date heeft zwaar accent

21-03-2012 22:27 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

ik heb gisteren een gezellige date gehad met een jongen. Ik woon zelf in Brabant en hij woont in de Achterhoek bij Doetinchem. Het was echt een gezellige avond en we hebben 3 uur lang gekletst over vanalles. We hebben dan ook weer volgende week afgesproken voor een tweede date.

Hij is leuk genoeg dus om vaker te zien. Alleen het puntje is: hij heeft een zwaar Achterhoeks dialect. Ik vind het opzich niet erg (versta hem natuurlijk wel), maar ik vraag me af of ik dit niet vervelend ga vinden als hij in mijn woonplaats zal zijn. Ik merk dat ik toch een beetje negatief tegenover een accent/dialect sta. Meer omdat ik me dan afvraag wat anderen ervan denken... Mijn familie enz.

Wat zouden jullie hiervan vinden?
Het is trouwens niet een dialect maar een zwaar accent zit toch verschil in..
Ik neem aan dat jij ook een brabants accent hebt?

Vullen jullie elkaar lekker aan.

Overigens knap ik ook enorm af op dat soort accenten
Frankly my dear, I don"t give a damn
SJONGEJONGE! Ja. Met hoofdletters ja.
Jammer dat je afknapt op zijn accent. Er zit wrs een leuke persoonlijkheid achter die de moeite waard is.

Je vooroordeel zegt meer over jou dan over hem.

Als jij hem nu leuk vindt, waarom maak je je dan druk over wat anderen van hem zullen denken? Jij wilt toch met hem verder (of niet)?
Als je zelf een Brabants accent hebt denkt hij misschien hetzelfde over jou.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik persoonlijk heb het meeste moeite met een Brabants of Limburgs accent. Begrijp je dus wel een beetje :-)

Als hij echt leuk is zou het me echter toch niet zoveel kunnen schelen denk ik en als ik verliefd op iemand ben/word, kijk ik waarschijnlijk heel anders tegen zo'n accent aan
Ik vind het achterhoekse accent ook echt vreselijk lelijk, dat zou vor mij ook een afknapper kunnen zijn.......
Ja misschien hoor ik het na een tijdje ook niet meer. Ik zie gewoon snel de negatieve dingen in een jongen en dat vind ik jammer van mezelf!
quote:roermondse schreef op 21 maart 2012 @ 22:33:

Ik vind het achterhoekse accent ook echt vreselijk lelijk, dat zou vor mij ook een afknapper kunnen zijn.......En dat voor iemand uit Roermond
Frankly my dear, I don"t give a damn
Iemands accent boeit mij dus totaal niet. Zolang je elkaar gewoon verstaat is dat wel het laatste waar ik me aan zou ergeren. Al doe je nog zo je best om gewoon abn te praten je afkomst verraad je toch wel door je accent. Niks aan te doen, heel menselijk en echt niet iets waar je je aan zou moeten ergeren.
Calvijn,

ik heb geen accent hoor, spreek abn.

Maar stel dat ik het wel zou hebben, dan nog zou ik dat accent niet mooi kunnen vinden toch?

Ik vind trouwens geen enkel accent mooi.
Als je hem echt leuk vind hoor je het vanzelf niet meer of vind je het ineens schattig.
Zolang je hem verstaat, is er toch niks aan de hand?

Mijn halve familie woont er en sommigen zijn bij tijd en wijle echt onverstaanbaar voor me. Zeker als er een stortvloed aan woorden uitkomt.
Tuurlijk versta je elkaar, dat is toch ook niet wat TO bedoelt.....

Ik heb dat trouwens ook met namen; stel dat mijn vriend nou een naam zou hebben die ik echt spuug- en spuuglelijk vond, dan zou dat voor mij echt een afknapper zijn.....
In remunj loupe de hunj mit de kunj euver de grunj...

Ach wertje, weet je, als hij lang genoeg bij je woont, dan gaat hij vanzelf ook jou taal spreken! Dus als alles klopt, gewoon lekker binnenhalen die handel!
quote:calvijn1 schreef op 21 maart 2012 @ 22:41:

[...]

En dat voor iemand uit Roermond Ik dacht het zelfde als jij..die durft. Net of het Roermonds zo charmant is..
Nogmaals: ik heb geen accent/spreek geen dialect. Ik vind alle accenten lelijk, maar het achterhoekse nog wel het meest.
quote:roermondse schreef op 21 maart 2012 @ 22:47:

Tuurlijk versta je elkaar, dat is toch ook niet wat TO bedoelt.....

Ik heb dat trouwens ook met namen; stel dat mijn vriend nou een naam zou hebben die ik echt spuug- en spuuglelijk vond, dan zou dat voor mij echt een afknapper zijn.....Ik maak uit de OP alleen op dat ze bang is voor nare reactie, niet dat ze het zelf lelijk vindt.
Ik vind het een bijzonder kritiekpunt voor iemand uit Brabant. Of je moet zelf accentloos ABN spreken, maar dat lijkt me kei onwaarschijnlijk

Ik vind accenten vaak wel charmant al gun ik het mijn kind om in een vrij accentloze regio op te groeien.

Opvallend in mijn studententijd vond ik dat accenten ook afgeleerd worden, eerste- of vierdejaars uit de 'provincies' is een heel verschil.
ja, daar heb je gelijk in Helene,

Maar ze zegt wel dat ze het een afknapper vindt.....
Ik vind achterhoeks leuk maar ik heb dan ook familie daar.

Limburgs of Brabants of -nog erger- ZuidHollands/Rotterdams/Haags vind ik echt verschrikkelijk. Zou voor mij serieus een reden zijn om niet verder te daten, hoe oppervlakkig ook.

Ik denk dat het heel persoonlijk is wat iemand een acceptabel accent vindt of juist een afknapper.
Pfff, best een lastige TO.

Ik ben geboren in ZH, gewoond tot aan mijn zesde en daarna opgegroeid in de regio tegen de grens aan van Brabant, praat soms met een zachte g.Gek genoeg, iemand die zelf uit ZH komt, hoort dat nog steeds, de tongval dan want een (zwaar) accent heb ik niet.

Toch kan iemand mij raken met zijn stem en of dat prettig in het gehoor ligt of niet. Ik heb familie die in de achterhoek woont en nee, dat ligt mij niet prettig in het gehoor, dat nasale, soms binnensmonds afvlakken van woorden.

Net als een man die een piepmuis stem heeft, daar val ik niet op, hoe aardig de man in kwestie ook mag zijn. Ik kan daar lastig overheenstappen, als het een relatie zou betreffen.
Stel voor om samen een cursus gebarentaal te gaan doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Spreek dan gewoon de universele taal van de Liefde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven