De bij-vrouw/-man

18-07-2024 21:19 136 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nav een ander topic, waarin gesteld werd dat het waarschijnlijk vaker voorkomt dan gedacht, ben ik eigenlijk wel eens heel benieuwd:
Ken jij één of meerdere koppels die samen blijven ondanks dat er geen intimiteit meer is in de relatie? Waarvan één of beide partners een side-chick/-man heeft?
Hoe werkt dat dan? Weet de partner dat? Waarom gaan ze niet gewoon uitelkaar? Ben jij zelf wel eens side-chick/-man geweest en hoe heb je dat ervaren?
Yildizlar2 schreef:
19-07-2024 06:57
Mijn zwager had gewoon een heel gezin naast het gezin dat hij had met mijn schoonzus. Mijn schoonzus wist het op een gegeven moment en toen zijn ze best nog even bij elkaar gebleven voor de kinderen maar uiteindelijk ging zij er onderdoor. Hij is inmiddels ook bij de tweede vrouw weg . Hoop ellende geweest.
Had hij nou 3 relaties naast elkaar :O ?
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
18-07-2024 23:09
Ik heb laatst nog gehoord van een bekend seksuoloog in een podcast, dat mensen vreemdgaan voor de aandacht. Dat ze het gevoel hebben weer te leven, de spanning, uit de sleur van het dagelijkse gezin etc. Je weer gewaardeerd voelen door je minnaar /minnares.
Kan ik me iets bij voorstellen, dat het voor sommige mensen zo werkt. Ook misschien bij veel mensen die hier níet aan toegeven maar wel het gevoel kennen van het gevoel wíllen hebben dat ze gezien worden (door iemand nieuw) of spanning ervaren etc.

Voor mijzelf denk ik dat het precies andersom werkt. Ik heb die spanning (bij gewoon iemand nieuw leren kennen als je single bent) nooit plezierig gevonden. Ik heb mijzelf zelfs vaak afgevraagd waarom ik die spanning van het daten toch weer ging opzoeken. irl word ik niet verliefd en van daten helemaal niet blij (want die spanning komt er helaas toch wel bij kijken als er iemand uitspringt) maar ik denk dat ik onbewust toch wist dat juist dat "rustmoment" in een relatie kan komen. Het moment waarop je niet meer de hele tijd die spanning ervaart, niet meer nieuw bent voor elkaar etc.

Voor mij zijn mensen die dit bewust gaan opzoeken (bv door op websites een profiel aan te maken) of die het "overkomt" (goed, aan een verliefdheid kun je eigenlijk niks doen) dus een raadsel. Ik begrijp goed dat het voor iedereen anders werkt hoor. En misschien ben ik voor anderen ook wel weer onbegrijpelijk in mijn manier van beleven :D .
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je blijft als er geen intimiteit meer is. En als je er duidelijk afspraken over maakt, dan is dat toch prima. Niet iedereen vindt seks belangrijk.
aneliz wijzigde dit bericht op 19-07-2024 08:43
88.33% gewijzigd
LaFolie schreef:
18-07-2024 23:20
Ik had al kort in het andere topic gereageerd, maar ik had wat met zo'n getrouwde man. Eerst was zijn vrouw niet op de hoogte, uiteindelijk wel en was het oké. Waren al heel jong samengekomen en wel nog heel goede vrienden, maar nul romantiek meer. Zij had inmiddels ook meer interesse in vrouwen en wilde dat meer gaan onderzoeken.

Het draaide tussen ons niet alleen om seks, dat hadden we zelfs relatief weinig. Meer de overige affectie, aandacht, klik en liefde. Uiteindelijk is het over gegaan omdat ik er geen plezier meer uit haalde met iemand te zijn waar je nooit iets mee op kan gaan bouwen en het natuurlijk gewoon ronduit klote is om verder in iemands leven geheim te zijn.

Begrijpen doe ik het niet helemaal, dat je in zo'n relatie blijft zitten. Goede vrienden kan je immers ook zijn zonder die relatie. Die besluiteloosheid, of misschien ergens zelfs wel lafheid, vond ik ook steeds minder aantrekkelijk.
Dat lijkt me inderdaad het aller-, allervervelendste van de 'bijvrouw' zijn. Je bent alléén van belang voor die ene man of vrouw. Niet voor zijn ouders, broers en zussen, vrienden etc. In die rol moet je als "gewone partner" trouwens ook groeien heb ik geleerd. Iets wat ik in elke beginfase van een nieuwe relatie overigens zeer lastig vond, want die bestond al uit mensen die vertrouwd waren met elkaar.
Ik ken het fenomeen bij vrouw alleen van mijn Surinaamse en Antilliaanse kennissen en collega's eigenlijk. Die hadden meerdere vriendinnen tegelijkertijd en daar ook meerdere kinderen bij. Dat was daar blijkbaar normaal.
Een collega van mij uit Aruba had 19 ( half ) broers en zussen, zijn vader had een stuk of 12 vriendinnen. Met kerst en verjaardagen zat hij daar met 100 man familie opgescheept. :P

Een hele dierbare collega van mij had 7 kinderen bij 4 vriendinnen. Ik vond het allemaal heel bijzonder maar goed, als zij daar blij van worden, prima.
Het is mijn ding niet.

Ik ken zelf niemand uit mijn kring of familie die echt een buitenechtelijke relatie had of een open relatie met een bij man of vrouw.
Zelf ben ik geen type die in een relatie zou blijven hangen zonder intimiteit, dan ga ik liever uit elkaar en op zoek naar iemand anders. Voor mij is seks een belangrijk onderdeel in een relatie. Een open relatie zou ik nooit zien zitten.
Wherever there is an unfortunate, God sends a dog.
Miss_Edwards schreef:
19-07-2024 08:44
Ik ken het fenomeen bij vrouw alleen van mijn Surinaamse en Antilliaanse kennissen en collega's eigenlijk. Die hadden meerdere vriendinnen tegelijkertijd en daar ook meerdere kinderen bij. Dat was daar blijkbaar normaal.
Een collega van mij uit Aruba had 19 ( half ) broers en zussen, zijn vader had een stuk of 12 vriendinnen. Met kerst en verjaardagen zat hij daar met 100 man familie opgescheept. :P

Een hele dierbare collega van mij had 7 kinderen bij 4 vriendinnen. Ik vond het allemaal heel bijzonder maar goed, als zij daar blij van worden, prima.
Het is mijn ding niet.

Ik ken zelf niemand uit mijn kring of familie die echt een buitenechtelijke relatie had of een open relatie met een bij man of vrouw.
Zelf ben ik geen type die in een relatie zou blijven hangen zonder intimiteit, dan ga ik liever uit elkaar en op zoek naar iemand anders. Voor mij is seks een belangrijk onderdeel in een relatie. Een open relatie zou ik nooit zien zitten.
Apart is dat ja, ik heb er ook regelmatig over gehoord. Mannen in dit soort landen met meerdere relaties incl kinderen in dezelfde tijd. Lijkt mij heel ingewikkeld
Voor iedereen een groene tuin
Miss_Edwards schreef:

Het is mijn ding niet.

Dat klinkt dan wel weer gezellig! :-D Nadeel lijkt me alleen voor de kinderen dat je toch ook wel graag echt de aandacht van je vader wil en het niet handig is als je die met tig anderen moet delen. Was met vier soms al vechten om aandacht. Gewoon binnen hetzelfde gezin onder hetzelfde dak. Maar wellicht vervullen vele andere mensen in andere constructies ook wel dat soort betrokken rollen en denk ik teveel vanuit een Europese bril?
Olea schreef:
19-07-2024 08:53
Dat klinkt dan wel weer gezellig! :-D Nadeel lijkt me alleen voor de kinderen dat je toch ook wel graag echt de aandacht van je vader wil en het niet handig is als je die met tig anderen moet delen. Was met vier soms al vechten om aandacht. Gewoon binnen hetzelfde gezin onder hetzelfde dak. Maar wellicht vervullen vele andere mensen in andere constructies ook wel dat soort betrokken rollen en denk ik teveel vanuit een Europese bril?
Hij vond het vooral heel gezellig zei hij, en ze woonden ook niet allemaal samen natuurlijk omdat ze van verschillende moeders waren. Hij had geloof ik vier of vijf volle broers en zussen dus daar woonde hij mee samen.
Zelf had hij ook meerdere kinderen van meerdere vriendinnen. En hij wilde er nog wel een paar bij. Hoe meer hoe beter blijkbaar. :P
Ik hou helemaal niet van kinderen dus ik kan me daar zo slecht in inleven, niet normaal.
Miss_Edwards schreef:

Denk je

Mijn ervaring is dat vreemdgaan in de Nederlandse cultuur vaak geheim is en zonder kinderen. En in de culturen die jij noemt wat meer “out in the open”.

Mijn beide opa’s hadden ook gewoon een bijvrouw. 100% witte Nederlanders, weet ik pas sinds een paar jaar (toen ik al ruim in de 30 was en de opa’s en oma’s dood).
Ik prefereer sidepiece of goomar.
You're not wrong, you're an asshole
Olea schreef:
19-07-2024 08:39
Dat lijkt me inderdaad het aller-, allervervelendste van de 'bijvrouw' zijn. Je bent alléén van belang voor die ene man of vrouw. Niet voor zijn ouders, broers en zussen, vrienden etc. In die rol moet je als "gewone partner" trouwens ook groeien heb ik geleerd. Iets wat ik in elke beginfase van een nieuwe relatie overigens zeer lastig vond, want die bestond al uit mensen die vertrouwd waren met elkaar.
Mwah, ik vind het juist zo'n gedoe om in elke nieuwe relatie weer bij die ouders op de bank te gaan zitten en kennis te maken met allerlei rando's die je na de relatie nooit meer terugziet.
You're not wrong, you're an asshole
Bosrozen schreef:
19-07-2024 09:04
Denk je

Mijn ervaring is dat vreemdgaan in de Nederlandse cultuur vaak geheim is en zonder kinderen. En in de culturen die jij noemt wat meer “out in the open”.

Mijn beide opa’s hadden ook gewoon een bijvrouw. 100% witte Nederlanders, weet ik pas sinds een paar jaar (toen ik al ruim in de 30 was en de opa’s en oma’s dood).
Zeker, als je alleen al kijkt op datingsites zoals Tinder, zie je veel mannen en vrouwen in relaties die op zoek zijn. Als ik vrijgezelle vriendinnen hoor die daten, komen ze vaak mannen tegen die in een relatie zitten en op zoek zijn naar een 'bijvrouw'. Zo noemen ze het dan wel niet, maar het komt er toch op neer. En ik geloof niet dat dit slechts uitzonderingen zijn..
summersun2023 wijzigde dit bericht op 19-07-2024 09:11
0.44% gewijzigd
Bosrozen schreef:
19-07-2024 09:04
Denk je

Nou, ik heb sowieso een kleine familie, mijn eigen vader is jong overleden en mijn opa van moeder's kant ook. Dus het enige stel wat ik kende dat al lang bij elkaar was waren mijn opa en oma van mijn vader's kant. Geen idee of die vreemdgingen uiteraard. Mijn oom en tante van moeder's kant zijn al heel lang bij elkaar vanaf hun tienerjaren. Die zijn zo gek op elkaar dat ik me niet voor kan stellen dat ze vreemdgaan, hetzelfde geldt voor mijn broer en schoonzus. Maar je weet het inderdaad nooit.
Wikkydorp schreef:
18-07-2024 22:01
Ken een koppel waar de vrouw een volwaardige extra vriend heeft. De man zou het ook mogen, maar vindt niemand die past in die constructie. Hebben seks, maar met extra vriend is het spannender zegt ze. Kinderen zijn op de hoogte.

Als iedereen akkoord is, mij ok. Zou het alleen de kinderen niet zeggen.
Ik heb een poosje een relatie gehad met een man die in eenzelfde positie zat: zowel hij als zijn vrouw mochten er een volwaardige relatie naast hebben, zo lang de focus maar wel op het oorsponkelijke huwelijk en gezinsleven bleef liggen. Tussen hen was gewoon heel veel liefde en plezier, en er was ook gewoon nog sprake van intimiteit. Hun kinderen waren overigens niet op de hoogte hiervan.

Ik vond het ideaal, eerlijk gezegd.
MissUnderstood schreef:
19-07-2024 09:13
Ik heb een poosje een relatie gehad met een man die in eenzelfde positie zat: zowel hij als zijn vrouw mochten er een volwaardige relatie naast hebben, zo lang de focus maar wel op het oorsponkelijke huwelijk en gezinsleven bleef liggen. Tussen hen was gewoon heel veel liefde en plezier, en er was ook gewoon nog sprake van intimiteit. Hun kinderen waren overigens niet op de hoogte hiervan.

Ik vond het ideaal, eerlijk gezegd.
Wat vond je er zo fijn aan? Voor jezelf dan
Dat heet toch gewoon minnaar of minnares?

Ik heb zelf geëxperimenteerd met verschillende relatievormen, ik heb een open relatie gehad die heel goed werkte. Daarin waren we voor elkaar de belangrijkste en hadden we seks en verliefdheden ernaast. Ik heb ook een open relatie gehad die niet goed werkte, omdat er toch nog oneerlijkheid in voorkwam. Mijn ervaring is dat het heel belangrijk is om absoluut open te zijn, want bedrogen worden is killing, hoe je je afspraken ook maakt.

Een goede vriend van mij is een hele tijd de minnaar geweest van een getrouwde vrouw. Eerst zei zij dat haar man er van wist, daarna bleek dat toch niet waar te zijn. Hij was er op gegeven moment klaar mee omdat hun relatie nooit ergens naar toe zou gaan, ze zouden nooit samen feestdagen doorbrengen etc. Op dat moment was zij juist verliefd op hem geworden, dus ook dat was complex.

Maar goed, monogame relaties kunnen ook complex zijn. Ik vind het wel fijn dat het tegenwoordig (in ieder geval in mijn bubbel) veel normaler is om zelf je afspraken te kunnen maken, ipv standaard monogamie. Maar als je aan het daten bent kan het ook wel eens verwarrend zijn, heb je een leuke date gehad kom je er een week later achter dat iemand al een relatie heeft.
Olea schreef:
18-07-2024 21:38
Ik zou er niet aan moeten denken een sidechick of -man te hebben. Doe mij maar gewoon vriend(inn)en. Ik kan me ook niet voorstellen dat mijn partner er eentje zou willen ondanks geen intimiteit meer. Denk dat zij ook denkt: doe mij maar vriend(inn)en.
Zijn jij en je partner allebei vrouw?
Volgens mij komt het in lesbische relaties wel een stuk vaker voor dan bij hetero of homokoppels dat er na een tijdje helemaal geen seks meer is toch? Ik heb dat in ieder geval van lesbische vriendinnen wel vaker gehoord.
Sierlijk schreef:
19-07-2024 08:21
Relaties zijn er in alle soorten en maten. Ooit leek het me een verschrikkelijk idee om zo bij elkaar te blijven. Inmiddels ben ik ouder en denk ik er een stuk genuanceerder over.
Dit.

Ik ben qua standpunt 180 graden gedraaid doordat ik nu al zo vaak gehoord over bij-mannen en -vrouwen, dat ik niet om de realiteit heen kan dat het leven en relaties blijkbaar niet zo maakbaar zijn als ik graag denk.

Afwegingen en keuzes worden gemaakt. Wie ben ik om daar over te oordelen vanuit mijn luie stoel.

Ik ben niet getrouwd, heb geen kinderen, huis samen etc., dus ik beland niet in die situatie. Maar andere levens lopen anders.

Kortom ik ben ook een stuk genuanceerder erover gaan denken.
Miura schreef:
19-07-2024 09:19
Zijn jij en je partner allebei vrouw?
Volgens mij komt het in lesbische relaties wel een stuk vaker voor dan bij hetero of homokoppels dat er na een tijdje helemaal geen seks meer is toch? Ik heb dat in ieder geval van lesbische vriendinnen wel vaker gehoord.
Klopt. En ik weet dit inderdaad van meerdere v-v stellen. Ook uit onze vriendenkring maar ook hier wel eens op het forum gelezen. De achterliggende redenen kunnen verschillen, evenals of er nog wel sprake is van andere vormen van intimiteit/knuffelen. Ook niet álle stellen zijn er even happy mee trouwens, weet ik. En bij sommigen weet ik dat er nog wel sprake kan zijn van verliefd- of lustgevoelens ten opzichte van anderen. Dat is bij mij dan weer totaal ontbrekend.
Rooss4.0 schreef:
19-07-2024 00:08
Waarom wel?

Waarom zou een man of een vrouw niet gaan voor best of both worlds? Als iedereen er happy mee is is het toch prima?
Of vind je dat er niet genoeg gescheiden wordt in Nederland?

Ik heb wel een poosje geminnaard en ook wel eens met een man die thuis geen seks meer had. Die man is nu mijn man trouwens, hun relatie heeft het niet overleefd.
Ja, hier heb je eigenlijk natuurlijk helemaal gelijk in. Als iedereen er echt happy mee is.. maar als ik sommige verhalen zo hoor/lees (dus niet in geval van een open relatie, hè maar echt dat wat ik beschrijf) heb ik vaak het gevoel dat de 'hoofdpartner' het gedoogt ofzo. Er niet echt happy mee is, maar bang is voor wat er gebeurt als ze het niet goed vindt.
Maar dat vul ik zelf in, hoor. Misschien zit ik mis. Vandaar dat ik hier vraag naar ervaringen, dat verruimt mijn blik weer een beetje 😊
Bosrozen schreef:
19-07-2024 09:15
Wat vond je er zo fijn aan? Voor jezelf dan

Ik wil geen relatie in de conventionele zin, ik wil geen schoonouders en "wat doen we met de feestdagen" en elkaars kinderen leren kennen etc. Daarnaast vind ik mezelf in een relatie nooit een leuker mens worden, en de vrijheid die ik ervaar door geen partner te hebben is me heilig.

Maar heel soms mis ik de dynamiek van man/vrouw in de brede zin van het woord, en ook seks mis ik weleens. Voor een FWB ben ik dan weer geen type (meer). Mijn relatie met de man waarover ik het had was meer dan seks, maar dan wel zonder de knellende banden van een echte relatie. Het feit dat zijn vrouw hiervan wist en het zelfs fijn vond (zelf had ze al jarenlang een extra vriend) was wel een voorwaarde: ik wil geen vreemdganger.

Als ik weer zo'n man zou kunnen vinden, tekende ik er gelijk voor :-).
BuzzieBee schreef:
19-07-2024 07:28
Ik heb al 8 jaar geen sex met mijn vriend. Dit door een lichamelijke aandoening van hem. Hij kan daar helemaal niets aan doen. Ik heb wel die behoefte dus heb ik een ‘bijman’. Ik zie hem twee of drie keer per jaar. Ben niet verliefd op hem. Het is gewoon lust. We appen ook nier. Behalve als ik een ‘urge’ krijg. Mijn vriend en een beste vriendin weten er van

Waarom ik bij mijn vriend blijf? Gewoon omdat het de liefste, mooiste, leukste en zorgzaamste vent van de wereld is en ik gruwelijk van hem hou en hij van mij. We knuffelen wel veel trouwens
Dankjewel voor het delen!
Dat is inderdaad de beste reden om te blijven ❤️
Weet je vriend ervan en is hij er oké mee?
1x is genoeg
evelien2010 wijzigde dit bericht op 19-07-2024 09:30
Reden: .
97.66% gewijzigd
In de generatie van mijn ouders is het aantal scheidingen heel beperkt. Daar blijven mensen vaak bij elkaar omdat het nu eenmaal de norm is (gemakzucht, religie, de norm of gewoon niet zelfredzaam zijn). Broer zus relaties komen daar regelmatig voor. Mensen nemen het leven zoals het is (anders dan nu). En zijn minder bezig met geluk. Of halen dat uit andere dingen. Maar vreemdgaan is echt van alle tijden! Ik weet dat er in de bovengenoemde groep een aantal mannen zijn waarbij dat is voorgevallen en 2 waarbij echt sprake is van een langdurige relatie/minnares. De partner weet dat en accepteert dat ook (hebben ook weinig keus want scheiden willenof kunnen ze niet).

Ik denk dat het goed is dat het in de huidige tijd gewoon een gespreksonderwerp is. En openheid veel meer geaccepteerd. Monogamie zou iets moeten zijn waar je voor kiest.
In mijn tijd als vrijgezel kwam ik heel veel mannen tegen die of vreemdgingen, dat wilden doen. Of in open relaties zaten. Van vreemdgangers moest en moet ik niets hebben. Wees volwassen en bespreek je relatieproblemen met je partner. Daarnaast kan je als vrouw in kwestie enorm in de problemen komen als het uitkomt.

Met mensen die om uiteenlopende redenen in open relaties zitten had ik geen probleem. Die hadden daar afspraken over gemaakt en de partner was akkoord of deed het zelf soms ook. Mijn vriendin heeft na haar scheiding een tijdje zo'n relatie gehad en gaar beviel het heel goed. Wel de mogelijkheid om samen leuke dingen te doen. Maar geen gedoe met verjaardagen, familieevenementen of verplichtingen. Niet iedereen wil een volledige relatie met alles wat daarbij komt.
evelien2010 wijzigde dit bericht op 19-07-2024 09:39
80.86% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven