dochter 16 met man 27

07-06-2008 10:20 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben nieuw op het forum maar lees al een tijdje mee



Ik heb een serieus probleem en wil graag weten hoe jullie hierover denken.



Bij toeval ben ik erachter gekomen dat mijn dochter van 16 iets heeft met een man van 27. Korte profielschets dochter: ze is dus 16 en klein en te zwaar, erg onzeker (vind ik dan). Ze heeft diverse vriendjes gehad maar het gaat altijd uit omdat ze die jongens te kinderachtig vind en ze ook vlug benauwd raakt als ze te serieus worden. De eerste keer dat ze met een oudere kwam, zij toen 15 hij 20, moest ik al over mijn grens heengaan, maar omdat ze erg volwassenen is voor haar leeftijd en jongetjes van haar leeftijd gewoon kinderachtig vind, ben ik hierover heen gestapt. Maar die jongen was ook weer te serieus. Ze heeft nog iemand van 22 gehad, maar toen die sex wou is ze afgehaakt. Ze is dus nog niet sexueel actief, tenminste niet all the way.



Nu is er die dus van 27! pfffff moeilijk hoor. Ik denk dat als ze 5 jaar ouder was en ze had iemand die dan 11 jaar ouder was, ik er geen probleem mee zou hebben. Maar ze is nu pas 16, vind ik nog wat jong.



Haar vader die hertrouwd is, kent die man goed en hij komt ook bij haar vader en zijn vrouw over de vloer. Zij weten hiervan af, en staan hierachter.



Graag wil ik jullie mening horen......
Alle reacties Link kopieren
[b][message=1503160,noline]Reiger100 schreef op 11 juni

Ook dat is natuurlijk persoonsgebonden: bij de een gaat het niet erg diep en die blijft goed functioneren als hij zijn geliefde niet kan zien, de ander heeft nergens meer zin in en wordt depressief.

Ik was en ben van het laatste soort. Ik heb ook eens een tijd mijn toenmalige vriend niet kunnen zien, en dat was echt niet goed voor mij.




Leg je je levensgeluk dan wel niet heel erg in de handen van iemand anders? Misschien moet je eerst leren om solo happy te zijn voor je toe bent aan duohappiness?



Een voorwaarde voor een succesvolle relatie is toch dat je ook van jezelf houdt, weet wat je wil, etc. en je dus niet afhankelijk bent van je partner voor je zelfwaardering? Als je goed in je vel zit, dan is elkaar een poosje niet kunnen zien niet leuk, maar je gaat er niet aan onderdoor!



En als je de beschrijving van de moeder van deze specifieke 16 jarige zo leest, heb je dan het idee dat dit iemand is die goed in haar vel zit, van zichzelf houdt en weet wat ze wil?



Ik denk dat je door je eigen ervaring niet ziet hoeveel mogelijke valkuilen hier zitten. Jij hebt dan misschien mazzel gehad. Ja, er zijn ook mensen die de lotto winnen. Maar om je daarom vast rijk te rekenen op het moment dat je zo'n lot gekocht hebt...
Alle reacties Link kopieren
JWvB schreef op 11 juni 2008 @ 15:16:

[...]





Leg je je levensgeluk dan wel niet heel erg in de handen van iemand anders? Misschien moet je eerst leren om solo happy te zijn voor je toe bent aan duohappiness?



Solo 'happy' zijn zal ik nooit kunnen, wel tevreden. Echt 'happy' ben ik pas binnen een intieme gelukkige relatie. Ik heb heel veel hobby's en kan mezelf goed bezighouden, heb zelfs weinig gezelschap nodig, maar als liefde in mijn leven ontbreekt is het niet optimaal.



Een voorwaarde voor een succesvolle relatie is toch dat je ook van jezelf houdt, weet wat je wil, etc. en je dus niet afhankelijk bent van je partner voor je zelfwaardering?



Wat heeft dit ermee te maken?

Ik ben helemaal niet van mijn partner afhankelijk voor mijn zelfwaardering, heb altijd heel erg goed geweten wat ik wil en ik hou best van mezelf, dat heeft allemaal niets te maken met het feit dat ik een gemis ervaar als ik geen intieme, gelukkige relatie heb. Zo'n relatie voegt iets toe aan mijn leven waardoor ik nog veel meer van al het andere kan genieten.






Als je goed in je vel zit, dan is elkaar een poosje niet kunnen zien niet leuk, maar je gaat er niet aan onderdoor!



Ik zit uitstekend in mijn vel, maar als ik mijn man twee jaar niet zou kunnen zien, zou ik twee jaar lang een heel hevig gemis ervaren. Ik zou het overleven, net zoals ik een liefdeloos huwelijk van 22 jaar overleefd heb, maar gelukkig, vrolijk, energiek enz. zou ik niet zijn.



En als je de beschrijving van de moeder van deze specifieke 16 jarige zo leest, heb je dan het idee dat dit iemand is die goed in haar vel zit, van zichzelf houdt en weet wat ze wil?



Ik heb geen idee. Het enige wat ik tegen deze moeder wil zeggen is: het kán goed gaan, daar zijn voorbeelden genoeg van. Dit wil ik zeggen als tegengewicht voor de vele radicale negatieve reacties. De moeder zelf moet dan haar afwegingen maken in haar specifieke geval.



Ik denk dat je door je eigen ervaring niet ziet hoeveel mogelijke valkuilen hier zitten.



Jawel, die zie ik. Maar ik blijf zeggen dat het niet noodzakelijk slecht moet aflopen en ik waarschuw ook voor de valkuilen van een starre opstelling, waardoor de relatie stiekem voortgezet zou worden en daardoor veel 'gevaarlijker' zou worden.





Jij hebt dan misschien mazzel gehad.



Nee, dat had ik niet. Ik miste onder andere de seks in die relatie; :-d en uiteindelijk ben ik van hem gescheiden, maar om redenen die niets met leeftijd te maken hadden. Een vriendin van mij had overigens ook een relatie met een nog ouder iemand (zij 17 ; hij 31); zij was daarin de dominante partner.





Ja, er zijn ook mensen die de lotto winnen. Maar om je daarom vast rijk te rekenen op het moment dat je zo'n lot gekocht hebt...



Nu overdrijf je het. Niemand zit hier de relatie die de dochter van TO heeft toe te juichen. Maar dat geldt voor alle prille relaties, zeker op jonge leeftijd. Het is altijd afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat wat TO doet, namelijk het gesprek aangaan, de enige echte manier is om hier mee om te gaan.

Verbieden zorgt alleen maar voor verwijdering. Het belangrijkste is uiteindelijk dat dit meisje zich zeker genoeg gaat voelen om sterk te staan in haar relatie met deze man. Want ik denk eigenlijk dat het enige echte probleem is met zo jong een relatie hebben met een zoveel ouder persoon dat jij nog niet de bagage hebt om gelijkwaardig in de relatie te staan, en er bijvoorbeeld mee te kappen als je er geen zin meer in hebt.



Veel steunen dus, en laten weten dat je er bent voor je dochter, maar ook bepaalde grenzen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ben het helemaal met je eens Reiger. En ik wéét waarover ik praat. Alle vooroordelen die je in de wereld tegenkomt, worden bij ons in één gezinsleven samengesmolten. Valt niet altijd mee, maar tot nu toe zijn we er nog altijd uitgekomen (sinds 16 jaar). Wat ik al eerder zei, maar waar inderdaad iedereen over heen heeft willen lezen, ik heb een (stief-)zoon van 28. En als hij morgen met een meisje van 16 of 17 thuiskomt sta ik zeker niet te juichen. Maar ik zal het wél een kans geven en ik steek mijn hand er voor in het vuur dat het mijn zoon niet om de sex te doen is. Hij ziet er leuk uit (welke moeder zegt dat niet :) ) en voor een leuke avond en nacht staan de meiden zogezegd opgesteld in rijen van twee. Daarvoor hoeft hij zéker geen jong meisje te 'versieren'.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe sommige vrouwen (moeders) hier zo in-tolerant zijn ten opzichte van een niet-alledaagse situatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben absoluut niet intolerant, maar sommige gaan voorbij dat een jongeman van 27 een "ongezonde" belangstelling heeft voor een minderjarig meisje van 16. Lees goed, ik herhaal het nog een keertje: MINDERJARIG. Niemand, maar dan ook niemand, kan mij wijsmaken dat een meisje van 16 volwassen beslissingen kan maken tegenover een jongeman van 27. Ja, meisjes zijn vroeger volwassen dan jongens van dezelfde leeftijd, en soms weten ze goed wat ze niet willen en wat ze wel willen, maar ze hebben nog niet de levenservaring of de volwassenheid dit over te brengen aan een jongeman van 27 waar de hormonen door het lijf gieren bij de gedachte "het " te mogen doen met een meisje van 16.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens, maar vind het niet zozeer zorgelijk omdat de man het alleen om de seks te doen is. Dat hebben de jongens van 16 ook. Het vreemdste en zorgelijkste vind ik dat een volwassen man een kind ziet, aantrekkelijk vindt en besluit dat het goed is om daar een relatie mee te beginnen, Welke man met gezond verstand maakt deze beslissing??

Naar mijn mening geen enkele.
Alle reacties Link kopieren
Goed verwoord Pomodori
Alle reacties Link kopieren
Misschien zit die jongen er wel heel erg mee dat hij verliefd is op een meisje van 16. Zolang Joldan die jongen nog niet kent weten we het niet. Over dat minderjarig zijn; ik vind 16 eigenlijk gewoon te jong om met een jongen naar bed te gaan. Of dat nou met een 16, 26 of 36 jarige gebeurt. Maar heb echt niet de illusie dat ik mijn kinderen dat kan verbieden.

En nu nog een argument, ben nu toch de advocaat van de duivel hier. Mijn zoon wordt gek van de meiden die allemaal heel serieus een relatie willen. Hij is daar nog niet aan toe zegt-ie. Hij wil nog niet nadenken over huisje boompje beestje. En de meeste meiden van 25+ willen dat wel. Dus zou dat voor hem mee kunnen spelen om verliefd te worden op een jong meisje, denk ik. Heb hem er nog nooit naar gevraagd.

Nogmaals, ik zou er wakker van liggen als het hier in huis zou gebeuren, maar ik zou het wel een kans geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan heel goed begrijpen dat een jongeman van 25 nog niet toe is aan een relatie van boompje beestje, maar om nu daarvoor een relatie aan te gaan met een minderjarig meisje..... nee, , ik vind dat geen reden. Als je zoon 40 is, en die nog geen boompje beestje wil.... wat dan....



Kijk, ik bedoel het niet persoonlijk hoor siensien, want ik kan je zoon heel goed begrijpen, vrouwen/meisjes willen nu eenmaal eerder boompje beestje (was zelf ook zo, dus....)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jouw argumenten echt niet overtuigend.

Als een man het moeilijk heeft om gevoelens te hebben voor een kind, is het niet erg meer?

En dat argument van jouw zoon vind ik ook onzin. Meiden van zijn eigen leeftijd hebben verwachtingen van hem, dus zou je je het kunnen voorstellen dat hij wat rondscharrelt met jonge meisjes?
Alle reacties Link kopieren
siensien schreef op 12 juni 2008 @ 09:39:

Misschien zit die jongen er wel heel erg mee dat hij verliefd is op een meisje van 16. Zolang Joldan die jongen nog niet kent weten we het niet. Over dat minderjarig zijn; ik vind 16 eigenlijk gewoon te jong om met een jongen naar bed te gaan. Of dat nou met een 16, 26 of 36 jarige gebeurt. Maar heb echt niet de illusie dat ik mijn kinderen dat kan verbieden.

En nu nog een argument, ben nu toch de advocaat van de duivel hier. Mijn zoon wordt gek van de meiden die allemaal heel serieus een relatie willen. Hij is daar nog niet aan toe zegt-ie. Hij wil nog niet nadenken over huisje boompje beestje. En de meeste meiden van 25+ willen dat wel. .






Ik vind het ronduit schandalig dat je dit met droge ogen durft aan te voeren als argument.



Omdat volwassen vrouwen serieuzer zijn, mag er gebruik gemaakt worden van minderjarigen. Daar komt het toch op neer???

Omdat meisjes van 16 te jong zijn voor huisje boompje beestje wordt daar dus gewoon misbruik van gemaakt. Met alle schadelijke gevolgen van dien.

Ik zou door dit soort uitspraken bijna weer voorstander worden van geen sex voor het huwelijk, om onze jeugd te beschermen.
Alle reacties Link kopieren
O nee, zeker niet. Het is geen argument van mijn zoon. Alleen ik dénk dat het mee kan spelen. En 'rondscharrelen' is bij ons verboden! Of het is serieus en het meisje komt mee naar huis en wordt voorgesteld of je vertelt er niets over want van scharrelen (lees iedere week een ander meisje of jongen in bed) willen wij niets weten.



Ipodwoman, helaas begrijp ik niet waarom een jongen van 28, afgestudeerd en met een leuke baan, nog niet wil nadenken over huisje boompje beestje. Maar dat is weer een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
Zamirah schreef op 12 juni 2008 @ 10:05:

[...]





Ik vind het ronduit schandalig dat je dit met droge ogen durft aan te voeren als argument.



Omdat volwassen vrouwen serieuzer zijn, mag er gebruik gemaakt worden van minderjarigen. Daar komt het toch op neer???

Omdat meisjes van 16 te jong zijn voor huisje boompje beestje wordt daar dus gewoon misbruik van gemaakt. Met alle schadelijke gevolgen van dien.

Ik zou door dit soort uitspraken bijna weer voorstander worden van geen sex voor het huwelijk, om onze jeugd te beschermen.
Amen :worship:
Alle reacties Link kopieren
Antwoord is op pomodori.



Geen sex voor het huwelijk was ook het ideaalbeeld van mijn van voor zijn kinderen. Maar die beelden moet je soms bijstellen. Vandaar ook dat scharrelen bij ons niet mag. Zoon niet en zijn zussen ook niet. Er zijn hier ook nog 2 meiden van in de 20 in de family.



Zamirah, wat doe jij dan als je zoon van 27 thuiskomt met een meisje van 16?
Alle reacties Link kopieren
pomodori schreef op 12 juni 2008 @ 08:09:

Ik ben het met je eens, maar vind het niet zozeer zorgelijk omdat de man het alleen om de seks te doen is. Dat hebben de jongens van 16 ook. Het vreemdste en zorgelijkste vind ik dat een volwassen man een kind ziet, aantrekkelijk vindt en besluit dat het goed is om daar een relatie mee te beginnen, Welke man met gezond verstand maakt deze beslissing??

Naar mijn mening geen enkele.




Datzelfde geldt ook (en in mijn ogen nog meer) voor volwassen mensen die gelukkig getrouwd zijn en toch verliefd worden op een ander en daar iets mee doen. Verliefdheid is soms sterker dan andere overwegingen.

Bovendien staan jongens (mannen?) van 25-28 niet altijd stil bij de gedachte dat ze misschien een ongelijkwaardige relatie zouden kunnen hebben met een meisje van 16.

Ze zijn daarom niet 'ongezond', net zomin als getrouwde mensen die een relatie met een ander beginnen, ongezond zijn.

Je zou ze onbezonnen kunnen noemen.

Als je gelukkig getrouwd bent en een relatie met een ander begint, weet je pertinent zeker dat je schade aanricht; dat is niet zo als je een relatie begint met een 16-jarig meisje. Je richt daardoor niet altijd schade aan (getuige de wél geslaagde relaties tussen zulke mensen). De jongeman in kwestie heeft goede bedoelingen, neemt zich voor om niets te doen wat het meisje wil, en gaat er dus van uit dat hij geen schade zal aanrichten (ik heb het hier uiteraard niét over de jongens die slechte bedoelingen hebben!).
Alle reacties Link kopieren
Ik kan dat heel goed begrijpen dat een jongeman van 28 nog niet wil andenken over boompje beestje. Daar heeft een goede opleiding niets mee te maken. Feit is nu eenmaal dat mannen zich niet zo snel willen settelen als vrouwen. Bindingsangst heet dat. Heel begrijpelijk. Maar dat moet hij met leeftijdsgenoten oplossen, niet met jonge meisjes die zich net als hij ook niet wil settelen.



Toch wil ik iets aan je vragen siensien: heb jij een dochter?

want ik snap echt niet dat jij als vrouw ubethaupt durft op te schrijven dat je zo'n realtie een kans zou willen geven.
Alle reacties Link kopieren
siensien schreef op 12 juni 2008 @ 10:11:

Zamirah, wat doe jij dan als je zoon van 27 thuiskomt met een meisje van 16?
Daar zal ik eens even over na gaan denken.
Ik vind het wel vreemd dat er hier opmerkingen gemaakt worden over pedofilie enzo, het is een behoorlijk leeftijdsverschil maar leeftijd zegt ook niet alles! Toen ik 16 was heb ik ook een halfjaartje iets gehad met een man van 27 en op geestelijk niveau zaten we toch echt op dezelfde golflengte en behandelde hij mij met respect (geen seks all the way gehad omdat ik daar niet aantoe was) Hoe de relatie verder zou zijn verlopen weet ik niet want hij is toen geheel onverwachts overleden. Maar ik kijk er in elk geval met goed gevoel op terug en er was niets vreemds aan.



Ik denk dat je het op deze manier goed aanpakt, Joldan. Blijf in gesprek met je dochter, leer deze man kennen en hou zo de boel goed in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn minderjarige dochter met een volwasen man thuis zou komen, zou ik eerst een gesprek met haar aangaan, dan met hem, lukt dat niet, dan ga ik naar zijn ouders/opvoeders. maar ik zou de relatie verbieden totdat ze 18 is.

En niets dreigen met uit huis gaan, ze is minderjarig en valt onder mijn gezag, dus er valt niets uit huis te gaan. liever oorlog is huis als dat ik ooit zo'n raltie goedkeur/accpeteer/de kans geef.
Joldan; hardstikke goed dat je het zo hebt aangepakt, echt waar. Je dochter zal je (blijven) vertrouwen zolang jij je open opstelt tov haar en haar relatie.



Reiger; ik ben het zó met je eens :) Ik zal mijn man trouwens ook nog even vertellen dattie een perverseling is :-p
ipodwoman schreef op 12 juni 2008 @ 10:18:

Als mijn minderjarige dochter met een volwasen man thuis zou komen, zou ik eerst een gesprek met haar aangaan, dan met hem, lukt dat niet, dan ga ik naar zijn ouders/opvoeders. maar ik zou de relatie verbieden totdat ze 18 is.

En niets dreigen met uit huis gaan, ze is minderjarig en valt onder mijn gezag, dus er valt niets uit huis te gaan. liever oorlog is huis als dat ik ooit zo'n raltie goedkeur/accpeteer/de kans geef.




Dus als jouw dochter van 17 thuiskomt met een man van 21, verbiedt jij dat tot ze 18 is? :-O

Jij wil serieus haar bewust een hekel aan je laten krijgen? Ik zou daar nog maar eens over nadenken als ik jou was, want zoiets draai je nooit en te nimmer terug.
Alle reacties Link kopieren
Sarah Scott schreef op 12 juni 2008 @ 10:23:

[...]





Dus als jouw dochter van 17 thuiskomt met een man van 21, verbiedt jij dat tot ze 18 is? :-O

Jij wil serieus haar bewust een hekel aan je laten krijgen? Ik zou daar nog maar eens over nadenken als ik jou was, want zoiets draai je nooit en te nimmer terug.
Lieve schat, we hebben het over een 16 jarige met een man van 27, dat verbied ik ja, ze zal me later dankbaar zijn, nu misschien niet, en hebben we verschrikkelijke ruzein, maar ik doe alles om ze te beschermen. BTW: mijn dochters zijn 13 en 11, waarvan ik weet dat de 13-jarige waarschijnlijk nooit een vriendje krijgt. Dus ik heb met de 11-jarige nog eventjes te gaan.
Alle reacties Link kopieren
ipodwoman schreef op 12 juni 2008 @ 10:18:



En niets dreigen met uit huis gaan, ze is minderjarig en valt onder mijn gezag, dus er valt niets uit huis te gaan. liever oorlog is huis als dat ik ooit zo'n raltie goedkeur/accpeteer/de kans geef.




Liever oorlog in huis? Dat zal voor je dochter veel schadelijker zijn dan een relatie met een tien jaar oudere man.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb tussen mijn 16e en 21e oorlog in huis gehad.

Ik ben ook een tijd 'weggelopen'. Als je kind echt iets wil, kun je daar niets tegen doen. Of wil je haar misschien laten opsluiten? Dat zal vast ook niet schadelijk voor haar zijn...

Ik heb het idee dat het je meer om de machtsstrijd met je dochter gaat dan om haar welzijn. Want het ergste wat je als kind kunt meemaken, is oorlog met je ouders.
Alle reacties Link kopieren
ipodwoman schreef op 12 juni 2008 @ 10:26:

[...]



Lieve schat, we hebben het over een 16 jarige met een man van 27, dat verbied ik ja, ze zal me later dankbaar zijn, nu misschien niet, en hebben we verschrikkelijke ruzein, maar ik doe alles om ze te beschermen..




Ik ben mijn moeder helemaal niet dankbaar om wat ze gedaan heeft, namelijk mijn relatie verbieden toen ik 16 was... Die is dan wel niet goed afgelopen, maar dat was om andere redenen.

Een kind van 16 is trouwens iets heel anders dan een kind van 11 of 13 (leeftijd van jouw kinderen dus). Daar doe je niet meer mee wat je wil.
Alle reacties Link kopieren
Zamirah, zal voor het gemak en om on-topic te blijven de vraag omdraaien. Je dochter van 16 komt met een man van 27 thuis. Wat doe je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven