date heeft zwaar accent

21-03-2012 22:27 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

ik heb gisteren een gezellige date gehad met een jongen. Ik woon zelf in Brabant en hij woont in de Achterhoek bij Doetinchem. Het was echt een gezellige avond en we hebben 3 uur lang gekletst over vanalles. We hebben dan ook weer volgende week afgesproken voor een tweede date.

Hij is leuk genoeg dus om vaker te zien. Alleen het puntje is: hij heeft een zwaar Achterhoeks dialect. Ik vind het opzich niet erg (versta hem natuurlijk wel), maar ik vraag me af of ik dit niet vervelend ga vinden als hij in mijn woonplaats zal zijn. Ik merk dat ik toch een beetje negatief tegenover een accent/dialect sta. Meer omdat ik me dan afvraag wat anderen ervan denken... Mijn familie enz.

Wat zouden jullie hiervan vinden?
On topic, het zou ontzettend jammer zijn als je iemand die heel leuk is laat lopen omdat hij een ander dialect/accent heeft. Mijn broer is een echte Brabander maar heeft een vriend uit het hoge noorden. Allebei eigen dialect en het gaat heel goed samen, ze zijn al 6 jaar bij elkaar.
En terug on-topic: mijn man komt uit Twente en dat is ook duidelijk te horen. Maar ik vind hem de leukste en liefste man die ik me kan voorstellen, dus ik neem zijn accent er graag bij. Dat hoort nu eenmaal bij hem.
quote:isabellajosephine schreef op 21 maart 2012 @ 23:22:

[...]

Ik dacht eigenlijk altijd dat de Romeinen wel in het zuiden zaten en niet in het noorden - heb ik niet goed opgelet bij geschiedenis? (Dat zou heel goed kunnen, was niet mijn favoriete vak helaas.)

Ik heb het volgende gevonden op internet (omdat ik het niet meer allemaal met zekerheid durfde te zeggen):

"De komst van de Romeinen naar Brabant

In 57 vóór Christus trokken de Romeinen onder leiding van Julius Caesar het gebied binnen dat nu Noord-Brabant heet. Zijn doel was verder op te trekken in noordelijke richting waar hij de rivier de Elbe tot een natuurlijke grens voor het Romeinse Rijk wilde maken, een veilige buffer tegen de opdringende Germaanse stammen.

De mensen die bij zijn komst in Brabant woonden, maakten waarschijnlijk deel uit van het volk van de Menapii en dat van de Eburonen. De Eburonen kwamen in 54 vóór Christus in opstand tegen de Romeinse bezetters. Er volgde een verbeten strijd waarin duizenden Romeinen zijn gesneuveld. Uiteindelijk kregen de Romeinen weer greep op de problemen en werd het volk van de Eburones uitgemoord.

Brabant was in die tijd een onherbergzaam gebied met moerassen en dichte bossen. De Romeinen voelden zich hier niet echt veilig; in 49 vóór Christus trok Caesar zich dan ook uit dit gebied terug.

Pas tijdens de regering van keizer Augustus (27 vóór Christus - 14 ná Christus) kwam er een blijvende Romeinse bezetting.

In 47 na Christus besloot keizer Claudius om niet de Elbe, maar de Rijn tot noordelijke grens van het Romeinse Rijk te maken. Brabant werd toen het directe achterland van de Limes, de grens van het Romeinse wereldrijk. Het kreeg daardoor niet alleen militaire betekenis, maar werd ook logistiek van belang voor de aan de grens gelegerde troepen."

Dus na veel ruzie en herrie hebben ze er toch een tijd gezeten, vooral ook omdat het een strategische plek was.
Yvon heeft een echte Twentse boer aan de haak geslagen dus.
quote:MarianneDavids schreef op 21 maart 2012 @ 23:27:

[...]

Pas maar op dat je geen nachtmerries krijgt over een Achterhoeker.Ik kom je vannacht wel even opzoeken! Ben namelijk een rasechte, met wel meer dan drie generaties wortels, HUHHH!
quote:willemeen schreef op 21 maart 2012 @ 23:25:

Tja, misschien zou ik ze ook wel zo stellig verdedigen als ik ze niet kende. Helaas word je soms ingehaald door de waarheid.

Allez, ik ben blij dat jullie blijkbaar nooit hebben ervaren wat voor kutvolk het kan zijn. Dat gun ik namelijk niemand!

Truste allemaal

Ik vind het ook raar volk hoor, en ik kan het weten. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg en als niet dan lullen ze achter je rug om. Wat zullen de buren wel nie denken, dat werk. De leukste achterhoekers wonen dan ook niet in de achterhoek die geemigreerde achterhoekers zijn dan wel gelijk weer veel leuker dan de gemiddelde randstedeling

Ik denk dat we een poll moeten maken: wie is het leukste streekvolk van NL
Precies! (al is hij niet echt boer, maar dat terzijde)
No offence, maar de topicstarter komt uit Brabant...

over accenten gesproken. Met hun zachte "g".
En ik heb OOK een accent! Daor zal ik oe es efkes met komm'n ploagen.
Yavanna...rare jongens die romeinen...
quote:yvonjaspers schreef op 21 maart 2012 @ 23:33:

Precies! (al is hij niet echt boer, maar dat terzijde)Ach, ik kwam er pas achter dat jij ook niet de echte Yvon bent. Mag de pret niet drukken toch?
quote:secondhandsuus schreef op 21 maart 2012 @ 23:35:

Yavanna...rare jongens die romeinen...Ach ja ze hadden leuke architectuur zullen we maar zeggen?
Wertje, een tijdje geleden stond deze blog op de site. Misschien leuk om te lezen.

blog
quote:Yavanna schreef op 21 maart 2012 @ 23:37:

[...]

Ach ja ze hadden leuke architectuur zullen we maar zeggen?Ja... Oké, die Krediet wil ik ze wel geven...
hoe klinkt een achterhoeks accent eigenlijk?
wij slapen nooit.
Tjee, gaat het nu over dat Achterhoekers achterbaks zijn? Ik ken maar enkelen uit die hoek maar dat zijn heel lieve, betrokken, hulpvaardige mensen. Er zullen net zoals in heel Nederland achterbaksen bijzitten, maar mijn zus haar schoonouders (en haar man ) komen uit de achterhoek en dat zijn (waren) echt zulke lieve mensen mijn zus was gek op haar schoonouders en terecht. Maar ik begrijp dat dit een toevalstreffer was :(
Volgens Willemeen is het vreselijk en niet om aan te horen.

Vergelijkbaar met Herman Finkers, al is dat Twents.
quote:valentinamaria schreef op 21 maart 2012 @ 23:41:

hoe klinkt een achterhoeks accent eigenlijk?Nou eerlijk gezegd, versta ik er geen hol van als ze echt los gaan
Ah, Yavanna, zoiets dacht ik ook inderdaad.

Het lijkt me overigens sterk dat de Romeinen nu nog zo veel invloed hebben op onze taal; kijk eens hoe veel Australisch-Engels na nog geen tweehonderd jaar verschilt van Engels-Engels, en Amerikaans-Engels.
De band Normaal is Achterhoeks, dus zo klinkt het.
ik vind alles met een zachte g prima.

ben altijd helemaal happy als mijn sv zijn abn vergeet en de zachte g gebruikt.
wij slapen nooit.
quote:Bagheera schreef op 21 maart 2012 @ 23:42:

Tjee, gaat het nu over dat Achterhoekers achterbaks zijn? Ik ken maar enkelen uit die hoek maar dat zijn heel lieve, betrokken, hulpvaardige mensen. Er zullen net zoals in heel Nederland achterbaksen bijzitten, maar mijn zus haar schoonouders (en haar man ) komen uit de achterhoek en dat zijn (waren) echt zulke lieve mensen mijn zus was gek op haar schoonouders en terecht. Maar ik begrijp dat dit een toevalstreffer was :(Zij hebben alle leuke mensen er tussenuit gepikt, nu woont er alleen nog k*tvolk
quote:Bagheera schreef op 21 maart 2012 @ 23:42:

Tjee, gaat het nu over dat Achterhoekers achterbaks zijn? Ik ken maar enkelen uit die hoek maar dat zijn heel lieve, betrokken, hulpvaardige mensen. Er zullen net zoals in heel Nederland achterbaksen bijzitten, maar mijn zus haar schoonouders (en haar man ) komen uit de achterhoek en dat zijn (waren) echt zulke lieve mensen mijn zus was gek op haar schoonouders en terecht. Maar ik begrijp dat dit een toevalstreffer was :(Lekker is dat, eindelijk leuke achterhoekers, komen jij en je familie ze gelijk inpikken!
normaal is ook prima te verstaan toch?
wij slapen nooit.
Ja hoor, vind ik wel (maar ja, ik ben dat Twents gewend natuurlijk ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven