Discussie met date

11-09-2012 21:10 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik wil heel graag mijn verhaal kwijt.

Ik ben alweer een paar jaar single na een relatie van 4 jaar waarin ik tijdens ruzies soms wel uitgescholden/gechanteerd/geslagen werd. Het verwerken van deze relatie heeft een aantal jaren geduurd en ik ben bewust geen relatie meer aangegaan om aan mijzelf te kunnen werken. Dit is aardig gelukt en sinds een paar maanden heb ik contact met een man die ik op een datingsite heb leren kennen. We hebben nog niet afgesproken omdat ik het rustig aan wil doen. Ondanks dat het nu wel weer goed met mij gaat ben ik nog heel voorzichtig en soms nog een beetje wantrouwig.

In het begin was het contact heel leuk en intens, maar sinds een aantal weken is dit verminderd. Dit komt doordat hij voor zijn moeder moet zorgen die terminaal is. Hij heeft het hier heel moeilijk mee. Af en toe praten we hierover en ondanks dat ik er voor hem probeer te zijn, laat hij dit niet toe. Het liefst praat hij er niet over. Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken; aan de ene kant voel ik mij ongemakkelijk als ik erover begin omdat ik weet dat hij het niet hierover wil hebben, maar aan de andere kant voel ik mij soort van schuldig als ik hem er niet naar vraag.

Nou ja, vorige week hebben we een datum geprikt voor over een paar weken (we hebben het allebei druk komende weken), zodat de date in ieder geval vaststaat, maar nu het moment komt twijfel ik of ik het wel moet doen. Ik zie steeds meer dingen bij hem die ik niet zo leuk vind en herken trekjes bij hem die mijn ex ook had. Ook leek hij niet meer zo geinteresseerd in mij. Dit allemaal maakt mij zenuwachtig en heb vandaag de date afgezegd. Ik heb eerlijk verteld dat ik twijfel en hieruit is een discussie ontstaan. Hij weet niks over mijn vorige relatie trouwens. Hij is er boos om geworden en heeft gezegd dat de date het hem toch niks kan schelen, onder andere botte opmerkingen. Hierna haalde hij erbij dat ik egoistisch ben omdat zijn moeder aan het sterven is en ik alleen maar aan mijzelf kon denken en toen heeft hij opgehangen.

Ik begrijp heel goed dat hij er kapot van is, maar is het normaal dat hij dit erbij haalt? Naar mijn idee staat de date los van dit. Ik weet niet wat hij hiermee wilde bereiken maar ik heb me al heel lang niet meer zo rot gevoeld. Van mij hoeft de date niet meer door te gaan maar ik wil hem toch wel laten weten dat wat hij zei mij niet in de koude kleren is gaan zitten, ik hou niet van ruzie en ik vind dat hij dat niet had mogen gebruiken tegen mij, maar ik vind het ook zo erg voor hem.

Alvast bedankt.
@daikan: ik heb genoeg ervaring met daten om met zekerheid te kunnen stellen dat je ook via mail, telefoon etc al een indruk van iemand kan krijgen. In ieder geval genoeg om te merken of je een prettig gevoel krijgt bij iemand of dat hij onprettuge gevoelens triggert. Dat laatste is het geval bij TO. Zou volslagen onzinnig zijn om iemand te ontmoeten die je aan de telefoon al de kriebels geeft of niet?

Zij had er een slecht gevoel bij en hij reageert vervolgens ook onfatsoenlijk. Klopt toch dan?
@pimpelmeesje: dan had hij zelf de date kunnen afzeggen als hij het zo druk heeft met andere dingen. Allemaal best begrijpelijk maar hij is natuurlijk ook niet helemaal zuiver in deze. En om iemand af te gaan blaffen als die een date afzegt en daar zelf je terminale moeder bij gaan halen..sorry hoor..ik kan met de beste wil van de wereld niet zien hoe TO dat over zich zou hebben afgeroepen gebaseerd op wat ze hier verteld.

Hoe dan ook, er lijkt me geen liefde verloren gegaan hier. Chin up and move on TO.
Wat een jankerd, daar heb je toch geen zin in?

Is er nog iets leuks op tv?

(oftewel: Next!)
Overigens heb ik een godsgloeiende schurft aan emotionele chantage, dus ik zou er meteen klaar mee zijn.
quote:bloemetje77 schreef op 12 september 2012 @ 00:18:

@daikan: ik heb genoeg ervaring met daten om met zekerheid te kunnen stellen dat je ook via mail, telefoon etc al een indruk van iemand kan krijgen. In ieder geval genoeg om te merken of je een prettig gevoel krijgt bij iemand of dat hij onprettuge gevoelens triggert. Dat laatste is het geval bij TO. Zou volslagen onzinnig zijn om iemand te ontmoeten die je aan de telefoon al de kriebels geeft of niet?

Zij had er een slecht gevoel bij en hij reageert vervolgens ook onfatsoenlijk. Klopt toch dan?

Ik heb zelf ook voldoende ervaring met daten. En het tegendeel is waar, mensen waar je online een klik mee hebt blijken IRL vreselijk te zijn, mensen met wie het mwahmwah is blijken onwijs leuk te zijn. Intuïtie werkt altijd? Dacht het niet.

Waar het mij om gaat is hoe TO haar verhaal inkleedt. Ik zeg niet dat het niet waar kan zijn. Wat ik (met mijn intuïtie, of mogen alleen vrouwen die hebben? ;) ) voel aan het verhaal, is dat TO gewoon puur om gevoelsmatige redenen deze man heeft afgewezen. Door de reactie van die man voelt zij zich schuldig. Mensen die zich schuldig voelen hebben vaak behoefte aan bevestiging van hun acties. Dat 'hij deed me gewoon aan mijn ex denken' verhaal ken ik zelf ook wel. Maar dan denk ik er gelijk bij: 'die nare ex, daar ben je wel mooi zelf op gevallen, dus waarschijnlijk trokken precies dezelfde positieve eigenschappen jou opnieuw aan'. Daar hoor je namelijk nooit iemand over: "mijn nieuwe vlam heeft zoveel van de leuke dingen van mijn ex!". Toch werkt het vaak wel zo. Dus dan ineens die ex ervoor schuiven... sjah, was je zelf bij, meisje.

TO kan gelijk hebben. Maar jouw reactie op OP is, afgaande op mijn intuïtie, precies datgene waar ze naar hengelt: zeggen dat het een goede keuze was. Zoals anderen ook al aangaven: deze man ziet op dit moment zijn moeder sterven. Daar worden mensen doorgaans niet heel aangenaam in de omgang van. TO kan beter de eer aan zichzelf houden dan bevestiging proberen te zoeken voor iets waar ze groot en sterk genoeg voor is.
anoniem_158748 wijzigde dit bericht op 12-09-2012 00:33
Reden: Typo
% gewijzigd
Niet willen is reden genoeg. Dat deze man haar dan een schuldgevoel aan probeert te praten is emotionele chantage en hij zou zich moeten schamen dat ie daar zijn stervende moeder bijhaalt.

Als...dat al waar is overigens.
quote:bloemetje77 schreef op 12 september 2012 @ 00:18:

Zij had er een slecht gevoel bij en hij reageert vervolgens ook onfatsoenlijk. Klopt toch dan?Zoals ik al zei, iets rottigs meemaken en vervolgens er een verhaal bij halen dat je dat 'eigenlijk al aanvoelde' kan altijd. Vooral als het misschien gewoon waar is dat deze man gezien de omstandigheden, begrijpelijk ( maar onacceptabel) reageert. Iets met 'magisch denken'.
anoniem_158748 wijzigde dit bericht op 12-09-2012 00:43
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik vind het belachelijk dat er wordt gezegd dat ik mn verhaal inkleed. Hij wou net zo graag daten. Ik sta in mn recht om af te zeggen als ik er geen prettig gevoel bij krijg en van tevoren al denk dat het niks gaat worden. Ik vertel hem ook eerlijk waarom ik niet meer wil daten. Dan opeens kan het hem niks schelen en haalt hij zijn moeder erbij. Ik vind het hypocriet dat al die keren dat ik ernaar vroeg hij er nooit over wou praten, niet eens willen zeggen hoe het met haar was en dan wel in mn gezicht wrijven dat ze aan het sterven is wanneer ik afzeg. Of ben ik nou gek?
Opgeruimd staat netjes!
Geen idee, ik ken je pas net, en dan nog alleen virtueel.

Maar zijn reactie is inderdaad nogal smerig, echt emotionele chantage. Daar ben je beter vanaf.
quote:bibi88 schreef op 12 september 2012 @ 00:43:

Ik vind het belachelijk dat er wordt gezegd dat ik mn verhaal inkleed. Hij wou net zo graag daten. Ik sta in mn recht om af te zeggen als ik er geen prettig gevoel bij krijg en van tevoren al denk dat het niks gaat worden.

Als je dat vindt, waarom start je dan dit topic? Het is toch wel duidelijk in dat geval?

quote:Ik vind het hypocriet dat al die keren dat ik ernaar vroeg hij er nooit over wou praten, niet eens willen zeggen hoe het met haar was en dan wel in mn gezicht wrijven dat ze aan het sterven is wanneer ik afzeg. Of ben ik nou gek?Is hij verplicht jou daarover te vertellen? Jullie zaten toch nog maar in het prille stadium? Waarom trok je niet de conclusie "dit is niet waar deze man nu, op dit moment, met mij over wil praten"? Dit doet hem heel erg pijn. Jij geeft hem een scheut extra pijn er boven op. Natuurlijk was hij er zelf net zo goed bij, daar gaat het niet om, en hij moet er zelf mee dealen. Maar laat die man in zijn waarde! Hij reageert giftig, dan moet je je conclusies trekken en hem gewoon laten. Waarom moet dit hele verhaal dan nog steeds over jou gaan als je het allemaal zo goed weet?
quote:bibi88 schreef op 12 september 2012 @ 00:43:

Ik vind het belachelijk dat er wordt gezegd dat ik mn verhaal inkleed. Hij wou net zo graag daten. Ik sta in mn recht om af te zeggen als ik er geen prettig gevoel bij krijg en van tevoren al denk dat het niks gaat worden. Ik vertel hem ook eerlijk waarom ik niet meer wil daten. Dan opeens kan het hem niks schelen en haalt hij zijn moeder erbij. Ik vind het hypocriet dat al die keren dat ik ernaar vroeg hij er nooit over wou praten, niet eens willen zeggen hoe het met haar was en dan wel in mn gezicht wrijven dat ze aan het sterven is wanneer ik afzeg. Of ben ik nou gek?

ik weet niet hoe het tussen jullie ging en wat je precies zei. Jouw uitleg vind ik in elk geval wat vaag. :

Ik zie steeds meer dingen bij hem die ik niet zo leuk vind en herken trekjes bij hem die mijn ex ook had. Ook leek hij niet meer zo geinteresseerd in mij. Dit allemaal maakt mij zenuwachtig en heb vandaag de date afgezegd.
Daikan...wat loop je toch te drammen.

Wat interesseert jou het dan eigenlijk allemaal, dit topic?
Het hoeft niet over mij te gaan. Als je goed leest zie je dat er staat dat ik dit kwijt wil en dat ik mij afvraag of dit een normale reactie is en of het terecht is dat hij zo reageert. Het gaat over zijn reactie in deze situatie. Mag dat?
quote:_minny schreef op 12 september 2012 @ 00:52:

Daikan...wat loop je toch te drammen.

Wat interesseert jou het dan eigenlijk allemaal, dit topic?Ik denk dat het mijn genetisch aangelegde allergie voor besluiteloos geneuzel is.
Ik vind dat er van beide kanten moeilijk word gedaan terwijl er nog niet eens een date is geweest, lijkt me geen goede combi,niet eens voor een afspraakje, als dat nu al zo gaat.

Maar ja, die afspraak komt er ook niet meer begrijp ik,

Verder; laat het gaan, trek het je niet zo aan.
Bedoel....wat moet hij met jouw verklaringen en uitleg? Waarschijnlijk zit hij met z'n hoofd bij z'n moeder, maar had hij zich ook erg verheugd op jullie date. Is hij geen type dat via mail/chat/telefoon alles op tafel gooit. Dat je nu afzegt om wat vage redenen (zover ik dat lees hier) lijkt me bijzonder teleurstellend voor hem.
Wie verzint het dan om op een datingsite te gaan staan als je hoofd er niet naar staat, omdat je moeder terminaal is? En dan moeten anderen dat begrijpen, dat je omstandigheden er niet naar zijn om normaal te reageren als iemand je "afwijst" of een date niet laat doorgaan??

Meestal lijkt het me dat je op een datingsite staat omdat je eraan toe bent. Als je dat nog niet te bieden hebt door omstandigheden, maar uit misschien behoefte aan contact, troost of afleiding, vind ik dat geen "eerlijke reden", hoe begrijpelijk ook wellicht.

Dan is het uit persoonlijke behoefte aan "ff wat leuks" tegenover de ellende waar je mee zit, maar ben je extra kwetsbaar. Hij stelt zichzelf daaraan bloot en beroept zich dan op zijn situatie.

En verder: juist gevoel is belangrijk, of je iemand nu kent of niet. Gevoel of je iemand wel verder wil leren kennen of niet, dat mag je zelf bepalen. En op een datingsite spreken mensen volgens mij sneller af, als je allebei geen tijd kan vinden daarvoor, zo moeizaam gaat, is een datingsite niet het aangewezen medium, lijkt mij. Het woord zegt het al: dating.. =afspreken..

Je kent zo iemand nog helemaal niet en je weet ook niet of het waar is. Je hoeft iemand niet blind te vertrouwen, waar je niks van weet, behalve wat ie zelf zegt. En andersom ook, natuurlijk. Dus je moet wel afgaan op gevoel..

TO: niet schuldig voelen, je kan hem laten weten dat je het beroerd vindt voor hem, maar dat niet wegneemt dat jij geen behoefte hebt om af te spreken. Houd daarbij in het oog, dat jij er niet bent om iemands leven (al dan niet tijdelijk) wat leuker of draaglijker te maken en dus ook niet jouw taak of schuld is als je daar niks voor voelt. Of niet is wat jij nu nodig hebt. Het is je goed recht, welke reden je er voor hebt. Je mag voorzichtig zijn, maar vraag jezelf wel af of het voor jou niet te vroeg is dan..

Kan me voorstellen dat het gewoon geen goed begin is, zeker niet als je hem niet tot steun mag zijn.. (maar hij het wel "gebruikt" om bepaalde sympathie of begrip op te wekken). Dat je iemand steunt met wie je al een relatie hebt, mag je van iemand verwachten. Maar als start vind ik het gecompliceerd en dat is bij voorbaat al lastig en beladen.

Denk dat je er goed aan gedaan hebt dit af te kappen. Je zou al beginnen met rekening houden met hem, en wat hij wel of niet nodig heeft, of wil van een date/ relatie.. wat jij verwacht van leren kennen of daten is nu al ondergeschikt daardoor.

En waarom zou iemand je niet kunnen steunen, die die moeder niet kent? Dat zal voor iedereen anders liggen, maar genoeg die dat juist graag wel zouden willen kunnen delen.. Als iemand dat niet wil, en zo reageert (afsluiten daarvoor), zou ik ook geen fijne signalen vinden. Wel melden en dan een ander onzeker mee maken hoe je "mag" of "moet" reageren, of juist niet, en dan daarna er wel bij slepen.. het klopt gewoon niet.

Maar ja, dat is mijn gevoel erbij. Hij vraagt niet om rekening ermee te houden, hij legt op. Dat is iets anders..

Ik denk dat ik me niet zo druk zou maken in jouw plaats, TO.. Je kan hem alsnog sterkte wensen enzo, begrip tonen, maar toch ben je vrij in je besluit dat dit niet goed voelt voor je.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
quote:Suzy65 schreef op 12 september 2012 @ 01:10:

Wie verzint het dan om op een datingsite te gaan staan als je hoofd er niet naar staat, omdat je moeder terminaal is? En dan moeten anderen dat begrijpen, dat je omstandigheden er niet naar zijn om normaal te reageren als iemand je "afwijst" of een date niet laat doorgaan??

Volgens mij is iedereen vrij te beslissen waar die grens ligt. Als die man vond dat hij er open voor stond, is de rest zijn verantwoordelijkheid. Als TO met hem gaat afspreken, weet ze dat ook. Dit klinkt een beetje als "het is allemaal zijn schuld". Is misschien aantrekkelijk om te denken, helpt geen moer.

quote:Als je dat nog niet te bieden hebt door omstandigheden, maar uit misschien behoefte aan contact, troost of afleiding, vind ik dat geen "eerlijke reden", hoe begrijpelijk ook wellicht.

Vul je voor hem in nu. Staat nergens.

quote:TO: niet schuldig voelen, je kan hem laten weten dat je het beroerd vindt voor hem, maar dat niet wegneemt dat jij geen behoefte hebt om af te spreken. Houd daarbij in het oog, dat jij er niet bent om iemands leven (al dan niet tijdelijk) wat leuker of draaglijker te maken en dus ook niet jouw taak of schuld is als je daar niks voor voelt.

Wederom, dat heeft hij nooit expliciet gevraagd of verwacht. Hij laat merken dat het voor hem uitmaakt als hij afgewezen wordt. Niet fair van hem, maar jij draait de zaken om.

quote:Kan me voorstellen dat het gewoon geen goed begin is, zeker niet als je hem niet tot steun mag zijn.. (maar hij het wel "gebruikt" om bepaalde sympathie of begrip op te wekken).

Zie vorige opmerkingen. Je veronderstelt kwade intenties. Man vroeg juist totaal geen sympathie, misschien wel omdat hij juist niet wilde dat het zodanig overkwam op TO.

quote:Denk dat je er goed aan gedaan hebt dit af te kappen. Je zou al beginnen met rekening houden met hem, en wat hij wel of niet nodig heeft, of wil van een date/ relatie.. wat jij verwacht van leren kennen of daten is nu al ondergeschikt daardoor.

En waarom zou iemand je niet kunnen steunen, die die moeder niet kent? Dat zal voor iedereen anders liggen, maar genoeg die dat juist graag wel zouden willen kunnen delen.. Als iemand dat niet wil, en zo reageert (afsluiten daarvoor), zou ik ook geen fijne signalen vinden.

Opgedrongen 'zorg' is geen zorg, dat is iemand in een babyrol drukken, snap heel goed dat hij dat niet wil, dit is zijn ding.

quote:Maar ja, dat is mijn gevoel erbij. Hij vraagt niet om rekening ermee te houden, hij legt op. Dat is iets anders..Het is inderdaad meer gevoel dan ratio ja.
anoniem_158748 wijzigde dit bericht op 12-09-2012 02:11
Reden: Typo
% gewijzigd
Of, hij is één van die trieste types die niet tegen afwijzing kan en probeert TO nu een rotgevoel te bezorgen. Die heb je ook hoor.
Oh god toch... ik begrijp die man wel hoor. Zijn moeder is aan het sterven en dan probeer jij je in het middelpunt van zijn aandacht te wurmen door moeilijk te doen. Ik denk dat ik, met alle emoties teweeggebracht door een stervende ouder, hetzelfde als hem had gereageerd eigenlijk. Hij is je immers niks verschuldigd. Als jij twijfels hebt bij hem is dat jouw verantwoordelijkheid, niet de zijne.
quote:bibi88 schreef op 12 september 2012 @ 00:55:

Het hoeft niet over mij te gaan. Als je goed leest zie je dat er staat dat ik dit kwijt wil en dat ik mij afvraag of dit een normale reactie is en of het terecht is dat hij zo reageert. Het gaat over zijn reactie in deze situatie. Mag dat?

Die kerel zit gewoon in een bizarre situatie en reageert emotioneel op het slechte nieuws dat jij brengt.

Vervelend voor je, maar nog veel en veel vervelender voor hem.
Als een date, ondanks de omstandigheden, zoveel maanden op zich zou laten wachten zou ik helemaal geen date meer hoeven.
Ik heb ook kort geleden iets soortgelijks mee gemaakt.

Ik leerde een man kennen op een forumchat.

Na de eerste mail kreeg kind ongeluk{coma etc}

aangegeven dat een ontmoeting maar uitgesteld moest worden omdat ik niet in zijn omgeving kon kennismaken en ik het niet handig vond om het dan bij mij wel te doen.

Beter is het als je gelijk op gaat in openheid.

Nou meneer heeft door gedrukt en zijn er 2 leuke ontmoetingen geweest.

Zelfs beide zwaar verliefd geworden.

E ja toen ging het circus draaien.

Zoon die in coma weer lag,ex vrouw die zelfmoord pleegde,hond dood,3 operaties in 2 weken,rechtzaken met kids,woninginbraak,ruzie in de buurt etc.

Niet echt diep kunnen praten over hoe en wat over die situaties.

Ik mocht vooral niet daar komen!!

Ja Ja.

En vooral niet naar een voortgang mogen vragen hoe dit verder moest.

Eind van de rit had meneer geen ruimte van mij volgens hem.

En mocht vooral nergens mee zitten of bemoeien.

Ruim een half jaar met deze aktie bezig geweest.

Had ik maar naar mij onderbuikgevoel geluisterd.

Hoe en wat er waar is zal ik nooit weten.

Als ik jou verhaal zo lees weet ik nog zo net niet of die moeder wel zo ziek is.

Als je al zo op tegenstand loopt lijkt het me dat je gevoel goed zit.

Moet wel zeggen jullie hadden elkaar nog niet ontmoet en dat maakt het wel wat anders denk ik.

Maar als een man al zo uitvalt zonder je te hebben gezien beloofd niet veel goeds.
to, grow up.

je bent aan het daten en bij deze man voelde je je toch niet prettig waarop je de date afzegt. Dat mag, om welke reden dan ook. Met hem de discussie er over aan gaan was al niet slim maar je er nu achteraf nog druk overmaken nog veel stommer.

Zijn reactie bevestigt jouw unheimische gevoel, prima toch?! En verder niks. Laat gaan. op naar de volgende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven