discussie met partner over voogdij

03-02-2012 10:07 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Gisteravond met mijn vriend een discussie gehad over het wel of niet op ons willen nemen van voogdij van de kinderen van zijn zus. Hij heeft hier jaren geleden voor getekend, toen wij nog geen relatie hadden. Het voelt heel egoistisch, maar eigenlijk zou ik het niet zien zitten hun drie kinderen in huis te nemen wanneer zus en haar partner zouden overlijden. Dit heb ik tegen mijn partner gezegd voordat we gingen samenwonen. Hij benoemde toen dat er een clausule instond en dat we dan samen op zoek zouden gaan naar een passende oplossing.

Nu kwam het onderwerp gisteren weer te sprake, omdat er niet snel een passende oplossing zal zijn. De kinderen zouden bij elkaar moeten blijven, en in hetzelfde dorp moeten blijven wonen. Dat maakt de spoeling natuurlijk erg dun. Natuurlijk is de kans uiterst klein dat zich zon situatie voor zal doen gelukkig, maar zijn zus heeft het natuurlijk niet voor niets gevraagd. Wat zouden jullie doen? Laten rusten of juist bespreken?
.
Ik verbaas me echt over deze reacties. Zou er zelf namelijk ook absoluut geen trek in hebben. Allemaal heel zielig voor die kinderen natuurlijk, als dit gebeurt. Maar waarom zou TO degene zijn die hiervoor verantwoordelijk moet nemen? Zij heeft de kinderen toch niet ter wereld gebracht? En er ook niet voor gekozen om de voogdij op zich te nemen. Het lijkt me toch dat je hierover binnen een relatie tenminste een normaal gesprek over moet kunnen hebben, waarin rekening wordt gehouden met de wensen van beide partners.
En de kinderen van jou broers of zussen?
Ook al zijn ze moeilijk opvoedbaar of wat dan ook. Ik zou ze toch echt in huis nemen. Die kinderen zijn net wees geworden, je kan ze niet zomaar op straat laten staan. Die hebben steun nodig en familie om zich heen. Die laat je niet bij jeugdzorg opnemen ofzo. Je kan altijd daarna nog kijken hoe je de situatie kan verbeteren, maar in eerste instantie zou ik ze in huis nemen. Dan zien we later wel weer hoe alles loopt en of er een "betere" oplossing is.
quote:MarianneDavids schreef op 03 februari 2012 @ 10:18:

Ik heb jaren geleden ook getekend voor een voogdijregeling, manlief heeft daar nooit een probleem mee gehad. Het is nu vervallen omdat die kinderen inmiddels al lang op eigen benen staan maar ik zou ze met liefde hebben opgevangen.

En zo gaat het goddank in de meeste gevallen. Leuk zeg, je neefje en je nichtje op straat zetten.

Vraag aan TO. Je hebt zelf kinderen? Je vriend zorgt daar ook voor? Wat als hij jou wel zou willen, maar zonder je kinderen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Aureel schreef op 03 februari 2012 @ 10:19:

Ik verbaas me echt over deze reacties. Zou er zelf namelijk ook absoluut geen trek in hebben. Allemaal heel zielig voor die kinderen natuurlijk, als dit gebeurt. Maar waarom zou TO degene zijn die hiervoor verantwoordelijk moet nemen? Zij heeft de kinderen toch niet ter wereld gebracht? En er ook niet voor gekozen om de voogdij op zich te nemen. Het lijkt me toch dat je hierover binnen een relatie tenminste een normaal gesprek over moet kunnen hebben, waarin rekening wordt gehouden met de wensen van beide partners.Sorry, wij staan zo anders in het leven: onze relatie zou gedoemd te mislukken zijn.
Ik vind de reacties wel heel hard. Ik probeer er juist zorgvuldig naar te kijken en zou het niet respectvol vinden als ik dat niet zou doen. Ik vind dat je wel moet kunnen waarmaken wat je beloofd.

En zeker bekijk ik het ook van de andere kant. En ik vind het belangrijk als zo'n situatie zich voordoet er samen volledig voor te gaan of een andere oplossing te zoeken. Vandaar ook dat het is aangehaald.
Leuk zou het niet zijn, ik zou verdriet hebben om het overlijden van mijn zus en verdriet om de kinderen die hun moeder hebben verloren. Met alle liefde zouden ze in mijn huis en in ons gezin opgenomen worden. Al waren ze moeilijk opvoedbaar, hadden ze handicaps of wat dan ook. Mijn hart (en dat van mijn man ook) is meer dan groot genoeg en heeft ruimte zat voor alle kinderen.
Vertel eens? Waar gaan jullie kinderen heen?

Ik verbaas me echt over deze reacties. Zou er zelf namelijk ook absoluut geen trek in hebben. Allemaal heel zielig voor die kinderen natuurlijk, als dit gebeurt. Maar waarom zou TO degene zijn die hiervoor verantwoordelijk moet nemen? Zij heeft de kinderen toch niet ter wereld gebracht? En er ook niet voor gekozen om de voogdij op zich te nemen. Het lijkt me toch dat je hierover binnen een relatie tenminste een normaal gesprek over moet kunnen hebben, waarin rekening wordt gehouden met de wensen van beide partners.Als ze mijn partner was geweest, dan had ik naar het gat van de deur gewezen. Kom op nou zeg! Je kan toch niet van je man verwachten dat hij niet voor de kinderen van zijn bloedeigen zus gaat zorgen mocht dat nodig zijn omdat jij dat als "aangetrouwd" niet wilt!
Daarom Loolaa, iemand die dat voor we samenwonen al tegen me zegt daar ga ik niet mee samenwonen, laatstaan mijn leven mee inrichten. Op dat moment had ik de relatie verbroken. Ik snap ook niet dat je vriend dat niet heeft gedaan.
Nogmaals: waar gaan jullie kinderen heen mocht jullie iets overkomen?
Een beetje vent heeft gewoon schijt aan zijn vriendin en neemt die kinderen lekker in huis. Dan ben je maar pissed, weetje, van mij zou je lekker kunnen oprotten als je niet wilt dat ik de kinderen van mijn broer in huis neem.
quote:Suze02 schreef op 03 februari 2012 @ 10:21:

Vertel eens? Waar gaan jullie kinderen heen?Heb hier 1 zus wonen en daar gaan ze heen (andersom ook) Huis en erven gaan naar de kinderen die, zolang ze nog niet 21 zijn mijn zus zal beheren. Zij kan daar ook alle kosten van betalen die nodig zijn voor de kinderen. Allemaal heel goed op papier laten zetten. Haar manier van opvoeden is gelijk aan die van mij.
.
quote:loulouise schreef op 03 februari 2012 @ 10:22:

[...]

Als ze mijn partner was geweest, dan had ik naar het gat van de deur gewezen. Kom op nou zeg! Je kan toch niet van je man verwachten dat hij niet voor de kinderen van zijn bloedeigen zus gaat zorgen mocht dat nodig zijn omdat jij dat als "aangetrouwd" niet wilt!

Ja, zij kiest toch voor hem, nou, dat krijgt ze er gratis en vor niets bij. Indien het niet bevalt ( en laten we hopen dat het nooit nodig hoeft te zijn) kan ze toch kiezen voor haar eigen weg?

Offtopic, het sneeuwt ineens grote vlokken! Aaaarrrggghhh
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Oriane schreef op 03 februari 2012 @ 10:22:

[...]

Heb hier 1 zus wonen en daar gaan ze heen (andersom ook) Huis en erven gaan naar de kinderen die, zolang ze nog niet 21 zijn mijn zus zal beheren. Zij kan daar ook alle kosten van betalen die nodig zijn voor de kinderen. Allemaal heel goed op papier laten zetten. Haar manier van opvoeden is gelijk aan die van mij.Ik bedoelde de koters van TO en haar vriend
Loolaa, waar gaan jouw kinderen heen?
quote:Suze02 schreef op 03 februari 2012 @ 10:24:

[...]

Ik bedoelde de koters van TO en haar vriend Oops
Waaro Fame? Ik moet vanmiddag van Utrecht naar Groningen met de auto
quote:loolaa4 schreef op 03 februari 2012 @ 10:20:

Ik vind de reacties wel heel hard.

Ik denk eerlijk gezegd dat veel mensen hier jouw reactie hard vinden.

En ja, er wordt fel gereageerd. Vooral omdat het zo vreemd overkomt dat je je wil onttrekken aan de zorg voor kinderen die plotseling wees zijn geworden, terwijl je man wel die zorg op zich wil nemen.

Ik verbaas me echt over deze reacties. Zou er zelf namelijk ook absoluut geen trek in hebben. Allemaal heel zielig voor die kinderen natuurlijk, als dit gebeurt. Maar waarom zou TO degene zijn die hiervoor verantwoordelijk moet nemen? Zij heeft de kinderen toch niet ter wereld gebracht? En er ook niet voor gekozen om de voogdij op zich te nemen. Het lijkt me toch dat je hierover binnen een relatie tenminste een normaal gesprek over moet kunnen hebben, waarin rekening wordt gehouden met de wensen van beide partners. als TO al in beeld was geweest toen dit werd geregeld, zou ik je misschien gelijk geven, maar dit was voordat zij haar partner kende en hoort nu gewoon bij het hele pakketje. Ze kan niet van hem verwachten dat hij de belofte aan zijn zus verbreekt voor haar, niet als het gaat om kinderen die dan hun ouders kwijt zijn.

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Als je de voogdij krijgt betekent niet dat je ze ook in huis moet nemen. Jij bent op dat moment alleen verantwoordelijk voor een passende oplossing en die kan nu anders zijn dan over 5 jaar. Mijn mans schoonzus heeft het volgens mij ook nog steeds niet geregeld, omdat ze gewoon niet weet wie. De vader is al overleden, dus is de kans daar statistisch gezien wat groter dat de kinderen alleen achterblijven dan bij een gezin waar beide ouders nog leven. Ik zou ook echt niet weten waar haar kinderen naartoe zouden moeten en als ik eerlijk ben zou de beste oplossing zijn de oudste naar haar zus en de jongste naar ons, om diverse redenen, en dan zeer goede afspraken maken over de kinderen meenemen naar wederzijdse familie en in de weekenden over en weer laten logeren (dat is in dit geval zeer goed mogelijk, erg goed contact met de beide families). De oudste zou echt niet bij ons kunnen, hij is zwaar aan het puberen en is gevoelig voor ontsporing, het zou echt niet samen gaan met onze eigen kinderen. 3 kinderen opnemen is nogal wat, zeker als je zelf al kinderen hebt. Het resultaat zou zomaar kunnen zijn dat het met 5 (als je zelf 2 hebt) kinderen slecht gaat ipv met 3. Ik ken een gezin dat een pleegkind heeft opgenomen, het zusje (eigen kind) is daardoor wel blijven zitten.

In jouw specifieke geval zou ik me er verder niet druk over maken, de kans is zo klein dat het nodig is en komt het zover dan kun je altijd nog in overleg met de overige familie beslissen wat de beste oplossing is. Misschien heb je tegen die tijd wel 4 eigen kinderen en dan zal iedereen zien dat het best lastig is en dat het handiger is bij een ander familielid zonder kinderen of met oudere.
quote:loolaa4 schreef op 03 februari 2012 @ 10:20:

Ik vind de reacties wel heel hard. Ik probeer er juist zorgvuldig naar te kijken en zou het niet respectvol vinden als ik dat niet zou doen. Ik vind dat je wel moet kunnen waarmaken wat je beloofd.

En zeker bekijk ik het ook van de andere kant. En ik vind het belangrijk als zo'n situatie zich voordoet er samen volledig voor te gaan of een andere oplossing te zoeken. Vandaar ook dat het is aangehaald.Ik vind het ook goed dat je hiermee zorgvuldig omgaat. Ik denk zelf dat kinderen beter af zijn in een pleeggezin waarin ze heel erg gewenst zijn, dan bij familie die er niet voor 100% voor wil gaan, om wat voor reden dan ook.
Wij hebben ook getekend voor een voogdijregeling voor kinderen van een goede vriendin. Mijn man had al getekend en ik heb rond de tijd dat we trouwden ook getekend.

Natuurlijk doe je zoiets. En die kindjes "mankeren" ook iets (oudste ontwikkelingsachterstand en psych problemen, jongste ook psych problemen en heel druk)

Maar het zijn schatten en ik zou ze met alle mogelijke liefde opvangen mocht het onverhoopt nodig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven