Dochter van de buurvrouw

13-07-2018 19:20 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal. Ik plaats dit topic namens een buurvrouw/vriendin van mij. Ze zit met een probleem. Mijn buurvrouw is een schat van een vrouw, maar zit heel krap omdat ze een uitkering heeft omdat ze niet mag werken vanwege haar gezondheid. Toch heeft ze het weten te redden samen met haar dochter.

Haar dochter (20jr) studeerd. Ze zou op zichzelf gaan wonen omdat ze na de vakantie naar een school gaat die verder weg is. Maar nu het probleem, haar dochter gaat NIET actief op zoek naar een huis. Doet er geen moeite voor, mn buurvrouw vind het niet erg dat ze thuis blijft wonen nog, maar vind wel dar dochter dan wat kostgeld mag gaan betalen. Alleen zoekt dochter ook geen werk.

Als buurvrouw begint over werk zoeken of een huisje zoeken dan heeft dochter smoesjes of word ze boos, en maakt ruzie. Buurvrouw dacht zelf aan een bedrag tussen de €100/200 per maand, (is inclusief eten enzo) maar dochter is niet van plan in de vakantie een baan te zoeken of überhaupt werk te zoeken. Buurvrouw zelf is heel zachtaardig en dochter best een dominante persoonlijkheid.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Buurvrouw heeft al geprobeerd meerdere malen gesprek aan te gaan maar dit heeft geen effect.
Hoe moeilijk is het. Geen wifi, alleen brood met pindakaas en water, geen (schone) kleding, geen vervoer, een eventuele fiets gaat op marktplaats en geen stroom om de telefoon op te laden.

Eens kijken hoe lang het duurt voor ze toch een baantje zoekt.
lillsitsme schreef:
13-07-2018 19:50
Dit betaald ze zelf van haar stufi en geld wat ze weleens van dr vader krijgt
Zou stap 1 kunnen zijn om vader over te halen haar ook niets te geven zodat ze alles puur van haar stufi/eigen inkomen moet doen?
Soren schreef:
13-07-2018 19:51
Heeft dochter in het verleden wel altijd bijbaantjes gehad naast school?
Nee ze heeft 1 keer een bijbaantje gehad toen ze 18 was, dit was voor een half jaar en toen is ze gestopt omdat het haar niet beviel.
Misschien leest dochter mee.
Wat kirjailija zegt en dan nog een stapje verder. Is het mogelijk om dit hele probleem samen met vader aan te vliegen. Dus buuf en vader met dochter in gesprek.
De vader werkt op geen enkele manier mee, hij is al 15 jaar niet actief in dochters leven, heel af en toe belt hij en stort haar geld. Ze kan daar niet terecht want vader wil/kan dat niet. Moeder (mijn buuf) heeft dus eigenlijk altijd alleen voor haar gezorgd
WAO bestaat niet meer toch? En volgens mij kom je vanuit een baan niet zo binnen een halfjaar in de WIA. Ik heb daar in elk geval verschillende andere verhalen over gehoord.

Maar goed.
Mij lijkt dat een goed gesprek op z'n plaats is. Met dochter en eventueel haar vader. Hoe zij denkt dat dingen geregeld moeten worden. Hoe zij denkt dat de wereld werkt. Waarom ze zo is, dat ze niet betaalt, geen baan wil houden en zich gedraagt als een prinses. Hoe ze haar toekomst voor zich ziet. ENz.
Later is nu
Maar goed, met WIA kun je inderdaad niet gekort, maar weet dochter dat?
In de bijstand word je als ouder namelijk wél gekort, als een kind ouder dan 21 bij je inwoont.
Later is nu
Heel hard misschien, maar de buurvrouw zou haar een ultimatum moeten stellen; binnen een maand een bijdrage of het huis uit. En dan aan dochter een datum laten weten. Na die maand niks gebeurd? Andere sloten laten plaatsen.
Dreamer schreef:
13-07-2018 20:02
Maar goed, met WIA kun je inderdaad niet gekort, maar weet dochter dat?
In de bijstand word je als ouder namelijk wél gekort, als een kind ouder dan 21 bij je inwoont.
Ook niet als ze studeren
Misschien het geld wat vader anders zou geven nog opsparen ernaast om dat dan in het vooruitzicht te stellen voor de uitzet? Voor een kamer heeft ze immers ook werk nodig. En als ze dat voor elkaar heeft is dit een extraatje. Is dat wel bespreekbaar?
nina1966 schreef:
13-07-2018 19:50
Nee. Het word verwacht zelfs. Dus buurvrouw word gekort of de dochter nou wel of geen werk heeft.

Bij WAO word je niet gekort.
Dreamer schreef:
13-07-2018 20:01
WAO bestaat niet meer toch?
Als je WAO had, dan heb je die in 2018 nog. Nieuwe gevallen worden WIA.
gizzmo-returns schreef:
13-07-2018 20:08
Ook niet als ze studeren

Nou, bij een vriendin van mij wel
Later is nu
Hoe reageert dochter als buuf uitlegt dat ze het zeer krap hebben en dit laat zien door inkomsten en uitgaven inzichtelijk te maken? Begrijpt ze waarom haar moeder een bijdrage vraagt of waarom het uberhaupt goed is om eigen geld te verdienen?
Neemt dochter op andere gebieden wel iets van moeder aan of is de relatie verstoord waardoor moeder sowieso geen invloed op dochter kan uitoefenen?
lila01 schreef:
13-07-2018 20:17
Als je WAO had, dan heb je die in 2018 nog. Nieuwe gevallen worden WIA.

Volgens TO en haar buurvrouw zit de buurvrouw nu een half jaar in de WAO toch? Als ik het goed gelezen heb. Tot toen had buurvrouw altijd gewerkt.
Later is nu
lillsitsme schreef:
13-07-2018 19:30
Sinds een half jaar. Daarvoor heeft ze altijd gewerkt maar haar lichaam is er zo slecht aan toe (slijtage) dat ze niet meer mag werken van de artsen

Kijk, sinds een half jaar WAO
Later is nu
Soren schreef:
13-07-2018 20:19
Hoe reageert dochter als buuf uitlegt dat ze het zeer krap hebben en dit laat zien door inkomsten en uitgaven inzichtelijk te maken? Begrijpt ze waarom haar moeder een bijdrage vraagt of waarom het uberhaupt goed is om eigen geld te verdienen?
Neemt dochter op andere gebieden wel iets van moeder aan of is de relatie verstoord waardoor moeder sowieso geen invloed op dochter kan uitoefenen?

Ja, precies.
Hoe komt het dat moeder haast geen geld heeft en dochter toch zo makkelijk denkt over geld. Bereidt ze zich voor op een leven afhankelijk van anderen?
Later is nu
Kostgeld betalen als je nog studeert?
Wat is precies het probleem?
Dat het verschil in inkomsten groot is tot twee jaar terug is wel logisch, doordat met 18 jaar inkomsten wegvallen als kinderbijslag, eventueel ontvangen kindgebonden budget en daarnaast de ziektekostenverzekering betaald moet worden. Dat slaat een flink gat. Dan is vanaf de 18e verjaardag het bedrag om rond te komen flink gedaald.

Het is niet gek om dit duidelijk te maken, dat hebben wij ook gedaan bij onze zoon van 19. Ziektekosten betalen wij zolang hij nog studeert. Kleding, telefoonkosten, kapper, toiletartikelen en uitgaan bekostigt hij zelf van een bijbaan. Als je dit zo als moeder kunt uitleggen, is dat voor een 20-jarige duidelijk en ook reëeler dan kostgeld te gaan vragen.

Het Nibud heeft ook een informatiesite.
anoniem_356413 wijzigde dit bericht op 13-07-2018 20:26
6.38% gewijzigd
Als ik in haar schoenen stond zou ik ten eerste uitzoeken hoe het financieel zit, of ik uberhoud geld mag aannemen ivm de uitkering.

Daarnaast vind ik zeker dat de dochter een bijdrage moet leveren. En werk moet zoeken. Geen werk of school = zoek maar een ander hotel.
Ze kan minstens schoonmaken thuis en de boodschappen betalen.

Je buurvrouw is te lief. Moet voor zichzelf op komen als ze echt wat wil. En de dochter niet over haar heen laten lopen. Misschien heeft dochter nog even een zetje nodig voor ze het volwassen leven in kan?
Onze tijd is nu.
8102 schreef:
13-07-2018 19:43
Hoe moet moeder alles bekostigen van dat weinige?
Doelde er meer op dat het in dat geval een extra zorg zou zijn.. dat ze écht moet gaan werken ipv schulden krijgen
Dreamer schreef:
13-07-2018 20:19
Nou, bij een vriendin van mij wel
Lees de voorwaarden van de kostendelersnorm eens goed zou ik zeggen. Er zijn uitzonderingen maar bij een stufi opleiding geldt de kostendelersnorm niet
Klinkt als een verwend kreng dat nooit nee te horen heeft gekregen.
Tijd voor actie. Verander het wachtwoord van je modem en geef haar dat pas als ze bepaalde taken heeft gedaan; reageren op kamers/zoeken van bijbaan/betalen van kostgeld.

Misschien kun je ipv kostgeld afspreken dat zij twee weken per maand de boodschappen doet. Dan leert ze ook echt waar geld aan op gaat en hoe duur simpel levensonderhoud is.
laverneb schreef:
13-07-2018 20:23
Kostgeld betalen als je nog studeert?
Wat is precies het probleem?
Dat het verschil in inkomsten groot is tot twee jaar terug is wel logisch, doordat met 18 jaar inkomsten wegvallen als kinderbijslag, eventueel ontvangen kindgebonden budget en daarnaast de ziektekostenverzekering betaald moet worden. Dat slaat een flink gat. Dan is vanaf de 18e verjaardag het bedrag om rond te komen flink gedaald.

Het is niet gek om dit duidelijk te maken, dat hebben wij ook gedaan bij onze zoon van 19. Ziektekosten betalen wij zolang hij nog studeert. Kleding, telefoonkosten, kapper, toiletartikelen en uitgaan bekostigt hij zelf van een bijbaan. Als je dit zo als moeder kunt uitleggen, is dat voor een 20-jarige duidelijk en ook reëeler dan kostgeld te gaan vragen.

Het Nibud heeft ook een informatiesite.
Zoiets klinkt mij inderdaad logischer in de oren.

Sorry hoor, maar serieus? Sommige reacties? Sloten vervangen, geen eten? Om 100-200 euro kostgeld? Het zal vast kunnen werken, maar wat doet het met de band tussen moeder en dochter? En wat leert dochter ervan? Buurvrouw zal vast het beste met haar kind voor hebben etc. maar als dochter met 20 de waarde van geld niet kent zal het niet enkel aan de dochter liggen lijkt mij. Hoe het ook gekomen is doet er verder niet toe, maar tenzij dat geld noodzakelijk is om rond te komen (dan moet dat duidelijk worden gemaakt), lijkt mij het het belangrijkste dat dochter de waarde van geld leert kennen. Dat is iets wat ze echt nodig heeft voor ze op eigen benen komt te staan. Een kamer zoeken stimuleren zou ik dan denk ik ook niet doen.
Buuf heeft dus niet veel kosten aan dochter want de meeste dingen betaald ze al uit eigen zak. Ik snap dat buuf het niet breed heeft maar willen verdienen aan je nog studerende kind is ook zoiets.
Stufi is geen vet pot en haar diplomas zijn nu even het belangrijkst.
Ik zou mijn kind daarin steunen en niet zo lopen duwen en trekken aan dat kind. Als dochter straks een baan heeft zal ze moeders vast ook een handje helpen waar nodig.
Even geduld nog buuf en niet zo inhalig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven