Commentaar op vermindering aantal werkdagen

23-10-2020 08:29 377 berichten
Beste allen,

Ik heb een aantal jaar fulltime gewerkt (onderwijs). Ik heb het altijd leuk gevonden, maar ik liep vrijwel alle periodes op mijn tandvlees. Ik wil niet beweren dat dit alleen in het onderwijs zo is (voordat deze discussie losbarst 😅) maar ik vond het eigenlijk te veel voor het leuke. Ik was eigenlijk elke dag doodmoe, waardoor ik andere dingen, zoals hobby’s, niet meer uitoefende.

Vorige winter/lente in de quarantaine ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet meer wilde. En omdat we het financieel prima kunnen doen, heb ik besloten om van 5 naar 3 dagen te gaan.

Ik merk dat hier vanuit mijn omgeving best wel wat weerstand tegen was.
- ik zou afhankelijk worden van mijn vriend, is wel ouderwets dit, blablablabla
- o dat is zeker om schoon te maken thuis? (Ja, maar ook omdat ik nu eens tijd heb om naar de kapper te gaan, te sporten, te Netflixen, noem maar op)
- iedereen is wel eens moe en we kunnen niet allemaal op onze kont gaan zitten
- onderwijsmensen stellen zich wel aan hoor met die vakanties, je hebt al zo vaak vrij (ik bereid overigens nu ik meer tijd heb mijn lessen beter voor, wat ook mijn leskwaliteit ten goede komt)

Ik kan er dan over malen, maar uiteindelijk kan ik me er wel bij neerleggen. Mijn vriend is veel makkelijker, hij vond het vanaf moment 1 een goed idee dat ik minder ging werken, vooral omdat hij zag hoe gesloopt ik altijd uit mijn werk kwam. Ik ben erg blij met zijn support. Hij zegt dan ook dat die mensen zich er niet mee moeten bemoeien.

Ik vraag me af waar dit soort opmerkingen vandaan komen. Afgezien van dat iedereen zelf moet/mag weten wat hij doet, is het kennelijk toch in onze cultuur geslepen om zo veel en lang mogelijk fulltime te werken en geld binnen te harken. Is het alleen geoorloofd minder te werken als er kinderen komen (die hebben we nog niet)

Wat is jullie mening hierover?
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
25-10-2020 10:36
Dus eerst onderhoud je hem zodat hij zich kan ontplooien en daarna doe je een stap terug in inkomen om het huishouden te doen voor hem. €1.800 is echt geen vetpot. Daar kun je niet zelfstandig van functioneren, mocht de relatie onverhoopt ten einde komen.
Dan is er in een paar jaar flink veel veranderd, want ik heb járen rond dat bedrag gehangen.
feow schreef:
25-10-2020 10:38
Meds, ik hou van je en ik snap je punt.
Maar hier moet ik toch echt even tegenin gaan.

Mannen presteren namelijk helemaal niet beter dan vrouwen. Mannen ontsporen zichtbaar en aantoonbaar meer dan vrouwen. Mannen zijn aggressiever, misdadiger enz. En misschien minder vaak ziek, maar als je bedenkt dat medicatie vooral op mannen (en níet op vrouwen) afgestemd is zijn ze ook op dat vlak dramatisch af.

Denken dat vrouwen -net als mannen- vaker fulltime moeten werken is in mijn ogen een enorme denkfout.
Ik denk dat mannen -net als vrouwen- vaker parttime moeten werken om andere zaken beter te ontwikkelen en uit te voeren.
Ik heb het over mannen op de arbeidsmarkt. En ik heb het over de financiële positie van mannen. Die is veel en veel beter dan die van vrouwen en dat komt doordat vrouwen parttime willen werken
S-Meds schreef:
Wat is er dan anders geregeld waardoor een gezonde Nederlandse vrouw een excuus heeft om te gaan netflixen in plaats van werken
En we hebben het weer over Netflix. Ik bedoelde dat ik het fijn vind om af en toe (mag het?) tijd voor mezelf te hebben en te ontspannen. Ik zit NIET hele dagen voor de tv. Ook al 5 keer uitgelegd nu.
Mevrouw75 schreef:
25-10-2020 10:39
Dan is er in een paar jaar flink veel veranderd, want ik heb járen rond dat bedrag gehangen.
klopt. Financiele crisis bijv.
S-Meds schreef:
25-10-2020 10:29
Natuurlijk wel, vriend en zij hebben toch een bepaalde levensstijl. Die kunnen ze alleen maar aanhouden omdat vriend meer geld binnenhaalt dan TO.
Mijn man kan onze levensstijl ook niet in eentje volhouden en de partner van to ook niet.
CharlotteCcc schreef:
Ik werk 3 dagen (eigenlijk 3,5 qua contract want lange dagen) en ik ben mantelzorger, mijn moeder heeft MS. Wauw, echt.
Je schrijft zelf dat je meer tijd wil hebben om naar de kapper te gaan en te gaan Netflixen
S-Meds schreef:
25-10-2020 10:40
klopt. Financiele crisis bijv.
Dat was ná die financiële crisis. Of je moet nu-Corona bedoelen.
S-Meds schreef:
Ik heb het over mannen op de arbeidsmarkt. En ik heb het over de financiële positie van mannen. Die is veel en veel beter dan die van vrouwen en dat komt doordat vrouwen parttime willen werken
Ja, dat snap ik.
Maar dat is een erg beperkte blik.

Ik leer mijn zonen (en dochter) om níét zo te worden, omdat dat zo beperkt is en zo veel kost.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
S-Meds schreef:
Omdat mannen hun verantwoordelijkheden naast hun o zo belangrijke baan nogal eens laten liggen.
Mevrouw75 schreef:
25-10-2020 10:40
Mijn man kan onze levensstijl ook niet in eentje volhouden en de partner van to ook niet.
Het gaat erom of je ook in staat bent om met je eigen salaris een huishouden te voeren
Maar goed, ieder z’n ding.
Zou dan wel aanraden in gemeenschap van goederen te trouwen.
Janiva schreef:
25-10-2020 10:42
Omdat mannen hun verantwoordelijkheden naast hun o zo belangrijke baan nogal eens laten liggen.
Ja dat is wat vrouwen graag geloven maar in praktijk zie ik dat niet
S-Meds schreef:
Was het maar zo simpel als "vrouwen zijn te lui om fulltime te werken". Maatschappelijke processen/verwachtingen spelen hierin een enorme rol; het wordt nog steeds van vrouwen verwacht dat zij het gros van de 2e en de gehele 3e shift op zich nemen.

Het lijkt mij heeeeerlijk om fulltime te werken en verder niks te hoeven regelen/me verder nergens druk om te hoeven maken. Volgens mij is de grootste mythe/leugen nog wel dat parttime werkende vrouwen het zo lekker relaxed hebben.
S-Meds schreef:
25-10-2020 10:41
Je schrijft zelf dat je meer tijd wil hebben om naar de kapper te gaan en te gaan Netflixen
Een leven zonder netflix is geen leven. Kapper valt te bediscussiëren, maar Netflix is gewoon eerste levensbehoefte. Daar moet je tijd voor maken.
S-Meds schreef:
Het gaat erom of je ook in staat bent om met je eigen salaris een huishouden te voeren
Dat lijkt me het uitgangspunt inderdaad.
Perlala_Gadeon schreef:
Maar goed, ieder z’n ding.
Zou dan wel aanraden in gemeenschap van goederen te trouwen.
Dat ligt er maar aan hoe vermogend TO is.
S-Meds schreef:
25-10-2020 10:36
of lui
of onverantwoordelijk
of een prinsesje
Mannen zijn idd zonder enige uitzondering keiharde werkers die overal aan denken. :nut:
Timetraveler schreef:
25-10-2020 10:43
Was het maar zo simpel als "vrouwen zijn te lui om fulltime te werken". Maatschappelijke processen/verwachtingen spelen hierin een enorme rol; het wordt nog steeds van vrouwen verwacht dat zij het gros van de 2e en de gehele 3e shift op zich nemen.

Het lijkt mij heeeeerlijk om fulltime te werken en verder niks te hoeven regelen/me verder nergens druk om te hoeven maken. Volgens mij is de grootste mythe/leugen nog wel dat parttime werkende vrouwen het zo lekker relaxed hebben.
Onzin, waarom zouden die verwachtingen alleen in Nederland gelden en niet in de rest van Europa? De prioriteiten van de Nederlandse vrouw liggen verkeerd. En daar gaan ze pas achterkomen als er kinderen zijn en ze gaan scheiden. Dan pas blijkt hoe groot de achterstand is. En dan is het ook te laat om in te grijpen
Timetraveler schreef:
25-10-2020 10:43

Precies dit.
NYC schreef:
25-10-2020 10:45
Dat ligt er maar aan hoe vermogend TO is.

Ja, goed punt.
Vrouwen gaan parttime werken om vrije tijd te hebben. Gemiddeld hebben vrouwen een uur vrije tijd per dag tegen drie uur voor mannen. Dat komt doordat mannen het werk thuis niet doen zodra er een vrouw is die het kan doen. Als je als vrouw niet volledig overspannen wil raken van de werklast die met anderen samenleven met zich meebrengt is minder eerste shift de enige mogelijkheid. De andere shifts minderen kan niet, want dan gebeuren ze niet.
S-Meds schreef:
Onzin, waarom zouden die verwachtingen alleen in Nederland gelden en niet in de rest van Europa? De prioriteiten van de Nederlandse vrouw liggen verkeerd. En daar gaan ze pas achterkomen als er kinderen zijn en ze gaan scheiden. Dan pas blijkt hoe groot de achterstand is. En dan is het ook te laat om in te grijpen

Exact.
S-Meds schreef:

Het met snijdt aan twee kanten hè? Werkgevers gaan er (bewust of onbewust) van uit dat als ze een vrouw van tussen de 20 en 30 aannemen, ze er binnen de korste keren tussenuit piepen om kinderen te krijgen en dan minder gaan werken. Vrouwen krijgen daardoor minder goed betaalde banen en maken minder snel promotie, hebben daarmee minder inkomen, en gaan sneller parttime werken dan mannen omdat ze minder verdienen.

Andersom kreeg mijn man ook veel opgetrokken wenkbrauwen en gesteun en gezucht doen hij één dag in de week ouderschapsverlof op wilde nemen en er wordt daar zeer frequent een opmerking gemaakt over "kan Maechtje dat niet doen?" als er weer eens een kind ziek is (gebeurt 1-2x per jaar of zo, niet wekelijks, en we verdelen dat soort dagen).

En dat stoort me behoorlijk. Bemoei je niet met mijn privéleven, bepaal niet voor mij wat ik wel en niet kan en wil en hou je ouderwetse ideeën over rolverdeling voor je.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
S-Meds schreef:
Juist dat parttimen zorgt ervoor dat er meer vrouwen wel dan niet werken.
S-Meds schreef:
Wat is er dan anders geregeld waardoor een gezonde Nederlandse vrouw een excuus heeft om te gaan netflixen in plaats van werken
Het feit dat je dat niet weet zegt mij al genoeg over jouw argumentatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven