date heeft zwaar accent

21-03-2012 22:27 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

ik heb gisteren een gezellige date gehad met een jongen. Ik woon zelf in Brabant en hij woont in de Achterhoek bij Doetinchem. Het was echt een gezellige avond en we hebben 3 uur lang gekletst over vanalles. We hebben dan ook weer volgende week afgesproken voor een tweede date.

Hij is leuk genoeg dus om vaker te zien. Alleen het puntje is: hij heeft een zwaar Achterhoeks dialect. Ik vind het opzich niet erg (versta hem natuurlijk wel), maar ik vraag me af of ik dit niet vervelend ga vinden als hij in mijn woonplaats zal zijn. Ik merk dat ik toch een beetje negatief tegenover een accent/dialect sta. Meer omdat ik me dan afvraag wat anderen ervan denken... Mijn familie enz.

Wat zouden jullie hiervan vinden?
quote:roermondse schreef op 21 maart 2012 @ 22:52:

Maar ze zegt wel dat ze het een afknapper vindt.....Dat heb ik niet gelezen.
En als hij een Italiaans accent had? Was hij dan ineens wel sexy? Overigens is achterhoeks wel een dialect, of spreekt hij alleen met een accent . Als iemand met een heel verhaal in dialect houdt, dan versta ik hem amper, een accent daarentegen kan ik prima verstaan.

Wat kan jou het nou schelen wat anderen ervan denken? Als het een leuke jongen (man?) is, boeit dat toch niet?
quote:roermondse schreef op 21 maart 2012 @ 22:51:

Nogmaals: ik heb geen accent/spreek geen dialect. Ik vind alle accenten lelijk, maar het achterhoekse nog wel het meest.

Nou, ik vraag me af of dat überhaupt wel kan, wat je daar schrijft.

Het is dan zo dat je geen dialect spreekt, maar als je met een harde, of juist zachte g praat, heb je dus wel een accent. Of heb jij een gemiddelde g-uitspraak? Niet hard en niet zacht?

Want ik denk persoonlijk dat je er overal uitgepikt wordt, in het zuiden om je harde g en in het noorden om je zachte g

(en zangerig spreken)

Tenzij je overal je g aanpast. En dan nog "ga je nat..."

Maar goed. Ieder zijn ding.
Bagheera: ja, ik vind italiaans wel sexy, veel sexier dan het achterhoeks.....
Ik spreeknormaal zelf ABN maar kan absoluut onvervalst plat Utrechts praten als ik wil. Kunnen mensen ook een afknapper vinden, maar ik blijf hetzelfde . Snap je hem?
Trouwens, bedenk me net: het fries vind ik weer wel heel mooi, maar dat is dan weer geen dialect maar een taal
Ik vind mannen met zo'n accent ook niet snel aantrekkelijk, maar dat was je vraag niet. Het gaat jou erom wat je omgeving ervan moet denken, en dan denk ik dat je je daar niks van moet aantrekken. Als het voor jou geen probleem is, dan is het ok toch? Je familie en dorpsgenoten kijken ook heus wel verder dan z'n accent hoor. In het begin zullen ze er wat flauwe opmerkingen over maken, dat kun je wel verwachten. Maar dat is dan vooral om een beetje te dollen.
Of zoals Herman finkers ooit zei: laten we het eens over het minst oude accent van nderland hebben, het abn.

To, als hij echt zo leuk is dan knap je daar toch niet op af?
Niks is zo a-sexy als het Achterhoeks. En wapen je maar voor zijn omgeving: die pruimen niks dat niet al drie generaties in de Achterhoek geworteld is.

En dan nog, stel je voor dat je seks met hem gaat hebben en hij allemaal van die übersexy kreten in het Achterhoeks gaat slaken.

Run, Forest, run!
quote:okkervil schreef op 21 maart 2012 @ 23:00:

Of zoals Herman finkers ooit zei: laten we het eens over het minst oude accent van nderland hebben, het abn.

To, als hij echt zo leuk is dan knap je daar toch niet op af?Je kunt op heel veel dingen afknappen, dus ook op een accent toch?
Je hebt het gezellig, praat drie uur lang over vanalles en nog wat en je spreekt af elkaar weer te ontmoeten.

En dan later knap je ineens af op zijn accent, want wat zouden mijn brabantse boertjes thuis van dit achterhoeks boerke vinden?

Meid, verhuis met hem naar een beetje grote stad en je hoort er niemand over.
Huh, is dat echt zo belangrijk? Wij wonen sinds een paar jaar hartstikke landelijk en onze buren proaten allemoal zo plat ast moar ken en heb ur nog nooit last van 'had en nooit vervaelunt 'vonden. Heb 't ook moar leer'n proaten um hier int derp un bietje met te kenne kwoaken.

Zo irritant genoeg?

Serieus, stel het is verder de man van je dromen en je laat hem schieten om een beetje dialect? Kan ook zijn dat het helemaal niet de man van je dromen is, grote kans zelfs, want als je knal verliefd bent dan stoort het je waarschijnlijk helemaal niet.

Mijn man heeft voor mij Frans leren spreken (ik ben Française) en doet dat nu al zo'n 20 jaar met een enorm Engels accent. En ik vind dat juist hartstikke lief om te horen.
Een Brabants dialect is tien keer erger dan een Achterhoeks; Brabanders (en Limburgers) versta ik niet omdat ze de klinkers zo raar uitspreken, bijv. een A ipv een E en dan die zagte gee, vreselijk. Achterhoekers zijn goed te verstaan.
verba volant, scripta manent.
Je hebt een gezellige avond gehad én je hebt 3 uur lang over vanalles gekletst. Dat betekent 3 uur lang Achterhoeks aanhoren (tenzij jij de enige bent geweest die aan het woord was)....

Lijkt mij dat je het ergste al hebt gehad.
quote:okkervil schreef op 21 maart 2012 @ 23:00:

To, als hij echt zo leuk is dan knap je daar toch niet op af?

Die herman finkers!

De harde g is ook geimporteerd eigenlijk.

Als ik mijn geschiedenis goed ken, is nederland heeeeeel vroegah ooit begonnen met de germaanse taal. Hier komt geen harde g in voor.

Later, tijdens de bezetting, is daar de romaanse taal bijgekomen. Die heeft wel een harde g. Het zuiden is niet bezet geweest door de romaanse veroveraars...

Aldus en ziedaar!

Het mysterie opgelost!
quote:roermondse schreef op 21 maart 2012 @ 23:03:

[...]

Je kunt op heel veel dingen afknappen, dus ook op een accent toch?Behalve als het een chiboy is, swa.
quote:roermondse schreef op 21 maart 2012 @ 23:03:

[...]

Je kunt op heel veel dingen afknappen, dus ook op een accent toch?Ja, ook op zijn lelijke schoenen. Maar heeft dat allemaal prioriteit?
quote:MarianneDavids schreef op 21 maart 2012 @ 23:04:

Een Brabants dialect is tien keer erger dan een Achterhoeks; Brabanders (en Limburgers) versta ik niet omdat ze de klinkers zo raar uitspreken, bijv. een A ipv een E en dan die zagte gee, vreselijk. Achterhoekers zijn goed te verstaan.Koekwaus
quote:_lupine_ schreef op 21 maart 2012 @ 23:05:

[...]

Ja, ook op zijn lelijke schoenen. Maar heeft dat allemaal prioriteit?

Schoenen vor mij niet

Een zwaar accent absoluut wel.

Een Brabants dialect is tien keer erger dan een Achterhoeks; Brabanders (en Limburgers) versta ik niet omdat ze de klinkers zo raar uitspreken, bijv. een A ipv een E en dan die zagte gee, vreselijk. Achterhoekers zijn goed te verstaan.

Niet mee eens. Ik versta Brabo's vaak beter en vind hun accent ook sympathieker.

Bij het geluid van een Achterhoeker heb ik echt de sensatie van nagels op een schoolbord. Iewgh.

En verder is het gewoon kutvolk.

Een Brabants dialect is tien keer erger dan een Achterhoeks; Brabanders (en Limburgers) versta ik niet omdat ze de klinkers zo raar uitspreken, bijv. een A ipv een E en dan die zagte gee, vreselijk. Achterhoekers zijn goed te verstaan.Mee eens.
quote:secondhandsuus schreef op 21 maart 2012 @ 23:05:

[...]

Die herman finkers!

De harde g is ook geimporteerd eigenlijk.

Als ik mijn geschiedenis goed ken, is nederland heeeeeel vroegah ooit begonnen met de germaanse taal. Hier komt geen harde g in voor.

Later, tijdens de bezetting, is daar de romaanse taal bijgekomen. Die heeft wel een harde g. Het zuiden is niet bezet geweest door de romaanse veroveraars...

Aldus en ziedaar!

Het mysterie opgelost!Volgens mij komt de harde G van de noormannen/scandinaviërs (via Engeland).
Als je hem beter leert kennen en je vind hem leuk wat boeit het dan eat anderen ervan denken?

Mijn vriend heeft ook een accent beetje t zelfde als daar ;)

En soms plaag ik hem er een beetje mee, maar wat maakt het uit? Verder heb ik de leukste liefste vriend die er is ga dus echt niet moeilijk doen over wat anderen van zijn accent vinden!

Zou jij ook niet moeten doen, je hebt m pas een keer gezien! Als die leuk is is die leuk!

Hij heeft een accent een ander doet de toilet bril niet omlaag.. ;)
quote:willemeen schreef op 21 maart 2012 @ 23:06:

[...]

En verder is het gewoon kutvolk.Is dit nu nodig?
Ik zou het ook een afknapper vinden. En ik kom oorspronkelijk zelf nog wel uit die regionen. Heb er overigens nooit klachten gehoord omdat ik zelf geen accent heb. Het is een afweging denk ik - is hij leuk genoeg om het accent voor lief te nemen, misschien raak je er aan gewend...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven