Competitie-angst

01-11-2025 23:06 868 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...

Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
ItsMineru schreef:
03-11-2025 17:56
Ik zal nooit kinderen hebben bijv. Dat vind ik verdrietig. Ik vertrouw niemand.
Waarom vraag je hier naar zelfhulpboeken, je weet zelf toch ook wel dat dat niet gaat helpen als je ook al 10 jaar therapie hebt gehad?
Als je niemand vertrouwt, niemand echt kan toelaten, dan gaat een boek dat niet oplossen.
"Ik ben vooral verdrietig dat niemand een gezin of huwelijk met MIJ wil."

En dat is heel logisch. Bijna iedereen wil die persoon vinden, met wie je helemaal klikt en die helemaal voor jou gaat. Zie alles wat je tot nu toe hebt meegemaakt als een les in wat je níet wilt. Maak er een lijst van, al die dingen die je vanaf het begin eigenlijk hebt gemerkt bij deze mannen, de rode vlaggen.
Kijk, mannen hebben op dating sites een stuk minder keuze dan vrouwen, maar ze spelen soms wel in op de tikkende klok die vrouwen kunnen ervaren. Daardoor ga je alleen minder helder en kritisch kijken.
Ik heb het al eerder gezegd, maar die kerel moet iets toevoegen voor JOU. Je hebt je leven op de rit, je bent onafhankelijk, wees dan ook niet afhankelijk van een man op dating gebied. En kies een ander soort mannen, want het is niet alsof de mannen die jij omschrijft de enige die er zijn die bestaan.. Dus stop met arrogante, hoog opgeleide intellectuele mannen die zichzelf geweldig vinden en het 'o, zo goed' doen in de datingscene.
Waitingforthenight schreef:
04-11-2025 09:37
"Ik ben vooral verdrietig dat niemand een gezin of huwelijk met MIJ wil."

En dat is heel logisch. Bijna iedereen wil die persoon vinden, met wie je helemaal klikt en die helemaal voor jou gaat. Zie alles wat je tot nu toe hebt meegemaakt als een les in wat je níet wilt. Maak er een lijst van, al die dingen die je vanaf het begin eigenlijk hebt gemerkt bij deze mannen, de rode vlaggen.
Kijk, mannen hebben op dating sites een stuk minder keuze dan vrouwen, maar ze spelen soms wel in op de tikkende klok die vrouwen kunnen ervaren. Daardoor ga je alleen minder helder en kritisch kijken.
Ik heb het al eerder gezegd, maar die kerel moet iets toevoegen voor JOU. Je hebt je leven op de rit, je bent onafhankelijk, wees dan ook niet afhankelijk van een man op dating gebied. En kies een ander soort mannen, want het is niet alsof de mannen die jij omschrijft de enige die er zijn die bestaan.. Dus stop met arrogante, hoog opgeleide intellectuele mannen die zichzelf geweldig vinden en het 'o, zo goed' doen in de datingscene.
Het zijn vaak geen Chads. De gepolijste profielen willen mij niet. Zijn vaak de ielige intellectuele types. Ik ben hoogbegaafd en match vaak niet met bijvoorbeeld een timmerman. Vind het prima mensen maar ik moet mezelf heel klein maken om het te laten werken. Ze begrijpen mij niet en ik hen niet.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 10:15
Het zijn vaak geen Chads. De gepolijste profielen willen mij niet. Zijn vaak de ielige intellectuele types. Ik ben hoogbegaafd en match vaak niet met bijvoorbeeld een timmerman. Vind het prima mensen maar ik moet mezelf heel klein maken om het te laten werken. Ze begrijpen mij niet en ik hen niet.
Stop alsjeblieft met online daten
Ga je leukste leven leiden, en ontmoet daar leuke mensen.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 07:54
Nouja, mijn wens is niet zo groot. Ik ben vooral verdrietig dat niemand een gezin of huwelijk met MIJ wil.
Dat je (nog) niet open kunt staan voor een goede match. Niet dat "niemand" jou wil.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
En er zit niks tussen een timmerman (inclusief vooroordelen van jouw kant) en een intellectueel? Komaan, zeg.
canis-felis schreef:
04-11-2025 10:19
En er zit niks tussen een timmerman (inclusief vooroordelen van jouw kant) en een intellectueel? Komaan, zeg.
Dat zijn geen vooroordelen. Ik heb een timmerman gedate. Ik heb ook andere beroepen gedate. Ik kan vaak alleen mezelf zijn bij universitair geschoolde mannen.

Ik vind het ook vervelend dat dit meteen wordt weggezet als elitair of arrogant. Stel ik zou topsporter zijn, dan match ik ook niet met iemand met een sedentaire levensstijl.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 10:24
Dat zijn geen vooroordelen. Ik heb een timmerman gedate. Ik heb ook andere beroepen gedate. Ik kan vaak alleen mezelf zijn bij universitair geschoolde mannen.

Ik vind het ook vervelend dat dit meteen wordt weggezet als elitair of arrogant. Stel ik zou topsporter zijn, dan match ik ook niet met iemand met een sedentaire levensstijl.
Je hebt een (1) timmerman gedate. Hoe is de generalisatie die je daarna uit geen vooroordeel?? En ik weet niet waar je "elitair of arrogant" leest, die woorden heb ik niet gebruikt. Die interpretatie is voor jouw rekening. Wat ik probeerde te benoemen is dat je m.i. erg zwart-wit redeneert. Hier ook weer door universitair geschoold gelijk te stellen aan intellectueel.
Natuurlijk is het vooroordeel. Mijn universitair geschoolde stief is een communicatieve onbenul en mijn techneutvriend een virtuoos op dat gebied.

Jij zit vooral jezelf in de weg.
.
Je weet toch wel dat veel hoogbegaafde mensen helemaal niet universitair geschoold zijn? En dat dit ook helemaal geen garantie is voor wijsheid. Zoals Socrates zei: "Ik weet maar één ding: dat ik niets weet." Dat is precies de reden waarom écht intelligente mensen vaak minder zeker/uitgesproken zijn. Omdat ze weten dat niet de waarheid in pacht hebben. Dat is ook de reden dat echte wetenschappers minder geloofd worden, omdat zij zich veel minder stellig uiten dan pseudo wetenschappers.
Enfin, ik zou helemaal niet meer gaan daten op basis van scholing. Dat werkt duidelijk niet voor jou. Zoek de raakvlakken op andere gebieden, zoals dus jouw behoefte aan een monogame relatie en mogelijk een gezin. Dan ben je een groot deel van die eikels ook al kwijt.

Ps. Je schrijft: "Ik kan vaak alleen mezelf zijn bij universitair geschoolde mannen." maar dat klopt niet met alles wat je over je dating geschiedenis vertelde, je bent namelijk bezig geweest om je aan te passen en telkens te hard je best gedaan. Hoe is dat jezelf zijn??
04-11-2025 10:45
Enfin, ik zou helemaal niet meer gaan daten op basis van scholing. Dat werkt duidelijk niet voor jou. Zoek de raakvlakken op andere gebieden, zoals dus jouw behoefte aan een monogame relatie en mogelijk een gezin. Dan ben je een groot deel van die eikels ook al kwijt.
Dating down is voor veel vrouwen zoals TO een dingetje. Terwijl geluk daar totaal niet mee samenhangt.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 10:24

Ik vind het op zich wel knap dat je er steeds weer wat nieuws weet bij te halen.
Sinds wanneer is hoogbegaafd = ielig en intellectueel = universitair geschoold?
Quincy2 schreef:
04-11-2025 12:18
Wij zijn dom. We begrijpen dat niet
Je weet het gesprek hier wel gaande te houden.
:-D
aurora79 schreef:
04-11-2025 12:26
Man en ik zijn ook hoogbegaafd en universitair geschoold, maar totaal niet iel en intellectueel; dat zal het zijn ;-)
ItsMineru schreef:
04-11-2025 10:15
Het is in zoverre een vooroordeel dat een van mijn beste vrienden hoog intellectueel is (ik heb soms moeite zijn snelheid van denken bij te benen), maar hij werkt in de horeca. Omdat hij daar heel erg gelukkig wordt. (Hij kan wel in 40 talen mensen welkom heten en vragen hoe het gaat 😆). Mijn beste vriendin heeft universiteit gedaan en is ook echt heel slim, maar heeft heel lang in de retail gewerkt en heeft nu al 2 jaar een sabbatical.

Een baan zegt echt niet per definitie hoe slim iemand is.

Maar ik snap wel wat je wil zeggen. Ik zou alleen niet selecteren op baan. Eerder op of het klikt en er gezamenlijke interesses zijn. Of je elkaar kan uitdagen, ook in een gesprek. En weten wat jij toevoegt in een relatie. En wat de ander moet toevoegen zodat de relatie ook een meerwaarde is.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
aurora79 schreef:
04-11-2025 12:26
Zorgwekkend voor ons. Aangezien TO zichzelf zondag nog "gemiddeld" noemde.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 07:54
Nouja, mijn wens is niet zo groot. Ik ben vooral verdrietig dat niemand een gezin of huwelijk met MIJ wil.
Fake it till you make it. Dat zou ik doen. Onzeker? Dat leest niemand aan je af, dat zit van binnen en dat kun je maskeren. Probeer daten meer te zien als een spel. Dat is het namelijk ook (voor veel mensen): de beste buit binnenhalen, scoren. Dat klinkt niet leuk, is het misschien ook niet als je serieus op zoek bent (en onzeker), máár je kunt een keer beet hebben.

Ik denk dat onzekerheid, waar uiteraard niets mis mee is, in eerste instantie afschrikt. Daarmee geef je een negatief signaal af, en daten draait om positiviteit en zelfvertrouwen (en dat kun je ook faken).

De andere optie is stoppen met online daten. Je kunt ook naar het café gaan, je laten uitnodigen op zoveel mogelijk feestjes, je aansluiten bij een clubje of (gouden tip) overdag met een goed boek in een koffietentje gaan zitten lezen en wachten tot iemand je aanspreekt over het boek dat je leest.
04-11-2025 10:45
Je weet toch wel dat veel hoogbegaafde mensen helemaal niet universitair geschoold zijn? En dat dit ook helemaal geen garantie is voor wijsheid. Zoals Socrates zei: "Ik weet maar één ding: dat ik niets weet." Dat is precies de reden waarom écht intelligente mensen vaak minder zeker/uitgesproken zijn. Omdat ze weten dat niet de waarheid in pacht hebben. Dat is ook de reden dat echte wetenschappers minder geloofd worden, omdat zij zich veel minder stellig uiten dan pseudo wetenschappers.

Ps. Je schrijft: "Ik kan vaak alleen mezelf zijn bij universitair geschoolde mannen." maar dat klopt niet met alles wat je over je dating geschiedenis vertelde, je bent namelijk bezig geweest om je aan te passen en telkens te hard je best gedaan. Hoe is dat jezelf zijn??
Het is voor mij gewoon een eis. Die is niet ter discussie. Mezelf niet kunnen zijn was NIET op intellectueel niveau. De timmerman ging ook vreemd.
Quincy2 schreef:
04-11-2025 12:18
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de ielige intellectuelen mij liken.
TO, er bestaan ook groepen voor hoogbegaafden, in ieder geval in mijn woonplaats. Is dat niet iets om eens bij aan te sluiten? Je kunt dan in contact komen met andere HB’ers. En wie weet zit er toevallig ook een leuke man tussen ;)
Volgens mij sta je niet echt open voor advies. Ik zeg niet dat je geen eisen mag hebben, maar het is niet slim om opleidingsniveau als allereerste en belangrijkste selectiepunt neer te leggen. Een van de weinige wijze dingen die Dr Phil ooit zei: als je dezelfde dingen blijft doen zul je dezelfde uitkomsten blijven krijgen.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 14:17
Het is voor mij gewoon een eis. Die is niet ter discussie. Mezelf niet kunnen zijn was NIET op intellectueel niveau. De timmerman ging ook vreemd.
Beetje lullig misschien, maar:

Universitair geschoold betekent niet per definitie intelligent

Niet universitair geschoold betekent niet per definitie geen intelligentie.

Je kunt het stomweg niet aflezen aan iemands cv. Dat je op een datingsite zit voor hoger opgeleiden: dat snap ik. Maar als die timmerman ook niet lief was, zit dáár misschien je probleem.

Zoek eerst eens naar leuke mannen. In plaats van intelligente mannen.

(En bv HBO geschoold zal je meevallen dat die ook best een leuk gesprek kunnen voeren :P).

Bedenk, los van intelligentie, eens wat voor jou belangrijk is. Testen of iemand mee kan komen in een gesprek door bv eens een politieke discussie te starten, kan al heel veel duidelijk maken. Ik denk niet dat een eis is: minimaal IQ 135. Maar: snelheid van denken, interesses in bepaalde gebieden, een goede algemene kennis. Dus wat betekent intelligentie voor jou? Dat zegt echt heel veel meer dan dat cijfertje of dat diploma.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Nou ja, op een dating site kun/moet je vaak via filters een opleidingsniveau aangeven. Toen ik nog datete vulde ik daar ook HBO+ in. De pool is zo groot, dat enige selectiviteit wel helpt. Dat dat niet in alle gevallen terecht is, dat zal dan wel.

Ik geloof dat het opleidingsniveau of het date-medium niet het probleem is. TO, je probeert door overanalyse een soort magische succesformule te vinden. Maar je bent jezelf enorm aan het saboteren. Je zit te lezen in giftige communities,

Jij zit nog absoluut niet goed genoeg in je vel om een gezonde relatie te bouwen. Elk gezond gehecht persoon, op zoek naar een fijne, ontspannen relatie zet het op een lopen als die geconfronteerd wordt met jouw regels en therapy speak, die ontzettend aan incels doet denken.

Probeer echt nog eens een andere vorm van professionele hulp. Wat je nu doet, leidt je alleen maar verder van je pad.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven