De bij-vrouw/-man

18-07-2024 21:19 136 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nav een ander topic, waarin gesteld werd dat het waarschijnlijk vaker voorkomt dan gedacht, ben ik eigenlijk wel eens heel benieuwd:
Ken jij één of meerdere koppels die samen blijven ondanks dat er geen intimiteit meer is in de relatie? Waarvan één of beide partners een side-chick/-man heeft?
Hoe werkt dat dan? Weet de partner dat? Waarom gaan ze niet gewoon uitelkaar? Ben jij zelf wel eens side-chick/-man geweest en hoe heb je dat ervaren?
Aneliz schreef:
19-07-2024 08:36
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je blijft als er geen intimiteit meer is. En als je er duidelijk afspraken over maakt, dan is dat toch prima. Niet iedereen vindt seks belangrijk.
Dit ben ik zeker met je eens, maar intimiteit bestaat uit meer dan alleen maar seks. Als er ook niet meer geknuffeld wordt, als die romantische connectie er helemaal niet meer is, waarom dan toch samen blijven? Daar ben ik zo benieuwd naar.
Iemand anders zei het hier al: beste vrienden kun je ook zijn zonder relatie.
MissUnderstood schreef:
19-07-2024 09:28
Ik wil geen relatie in de conventionele zin, ik wil geen schoonouders en "wat doen we met de feestdagen" en elkaars kinderen leren kennen etc. Daarnaast vind ik mezelf in een relatie nooit een leuker mens worden, en de vrijheid die ik ervaar door geen partner te hebben is me heilig.

Maar heel soms mis ik de dynamiek van man/vrouw in de brede zin van het woord, en ook seks mis ik weleens. Voor een FWB ben ik dan weer geen type (meer). Mijn relatie met de man waarover ik het had was meer dan seks, maar dan wel zonder de knellende banden van een echte relatie. Het feit dat zijn vrouw hiervan wist en het zelfs fijn vond (zelf had ze al jarenlang een extra vriend) was wel een voorwaarde: ik wil geen vreemdganger.

Als ik weer zo'n man zou kunnen vinden, tekende ik er gelijk voor :-).
Klinkt mooi. Ik denk ook omdat jij in die zin geen bedreiging vormde voor hun relatie. Wat jij schrijft in wat je níet zoekt (die schoonouders, kinderen, feestdagen) dat is nou eigenlijk juist wat ik wél zoek in een relatie. Een "minnares/bijvrouw" zou voor mij vooral als een bedreiging gaan voelen op het moment dat iemand die rol zou gaan invullen. Dat diegene ineens voorstelt dochter van ponykamp op te halen en dan jippiepippie gezellig langs de Mc! Doet mama niet met jou he. Of er ineens bij wil zitten bij de oudergesprekken. Of ineens schoonmoeders lieveling blijkt, want zij komt elke week een kopje koffie doen. En heeft de leukste ideeën voor hoe we Sinterklaasvond gaan vieren.
Dan zou ik denken: rot op.
Minnares, bijvrouw etc. die zegt "Mij niet gezien al dat familiegebeuren" voelt minder bedreigend.

Maar misschien is dit wel meer een situatie die kan ontstaan als je heel netjes uit elkaar gaat en één van de twee een nieuwe relatie krijgt. Dat voelt voor mij veel instabieler.
olea wijzigde dit bericht op 19-07-2024 09:50
0.03% gewijzigd
evelien2010 schreef:
19-07-2024 09:29
In de generatie van mijn ouders is het aantal scheidingen heel beperkt. Daar blijven mensen vaak bij elkaar omdat het nu eenmaal de norm is (gemakzucht, religie, de norm of gewoon niet zelfredzaam zijn). Broer zus relaties komen daar regelmatig voor. Mensen nemen het leven zoals het is (anders dan nu). En zijn minder bezig met geluk. Of halen dat uit andere dingen. Maar vreemdgaan is echt van alle tijden! Ik weet dat er in de bovengenoemde groep een aantal mannen zijn waarbij dat is voorgevallen en 2 waarbij echt sprake is van een langdurige relatie/minnares. De partner weet dat en accepteert dat ook (hebben ook weinig keus want scheiden willenof kunnen ze niet).
[b]Ik denk dat het goed is dat het in ... kiest[/b].
Hier ben ik het helemaal mee eens
Spinnewin schreef:
19-07-2024 09:32
Dit ben ik zeker met je eens, maar intimiteit bestaat uit meer dan alleen maar seks. Als er ook niet meer geknuffeld wordt, als die romantische connectie er helemaal niet meer is, waarom dan toch samen blijven? Daar ben ik zo benieuwd naar.
Verbondenheid hoeft niet uit fysieke aanraking te bestaan.
MissUnderstood schreef:
19-07-2024 09:28
Ik wil geen relatie in de conventionele zin, ik wil geen schoonouders en "wat doen we met de feestdagen" en elkaars kinderen leren kennen etc. Daarnaast vind ik mezelf in een relatie nooit een leuker mens worden, en de vrijheid die ik ervaar door geen partner te hebben is me heilig.

Maar heel soms mis ik de dynamiek van man/vrouw in de brede zin van het woord, en ook seks mis ik weleens. Voor een FWB ben ik dan weer geen type (meer). Mijn relatie met de man waarover ik het had was meer dan seks, maar dan wel zonder de knellende banden van een echte relatie. Het feit dat zijn vrouw hiervan wist en het zelfs fijn vond (zelf had ze al jarenlang een extra vriend) was wel een voorwaarde: ik wil geen vreemdganger.

Als ik weer zo'n man zou kunnen vinden, tekende ik er gelijk voor :-).
Bedankt, snap ik wel.
Ik ben inmiddels al weer jaren vrijgezel na een lange monogame relatie (althans dat dacht ik :-D ).
In de eerste vrijgezelle jaren wel wat ONS en FWB gehad maar daar heb ik geen zin meer in.
En wat jij zegt, iets traditioneels benauwd mij.

Inmiddels wel al een aantal jaar een leuke man waar ik regelmatig mee afspreek en app. Ook alleenstaand ouder van 1 kind, net als ik.
We mengen niet in elkaars familie of vriendengroep en dat vind ik eigenlijk prima.

Maargoed heeft niets met bijvrouw/man te maken.
Al denk ik niet dat ik hem op wil/ga geven voor een “echte” relatie of als hij een “echte” relatie zou krijgen.
bosrozen wijzigde dit bericht op 19-07-2024 09:44
5.91% gewijzigd
Olea schreef:
19-07-2024 09:40
Verbondenheid hoeft niet uit fysieke aanraking te bestaan.
Ik lees net je vorige post van 09.39.
Zo had ik het nog niet bekeken, dat kan ik wel volgen, inderdaad!
Olea schreef:
19-07-2024 09:39
Klinkt mooi. Ik denk ook omdat jij in die zin geen bedreiging vormde voor hun relatie. Wat jij schrijft in wat je níet zoekt (die schoonouders, kinderen, feestdagen) dat is nou eigenlijk juist wat ik wél zoek in een relatie. Een "minnares/bijvrouw" zou voor mij vooral als een bedreiging gaan voelen op het moment dat iemand die rol zou gaan invullen. Dat diegene ineens voorstelt dochter van ponykamp op te halen en dan jippiepippie gezellig langs de Mc! Doet mama niet met jou he. Of er ineens bij wil zitten bij de oudergesprekken. Of ineens schoonmoeders lieveling blijkt, want zij komt elke week een kopje koffie doen. En heeft de leukste ideeën voor hoe we Sinterklaasvond gaan vieren.
Dan zou ik denken: rot op.
Minnares, bijvrouw etc. die zegt "Mij niet gezien als dat familiegebeuren" voelt minder bedreigend.

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat: ik was absoluut geen bedreiging voor hun huwelijk. Ik heb nooit de behoefte gevoeld deel uit te maken van zijn/hun leven en als ik bijvoorbeeld op social media foto's van hun vakanties voorbij zag komen was ik totaal niet jaloers en ik wist dat als hij met mij een leuk weekend tegemoet ging, zij dat alleen maar fijn vond. Tegelijkertijd was er wel een bepaalde verbinding en heel veel humor, maar zoals gezegd zonder die knellende banden die ik niet meer wil.

Als er op enig moment sprake zou zijn geweest van beginnende gevoelens die hun relatie wel onder druk zou hebben gezet, dan zou ik er direct een punt achter hebben gezet.
Misschien dat sommige vreemdgangers ook wel geheim houden waar ze mee bezig zijn juist omdat ze de verbondenheid, vertrouwdheid en het gemak van het gezin en de vaste relatie niet kwijt willen.

Is de persoon waar ze mee vreemdgaan helemaal niet bedoeld om tot een breuk te komen, maar soms een gevolg of de keuze van de bedrogene.

Ken van nabij ook een stel waarbij hij vreemdging en zij erachter is gekomen. Zij zette toen een punt achter de relatie. Hij trok meteen bij haar in en een jaar later hadden ze een baby. Hun oudste kind moet nu heen en weer van huis naar huis en voelt zich buitengesloten in het "nieuwe" gezin waar inmiddels ook alweer een nieuwe baby op komst is.

Als de vaste partner had gezegd: Joh je gaat je gang maar met die vrouw, maar onze vakantie in de bergen is voor ons. De feestdagen: voor het gezin. Dan was die "nieuwe" misschien na verloop van tijd ook wel weer afgedropen. Ik zou een relatie om het vreemdgaan op zich denk ik nooit verbreken. Zolang die ander maar vreemd blíjft en alléén een rol heeft voor partner. Niet voor mij, de kinderen, de vrienden, de familie. Laat dat iets tussen jullie twee zijn denk ik dan.
MissUnderstood schreef:
19-07-2024 09:45
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat: ik was absoluut geen bedreiging voor hun huwelijk. Ik heb nooit de behoefte gevoeld deel uit te maken van zijn/hun leven en als ik bijvoorbeeld op social media foto's van hun vakanties voorbij zag komen was ik totaal niet jaloers en ik wist dat als hij met mij een leuk weekend tegemoet ging, zij dat alleen maar fijn vond. Tegelijkertijd was er wel een bepaalde verbinding en heel veel humor, maar zoals gezegd zonder die knellende banden die ik niet meer wil.

Als er op enig moment sprake zou zijn geweest van beginnende gevoelens die hun relatie wel onder druk zou hebben gezet, dan zou ik er direct een punt achter hebben gezet.
Heel mooi als het zo kan!
Spinnewin schreef:
Op een gegeven moment ben je ook ouder, en soms gewoon beperkt op vele fronten. Door je levensomstandigheden, of door wat je zelf hebt meegekregen om op eigen benen te kunnen staan.

In deze tijd is het enigszins taboe maar veel mensen hebben weinig zelfstandigheid geleerd en weinig zelfvertrouwen om het leven alleen aan te gaan.

En, hoe fijn is het dat de persoon met wie je een hele historie deelt nog aan je zijde is wanneer je oud bent.

Ik woon tussen de oudjes en hoor van vrijwel iedereen dat ze minnaars en minnaressen hebben gehad. Sommige (ex)minnaars zijn nu ook gewoon onderdeel van hun gedeelde historie en ze drinken allemaal koffie met elkaar. Terwijl ze ooit elkaar de hersens wel konden inslaan van jaloezie.

Ik denk dat als je oud wordt je steeds meer een kant van het leven gaat zien die heel erg relativerend is. Waardoor iets als een bijvrouw of man die in een behoefte voorziet van je partner, niet zo'n bedreiging of probleem meer is.
Spinnewin schreef:
18-07-2024 23:24
Dank voor je reactie!
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel.
Heb je hem dat nooit gevraagd, waarom hij bleef?

Niet echt nee, probeerde een beetje weg te blijven van de 'situatie thuis' omdat ik ook niet de minnares wilde zijn die gaat zitten pushen dat hij zijn gezin verlaat. Dat had ik overigens ook niet gewild hoor. Ik kan het alsnog wel eens vragen, we zijn inmiddels 'gewoon' bevriend. Maar ik denk dat ik het antwoord wel kan raden; gemak, gewenning, voor de kinderen, voor het huis, angst om alleen te blijve. Tja, hij moet ermee leven. Ik zou het niet kunnen, zo totaal geen affectie en intimiteit meer. Wat dus inderdaad over veel meer gaat dan alleen seks.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Olea schreef:
19-07-2024 09:48

Als de vaste partner had gezegd: Joh je gaat je gang maar met die vrouw, maar onze vakantie in de bergen is voor ons. De feestdagen: voor het gezin. Dan was die "nieuwe" misschien na verloop van tijd ook wel weer afgedropen. Ik zou een relatie om het vreemdgaan op zich denk ik nooit verbreken. Zolang die ander maar vreemd blíjft en alléén een rol heeft voor partner. Niet voor mij, de kinderen, de vrienden, de familie. Laat dat iets tussen jullie twee zijn denk ik dan.
Zo denk ik er nu ook wel over. Alleen ging het vreemdgaan voor mij niet om de seks en wat hij met een ander had, maar puur om het jarenlange bedrog .

Iemand die met droge ogen tegen je liegt , en ontkent als je gewoon op de man af vraagt wat er aan de hand is. Zo iemand kan je nooit meer voor de volle 100% vertrouwen.
Ik niet althans, en dat (en niet het vreemdgaan) was de genadeklap voor die relatie.
Ik dat, dát inderdaad key is: open en eerlijk.
Als er geen intimiteit meer is én je kunt je partner niet vertouwen.. Dan is er toch echt niets meer over?
Als er over gesproken wordt, afspraken gemaakt, grenzen bepaald en beiden staan er écht achter: super mooi!
Dat is een open relatie.
Mijn man en ik hebben samen wel eens een bijvrouw of bijman, telt dat ook? Voor een of een paar keer.
Spinnewin schreef:
Er zijn natuurlijke talloze redenen om bij elkaar te blijven. De meeste mensen zijn gewoontedieren. Die hebben geen zin om alleen te zijn. Vinden het prettig om een huisgenoot te hebben, een mooi huis waar alles op orde is en regelmaat in hun (sociale) leven. Het leven alleen vraagt om vaardigheden die niet iedereen bezit. En financiën kunnen ook een prima reden zijn om te blijven. Net als de kinderen. Als je verder goede vrienden blijft kan je het jaren volhouden samen. Dan is een bijzit een prima oplossing natuurlijk. Vrouw is van het geklef af en man kan zich af en toe uitleven en voelt zich weer een echte kerel.
Olea schreef:
19-07-2024 09:48
Misschien dat sommige vreemdgangers ook wel geheim houden waar ze mee bezig zijn juist omdat ze de verbondenheid, vertrouwdheid en het gemak van het gezin en de vaste relatie niet kwijt willen.

Is de persoon waar ze mee vreemdgaan helemaal niet bedoeld om tot een breuk te komen, maar soms een gevolg of de keuze van de bedrogene.

Ken van nabij ook een stel waarbij hij vreemdging en zij erachter is gekomen. Zij zette toen een punt achter de relatie. Hij trok meteen bij haar in en een jaar later hadden ze een baby. Hun oudste kind moet nu heen en weer van huis naar huis en voelt zich buitengesloten in het "nieuwe" gezin waar inmiddels ook alweer een nieuwe baby op komst is.

Nu is het net alsof het de schuld van die ex-vrouw is. Die man kiest toch voor vreemdgaan en twee baby’s in recordtempo erbij zonder te kijken naar het effect hiervan op zijn oudste? Hij stelt toch zijn geluk boven dat van zijn kind? Waarom zou die vrouw zichzelf dan compleet moeten wegcijferen in de hoop dat hij interesse verliest in die minnares?

Ik kan mij levendig voorstellen dat je die man niet meer blieft, zeker als je nog niet een 100% seksloos huwelijk hebt. Hij heeft je belogen en bedrogen en je moest er zelf achterkomen. Zo’n kerel zou ik nooit meer kunnen vertrouwen. Als je er nog regelmatig seks mee had, ik zou mij echt fysiek geschonden voelen. Dat je bij ieder nieuwigheidje moet afvragen of hij dat trucje van haar heeft geleerd.

Toch heel anders als de ene partner eerst een balletje opgooit. Dan kun je het er mee eens zijn of niet. Je kunt ruzie maken of verdrietig zijn en wat er allemaal niet meer kan spelen. Maar je wordt niet voorgelogen en bedrogen. Het vertrouwen wordt niet geschonden. En dan heb je nog een basis waarop je kunt besluiten wel samen te blijven wonen (voor eventuele kinderen) maar op liefdesgebied elk de eigen weg te gaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ja daar heb je ook wel weer gelijk in Lemoos. Het zou mijn keuze alleen echt nooit zijn, maar wellicht is het anders als je tot op het moment "dat je er achter komt" een seksuele relatie had dan wanneer je al jarenlang een soort "vriendschapsrelatie" hebt.
lemoos2 schreef:
19-07-2024 12:17
Nu is het net alsof het de schuld van die ex-vrouw is. Die man kiest toch voor vreemdgaan
Op zich heb je daar gelijk in natuurlijk. Alleen snap ik het argument wel. We leven in een maatschappij waarbij de norm is dat seks met anderen naast de relatie niet eens bespreekbaar is. Niet voor iedereen, maar kijk bijvoorbeeld eens hoeveel iemand als Katja Schuurman over zich heen heeft gekregen toen zij open vertelde dat haar toenmalige relatie niet strikt monogaam was.

Daarom denk ik dat als die kramp zou verdwijnen dat echt wel beter zou zijn.
Eve schreef:
19-07-2024 18:11
Op zich heb je daar gelijk in natuurlijk. Alleen snap ik het argument wel. We leven in een maatschappij waarbij de norm is dat seks met anderen naast de relatie niet eens bespreekbaar is. Niet voor iedereen, maar kijk bijvoorbeeld eens hoeveel iemand als Katja Schuurman over zich heen heeft gekregen toen zij open vertelde dat haar toenmalige relatie niet strikt monogaam was.

Daarom denk ik dat als die kramp zou verdwijnen dat echt wel beter zou zijn.
Dat je dit niet met iedereen hoeft te bespreken is één. Maar dat iemand dat beetje respect nog niet kan opbrengen voor de persoon waarmee je al jaren en jaren in een relatie zit, gaat er bij mij niet in.
Ik ben al 29 jaar samen met mijn man. Voor mij (monogaam ingesteld) zou het een drama zijn als hij kwam met ‘relatie opengooien’. Dat zou even niet leuk zijn thuis met een jankende vrouw. Maar dan sta je nog op gelijke voet met elkaar, is er een en ander wellicht te bespreken na de eerste shock. Misschien zou ik eerst dingen helder willen krijgen, zien of ik een soort van acceptabele overeenkomst voor mij zie. Ik vind dat toch wel het minste wat hij mij zou kunnen gunnen. En misschien blijf ik er afwijzend tegenover staan en is het einde relatie in dat opzicht maar kunnen we wel vrienden blijven of zelfs blijven samenwonen met wat werkbare afspraken over en weer zolang zoon nog thuis woont.

Keihard in mijn gezicht liegen, mij bedriegen is een exit. Daar ga ik mijn tijd niet insteken, in iemand die ik nooit meer zal vertrouwen. Zo hard ben ik (en dat is voor hem geen geheim, loyaliteit staat bij mij op nummer 2 onder ‘eerlijkheid’). Als hij dan ook nog wat zou jammeren over maatschappelijke taboes en dat het aan mijn waarden en normen ligt dat hij er niet eerlijk over kon zijn, dan verlies ik ook ieder vermogen om nog een greintje respect voor hem op te brengen. Dan kan hij per direct zijn spullen pakken en opdonderen. Meer dan een zeer afstandelijk en ijzig beleefde omgang in niet te vermijden bijeenkomsten is dan alles wat mijn zelfbeheersing kan opbrengen omwille van zoon. Zonder zoon zou hij dood mogen vallen vrees ik.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
19-07-2024 19:36

Keihard in mijn gezicht liegen, mij bedriegen is een exit. Daar ga ik mijn tijd niet insteken, in iemand die ik nooit meer zal vertrouwen. Zo hard ben ik (en dat is voor hem geen geheim, loyaliteit staat bij mij op nummer 2 onder ‘eerlijkheid’). Als hij dan ook nog wat zou jammeren over maatschappelijke taboes en dat het aan mijn waarden en normen ligt dat hij er niet eerlijk over kon zijn, dan verlies ik ook ieder vermogen om nog een greintje respect voor hem op te brengen. Dan kan hij per direct zijn spullen pakken en opdonderen. Meer dan een zeer afstandelijk en ijzig beleefde omgang in niet te vermijden bijeenkomsten is dan alles wat mijn zelfbeheersing kan opbrengen omwille van zoon. Zonder zoon zou hij dood mogen vallen vrees ik.

I d e m; ik had dit zelf geschreven kunnen hebben.

Het was de reden waarom ik mijn (lange) huwelijk eindigde.
lemoos2 schreef:
19-07-2024 19:36

Ik snap je. Ik zou hetzelfde hebben. Vertrouwen is de basis voor een relatie.

Maar ik snap ook de andere kant. Mijn man liep in zijn eerste huwelijk er tegenaan dat zijn ex en hij op seksueel gebied volledig uit elkaar groeiden. Zijn ex kon geen compromis accepteren. Dat heeft hem niet alleen zijn huwelijk gekost, maar ook de relatie met zijn kinderen is daardoor verstoord geraakt. Dat is een zware prijs om te betalen. Zo bezien snap ik ook wel dat velen ervoor kiezen om dan maar een dubbelleven te leiden.
Ik snap ook niet waarom mensen bij elkaar blijven als de relatie zwaar sh*t is. Geheid dat er 1 zwicht voor een ander (of een affaire begint. Mijn schoonzus en zwager zijn hier het voorbeeld van. Al jaren sinds hun kind een enorm slechte relatie en geen seks meer. Zij wilde niet weg, wegens geld en huis. Hij wilde niet dat zijn kind in een achterbuurt terecht kwam. :facepalm: altijd slaande ruzie daar. Totdat mijn zwager achter de affaire van mijn schoonzus kwam. Uiteindelijk is de relatie gesneuveld en woont ze nu in een eigen huis. Veel beter zo.
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
19-07-2024 20:17
Ik snap ook niet waarom mensen bij elkaar blijven als de relatie zwaar sh*t is. Geheid dat er 1 zwicht voor een ander (of een affaire begint. Mijn schoonzus en zwager zijn hier het voorbeeld van. Al jaren sinds hun kind een enorm slechte relatie en geen seks meer. Zij wilde niet weg, wegens geld en huis. Hij wilde niet dat zijn kind in een achterbuurt terecht kwam. :facepalm: altijd slaande ruzie daar. Totdat mijn zwager achter de affaire van mijn schoonzus kwam. Uiteindelijk is de relatie gesneuveld en woont ze nu in een eigen huis. Veel beter zo.
Zou dat sneller gebeuren als relaties niet al te best zijn?
Olea schreef:
19-07-2024 20:59
Ja dat denk ik dus wel.
Voor iedereen een groene tuin
Olea schreef:
19-07-2024 20:59

Ja, dat denk ik ook van wel

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven