Depressieve vriend

05-08-2025 08:31 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Kort samengevat: een goede vriend van mij een mijn partner is depressief. Hij roept om hulp maar wil eigenlijk vooral zijn gal spuwen en grijpt steeds meer naar de drank.

Lange versie: zijn huwelijk is een paar jaar geleden geklapt, kort daarna snel een nieuwe relatie gekregen, nu is dat sinds een halfjaar uit en lijkt alles naar boven te komen. Hij heeft eerder last gehad van depressies, dat was voor ons toen niet zo bekend en deed zijn ex vrouw veel in. Dat is ook wat hij vooral mist, iemand om zich heen.

Daaronder ligt een hoop trauma.

Ik ben zelf weinig bekend met depressie en vraag me af als vrienden wat we het beste kunnen doen. Hij loopt nu 2 jaar in therapie maar werkt in zijn ogen niet, hij kan op korte termijn naar een andere therapeut die wij kennen maar zet hij geen stap toe want wil deze nog niet opgeven. Is na elke sessie wel bozer want het lost niks op. Hij benoemt af en toe dat hij een overdosis neemt want het leven heeft geen zin. Ergens verwacht ik niet dat hij dat doet maar ben bang icm met alcohol dat hij die keuze toch misschien kan maken.

Ik weet niet wat werkt, moeten we hem zijn gal laten spuwen, hard een spiegel voorhouden. Soms lijkt het wat beter te gaan maar dan twee dagen later wordt mijn partner overspoeld met berichten dat het niet gaat.
whadiepooh wijzigde dit bericht op 05-08-2025 11:21
Reden: Ivm herkenbaarheid
11.80% gewijzigd
Je kunt er voor hem zijn, naar hem luisteren, maar je hoeft niet met hem in zijn donkere modderpoel plaats te nemen. Dat helpt hem niet en jullie ook niet.
Deze vriend heeft het zwaar maar hij gedraagt zich ook grensoverschrijdend.
Ik zou in gesprek gaan met hem, als jouw vriend of als jou zijnde.
Dat jullie hem steunen en er voor hem willen zijn. Maar dat de manier waarop hij nu uitingen doet niet oké is. Het klinkt of hij meer nodig heeft dan regelmatig een gesprek met een psycholoog. Is er al eens gesproken met hem over opname?
.
Laatje schreef:
05-08-2025 13:25
Dat jullie hem steunen en er voor hem willen zijn. Maar dat de manier waarop hij nu uitingen doet niet oké is. Het klinkt of hij meer nodig heeft dan regelmatig een gesprek met een psycholoog. Is er al eens gesproken met hem over opname?
En dit vind ik dus lastig, wat is de depressie en wat is ‘gewoon’ niet oke en mag je callen. Ik ga meestal niet mee in negativiteit of drama, hoor het aan en probeer te kijken wat hem wel wat brengt of energie geeft. Heb aangegeven wat het doet door zulke uitspraken te doen, maar weet niet of het aankomt.

Vraag me af of een opname in deze tijd haalbaar is? De wachttijden zijn overal zo ontzettend lang.
meisje85 schreef:
05-08-2025 13:22
Je kunt er voor hem zijn, naar hem luisteren, maar je hoeft niet met hem in zijn donkere modderpoel plaats te nemen. Dat helpt hem niet en jullie ook niet.
Dit.

Wat je wel kan doen is hem af en toe spontaan meenemen en wat leuks gaan doen. Nieuwe ervaringen opdoen kan iemand echt helpen om het leven weer de moeite waard te vinden.

Het moet voor hem alleen wel spontaan zijn. Ander kan het weer als teveel gedoe beschouwd worden.
Laatje schreef:
05-08-2025 13:25
Ik zou denken dat dat diagnostisch traject ook die optie meeneemt. Verder is de vriend op antidepressiva gezet, maar dat moet even tijd krijgen. Áls hij ze slikt. En dat drinken erbij is niet bevorderlijk.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Whadiepooh schreef:
05-08-2025 13:49
En dit vind ik dus lastig, wat is de depressie en wat is ‘gewoon’ niet oke en mag je callen. Ik ga meestal niet mee in negativiteit of drama, hoor het aan en probeer te kijken wat hem wel wat brengt of energie geeft. Heb aangegeven wat het doet door zulke uitspraken te doen, maar weet niet of het aankomt.

Vraag me af of een opname in deze tijd haalbaar is? De wachttijden zijn overal zo ontzettend lang.
Gedrag is gedrag, dus daar hoef je geen onderscheid te maken tussen depressie en gewoon niet oke.
Als je vriend gedrag vertoont wat jullie niet OK vinden, trek je daar de grens. Je keurt hem niet af, maar wel het gedrag.

Een opname lijkt mij moeilijk te regelen, zeker als hij niet zo enthousiast is over therapie in general.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
05-08-2025 14:26
Gedrag is gedrag, dus daar hoef je geen onderscheid te maken tussen depressie en gewoon niet oke.
Als je vriend gedrag vertoont wat jullie niet OK vinden, trek je daar de grens. Je keurt hem niet af, maar wel het gedrag.

Een opname lijkt mij moeilijk te regelen, zeker als hij niet zo enthousiast is over therapie in general.
Onbewust help je ook mij met deze reactie. Bedankt.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Hij lijkt dus alleen echt op te knappen als er 24/7 iemand bij hem is (zoals een partner die van hem houdt). Is misschien begeleid wonen een optie?.
makreel schreef:
05-08-2025 14:26

Goed om te weten. Soms wordt depressie omschreven als een monster wat overneemt. Waardoor ik ook bepaalde teksten laat gaan.
Buster schreef:
05-08-2025 15:55
Hij lijkt dus alleen echt op te knappen als er 24/7 iemand bij hem is (zoals een partner die van hem houdt). Is misschien begeleid wonen een optie?.
Vind ik moeilijk te zeggen omdat hij sinds 20 jaar echt alleen is. Maar denk dat zijn kindertrauma’s nooit zijn verwerkt en zijn scheiding recenter ook niet. Hij kent vooral schouders eronder en door.
Whadiepooh schreef:
05-08-2025 16:26
Vind ik moeilijk te zeggen omdat hij sinds 20 jaar echt alleen is. Maar denk dat zijn kindertrauma’s nooit zijn verwerkt en zijn scheiding recenter ook niet. Hij kent vooral schouders eronder en door.
Oh ik dacht dat je dat zei, dat sinds zijn huwelijk stuk liep en zijn relatie daarna uitging, dat het toen veel slechter met hem ging.
Buster schreef:
05-08-2025 15:55
Met mij gaat het in periodes zo slecht dat ik 24 uur per dag bewaakt moet worden en geloof me langer dan 48 uur trekt mijn partner dat ook niet hoeveel hij ook van mij houdt. Zelfs in zijn slaap nog “aan” staan. (met het geweldige advies van de crisisdienst dat hij alle huissleutels onder zijn kussen moet verstoppen tijdens zijn slaap en op het beste hopen) Nog geen boodschap kunnen doen en non stop bang en alert.
En zelfs als je opgenomen wordt (wat ze niet snel doen zeker niet als je niet vrijwillig wilt) dan nog is er geen 24/7 controle.

TO veel meer doen dan wat jullie al doen is er denk ik niet.
Soms is het echt een kwestie van wachten totdat degene wie het betreft er echt oprecht genoeg van heeft maar wel de kracht vindt om aan de slag te gaan. Dat kan bv komen als zijn medicatie gaat werken.
Diagnostisch traject in november is al vrij snel dus zou nu niet overhaast overstappen adviseren.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Whadiepooh schreef:
05-08-2025 16:26
Trigger voor een depressie.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
IBIopviva schreef:
05-08-2025 16:40
Met mij gaat het in periodes zo slecht dat ik 24 uur per dag bewaakt moet worden en geloof me langer dan 48 uur trekt mijn partner dat ook niet hoeveel hij ook van mij houdt. Zelfs in zijn slaap nog “aan” staan. (met het geweldige advies van de crisisdienst dat hij alle huissleutels onder zijn kussen moet verstoppen tijdens zijn slaap en op het beste hopen) Nog geen boodschap kunnen doen en non stop bang en alert.
En zelfs als je opgenomen wordt (wat ze niet snel doen zeker niet als je niet vrijwillig wilt) dan nog is er geen 24/7 controle.

TO veel meer doen dan wat jullie al doen is er denk ik niet.
Soms is het echt een kwestie van wachten totdat degene wie het betreft er echt oprecht genoeg van heeft maar wel de kracht vindt om aan de slag te gaan. Dat kan bv komen als zijn medicatie gaat werken.
Diagnostisch traject in november is al vrij snel dus zou nu niet overhaast overstappen adviseren.
Bij mij helpt het wel als mijn man de sleutels van het huis en de auto verstopt. Mag dan niet in mijn eentje naar buiten. Wel in de tuin. Daar kan ik niet makkelijk uit. Maar hij verstopt de sleutels dan niet onder zijn kussen. Hij blijft ook extta thuiswerken als het crisis is. Hij heeft in het verleden ook alle medicatie verstopt.

Verder ben ik het met je eens. Meer dan wat TO al doet, kan ze niet doen. En inderdaad, in november al terecht kunnen is vlot.
Trien31 schreef:
05-08-2025 14:10
Dit.

Wat je wel kan doen is hem af en toe spontaan meenemen en wat leuks gaan doen. Nieuwe ervaringen opdoen kan iemand echt helpen om het leven weer de moeite waard te vinden.

Het moet voor hem alleen wel spontaan zijn. Ander kan het weer als teveel gedoe beschouwd worden.
Nee, echt niet.
Het kan helpen als iemand niet lekker in zijn vel zit, maar een depressie gaat veel verder dan dat.
Hoop dat het voor jullie zo vol te houden is IBIopviva en Johanna :rose:
Buster schreef:
05-08-2025 18:10
Hoop dat het voor jullie zo vol te houden is IBIopviva en Johanna :rose:
Met wat ik nu in therapie leer, zal het hopelijk voor lange tijd vol te houden zijn. En daar heb ikzelf nu ook weer vertrouwen in.
IBopviva :hug:
Los van welke issues iemand ook heeft, iemand neemt altijd zijn eigen persoonlijkheid mee. Want depressie bij de een is heel anders dan depressie bij de ander. Idem voor autisme, kanker, etc.

Ja, er zijn een aantal gelijkenissen, maar hoe iemand er mee om wenst te gaan, kan echt verschillen van persoon tot persoon. De een staat juist heel erg open voor hulp en de ander wijst alles af. De mensen die niet te motiveren zijn, zijn net als de mensen die wél te motiveren zijn, allebei depressief. Alleen is de kans op genezing of verbetering bij de persoon die zich wél wil laten helpen en steun accepteert, vele malen groter dan bij iemand die overal een mening over heeft, excuses voor heeft en vooral veel afwijst. Dat is eigenlijk een groter probleem dan de depressie zelf.

Let daarom ook op je eigen grenzen. Willen helpen is natuurlijk fijn en prima, maar als iemand zich opstelt als een dood paard, dan is dat hard trekken met vaak weinig resultaat. En dat is imo een persoonlijkheidstype en niet per se een resultaat van een depressie.
Whadiepooh schreef:
05-08-2025 16:23
Goed om te weten. Soms wordt depressie omschreven als een monster wat overneemt. Waardoor ik ook bepaalde teksten laat gaan.
Depressie en gedrag zijn 2 verschillende dingen. De ene persoon met een depressie is bepaald niet dezelfde als een ander persoon met een depressie. Depressie kán ook samengaan met persoonlijkheidsproblematiek. Als er nu al 2 partners bij hem zijn weggelopen, dan kan hij ook zomaar wel eens een man zijn die niet makkelijk is om mee samen te leven. Als beide vrouwen hun beste beentje hebben voorgezet, maar op een gegeven moment voor de eer bedankt hebben, ja, dan komt zo iemand er alleen voor te staan en ja, dan is dat wat nog een beetje fijnigheid bracht idd verdwenen. Want ineens geconfronteerd met zijn eigen ego en wat hij allemaal heeft verloren. Kan me voorstellen dat zoiets een depressie kan veroorzaken. Maar goed, ken de beste man niet, maar hou er zelf wel rekening mee dat ook vervelende mensen een depressie kunnen krijgen. Zeker als mensen weglopen uit hun leven. Dat monster wat dan overneemt is niet alleen de depressie, maar ook iemands ongefilterde karakter dat niet meer met de mantel der liefde wordt bedekt door partners.

Zomaar even een zijstraat. Weet natuurlijk niet of dat zo is bij deze man. Maar om even aan te geven dat depressie op zichzelf jou geen vervelend mens hoeft te maken. Het is ook echt iemands eigen karakter wat dan zichtbaar wordt imo.
Is het gedrag, het "dreigen", misschien ook versterkt door de zomerperiode? Als de therapeut en anderen uit je omgeving op vakantie zijn kan dat heftig zijn vanuit het gevoel er nog meer alleen voor te staan. Ik zag er een artikeltje over in de nieuwsbrief van 113 die ik gisteren binnenkreeg vanwege de preventieweek binnenkort en dat deed me aan mijn eigen zomer"vakanties" denken in depressieve periodes.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven