Competitie-angst

01-11-2025 23:06 868 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...

Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
ItsMineru schreef:
04-11-2025 14:17
Het is voor mij gewoon een eis. Die is niet ter discussie. Mezelf niet kunnen zijn was NIET op intellectueel niveau. De timmerman ging ook vreemd.
Gaat goed, hè, met de vraag uit je OP?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Mag ik het even samenvatten voor je?

- je gaat niet uit wie jij aantrekkelijk vindt, maar wie er op je reageert (dunne nerdy types)
- je vent mag niet minder dan universiteit gestudeerd hebben
- alle mannen die je aantrekt gaan vreemd of willen niet een monogame relatie
- je bent onzeker dat niemand je wil en dat jij niemand treft die met jou wen stabiele relatie wil opbouwen.

Wat me vooral opvalt is dat bij alles je uitgaat van de ander. Je aandacht begint in alles bij de ander.

Want wat boeit het wat de ander ervan vindt? Ik ben van mening dat als je uitgaat van je kracht, uitgaat van wat jij aantrekkelijk vindt, uitgaat van wat jij interessant vindt, je eerder zult tegenkomen wat je zoekt.

Heb jij dat ergens voor jezelf duidelijk, afgezien van opleidingsniveau? Welke manier zou je willen aantrekken?

Voor wat betreft niemand vertrouwen. Mijn adagio is, dat als je een ander niet vertrouwt, je jezelf niet vertrouwt. Kun je eigenwaarde uit jezelf halen? Of heb je daar een ander voor nodig? Direct je te vertrouwen op de signalen van je eigen lijf? Durf je te vertrouwen op de grenzen die je voelt (dus niet wat je hoofd ervan maakt)? Heb je vertrouwen in je eigen kunnen, je eigen intellect, en kun je je goede en slechte kanten van jezelf omarmen?

Als er ergens een nee is, dan is wat meer gaan werken met een lichaamsgerichte therapie (bv hapto) best een goed idee misschien. En lees je eens in over codependency. Want als jij altijd uitgaat van de ander, dan ligt daar misschien ook nog wel een stukje werk?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Lucy schreef:
04-11-2025 14:41
Beetje lullig misschien, maar:

Universitair geschoold betekent niet per definitie intelligent

Niet universitair geschoold betekent niet per definitie geen intelligentie.

Je kunt het stomweg niet aflezen aan iemands cv. Dat je op een datingsite zit voor hoger opgeleiden: dat snap ik. Maar als die timmerman ook niet lief was, zit dáár misschien je probleem.

Zoek eerst eens naar leuke mannen. In plaats van intelligente mannen.

(En bv HBO geschoold zal je meevallen dat die ook best een leuk gesprek kunnen voeren :P).

Bedenk, los van intelligentie, eens wat voor jou belangrijk is. Testen of iemand mee kan komen in een gesprek door bv eens een politieke discussie te starten, kan al heel veel duidelijk maken. Ik denk niet dat een eis is: minimaal IQ 135. Maar: snelheid van denken, interesses in bepaalde gebieden, een goede algemene kennis. Dus wat betekent intelligentie voor jou? Dat zegt echt heel veel meer dan dat cijfertje of dat diploma.
Daar heb je gelijk in, maar iemand die hb is lievet vuilnisman is heeft een compleet verschillende levensvisie.
Lucy schreef:
04-11-2025 16:29
Mag ik het even samenvatten voor je?

- je gaat niet uit wie jij aantrekkelijk vindt, maar wie er op je reageert (dunne nerdy types)
- je vent mag niet minder dan universiteit gestudeerd hebben
- alle mannen die je aantrekt gaan vreemd of willen niet een monogame relatie
- je bent onzeker dat niemand je wil en dat jij niemand treft die met jou wen stabiele relatie wil opbouwen.

Wat me vooral opvalt is dat bij alles je uitgaat van de ander. Je aandacht begint in alles bij de ander.

Want wat boeit het wat de ander ervan vindt? Ik ben van mening dat als je uitgaat van je kracht, uitgaat van wat jij aantrekkelijk vindt, uitgaat van wat jij interessant vindt, je eerder zult tegenkomen wat je zoekt.

Heb jij dat ergens voor jezelf duidelijk, afgezien van opleidingsniveau? Welke manier zou je willen aantrekken?

Voor wat betreft niemand vertrouwen. Mijn adagio is, dat als je een ander niet vertrouwt, je jezelf niet vertrouwt. Kun je eigenwaarde uit jezelf halen? Of heb je daar een ander voor nodig? Direct je te vertrouwen op de signalen van je eigen lijf? Durf je te vertrouwen op de grenzen die je voelt (dus niet wat je hoofd ervan maakt)? Heb je vertrouwen in je eigen kunnen, je eigen intellect, en kun je je goede en slechte kanten van jezelf omarmen?

Als er ergens een nee is, dan is wat meer gaan werken met een lichaamsgerichte therapie (bv hapto) best een goed idee misschien. En lees je eens in over codependency. Want als jij altijd uitgaat van de ander, dan ligt daar misschien ook nog wel een stukje werk?
Eens. Ik zal dat inderdaad eens onderzoeken.
Jezus wat een gezeik zo onderhand.
Koffiezetapparaat schreef:
04-11-2025 14:29
TO, er bestaan ook groepen voor hoogbegaafden, in ieder geval in mijn woonplaats. Is dat niet iets om eens bij aan te sluiten? Je kunt dan in contact komen met andere HB’ers. En wie weet zit er toevallig ook een leuke man tussen ;)
Ik ben lid van wat groepen, zal eens kijken!
canis-felis schreef:
04-11-2025 16:07
Gaat goed, hè, met de vraag uit je OP?
Mijn vraag is niet "overtuig me dat ik geen niveau-eis mag hebben". Mijn vraag is hoe word ik minder bang dat ik word ingeruild.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 16:53
Daar heb je gelijk in, maar iemand die hb is lievet vuilnisman is heeft een compleet verschillende levensvisie.
Is dat zo?

Die vriend van me die in de horeca werkt houdt van discussiëren, lezen, gaat regelmatig naar toneel en theater, houdt van reizen.

Zegt een baan veel over levensvisie?

* begint zich nu af te vragen wat mijn baan over mijn levensvisie zegt... *
HB is niet alleen de hoogte van het IQ, alleen daar al gaat TO de mist in.
Heb je zelf mogelijk ook een diagnose TO? Ik kan er geen kaas meer van maken namelijk, van dit topic.
Merys schreef:
04-11-2025 17:05
HB is niet alleen de hoogte van het IQ, alleen daar al gaat TO de mist in.
Heb je zelf mogelijk ook een diagnose TO? Ik kan er geen kaas meer van maken namelijk, van dit topic.

Ik ook niet, met al die aanvullingen en vooroordelen. Tien jaar in therapie geweest, maar nu genoeg aan wat zelfhulpboekjes. Niet verder kijken dan de neus lang is, terwijl er gewoon datingsites zijn voor hoger opgeleiden.

Topic gaat alle kanten op, de toon van TO is heel naar over de mannen die ze date.

TO, als je in het echt ook zo communiceert (kortaf, veroordelend, doorspekt met belachelijke engelse termen), dan zou ik dat als eerste aanpakken. Zou voor mij in ieder geval een geweldige afknapper zijn.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Fantasy schreef:
04-11-2025 17:10
Ik ook niet, met al die aanvullingen en vooroordelen. Tien jaar in therapie geweest, maar nu genoeg aan wat zelfhulpboekjes. Niet verder kijken dan de neus lang is, terwijl er gewoon datingsites zijn voor hoger opgeleiden.

Topic gaat alle kanten op, de toon van TO is heel naar over de mannen die ze date.

TO, als je in het echt ook zo communiceert (kortaf, veroordelend, doorspekt met belachelijke engelse termen), dan zou ik dat als eerste aanpakken. Zou voor mij in ieder geval een geweldige afknapper zijn.

En aan haar andere topic te zien nog meer issues.
Merys schreef:
04-11-2025 17:14
Geen idee, die heeft ze leeggehaald :A:
Lucy schreef:
04-11-2025 17:01
Is dat zo?

Die vriend van me die in de horeca werkt houdt van discussiëren, lezen, gaat regelmatig naar toneel en theater, houdt van reizen.

Zegt een baan veel over levensvisie?

* begint zich nu af te vragen wat mijn baan over mijn levensvisie zegt... *
M.i. wel. Ik hecht veel waarde aan mijn baan.

Er is niks mis met hém, maar we staan haaks op elkaar mbt visie
Merys schreef:
04-11-2025 17:14
Geen issues. Jij en je vriendin Moiren halen daar dingen uit context. Triest.
Fantasy schreef:
04-11-2025 17:10

Jij, Merys en Moiren lopen nu in elk topic van mij te stoken. Zoek een hobby.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 17:27
Geen issues. Jij en je vriendin Moiren halen daar dingen uit context. Triest.

Nee hoor. Je begon je topic leeg te halen toen je tegengas kreeg. Van echte leerkrachten. Niet jokken nu hè?
ItsMineru schreef:
04-11-2025 17:29

Ik stook niet, ik concludeer. En ik stel een vraag over jouw manier van communiceren.
Okee, dus welke baan pas dan wel bij jouw levensvisie? Iemand die op de zuidas werkt? Een psychiater? Of een ingenieur op een boorplatform? Een beleidsmaker bij het ministerie? Of maakt dat niet uit, als je maar een flinke salarisstrook hebt?

Ik haak af geloof ik. Ik weiger mensen te beoordelen op iq of salaris. Wel op hoe aardig ze naar de medemens is, of iemand empathie heeft en medelevingsvermogen, of ik me veilig voel en ik serieus genomen wordt (okee, die kun je dubbel opvatten). Of er een seksuele klik is. Of we levelen, snappen wat de ander bedoelt.

Of iemand dan vuilnisman is, tuinarchitect of ambtenaar zal me echt aan mijn reet roesten.

Misschien hecht je wel teveel waarde aan uiterlijke schijn.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 17:26
M.i. wel. Ik hecht veel waarde aan mijn baan.

Er is niks mis met hém, maar we staan haaks op elkaar mbt visie
Je visie op WAT? Hoe kun je in Godesnaam een levensvisie herleiden uit een beroep? Dat IS niet eens mogelijk.
Dat was ook mijn idee Buzziebee.

Daarbij, als dat al kan, dan gaat het dus niet alleen om hoog IQ en hoogopgeleid, maar ook om op hoog niveau werken en hoog salaris (laatste is mijn invulling). Terwijl de sector dan niet uitmaakt. Dat vind ik dan ook wel weer bijzonder.

En wat dan als je op de zuidas werkte, maar erachter komt dat je zo ontzettend veel gelukkiger wordt van timmerman zijn? En dat zou dan gebeuren tijdens je relatie... gooi je hem dan de deur uit?

En wat zegt de baan die je hebt over hoe belangrijk je baan voor je is? Als je een baan hebt in de horeca, als timmerman, als verpleegkundige, dan kun je die niet met enorme passie doen?

Echt, ik ben met stomheid geslagen...

Ik vraag me eigenlijk af wat de psychologie hierachter is met betrekking tot niemand vertrouwen. De lat zo hoog leggen dat je zeker weet dat er geen enkele man is die er ooit aan haar voldoen, zodat je zeker weet dat je self fulfilling prophecy altijd weer uitkomt en je dus kunt blijven bevestigen dat mannen klootzakken zijn? Dat je eigenlijk liever alleen blijft, maar dat voelt loserig, dus dan maar zorgen dat je ze stuk voor stuk de laan uit kunt sturen?

Ik blijf dit een leuke casus voor omdenken vinden...
BuzzieBee schreef:
04-11-2025 17:52
Je visie op WAT? Hoe kun je in Godesnaam een levensvisie herleiden uit een beroep? Dat IS niet eens mogelijk.
Bij een dominee / pastoor / Imam / rabbijn toch wel, lijkt mij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
04-11-2025 18:28
Bij een dominee / pastoor / Imam / rabbijn toch wel, lijkt mij.
Als ze die zoekt…. Maar in het algemeen? Dan zegt een beroep niets over een levensvisie van iemand.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 17:29
Ik heb in dit hele topic nog niets geschreven. Tot nu dan.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik date uit principe geen Zuidas. Ik geloof in Bildung en dat men zoveel mogelijk terug moet doen met de kwaliteiten die hen gegeven zijn. Dat is mijn wereldbeeld en ik wil iemand die daarmee eens is.

Iedereen moet verder lekker leven hoe hij wil naar ik wil iemand die waarde hecht aan studie.
Lucy schreef:
04-11-2025 18:05
Dat was ook mijn idee Buzziebee.

Daarbij, als dat al kan, dan gaat het dus niet alleen om hoog IQ en hoogopgeleid, maar ook om op hoog niveau werken en hoog salaris (laatste is mijn invulling). Terwijl de sector dan niet uitmaakt. Dat vind ik dan ook wel weer bijzonder.

En wat dan als je op de zuidas werkte, maar erachter komt dat je zo ontzettend veel gelukkiger wordt van timmerman zijn? En dat zou dan gebeuren tijdens je relatie... gooi je hem dan de deur uit?

En wat zegt de baan die je hebt over hoe belangrijk je baan voor je is? Als je een baan hebt in de horeca, als timmerman, als verpleegkundige, dan kun je die niet met enorme passie doen?

Echt, ik ben met stomheid geslagen...

Ik vraag me eigenlijk af wat de psychologie hierachter is met betrekking tot niemand vertrouwen. De lat zo hoog leggen dat je zeker weet dat er geen enkele man is die er ooit aan haar voldoen, zodat je zeker weet dat je self fulfilling prophecy altijd weer uitkomt en je dus kunt blijven bevestigen dat mannen klootzakken zijn? Dat je eigenlijk liever alleen blijft, maar dat voelt loserig, dus dan maar zorgen dat je ze stuk voor stuk de laan uit kunt sturen?

Ik blijf dit een leuke casus voor omdenken vinden...
Nee. Ik kom uit een gezin waar iedereen WO heeft. Ik wil iemand die daarbij aansluit.

Enfin, het gaat me niet om geld. Ik verdien net boven modaal, geen miljoenen. Het gaat me om dat ik educatie als het grootste goed zie in mijn leven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven