Competitie-angst

01-11-2025 23:06 868 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...

Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
Dala schreef:
04-11-2025 22:48
Koppel dat daten en met wie anderen daten toch eens los. Ontmoet mensen, heb gesprekken, heb het gezellig. Ga naar de opera, het filmhuis, een boekbespreking, museum, maak een cultuurreis door Europa. Wat kan jou het schelen dat die mannen andere vrouwen ook/net zo/nog veel interessanter vinden. Er zijn ook gewoon veel leuke, aardige, interessante mensen. En ook absoluut met jouw interesses. Is het dan echt zo erg als je de ene avond met de één naar een restaurant en een operavoorstelling gaat en een week later met een ander gaat lunchen en daarna een museum bezoekt?

Zie dat toch niet zo als multidaten. Je ontmoet mensen!
Eens dat ik meer moet doen, maar ik zal nooit meerdere mannen zoenen.
Moiren schreef:
04-11-2025 22:21
Maar hoe zie je dat dan voor je? Je bent geen hoogvlieger in je werk, het ontbreekt je aan passie, je mist skills om met anderen in verbinding te komen en te blijven. Daar weegt die zogenaamde bildung niet tegenop.
Ja, je hebt gelijk, ik ben natuurlijk ontslagen omdat ik leerlingen sloeg!
ItsMineru schreef:
04-11-2025 23:03
Ja, je hebt gelijk, ik ben natuurlijk ontslagen omdat ik leerlingen sloeg!
Je kan niet normaal reageren hè.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Lady*Voldemort schreef:
04-11-2025 22:32
Ook grappig om te zien dat TO overgaat op Duits, als blijkt dat al dat Engelse gezever niet op waarde wordt geschat. Maar ik trap er niet in hoor, leider Erdnussmuss.

Ik kan alleen dingen zeggen als "O Haupt voll Blut und Wunden"

Maar ja, wanneer gebruik je dat in het dagelijks leven.
Tjezus, wat vals
ItsMineru schreef:
04-11-2025 16:53
Daar heb je gelijk in, maar iemand die hb is lievet vuilnisman is heeft een compleet verschillende levensvisie.
Die prefereert waarschijnlijk net als een rustig en stabiel leven, dus dat valt denkelijk wel mee.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
ItsMineru schreef:
04-11-2025 16:56
Mijn vraag is niet "overtuig me dat ik geen niveau-eis mag hebben". Mijn vraag is hoe word ik minder bang dat ik word ingeruild.
En vervolgens veeg je vrijwel alle adviezen van tafel. Ik kan lezen en ben hier niet degene met het probleem, hoor.
Rabarbara schreef:
04-11-2025 21:45
Toen ik vanochtend wakker werd, had ik niet kunnen bevroeden dat ik in een topic over Bildung terecht zou komen. Ik wilde dat altijd al, maar nu het zover is valt het toch een beetje tegen.
Ik blijk als gewezen multidater de duivel zelve te zijn, maar sinds die constatering vind ik de experience ook wat vlakjes.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 20:59
Nee. Ik kom uit een gezin waar iedereen WO heeft. Ik wil iemand die daarbij aansluit.

Enfin, het gaat me niet om geld. Ik verdien net boven modaal, geen miljoenen. Het gaat me om dat ik educatie als het grootste goed zie in mijn leven.
Oke, dan pas je inderdaad niet bij mijn 'levensvisie'. Ik heb 'maar' een HBO-tje en verdien als ZZP-er een veelvoud van dat per maand. Ik heb een gemiddelde intelligentie maar ik ben gewoon heel slim. (en daar zit echt een verschil in. Tussen intelligentie en slim zijn). Zowel privé als zakelijk.

Maar ik heb gelukkig een Prof. in de Economie die alleen iets over Economie weet en verder de algemene parate kennis van een rijstwafel heeft op werkelijk elk vlak maar gelukkig wel heel erg lief is. Hij heeft wel een heel dik betaalde baan waar hij werkelijk een enorme hekel aan heeft en er dus vroegtijdig mee gaat stoppen zodat hij de hele dag oude game consoles uit elkaar kan gaan halen en weer in elkaar kan gaan zetten en een beetje windsurfen. Want daar liggen uiteindelijk zijn interesses. En daar is geen woord van gelogen :rofl:

Enfin, mijn lief is enorm intelligent, maar gewoon niet echt heel slim. Wel extreem lief en zorgzaam en ik kan enorm met hem lachen.
Moiren schreef:
04-11-2025 23:04
Je kan niet normaal reageren hè.
Ik begin langzaam te begrijpen waarom al die dates afhaken. Langzaam he, maar dat komt omdat ik maar een HBO-tje heb gedaan.
Wat hier naar boven komt, is dat madam zichzelf ziet als een soort zeldzame vondst. Zo’n limited edition mens.

Ze verdient modaal, ziet er modaal uit, heeft modale interesses — eigenlijk een prima kandidaat voor een studie over “de gemiddelde Nederlander”. Maar ze wil dus wél die hyperintelligente man met een boeiende topbaan, die geen zweetklieren heeft en er ook niet uitziet alsof hij te lang in de wasmachine heeft gezeten.

Die dates denken waarschijnlijk: ja, klinkt leuk hoor, maar dit is niet helemaal het pakket dat op de doos stond. Want madam praat graag intellectueel — niet om iets te zeggen, maar meer om te laten zien dat ze iets weet. En dat “iets” blijkt dan vaak een samenvatting van een YouTube-video met de titel “Quantum Physics for Dummies.”

Kortom: veel theorie, weinig praktijk.
BuzzieBee schreef:
05-11-2025 08:23
Ik begin langzaam te begrijpen waarom al die dates afhaken. Langzaam he, maar dat komt omdat ik maar een HBO-tje heb gedaan.
Wat hier naar boven komt, is dat madam zichzelf ziet als een soort zeldzame vondst. Zo’n limited edition mens.

Ze verdient modaal, ziet er modaal uit, heeft modale interesses — eigenlijk een prima kandidaat voor een studie over “de gemiddelde Nederlander”. Maar ze wil dus wél die hyperintelligente man met een boeiende topbaan, die geen zweetklieren heeft en er ook niet uitziet alsof hij te lang in de wasmachine heeft gezeten.

Die dates denken waarschijnlijk: ja, klinkt leuk hoor, maar dit is niet helemaal het pakket dat op de doos stond. Want madam praat graag intellectueel — niet om iets te zeggen, maar meer om te laten zien dat ze iets weet. En dat “iets” blijkt dan vaak een samenvatting van een YouTube-video met de titel “Quantum Physics for Dummies.”

Spijker op zijn kop :biggrin:
Merys schreef:
05-11-2025 08:28
Spijker op zijn kop :biggrin:
Die hele dates zijn voor mannen eigenlijk gewoon een soort examen. Alleen zonder studiehandleiding, met onduidelijke beoordelingscriteria, en een examinator die zegt dat ze “gewoon zichzelf” moeten zijn, wat meestal geen voldoende oplevert. En eerlijk is eerlijk: na al die eindeloze tentamens en scripties voor die boeiende studie hebben ze hun portie toetsen in het leven wel gehad. Ze dachten eindelijk klaar te zijn, tot de Tinderdate besloot dat er nog een mondeling bij moest.
ItsMineru schreef:
04-11-2025 23:01
Eens dat ik meer moet doen, maar ik zal nooit meerdere mannen zoenen.
Hoeft toch ook niet? Het gaat er toch ook niet om dat wanneer je in een leuk gesprek bent geraakt met iemand je dan metéén bezig bent met: wil ik hem zoenen, wil hij mij zoenen, doet ie dit met andere vrouwen, raakt hij vaker zo in dit soort gesprekken terecht en eindigen die allemaal uiteindelijk in zijn hotelkamer, vindt hij het etentje met mij leuk en plant hij de komende maanden even geen andere etentjes met vrouwen tot hij weet of hij mijn partner wil worden?

Zo gaat omgaan met mensen en afspreken toch niet?
BuzzieBee schreef:
05-11-2025 08:23

Hahaha. Nee.
Ik kan me niet zoveel voorstellen bij het verschil tussen slim en intelligent. Leuk en niet leuk, dat lukt me wel. TO vindt heel veel mannen niet leuk. Dan misschien de eisen omlaag of accepteren dat je nooit een man gaat vinden die past in jouw plaatje.
Si abra la puerta hay lobos.
To heeft heel veel copingstrategieen die er allemaal voor zorgen dat ze in de vermijding kan blijven zitten en zo naar buiten kan wijzen "want mannen voldoen nooit aan mijn standaard". Enerzijds makkelijk, want zo hoef je nooit te gaan vertrouwen of écht een verbintenis aan te gaan. Anderzijds heel eenzaam denk ik.

Maar zo te lezen brengt deze coping nog voldoende om hem niet los te laten.

Ik vind het wel altijd boeiend dat iemand zo vasthoudt aan "want zo deden we dat thuis", "ik vind dat (educatie, hard werken, carriere maken) belangrijk dus dat móet mijn partner ook belangrijk vinden" enzovoorts. Het rigide vasthouden aan een wereldbeeld zonder te willen onderzoeken wat eronder zit, welke veiligheid je dat kennelijk geeft, waar het helpend is of misschien ridicule en allang niet meer helpend.

Maar goed, niets menselijks is ons vreemd en de schuld bij de omgeving leggen is enorm veel makkelijker dan zelfonderzoek. Een ander is altijd een spiegel van jezelf (om er maar eens een dooddoener in te gooien). Dus wat zeggen al die foute mannen met hoge studies en geweldige banen, die jou allemaal niet als prioriteit zien, dan eigenlijk over jou?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Rabarbara schreef:
05-11-2025 09:22
Ik kan me niet zoveel voorstellen bij het verschil tussen slim en intelligent. Leuk en niet leuk, dat lukt me wel. TO vindt heel veel mannen niet leuk. Dan misschien de eisen omlaag of accepteren dat je nooit een man gaat vinden die past in jouw plaatje.
Ik vind dat juist altijd opmerkelijk, dat niet zo intelligente mensen toch soms heel slim kunnen zijn. Ik heb daar in mijn omgeving diverse voorbeelden van. Die mensen hebben een bepaald soort doortastendheid waarmee ze zaken snel (van anderen) gedaan krijgen. Een van mijn kinderen heeft dat ook. Waar mijn andere kind en ik nog aan het klooien zijn met een handleiding en strategie, heeft zij het probleem al aangepakt en opgelost.
Of een kennis die Triviant altijd verliest maar Rummikub wint.
Lucy schreef:
05-11-2025 09:32
To heeft heel veel copingstrategieen die er allemaal voor zorgen dat ze in de vermijding kan blijven zitten en zo naar buiten kan wijzen "want mannen voldoen nooit aan mijn standaard". Enerzijds makkelijk, want zo hoef je nooit te gaan vertrouwen of écht een verbintenis aan te gaan. Anderzijds heel eenzaam denk ik.

Maar zo te lezen brengt deze coping nog voldoende om hem niet los te laten.

Ik vind het wel altijd boeiend dat iemand zo vasthoudt aan "want zo deden we dat thuis", "ik vind dat (educatie, hard werken, carriere maken) belangrijk dus dat móet mijn partner ook belangrijk vinden" enzovoorts. Het rigide vasthouden aan een wereldbeeld zonder te willen onderzoeken wat eronder zit, welke veiligheid je dat kennelijk geeft, waar het helpend is of misschien ridicule en allang niet meer helpend.

Maar goed, niets menselijks is ons vreemd en de schuld bij de omgeving leggen is enorm veel makkelijker dan zelfonderzoek. Een ander is altijd een spiegel van jezelf (om er maar eens een dooddoener in te gooien). Dus wat zeggen al die foute mannen met hoge studies en geweldige banen, die jou allemaal niet als prioriteit zien, dan eigenlijk over jou?
Het gedrag van een narcist zegt niks over mij. Victimblaming is niet chic.
Rabarbara schreef:
05-11-2025 09:22
Ik blijf liever alleen. Wellicht zoek ik op de verkeerde plek, maar ik heb geen zin in tig uur per week MeetUp om 1 een man te vinden.
ItsMineru schreef:
05-11-2025 11:50
Wat je zegt ben je zelf?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
ItsMineru schreef:
05-11-2025 11:50
Dus nu zijn de mannen die je datete ook nog allemaal narcisten?

En ja, het zegt wat over de mannen die je aantrekt. Dat heeft niets met victim blaming te maken.

Hun gedrag is niet jouw schuld. Maar dezelfde mannen keer op keer aantrekken zegt iets over jou. Dat jij niet durft te binden zegt iets over jou. Dat jij vast blijft houden aan uiterlijke schijn zegt iets over jou.

En dat jij jezelf niet aan wil of durft te kijken zegt ook iets over jou.

Mag ik vragen of er in die tien jaar een diagnose is gesteld bij je? Denk niet dat je tien jaar in therapie zit zonder diagnose?
lucy wijzigde dit bericht op 05-11-2025 11:58
0.20% gewijzigd
Moiren schreef:
05-11-2025 11:52
Wat je zegt ben je zelf?
Jij zegt hardop wat ik stiekem ook dacht...
Lucy schreef:
05-11-2025 11:57
Dus nu zijn de mannen die je datete ook nog allemaal narcisten?

En ja, het zegt wat over de mannen die je aantrekt. Dat heeft niets met victim blaming te maken.

Hun gedrag is niet jouw schuld. Maar dezelfde mannen keer op keer aantrekken zegt iets over jou. Dat jij niet durft te binden zegt iets over jou. Dat jij vast blijft houden aan uiterlijke schijn zegt iets over jou.

En dat jij jezelf niet aan wil of durft te kijken zegt ook iets over jou.

Mag ik vragen of er in die tien jaar een diagnose is gesteld bij je? Denk niet dat je tien jaar in therapie zit zonder diagnose?
Ik durf niet te binden? Heb je dit topic wel gelezen? Nee he?
Ik heb geen diagnose behalve complexe trauma en hoogbegaafdheid. Maar het is makkekijk om kritische vrouwen weg te zetten als borderliner he.
ItsMineru schreef:
05-11-2025 11:51
Ik blijf liever alleen. Wellicht zoek ik op de verkeerde plek, maar ik heb geen zin in tig uur per week MeetUp om 1 een man te vinden.
Nou. Opgelost. Jij blijft liever alleen. Klaar toch?
BuzzieBee schreef:
05-11-2025 12:12
Nou. Opgelost. Jij blijft liever alleen. Klaar toch?
Nee, want ik heb nog steeds die competitieangst.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven