen.
Een ieder worstelt met zijn eigen problematiek en daar kun je het best mee leren leven in plaats van elkaar de tent uit te vechten.
Bovendien had To zelf ookal aangegeven dat schoonmoeder ook een hoop goede kwaliteiten bezit en altijd voor hen klaarstaat.
Waarom proberen sommige hier zo hard, schoonmoeder als een monster af te schilderen?
maandag 2 juli 2018 om 21:06
Jee Soulsista, zuig niet zo. Waarom moet het per se aan TO liggen? Zo'n leuk mens is die schoonmoeder niet, ook los van haar (niet-)reageren op de PND van TO. Je bent niet leuk als je het gezin van je volwassen kind doorlopend claimt omdat jíj niets te doen hebt. Je bent niet leuk als je wil dat mensen een (derde) kind krijgen omwille van jouw entertainment. Je bent niet leuk als je bij je andere kind ook al te aanwezig bent, dit blijkbaar duidelijk aanvoelt maar desondanks gewoon doordendert dwars over iemands gevoelens heen want jij "moet" de kinderen zien. En als je zo bent dan kan je best je aardige, leuke en lieve momenten hebben, maar dan nog kan ik me heel goed voorstellen dat je iemand helemaal leeg kan zuigen als diegene zijn/haar grenzen niet strikt bewaakt.
maandag 2 juli 2018 om 21:10
Soulsista probeert TO niet als een monster weg te zetten, dat maken jullie ervan.
Soulsista begrijpt niet waarom (schoon)ouders er alleen voor het gemak zijn en zodra ze enige zorg/aandacht behoeven, bij het grof vuil gezet worden.
TO heeft het moeilijk maar ook SM heeft het moeilijk.
Met een beetje geven en nemen, komt het allemaal goed, maar nee we moeten met onze kop door de muur, want kom vooral niet in onze "space".
Liefde zie ik al helemaal niet, als ik lees hoe sommigen over hun ouders schrijven.
Maar goed respect zal wel iets van de vorige eeuw zijn en dat hebben deze (schoon)ouders vast niet verdiend.
Willen jullie nou werkelijk zo behandeld worden later door je kinderen?
Of hebben jullie de illusie dat je het beter/anders zult doen?
Soulsista begrijpt niet waarom (schoon)ouders er alleen voor het gemak zijn en zodra ze enige zorg/aandacht behoeven, bij het grof vuil gezet worden.
TO heeft het moeilijk maar ook SM heeft het moeilijk.
Met een beetje geven en nemen, komt het allemaal goed, maar nee we moeten met onze kop door de muur, want kom vooral niet in onze "space".
Liefde zie ik al helemaal niet, als ik lees hoe sommigen over hun ouders schrijven.
Maar goed respect zal wel iets van de vorige eeuw zijn en dat hebben deze (schoon)ouders vast niet verdiend.
Willen jullie nou werkelijk zo behandeld worden later door je kinderen?
Of hebben jullie de illusie dat je het beter/anders zult doen?
ladym3 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 21:13
0.13% gewijzigd
maandag 2 juli 2018 om 21:13
Herken je jezelf soms in het gedrag van schoonmoeder? Aangezien er weinig empathie te bespeuren valt richting TO in jouw posts.Soulsista schreef: ↑02-07-2018 20:52Sommige mensen klappen nu eenmaal dicht in dergelijke situaties.
yogayup wijzigde dit bericht op 02-07-2018 21:17
0.25% gewijzigd