date heeft zwaar accent

21-03-2012 22:27 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

ik heb gisteren een gezellige date gehad met een jongen. Ik woon zelf in Brabant en hij woont in de Achterhoek bij Doetinchem. Het was echt een gezellige avond en we hebben 3 uur lang gekletst over vanalles. We hebben dan ook weer volgende week afgesproken voor een tweede date.

Hij is leuk genoeg dus om vaker te zien. Alleen het puntje is: hij heeft een zwaar Achterhoeks dialect. Ik vind het opzich niet erg (versta hem natuurlijk wel), maar ik vraag me af of ik dit niet vervelend ga vinden als hij in mijn woonplaats zal zijn. Ik merk dat ik toch een beetje negatief tegenover een accent/dialect sta. Meer omdat ik me dan afvraag wat anderen ervan denken... Mijn familie enz.

Wat zouden jullie hiervan vinden?
quote:willemeen schreef op 21 maart 2012 @ 23:06:

[...]

Niet mee eens. Ik versta Brabo's vaak beter en vind hun accent ook sympathieker.

Bij het geluid van een Achterhoeker heb ik echt de sensatie van nagels op een schoolbord. Iewgh.

En verder is het gewoon kutvolk.Kun je dat onderbouwen?
verba volant, scripta manent.
quote:helene31 schreef op 21 maart 2012 @ 23:09:

[...]

Is dit nu nodig?

Het is de waarheid. Ik kan het weten, ik heb er gewoond. Heb nog nooit zo'n achterbaks kluitje primitieven meegemaakt, echt. Daar ding ik geen woord op af.

(Nu woon ik in de randstad en daar voel ik me prima dus nee, het ligt niet aan mij).
anoniem_122220 wijzigde dit bericht op 21-03-2012 23:11
Reden: typo
% gewijzigd
quote:roermondse schreef op 21 maart 2012 @ 23:06:

[...]

Schoenen vor mij niet

Een zwaar accent absoluut wel.Maar waar je loop dan praktisch tegenaan als iemand een zwaar accent heeft? Ik vind het zelf ook niet heel sexy hoor, maar als ik iemand echt leuk zo vinden zou ik er echt wel mee kunnen leven.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 21 maart 2012 @ 22:54:

Stel voor om samen een cursus gebarentaal te gaan doen.

Inderdaad, geweldig idee..je maakt mijn dag goed

Mijn man praat als hij onder de Limburgers is ook Limburgs..ik heb er echt geen moeite mee. Waar ik meer moeite mee heb is als mensen stom kletsen..
quote:willemeen schreef op 21 maart 2012 @ 23:11:

[...]

Het is de waarheid. Ik kan het weten, ik heb er gewoond. Heb nog nooit zo'n achterbaks kluitje primitieven meegemaakt, echt. Daar ding ik geen woord op af.

(Nu woon ik in de randstad en daar voel ik me prima dus nee, het ligt niet aan mij).Zo'n opmerking vind ik meer over jou zeggen, als we het toch over beschaafdheid hebben.

[...]

Niet mee eens. Ik versta Brabo's vaak beter en vind hun accent ook sympathieker.

Bij het geluid van een Achterhoeker heb ik echt de sensatie van nagels op een schoolbord. Iewgh.

En verder is het gewoon kutvolk.

Ik krijg nu zomaar het idee dat jij meer lul nodig hebt.

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:MarianneDavids schreef op 21 maart 2012 @ 23:11:

[...]

Kun je dat onderbouwen?

Ze zijn achterbaks: aardig doen in je gezicht en dan stiekem over je lullen en je buitensluiten.

Niet omdat je rotstreken levert, maar omdat je het lef hebt om anders/mooier/slimmer/grappiger/aparter te zijn dan zij. Eenheidsworst for life want anders lig je eruit.

En oja, wat ik al zei. Je moet er minstens 3 generaties wortels hebben liggen. Anders kom je er nooit écht tussen. Gestel dat je dat zou willen.
Willemeen: ik wist niet dat jij ALLE achterhoekers kenden.....

[...]

En verder is het gewoon kutvolk.

Zo, jij gaat lekker zeg!

Wat ontzettend generaliserend en denigrerend van je!
Buiten het feit of het al dan niet wat lastiger kan zijn om elkaar te verstaan, komt er niet ook een puntje van 'hoe ligt iemands stem/accent/dialect' in het gehoor bij de ander? Dat maakt denk ik juist het verschil.

Of het prettig aanhoort. Zoniet, geloof ik zomaar dat de eerste indruk ook niet 100% positief zal zijn.
quote:willemeen schreef op 21 maart 2012 @ 23:08:

[...]

Volgens mij komt de harde G van de noormannen/scandinaviërs (via Engeland).

Ben bang van niet...

Google maar eens op "waar komt de harde g vandaan?"

Reuze interessant!
anoniem_143193 wijzigde dit bericht op 21-03-2012 23:17
Reden: Blijft lastig, spellen
% gewijzigd
Willemeen, welke dialect jij ook spreekt je zwetst uit een bekend lichaamsdeel, aan de achterkant van je hals.
quote:secondhandsuus schreef op 21 maart 2012 @ 22:56:

[...]

Nou, ik vraag me af of dat überhaupt wel kan, wat je daar schrijft.

Het is dan zo dat je geen dialect spreekt, maar als je met een harde, of juist zachte g praat, heb je dus wel een accent. Of heb jij een gemiddelde g-uitspraak? Niet hard en niet zacht?

Want ik denk persoonlijk dat je er overal uitgepikt wordt, in het zuiden om je harde g en in het noorden om je zachte g

(en zangerig spreken)

Tenzij je overal je g aanpast. En dan nog "ga je nat..."

Maar goed. Ieder zijn ding.

Tuurlijk kan dat. Er bestaat wel degelijk iets als ABN hoor. Tussen een harde G en een zachte G zitten een heleboel provincies. Als je mij hoort spreken kan jij niet zeggen uit welke provincie ik kom (behalve dat het misschien geen limburg is).

Als je een tv-presentator hoort (niet die jonge hippe kipjes uit A'dam en het Gooi) maar een Mart Smeets bijvoorbeeld. Kan jij dan horen dat die uit Arnhem komt. Of dat Ivo Niehe uit Amsterdam komt of dat Wouke van Scherrenburg uit Ede komt? Zou ik heel knap vinden.
quote:roermondse schreef op 21 maart 2012 @ 23:13:

Willemeen: ik wist niet dat jij ALLE achterhoekers kenden.....

Gelukkig niet allemaal! Maar wel veel meer dan me lief is.

Een of andere 'superboer' probeerde me ooit in de trein te versieren. Dat taaltje echt, het klonk als piepschuim op het raam. Niks sensueels aan te ontdekken.
Is het een leuke vent? Wat maakt zijn accent dan uit?

Maakt het écht uit voor je dan vind je denk ik tóch niet zo'n hele leuke man. Anders had het je niet uit gemaakt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:willemeen schreef op 21 maart 2012 @ 23:13:

[...]

Ze zijn achterbaks: aardig doen in je gezicht en dan stiekem over je lullen en je buitensluiten.

Niet omdat je rotstreken levert, maar omdat je het lef hebt om anders/mooier/slimmer/grappiger/aparter te zijn dan zij. Eenheidsworst for life want anders lig je eruit.

En oja, wat ik al zei. Je moet er minstens 3 generaties wortels hebben liggen. Anders kom je er nooit écht tussen. Gestel dat je dat zou willen.Kennelijk heb je slechte ervaringen met Achterhoekers, die heb ik als geboren en getogen Rotterdammer niet. Overigens heb ik ook geen slechte ervaringen met Brabanders maar als ze niet de moeite nemen een beetje ABN te praten begrijp ik ze gewoon niet.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 21 maart 2012 @ 23:15:

Willemeen, welke dialect jij ook spreekt je zwetst uit een bekend lichaamsdeel, aan de achterkant van je hals.

Geen, uiteraard. Hoewel ik Utrechts wel charmant vind, lekker recht door zee en niet zo achterbaks als dat domme Achterhoeks.

In elk geval heb ik tussen die types gewoond en ik vind ze niks waard. Laat maar lekker daar ten oosten van Arnhem blijven, dan zitten ze mij ook niet in de weg.
quote:MarianneDavids schreef op 21 maart 2012 @ 23:17:

[...]

Kennelijk heb je slechte ervaringen met Achterhoekers, die heb ik als geboren en getogen Rotterdammer niet. Overigens heb ik ook geen slechte ervaringen met Brabanders maar als ze niet de moeite nemen een beetje ABN te praten begrijp ik ze gewoon niet.Dan paste jij blijkbaar in hun dorpse hokjes. Anders zijn ze niet te pruimen.
quote:willemeen schreef op 21 maart 2012 @ 23:15:

[...]

Gelukkig niet allemaal! Maar wel veel meer dan me lief is.

Een of andere 'superboer' probeerde me ooit in de trein te versieren. Dat taaltje echt, het klonk als piepschuim op het raam. Niks sensueels aan te ontdekken.Aha één meneer dus.
quote:secondhandsuus schreef op 21 maart 2012 @ 23:05:

[...]

Die herman finkers!

De harde g is ook geimporteerd eigenlijk.

Als ik mijn geschiedenis goed ken, is nederland heeeeeel vroegah ooit begonnen met de germaanse taal. Hier komt geen harde g in voor.

Later, tijdens de bezetting, is daar de romaanse taal bijgekomen. Die heeft wel een harde g. Het zuiden is niet bezet geweest door de romaanse veroveraars...

Aldus en ziedaar!

Het mysterie opgelost!Er zijn in de omgeving waar ik woon (Eindh.) de laatste tijd veel aanwijzingen gevonden uit de Romeinse tijd. Er zijn munten gevonden en Romeinse toegangspoorten. Daarbij heb ik wel eens gehoord dat ze hier bezettingen hadden.
Goh Willemeen, wat ben jij kortzichtig. Wel eens in je opgekomen dat er verschillen zijn tussen de Achterhoek en de Randstad en dat het misschien aan jou ligt dat je bij de een niet past en bij de ander wel?

Ik ben blij dat ik in beide gemeenschappen kan aarden, hoewel ik zelf de voorkeur geef aan de Randstad omdat er gewoon meer te doen is.
quote:willemeen schreef op 21 maart 2012 @ 23:18:

[...]

Geen, uiteraard. Hoewel ik Utrechts wel charmant vind, lekker recht door zee en niet zo achterbaks als dat domme Achterhoeks.

In elk geval heb ik tussen die types gewoond en ik vind ze niks waard. Laat maar lekker daar ten oosten van Arnhem blijven, dan zitten ze mij ook niet in de weg.

Laat ik het zo zeggen, je komt met al jouw vooroordelen en taalgebruik nu niet bepaald sympathiek of intelligent over hier.

En dan ben ik nog heel diplomatiek.

[...]

In elk geval heb ik tussen die types gewoond en ik vind ze niks waard. Laat maar lekker daar ten oosten van Arnhem blijven, dan zitten ze mij ook niet in de weg.Ga jij eens naar een onbewoond eilandje, hoef je je niet meer te ergeren aan mensen.
quote:helene31 schreef op 21 maart 2012 @ 23:19:

[...]

Laat ik het zo zeggen, je komt met al jouw vooroordelen en taalgebruik nu niet bepaald sympathiek of intelligent over hier.

En dan ben ik nog heel diplomatiek.Een vooroordeel heb je over mensen die je niet kent.

Een oordeel vel je over iets wat je wel kent.

Hier is dus sprake van een oordeel. En als jij in de Achterhoek had gewoond terwijl je een randstadmeisje bent had je geweten dat mijn taalgebruik in deze geenszins misplaatst is.
anoniem_122220 wijzigde dit bericht op 21-03-2012 23:21
Reden: typo
% gewijzigd

[...]

Dan paste jij blijkbaar in hun dorpse hokjes. Anders zijn ze niet te pruimen.Tsjonge, als iemand anders dergelijke opmerkingen zou maken over de allochtonen in Nederland zou er van alle kanten geschreeuwd worden dat er sprake is van discriminatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven